Feikkilaukut - oikein vai väärin?
Monet ystävistäni käyttävät feikkilaukkuja. He eivät näe siinä mitään väärää. Itse en käytä, säästän niin kauan että saan ostettua haluamani laukun aitona. Mielestäni feikkilaukkujen käyttö on hieman junttia ja ennen kaikkea epäeettistä. Olemme jo yli 27-vuotiaita. Vastikään asia tuli jälleen puheeksi, ja sain jälleen vihat niskoilleni kun varovasti mainitsin että feikkilaukkujen ostaminen voi tukea rikollisuutta ja lapsityövoimaa. Ystävilläni on kyllä vara polttaa aski päivässä ja käydä baareilemassa, mutta kun puhe kääntyy vaikkapa reilun satasen hintaiseen laukkuun, ovat he äimän käkenä, miten jollakin voi olla varaa. Miten saan jatkossa puolustettua omaa kantaani, ilman että kimppuuni hyökätään? Miten itse yleensä selitätte sen, ettette käyttäisi feikkilaukkua? Mitä mieltä ylipäätään olette, onko se ihan ok käyttää feikkituotteita, vai onko se ehdottomasti väärin aikuiselta ihmiseltä?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Monet suomalaiset "sopuliaikuispissikset" ostaa 1 000-10 000 egen luxusmerkkilaukun ja käyttää sen kanssa jotain Zaran muutaman kympin tekokuiturättejä. Siinä se laukkukin kokee inflaation ja kaikki luulee sitä feikiksi.
Ymmärrän toki, mitä ajat takaa mutta itse ainakin nautin tyylien sekoittelusta. En aina onnistu siinä, mutta toivoakseni, kuitenkin yleensä tai ainakin joskus. Huvittavampia minusta ovat he, jotka kuvittelevat, että voidakseen käyttää merkkivaatetta tai laukkua, niin se menisi pilalle, jos sitä käyttää yhdessä halvempien tai eri hintaryhmään kuuluvien "tuotteiden" kanssa. Toisin sanoen heidän ajatus kulkee jotenkin niin että kaiken pitää olla joko "kallista "tai "halpaa." - On erityisesti hämmentävää kun osa luulee, että tyylikkyyteen riittää se, että ostaa vain kalliita "the merkkituotteita". - Mutta myös jos ja kun itse kertoo toivovansa, että pukeutumisellaan haluaisi suosia kestäviä ja ekologisia vaatteita, niin oletus on, että haluan käyttää eli pukeutua perunasäkkiin, jonka juhlapäivinä saattaisin vyöttää hamppuköydellä.
Tyylikäs merkkilaukku, joka on tehty purjeesta ja armeijan pesusäkistä:
Kaffepulla kirjoitti:
Mulle merkkilaukku on just tasan sen kympin arvoinen, ja sen siitä myös maksan. En penniäkään enempää enkä varsinkaan millekään LVMH-konsernin osakkeenomistajille.
Oletko joku poser-pissis? Silti ostat juuri sen luksusmerkkilaukun tyylisen feikkilaukut jotta muut uskoisivat sinun omistavan kalliin laukun. Jos merkillä ei ole sinulle mitään väliä, niin miksi et ostaisi laadukasta merkitöntä laukkua? Ai niin mutta yrität esittää jotain mitä et ole, väärennöksen avulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet suomalaiset "sopuliaikuispissikset" ostaa 1 000-10 000 egen luxusmerkkilaukun ja käyttää sen kanssa jotain Zaran muutaman kympin tekokuiturättejä. Siinä se laukkukin kokee inflaation ja kaikki luulee sitä feikiksi.
Ymmärrän toki, mitä ajat takaa mutta itse ainakin nautin tyylien sekoittelusta. En aina onnistu siinä, mutta toivoakseni, kuitenkin yleensä tai ainakin joskus. Huvittavampia minusta ovat he, jotka kuvittelevat, että voidakseen käyttää merkkivaatetta tai laukkua, niin se menisi pilalle, jos sitä käyttää yhdessä halvempien tai eri hintaryhmään kuuluvien "tuotteiden" kanssa. Toisin sanoen heidän ajatus kulkee jotenkin niin että kaiken pitää olla joko "kallista "tai "halpaa." - On erityisesti hämmentävää kun osa luulee, että tyylikkyyteen riittää se, että ostaa vain kalliita "the merkkituotteita". - Mutta myös jos ja kun itse kertoo toivovansa, että pukeutumisellaan haluaisi suosia kestäviä ja ekologisia vaatteita, niin oletus on, että haluan käyttää eli pukeutua perunasäkkiin, jonka juhlapäivinä saattaisin vyöttää hamppuköydellä.
En minäkään ymmärrä tätä tän päivän kummaa somen jne teeskentely&kulissikulttuuria, että ostetaan se kallis luksuslaukku jossa on se pakollinen merkki logo jonka vastaan tuleva puolisokeakin tunnistaa, ja sitten ostellaan halpisliikkeiden risafarkkuja ja tekokuituisia bleisereitä joihin kiinnitetään feikkejä (tai mahdollisesti jopa aitoja, vintageja) luksusmerkkien rintaneuloja joissa esim Chanel-logoa tai Dior-logoa, jotta halutaan antaa sellainen väärennetty kuva kaikille että se maksimissaan muutaman kympin arvoinen bleiseri tai takki olisi muka aito kymppitonnin Chanel- tai Dior-bleiseri. Mitä muuta ajatusta tuossa olisi, kuin näyttää joltain muulta kuin mitä oikeasti on? Silkkaa wannabemäisyyttä. Edesmenneet Chanelin rouvat tai Diorin sedätkin olisivat varmaan kauhuissaan ja kääntyisivät haudoissaan tämän päivän mauttoman muodin vuoksi.
En osta tuotteita jotka tunnistan feikeiksi enkä ylipäätään halua mitään merkkituotteita. Kuitenkin joskus on käynyt niinkin, että ostan jonkun hienona pitämäni tuotteen ja myöhemmin näen kyseisestä tuotteesta kuvia joista käy ilmi, että se design onkin matkittu joltakin isommalta kalliimmalta merkiltä. En brändejä seuraamattomana ole sitä vain tajunnut.