Feikkilaukut - oikein vai väärin?
Monet ystävistäni käyttävät feikkilaukkuja. He eivät näe siinä mitään väärää. Itse en käytä, säästän niin kauan että saan ostettua haluamani laukun aitona. Mielestäni feikkilaukkujen käyttö on hieman junttia ja ennen kaikkea epäeettistä. Olemme jo yli 27-vuotiaita. Vastikään asia tuli jälleen puheeksi, ja sain jälleen vihat niskoilleni kun varovasti mainitsin että feikkilaukkujen ostaminen voi tukea rikollisuutta ja lapsityövoimaa. Ystävilläni on kyllä vara polttaa aski päivässä ja käydä baareilemassa, mutta kun puhe kääntyy vaikkapa reilun satasen hintaiseen laukkuun, ovat he äimän käkenä, miten jollakin voi olla varaa. Miten saan jatkossa puolustettua omaa kantaani, ilman että kimppuuni hyökätään? Miten itse yleensä selitätte sen, ettette käyttäisi feikkilaukkua? Mitä mieltä ylipäätään olette, onko se ihan ok käyttää feikkituotteita, vai onko se ehdottomasti väärin aikuiselta ihmiseltä?
Kommentit (107)
Feikit on noloja. Minulla on lähinnä merkittömiä laukkuja esimerkiksi jostain aleksi13, jotka on maksanu 30-60e/kpl riippuen onko alessa yms. Niiden lisäksi muutama merkillinen nahkalaukku. Ei mitään ökymerkkejä tai brändejä vaan sellaisia ovh 250e ja alesta ostettu jollain 150e/kpl. Kannattaa selailla nettikauppoja, esim zalandosta voi löytyä tosi hyviä tarjouksia!
Itse olen samaa mieltä kanssasi, feikkejä en tue. Mikäli ei ole varaa aitoon, ostaa kaupasta merkittömän laukun. Merkittömiäkin saa hyvään hintaan ja ne näyttävät yhtä tyylikkäiltä kuin merkkilaukut. En ymmärrä muutenkaan ihmisiä, jotka tuhlaavat järjettömiä summia eri merkkilaukkuihin. Tai no, jos on miljonääri tms, niin mikäs siinä kun rahaa on kuin roskaa. Mutta tällaisena perustyöntekijänä, minulla ei koskaan tule olemaan varaa chaneleihin(tai no pitäisi säästää vuosi, en jaksa). Muutenkin, liika on aina liikaa ja jos on monta merkkilaukkua, eihän niitä kaikkia ehdi edes käyttää. :D
Kannattaa laittaa vaateketjuille ja -merkeille palautetta siitä, mitä asioita pitää tärkeinä vaatteissa ja laukuissa. Kauniin ulkonäön lisäksi mahdollisimman halpaa hintaa keinolla millä hyvänsä hankittuna? Vai laatua, tyylikkyyttä ja kohtuullista hintaa yhdistettynä eettisyyteen ja ekologisuuteen tuotannon kaikissa vaiheissa alkaen puuvillapellolta? Nykyään palautteen antaminen on erittäin helppoa ja nopeaa sähköpostin ja / tai sosiaalisen median avulla.
FEIKKITUOTTEETKIN LISÄÄVÄT TYÖTTÖMYYTTÄ!
"Väärennettyjen tuotteiden bisnes vaikuttaa myös työllisyyteen, sillä viraston laskelmien mukaan lähes 800 000 työpaikkaa menetetään tai jää kokonaan syntymättä piratismin takia."
"Suomessa EUIPO:n arvioiden mukaan väärentämisestä aiheutuu nyt tutkituissa tuoteryhmissä suoraan 125 miljoonan euron suuruiset vuosittaiset tappio"
http://kauppa.fi/ajankohtaista/uutiset/piraattituotteet_syoevaet_myynti…
Jos alan säästämään niin menee pari vuotta ennen kuin pystyn ostamaan aidon laukun.[/quote]
Just niinhän sen pitääkin olla. Mä säästin mun ensimmäiseen Chaneliin pari vuotta ja oli mahtava fiilis vihdoin ja viimein kävellä Harrodsille ja sitten laukun kanssa sieltä ulos. Aivan eri arvostuskin laukkua kohtaan kun tietää että on nähnyt vaivaa sen eteen.
Myös merkkilaukkujen nahka tulee usein sellaisista paikoista, joissa eläimillä ei ole mitään arvoa. Katso eläinsuojelujärjestö PETA:n video, jossa esitellään nahkateollisuus minuutissa!
Haluatko vielä tukea nahkateollisuutta?
Käyttäjä5002 kirjoitti:
Ei ole feikkiä, eikä aitoa. Samoissa hikipajoissa ne valmistetaan työtekijää riistäen.
Juuri näin. Marimekon tuotteetkin muuten valmistetaan Kiinassa... ihan vinkiksi vaan.
🇺🇦🇮🇱
Voisin ostaa feikin jos alkuperäinen tuote on myyty ajat sitten loppuun, eikä sitä saa mistään. Muuten en.
Feikit, he jotka ostavat feikkejä, tuskin ostaisivat aitoa muutenkaan?
Feikkien myyminen tuo myös työpaikkoja, samalla periaatteella toimivat hikipajat niitä tuottaa kuin merkkien omat tehtaat. Ulkomaiden kohteissa melko nuoret myy näitä, se on parempi vaihtoehto kuin myydä itseään.
Feikit on kuin räkäisy vasten markkinatalouden kasvoja, kaikki ei pääse siitä "normaalilla" tavalla osalliseksi.
Tuleehan merkiltä "Pirkka" joku halpisversio heti kun alkuperäinen on tullut markkinoille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se monesti on niin että merkkibrändiyritys ostaa tuotteensa alihankintana aasiasta ja tämä sama alihankkia tekee samaa tuotetta myös omaan myyntiin, eli kyseessä on prikulleen sama tuote.
Justiinsa näinhän se menee. Markkinoilla on tietysti myös huonoja keinonahkakopioita, mutta niihin ei kannata sortua.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Käyttäjä5002 kirjoitti:
Ei ole feikkiä, eikä aitoa. Samoissa hikipajoissa ne valmistetaan työtekijää riistäen.
Juuri näin. Marimekon tuotteetkin muuten valmistetaan Kiinassa... ihan vinkiksi vaan.
Lopeta jo turha puollustelusi. Haluat saada merkkifirmojen designia, mutta et silti pidä sitä rahan arvoisena. Jos se design ei kerran ole minkään arvoista, niin osta laukkusi vaikka Tokmannista. Ei siinä sitten ole laittomasti kopoituja logoja, mutta ei kuulukaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Mulle merkkilaukku on just tasan sen kympin arvoinen, ja sen siitä myös maksan. En penniäkään enempää enkä varsinkaan millekään LVMH-konsernin osakkeenomistajille.
Jos käytät feikkilaukkua, jossa on logot ja kaikki, silloinhan sinä tavallaan mainostat sitä brändiä, jota et halua rahallisesti tukea. Ristiriitaista?
Olipa hyvä huomio!
Mainos on se mikä kannattaa!
Kaffepulla kirjoitti:
Käyttäjä5002 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monet käyttää aitoja ja feikkejä sekaisin. Itselläni on noin 10 käsilaukkua, joista muutama on feikki ja loput aitoja. Minulta löytyy aitona LV, Ralph Lauren, Michael Kors (useita), ja Marc Jacobs.
Myös aitoja löytyy yllättävän halvalla, esim. Jenkeistä merkki-outleteista tai Macy's alesta voi tehdä todellisia löytöjä. Viimeksi kuolasin 400 euron Valentinoa, en sortunut kuitenkaan... Ovh oli yli tonnin tuolla laukulla.
En osta koskaan laukkua merkin vuoksi, vaan siksi, että laukku näyttää kivalta. Ja jos se on aitoa tai hyvä feikki, sillä ei oikeastaan ole mulle väliä. En palvo merkkejä, vaan laukun ulkonäkö ja käytännöllisyys ratkaisee.
🇺🇦🇮🇱
Tuttu oli ollut Aasiassa muutama vuosi sitten ja paikallisten avulla päässyt kyttäämään tehtaan sivuovesta tuota piraattikopioiden valmistustoimintaa.
Lapset liimailivat muovisia feikkilaukkuja kasaan, iältään noin 7-12 vuotiaita. Se liiman katku oli jotain käsittämätöntä ja haisi ulos saakka! Aina kun lapsi tuupertui siihen linjalle niin hänet raahattiin vähän matkan päähän ja toinen aiemmin pyörtynyt, edelleen liimasta pökkyräinen lapsi tuli tilalle. Sille tuupertuneelle lapselle ei edes annettu vettä.
TUOLLAISTA RIKOLLISTA, EPÄEETTISTÄ TOUHUA TE FEIKKIMERKKITUOTTEIDEN OSTAJAT TUETTE! Noiden lasten kuuluisi olla koulussa, eikä töissä alle 50 sentin päiväpalkalla!
Varastaminen on väärin, joten... muutenkin mun mielestä ihme turhuuksia nuo merkkilaukut, kun hienoja ja eläinystävällisiä kasseja ilman mauttomia kuoseja tai logoja saa netistä alle satasen.
Käyttäjä5002 kirjoitti:
"Ranskalaisten ylellisyystavaratalojen työntekijöistä 38 000 jää vuosittain työttömäksi piraattikopioiden takia. Tämä selviää ranskalaisen tehtailijoita edustavan L´Unifabin selvityksestä." (Aiemmin linkitetty Anna-lehden artikkeli "Keikkuuko käsivarrellasi piraattilaukku?")
Käsittääkseni ranskalaisten ompelijoiden työolot ja palkat ovat aivan eri tasoa kuin Aasian maiden hikityöpajoissa. Jos ihmiset boikotoisivat tarpeeksi halpatyövoimaa ja lapsityövoimaa, ennen pitkää myös esimerkiksi Aasian köyhissä maissa työolot paranisivat ja palkat nousisivat. Omilla ostopäätöksillään voi vaikuttaa.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monet käyttää aitoja ja feikkejä sekaisin. Itselläni on noin 10 käsilaukkua, joista muutama on feikki ja loput aitoja. Minulta löytyy aitona LV, Ralph Lauren, Michael Kors (useita), ja Marc Jacobs.
Myös aitoja löytyy yllättävän halvalla, esim. Jenkeistä merkki-outleteista tai Macy's alesta voi tehdä todellisia löytöjä. Viimeksi kuolasin 400 euron Valentinoa, en sortunut kuitenkaan... Ovh oli yli tonnin tuolla laukulla.
En osta koskaan laukkua merkin vuoksi, vaan siksi, että laukku näyttää kivalta. Ja jos se on aitoa tai hyvä feikki, sillä ei oikeastaan ole mulle väliä. En palvo merkkejä, vaan laukun ulkonäkö ja käytännöllisyys ratkaisee.
Miksi sitten ostelet feikkimerkkikasseja, jos et palvo merkkejä ja jos et haluaisi muiden uskovan että sinulla on kallis merkkiveska? :D
Taisit puhua itsesi pussiin pahemman kerran.
Samat törkeät rikollisliigat pyörittää noita hikipaja-piraattikopiobisnestä, jotka pyörittää kansainvälisiä huumebisneksiä, ihmiskauppaa jne. eli te feikkilaukkujen ostaja mahdollistatte tuon rikollisen toiminnan! Vain siksi että haluatte uskotella muille omistavanne kalliin, tietyn merkkisen laukun tai muun tuotteen.
Ihan vakavissanneko av-mamma väittää, että erottaa feikin aidosta? :D
Nyt on kaikki nähty.
Olipa hyvä huomio!