Feikkilaukut - oikein vai väärin?
Monet ystävistäni käyttävät feikkilaukkuja. He eivät näe siinä mitään väärää. Itse en käytä, säästän niin kauan että saan ostettua haluamani laukun aitona. Mielestäni feikkilaukkujen käyttö on hieman junttia ja ennen kaikkea epäeettistä. Olemme jo yli 27-vuotiaita. Vastikään asia tuli jälleen puheeksi, ja sain jälleen vihat niskoilleni kun varovasti mainitsin että feikkilaukkujen ostaminen voi tukea rikollisuutta ja lapsityövoimaa. Ystävilläni on kyllä vara polttaa aski päivässä ja käydä baareilemassa, mutta kun puhe kääntyy vaikkapa reilun satasen hintaiseen laukkuun, ovat he äimän käkenä, miten jollakin voi olla varaa. Miten saan jatkossa puolustettua omaa kantaani, ilman että kimppuuni hyökätään? Miten itse yleensä selitätte sen, ettette käyttäisi feikkilaukkua? Mitä mieltä ylipäätään olette, onko se ihan ok käyttää feikkituotteita, vai onko se ehdottomasti väärin aikuiselta ihmiseltä?
Kommentit (107)
Minäkin olen yli 27-vuotias. En käytä feikkilaukkuja vaan ihan oikeita laukkuja, joissa kannan tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen yli 27-vuotias. En käytä feikkilaukkuja vaan ihan oikeita laukkuja, joissa kannan tavaroita.
Millainen on feikkilaukku? Onko se tehty paperista?
En osta merkkilaukkuja. Ostan laukun joka kestää ja on kätevä. Ei jätä pulaan hajoamalla kesken kaiken. En ole valmis maksamaan muovikrääsätä.
Tässä näkökulmia aiheesta:
http://www.rantapallo.fi/matkavinkit/luksustuotteita-halvalla-kannattaa…
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkökulmia aiheesta:
http://www.rantapallo.fi/matkavinkit/luksustuotteita-halvalla-kannattaa…
Tosi epäuskottavaa luksusbrändikonsernin propagandaa. Ei kiinnosta.
🇺🇦🇮🇱
Ei kiinnosta mikään merkkilogolaukku-pissis uskonto. Joo omistan yhden feikkilaukun, oli kivan näköinen, laadukas ja edullinen. Jos joku siitä vetää herneen nenäänsä niin antaa mennä. Toisilla on elämässä muutakin ajateltavaa kuin jonkun laukun aitoudesta kiihkoilu. Ja jos olet niin eettinen ja vastustat lapsityövoimaa jne. niin miksi tuhlaat rahasi kalliiseen laukkuun kun voisit laittaa ne rahat suoraan hyväntekeväisyyteen? Aika tekopyhää.
En maksa merkistä.
Maksan laukusta josta pidän ja joka sopii minun tarpeisiini.
Totta vai tarua: Tuoteväärennösten ostaja rahoittaa järjestäytynyttä rikollisuutta
- Totta. Tutkimusten mukaan 90% piraattituotannosta on järjestäytyneen rikollisuuden pyörittämää. Piraattituotannon taustalla on kytköksiä huumekauppaan, lapsityövoiman käyttöön ja jopa terrorismin rahoittamiseen. Väärennösten torjunnassa ei ole kyse monikansallisten brändien suojelusta vaan kuluttajien ja yhteiskunnan suojaamisesta.
Kerro tämä niille feikkilaukkuja käyttäville kavereillesi!
Lähde: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/09/29/viisi-vaittamaa-tuotevaarennoks…
Vierailija kirjoitti:
En maksa merkistä.
Maksan laukusta josta pidän ja joka sopii minun tarpeisiini.
Sama, turkissa ollessani tarvitsin kassin rantakamoille, ostin "Adidaksen" putkikassin kympillä. Tänäpäivänäkin käytän sitä salikassina. Suomessa en olisi tuhlannut Adidas- merkkiin rahaa vaan olisin ostanut edullimman version xxl:stä
TULLIN SIVUILTA PERUSTELUJA!
Väärennetyt tuotteet voivat olla vaarallisia terveydelle tai yleiselle turvallisuudelle. Erityisen suuren riskin aiheuttavat lääkkeet, ajoneuvojen varaosat ja sähkölaitteet.
Väärennetyistä tuotteista ei ole luotettavaa, tutkittua tietoa. Esimerkiksi vaate voi syttyä palamaan tai aiheuttaa allergiaa, leluista voi erittyä haitallisia aineita tai irrota osia. Tuotteissa käytetyt vaaralliset materiaalit voivat pahimmillaan aiheuttaa syöpää. Väärennetyt ajoneuvojen varaosat voivat aiheuttaa toimintahäiriöitä ja onnettomuuksia, väärennetty elektroniikka oikosulkuja.
Väärennetylle tuotteelle ei ole takuuta, eikä vastuunkantajaa löydy, kun tuote menee rikki tai aiheuttaa vahinkoa.
Tuoteväärennösbisneksessä liikkuu suunnattomia rahasummia, joilla rahoitetaan järjestäytynyttä rikollisuutta. Tahdotko tukea sitä?
Väärennökset syövät aitojen tuotteiden markkinoita. Sen seurauksena Euroopassa menetetään arviolta 100 000 työpaikkaa vuodessa. Sinunkin työpaikkasi voi olla vaarassa.
Tuoteväärennöksistä ei kerry verotuloja. Yhteiskunnan on kerättävä nekin varat toimintaansa muista kohteista, esimerkiksi sinun palkkatuloistasi.
Musiikkitallenteiden, tietokoneohjelmien, elokuvien ja muiden vastaavien tuotteiden piraattikopioiden myynti riistää tekijöiden työtuloja.
En ikinä käyttäisi feikkituotteista. Ja ne jotka öyhöttää sitä että feikki on ihan yhtä hyvä ja merkkituote on kiskontaa ja blaablaa, niin he vain paljastavat typeryytensä kun eivät selvästi tippaakaan ymmärrä mitä kuuluisan brändin rakentaminen vaatii.
Mä ostan vain "merkkituotteita" laadun ja muotoilun vuoksi, eli itselleni. Jos roikottaisin halpaa feikkiä niin en saisi kumpaakaan ja laukku muistuttaisi että olen kusettaja ja huijari.
Ihan samaa tavaraa ne on. Esim. Puman lenkkarit tehdään Kiinassa, ne maksaa siellä noin 3 euroa pari paikallisella torilla, jossa tehtailijat myyvät ylijäämäeriä halvalla omaan piikkiin. Olen ostanut sieltä (myös värejä, joita ei tule myyntiin muualla) ja kun vertasin Stokkalla, tuote oli täysin sama.
Miksi mun pitäisi maksaa Pumalle 100 euroa? Mieluummin maksan suoraan sille valmistajalle! Reilun kaupan lenkkarit.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta mikään merkkilogolaukku-pissis uskonto. Joo omistan yhden feikkilaukun, oli kivan näköinen, laadukas ja edullinen. Jos joku siitä vetää herneen nenäänsä niin antaa mennä. Toisilla on elämässä muutakin ajateltavaa kuin jonkun laukun aitoudesta kiihkoilu. Ja jos olet niin eettinen ja vastustat lapsityövoimaa jne. niin miksi tuhlaat rahasi kalliiseen laukkuun kun voisit laittaa ne rahat suoraan hyväntekeväisyyteen? Aika tekopyhää.
Ei toisten omaa saa viedä, vaikka se helpottaisi sinun elämääsi. Jos sulla on pitkä kotimatka, et voi napata ilman lupaa toisen pyörää ja jättää korvaukseksi kympin seteliä, perustellen sillä että sen arvoinen se oli sulle.
Kaffepulla kirjoitti:
Ihan samaa tavaraa ne on. Esim. Puman lenkkarit tehdään Kiinassa, ne maksaa siellä noin 3 euroa pari paikallisella torilla, jossa tehtailijat myyvät ylijäämäeriä halvalla omaan piikkiin. Olen ostanut sieltä (myös värejä, joita ei tule myyntiin muualla) ja kun vertasin Stokkalla, tuote oli täysin sama.
Miksi mun pitäisi maksaa Pumalle 100 euroa? Mieluummin maksan suoraan sille valmistajalle! Reilun kaupan lenkkarit.
Luuletko että se valmistaja on suunnitellut sen kengän ja testannut sen? Voi jösses, jos itseäsi noin huijaat. Ole varovainen itses kanssa jos olet noin vietävissä.
Itse en ymmärrä miten jotkut aikuiset naiset lähtevät mukaan johonkin päättömään kulutushysteriaan. Sen ymmärrän jos joku teinipissis ylpeilee polleana jollain "aidolla Vuittonilla", mutta luulisi aikuisilta löytyvän vähän enemmän järkeä päästä.
Mulle merkkilaukku on just tasan sen kympin arvoinen, ja sen siitä myös maksan. En penniäkään enempää enkä varsinkaan millekään LVMH-konsernin osakkeenomistajille.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että se valmistaja on suunnitellut sen kengän ja testannut sen? Voi jösses, jos itseäsi noin huijaat. Ole varovainen itses kanssa jos olet noin vietävissä.
En luule, vaan mä luulen, että Puma maksaa sille tehtailijalle 30 senttiä lenkkariparista ja käärii itse loput. Mä maksan ihan oikeasti mieluummin edes sen 3 euroa sille tehtailijalle suoraan.
Jos haluat oikeasti reilun kaupan kenkiä, puno ittelles jotkut helvatan tuohivirsut. Luxusbrändikonsernien on ihan turha ulista mulle jostain sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta.
🇺🇦🇮🇱
Itse näen asian niin, että en halua antaa rahojani ylikansallisille muoti-imperiumeille, jotka teettävät laukut halpatyöllä Kiinassa. Ne pakataan ja viimeistellään Ranskassa, ja se on sitten Made in France.
Mieluiten maksan sille paikalliselle kiinalaiselle yrittäjälle suoraan, ja haen Luis Vuittonini Pekingistä suoraan valmistajalta. Hinnat noin 10 euroa :)
🇺🇦🇮🇱