Mikä on ollut hirvein "tutustumisleikki", johon olet aikuisena joutunut?
En tajua mikä siinä on, että aikuisiakin pitää pakottaa rallattamaan piirissä ja heittelemään palloa "Olen Pirjo-Irmeli, lempivärini on sininen. Heitän pallon Marjalle". Miksei voida vain esitellä itseämme normaalisti??
Kommentit (968)
Tutustumisleikit on niin painajaismaisia!
Muistan kun ylä-asteella tehtiin opon tunnilla niin, että jokaisella oli oma paperilappu ja ne pistettiin kiertämään. Jokaisen tuli siis kirjoittaa jokunen adjektiivi jokaisen lapulle.
Olin tosi hiljainen tyttö teininä, muistan kun lapussani luki "Outo" "Kummallinen" "Ihanat meloonit" :D
Sillon olin aika maassa osasta kommenteista, mutta nyt naurattaa. Oon mielummin outo ja kummallinen kuin et elämäänsä kyllästynyt p*skanaama.
Tommoiset leikit on ihan kamalia just hiljaisemmille ja ujoille ihmisille.
Tiedätte tän leikin, jossa jakaudutaan porukoihin ja kilpaillaan siitä, mikä joukkue saa vaatteistaan aikaan pisimmän ketjun. Yhdellä työpaikalla yritettiin siis ihan oikeasti teettää tämä siinä vaiheessa yhteistä virkistäytymispäivää, kun juomatarjoilu oli jo aloitettu. Ilmeisesti liian aikaisessa vaiheessa, kun kieltäytymisiä tuli aika paljon...
Aiheen ympäriltä laajemmin: Olen harrastanut teatteria vuosikaudet, ja teatteriharjoituksissa kaikki seuraleikit ovat olleet mielestäni aivan ok, osa oikein hauskojakin. Mut auta armias, kun niitä samantyyppisiä juttuja teetetään jossain työporukan kesken tai seminaarin avauksessa, niin heti tekee mieli juosta pakoon. Luulis asiallisen esittäytymisen riittävän.
Erittäin fiksu perustelu vanhempainiltojen teennäisiin leikkeihin.Ei kai kukaan kaipaa lapsellisia tutustumisia aikuisten asiallisissa kohtaamisissa.Tämä siis 85/84 kirjoittajalle.
Sori-piti olla 85/85-vanhuus ei tule yksin,ei siis 84/85
Vierailija kirjoitti:
1. Esittele itsesi etunimellä + samalla kirjaimella alkavana eläimenä (valitettavasti vastasin etana)
2. Imitoi kyseistä eläintä
3. Liiku kuin kyseinen eläin
4. KIIPEÄ JONKIN ITSEÄSI ISOMMAN ELÄIMEN REPPUSELKÄÄN
5. Poistu luokasta, kun tiedät, mitä kohta 5 pitää sisällään ja kiroile ääneen
Nyt alkoi kiinnostaa, mikä on viides kohta? En ole onneksi koskaan kuullut tästä leikistä ja en googlettamallakaan löytänyt.
Ai kamala, aloin voida fyysisesti pahoin tätä lukiessa. :D Pitkään teatteria harrastaneena kestän kyllä itse kaikenlaiset nöyryytykset, mutta kamalinta näissä leikeissä on se, kun tietää, miten hirveä tilanne se on osalle porukasta. En kestä katsoa kun toisia nöyryytetään, en yksinkertaisesti saa siitä mitään kicksejä. Pahimpia on nämä pakkotutustumisleikit silloin, kun ihmisillä ei edes ole mitään mielenkiintoa tutustua toisiinsa (tyyliin joku muutaman päivän työkkärin kurssi). Esim. AMK:in alussa ymmärrän tutustumisen ja ryhmäytymisen merkityksen, mutta silloinkin voisi jättää nuo pahimmat nöyryytys- ja lääppimisleikit pois. Eli kaikki missä joutuu tahtomattaan laulamaan, tanssimaan, halailemaan, istumaan syliin, tekemään typeriä asioita julkisella paikalla jne. Nuo positiivisuuslaput on myös raivostuttavia isossa porukassa, itsekin saanut joskus riparilla yliannoksen näitä "ihan kiva" "vähän outo" -kommentteja. :D
Vierailija kirjoitti:
Kamalia oli myös ne joissa piti koko ryhmän kirjoittaa jokaisesta ryhmän jäsenestä tämän paperiin jokin positiivinen asia/kuvaus siitä henkilöstä. No, näin hiljaisena introverttina tunsin kun tyypit mietti pää savuten että mikä tyyppi tää on? Ja sitten se paperi on täynnä "rauhallista" ja "kilttiä". Tuskaista lukea ääneen niitä toisiaan toistavia adjektiiveja...
Meillä oli riparilla tää sama. Tiedättekö mikä oli positiivisin adjektiivi mitä armaat luokkakaverini minusta keksivät? Ihminen :)
Oli siellä paljon muitakin kamalia ja ahdistavia ryhmäytymisleikkejä, mutta tuo on jälkikäteen satuttanut kaikista eniten. Kirpaisee edelleen, vaikka rippileiristä onkin kulunut kohta 7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Esittele itsesi etunimellä + samalla kirjaimella alkavana eläimenä (valitettavasti vastasin etana)
5. Poistu luokasta, kun tiedät, mitä kohta 5 pitää sisällään ja kiroile ääneenNyt alkoi kiinnostaa, mikä on viides kohta? En ole onneksi koskaan kuullut tästä leikistä ja en googlettamallakaan löytänyt.
Tullut näemmä kirjoitusvirhe. Poistuin siis paikalta kiroillen, kun käskettiin kiipeämään itseä isomman eläimen selkään ja vierelläni seissyt Heikki Hevonen yritti ottaa katsekontaktia. Hrr.
Heikki hevonen! Apua, nää on ihan hirveitä!! Olen kiltti ihminen mutta lähtisin kyllä menemään ihan surutta jos koitettaisiin pakottaa johonkin tämmöiseen.
Mutta nauroin tälle, anteeksi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5. Poistu luokasta, kun tiedät, mitä kohta 5 pitää sisällään ja kiroile ääneenNyt alkoi kiinnostaa, mikä on viides kohta? En ole onneksi koskaan kuullut tästä leikistä ja en googlettamallakaan löytänyt.
Tullut näemmä kirjoitusvirhe. Poistuin siis paikalta kiroillen, kun käskettiin kiipeämään itseä isomman eläimen selkään ja vierelläni seissyt Heikki Hevonen yritti ottaa katsekontaktia. Hrr.
Vierailija kirjoitti:
Banaanileikki aikuiskoulutuksessa.
Puolet ryhmästä makaa selällään lattialla banaani suussa ja toinen puoli käy punnertamassa päällä ja syömässä sitä banaania. Ne jotka saa nopeiten banaanin syödyksi voittaa.
Voin kuvitella että miten keski-ikäiset pervosedät ovat innostuneet tuosta ja vaatineet päästä nuorempien naiskollegoidensa pariksi.
Ala-asteen ekana päivänä jokainen oppilas meni rinkiin käsistä kiinni pitäen ja piti kertoa vasemmalla puolella olevan nimi. Rinkiin otettiin mukaan "maskotti" pehmonalle jonka nimi mun piti sanoa. Silloin jo ahisti noi tutustumisleikit ja aloin itkeä kun en tietenkään sen nallen nimeä tiennyt :D
Amk:ssa meillä on ollu kaikkea "kivaa" eka kerta opiskelijabileissä mm. ojenna hammastikku tai omena käyttämättä käsiä sille vastakkaista sukupuolta olevalle tyypille jonka oot tuntenu kaks päivää.
Esittäytymisen yhteydessä piti kertoa muistaakseni viisi juttua itsestä, jotka tuntuivat tavalla tai toisella uskomattomilta. Lopun porukan piti sitten arvata, mitkä niistä olivat totta ja mitkä eivät. Osan, ainakin 2-3 piti olla tositarinoita.
En kyllä keksinyt itsestäni mitään kovinkaan maata mullistavaa, joten hyvin noloksi meni tilanne.
Riparin lopussa jokainen kirjotti lapulle muutaman adjektiivin jokaisesta ja luki ne kyseiselle henkilölle. Itselläni adjektiivit olivat lähinnä luokkaa "hiljainen", joka teki oikein hyvää 16-vuotiaan itsetunnolle. Ripariohjaaja alkaa vielä pitämään sen jälkeen pitkän puolustuspuheen kuinka hiljainen ja ujo ihminen on aina todella rehellinen ja hyvä kuuntelija, jota sitten nyökytellen kuuntelin. Joopa joo, siinä vaiheessa jäi oikein lämmin muisto riparista.
Jotkut sellaiset viestit, joissa
pitää kantaa toisia reppuselässä
sidotaan jalat kiinni toisiinsa ja sit juostaan (kävi kipeää!)
pidetään kädestä kiinni jotenkin niin, että käsi menee toisen haarojen välistä ja sit juostaan
tehdään ojanylitys, jossa kaikki pitää saada "ojan yli" ja on mietittävä, missä järjestyksessä kannattaa toimia. Seuraa ihmisten elopainon arviointia, painon kyselyä ja mittailevia katseita.
pitää kuljettaa esim palloa ihmisten välissä ja sit juostaan
mennään jollain elefanttimarssitekniikalla silleen et joillakin on silmät sidottuna ja toiset antaa neuvoja etenemisestä
Kaikista näistä on minulla valitettavasti suoritusmerkintä.
Voi hyvänen aika näitä ketjuja :D Juuri näiden ihmisten takia tutustumisleikkejä tarvitaan, että he oppisivat vähän heittäytymään ja päästämään luovuuden valloilleen. Ei aina tarvitse pönöttää suu mutrussa, pieni leikkiminen tekee vaan hyvää kaikille eikä satuta ketään.
Kunhan ottaa oikean ja reippaan asenteen niin tutustumisleikit ovat hauskoja ja mukavia. Unohtakaa ennakkoluulot ja leikkikää reippaasti mukana!
Vierailija kirjoitti:
En tajua mikä siinä on, että aikuisiakin pitää pakottaa rallattamaan piirissä ja heittelemään palloa "Olen Pirjo-Irmeli, lempivärini on sininen. Heitän pallon Marjalle". Miksei voida vain esitellä itseämme normaalisti??
Opettaja / ohjaaja viskaa pallon tai jonkun muun vastaavaan summassa jollekin joka esittelee itsensä ja viskaa pallon toiselle. Tämä on KAMMOTTAVAA koska pelkään palloja ja inhoan pallopelejä. Vatsassa vääntää pelkkä muisto.
Muita: pareittain toisten haastattelu ja sitten esittely muille. Jos parin kanssa ei ole oikein yhteistä tai toinen on hirveä höpöttäjä eikä jutusta saa päätä eikä häntää kiinni niin esittele se sitten muille, miten? Tai jos et halua kertoa itsestäsi uppo-oudolle tyypille yksityisasioitasi niin kiertelet ja kaartelet ja yrität otain keksiä.
Samoin joku "mokataan kaikki vuorotellen ja nauretaan se on hauskaa ja yhdistää" esim. sössötetään esittely peruna suussa. Joo ei ole hauskaa.
Kaikki fyysiset "luota tiimiin ja hyppää tänne puusta pää edellä" joissa on todella, todella iso loukkaantumisriski ja näkyvät myös vakuutusfirmojen tilastoissa. Minä en halua myöskään kylpylään tai paljuun lillumaan muiden limakalvoissa. Hyi suatana.
Olen ollut ryhmässä, jonka piti kontata silmät sidottuina etsien jotain paloja ja yksi ohjasi "näkevänä" muita. Mitä järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Riparin lopussa jokainen kirjotti lapulle muutaman adjektiivin jokaisesta ja luki ne kyseiselle henkilölle. Itselläni adjektiivit olivat lähinnä luokkaa "hiljainen", joka teki oikein hyvää 16-vuotiaan itsetunnolle. Ripariohjaaja alkaa vielä pitämään sen jälkeen pitkän puolustuspuheen kuinka hiljainen ja ujo ihminen on aina todella rehellinen ja hyvä kuuntelija, jota sitten nyökytellen kuuntelin. Joopa joo, siinä vaiheessa jäi oikein lämmin muisto riparista.
Mulla on ollut sama kokemus aikuisena koulussa. Pahempana. Jokainen seisoo luokan edessä ja siinä sit mut sanoo asioita. Kukaan ei sano mitään. Sirkkojen siritystä. Sitten joku sanoo just tuon "hiljainen" ja joku "sellanen kauheen aikuinen".
Suomeksi siis tylsä mutta hei! Niin tekin olitte minun mielestäni :D Minulla oli kuitenkin käytöstavat, enkä sanonut sitä teille.
Näissä monissa leikeissähän rikotaan fyysistä ja seksuaalista itsemäärämisoikeutta.
Minä en halua tehdä tuollaisia intiimejä asioita vieraiden miesten ja naisten kanssa (esim istua syliin, syödä banaania, punnertaa toisen päälle, peppu-peppua vasten yms. ) Nämä kosketukset kuuluvat INTIIMIIN suhteeseen, enkä halua vieraiden miesten hipelöivän minua tuolla tavoin. Säästän nämä kosketukset omalle miehelle.