Mikä on ollut hirvein "tutustumisleikki", johon olet aikuisena joutunut?
En tajua mikä siinä on, että aikuisiakin pitää pakottaa rallattamaan piirissä ja heittelemään palloa "Olen Pirjo-Irmeli, lempivärini on sininen. Heitän pallon Marjalle". Miksei voida vain esitellä itseämme normaalisti??
Kommentit (968)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon aina vihannut tutustumisleikkejä ja ne ovat olleet äärimmäisen nöyryyttäviä. Varsinkin nuo toisten kehumisleikit, missä kukaan ei keksi jostakin hyvää sanottavaa jne. Mutta pahin aikuisiällä on ollut leikki missä piti kertoa omasta elämäntarina laulamalla. Sitten kun naurahdin ja kysyin, että ootteko tosissanne niin tulee niitä tympeitä katseita ja muut sanoo, että " Heittäydy vaan rohkeasti mukaan ", " Ei se ole niin vakavaa " , " Täytyy osata nauraa itselleen " jne. Mielestäni nuo itsestään kertomisetkin on jo niin kiusallisia, kun ketä hemmettiä kiinnostaa, mikä sun lempiväri tai lempieläin on. Sitten on se klassikko, missä täytyy sanoa oma nimi ja tehdä joku liike, minkä muut toistaa. Ja ainiin samaa liikettä ei saa ottaa, minkä joku muu on jo tehnyt.
Kamalaa, kenen mielestä tämä on oikeasti ollut hyvä idea? Mun elämäntarinaani kuuluu niin seksuaalista väkivaltaa, parisuhdeväkivaltaa, kiusaamista kuin mielenterveysongelmia, itsemurhayritystä ja kuollut vauva. Rallattele sitä sitten joukolle tuntemattomia ihmisiä...
Niiden, joiden elämässä ei ole kovin montaa isoa vastoinkäymistä ollut.
Meillä oli koulutuksessa ihan Helsingistä asti saapunut mikälie, ja meidän piti ensin miettiä lempi juures. No asetuttiin rinkiin mielessä se lanttu tai punajuuri, ja sitten se kouluttaja käski esittää sitä omaa juuresta ja luoda siitä sarjakuvahahmo! Vieläkin luulen, että se oli vaan pahaa unta, mutta ei..
Terveisin selleri pimeiltä kujilta.
Kaikki leikit on kamalia. Kerran päiväkodin vanhempainillassa piti vierustoverin kanssa keskustella, että millainen oli ja mitä asioita teki 6-vuotiaana. Sitten tämä vieruskaveri kertoi kaikille. Eikö olisi voinut kertoa itse? Samoin koulussa piti kertoa jotain lapsestaan.
Minusta riittäisi hyvin "Olen Liisa, Kallen äiti".
Kai se liittyy aivojen neuroneihin, kun tälläisiä leikkejä tehdään.
Eli uusia kytkentöjä, tekemällä asioita tavalla, jota ei ole aikaisemmin tehty.
Kyllähän ihminen muistaa asioita paremmin, esim nimiä, kun niihin saa liitettyä tarinan.
Ja tavallaan se typerä leikki myös tiivistää ryhmää, koska on yhteinen vihollinen ja ollaan samaa mieltä siitä, että typerä leikki ja ohjaaja on ihan tyhmä kanssa. Sitten voidaan tauolla päivitellä ja huokailla, kun kaikilla on asia/kokemus, joka yhdistää.
Vierailija kirjoitti:
Joku työpaikan tiimihenhenkohotuspäivä: mentiin pikku ryhmissä selät kohden ympyrän sisällä olevaa. Jokainen sanoi jotain positiivista ympyrän sisällä olevasta. Minusta ei oikein keksitty mitään :(
Karatessa mätkittiin turpaan vuoronperää ympyrän laidalla seisovia. Oli kivaa. Ootte vaan väärissä porukoissa.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan kesäjuhlassa (n. 150-200 hlöä paikalla) jokainen vuorotellen esitteli itsensä tehden samalla jonkin liikkeen, joka kuvastaa itseään. Tämän jälkeen muut tervehtivät takaisin "Hei X" toistaen esitetyn liikkeen. Oli silkkaa pahuutta paitsi nolouden myös puuduttavuuden vuoksi!
Miten mageeta! Mä olisin tehnyt kärrynpyörän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan kesäjuhlassa (n. 150-200 hlöä paikalla) jokainen vuorotellen esitteli itsensä tehden samalla jonkin liikkeen, joka kuvastaa itseään. Tämän jälkeen muut tervehtivät takaisin "Hei X" toistaen esitetyn liikkeen. Oli silkkaa pahuutta paitsi nolouden myös puuduttavuuden vuoksi!
Tai heittäis voltin
Musta leikit ja esim. visailut tutusmisena on yleisellä tasolla ihan hyvä idea, kunhan seurue on silleen epämuodollinen, että ryhmäytymistilanteen ulkopuolella ei olla kovin hierarkkisia ja muodollisia. Ja leikkien osalta kaikkie pitää olle esimerkiksi pukeutunut sopivasti. (Jossain jakkupuvussa meikit naamassa leikkiminen on vaan nöyryyttävää ja epämukavaa.)
Mutta leikkien, visojen tai kisojen pitää totta kai olla fiksuja. Ihmisiä ei pitäisi pakottaa paljastamaan henkilökohtaisia asioitaan, nöyryyttää julkisesti pakottamalla esimerkiksi laulamaan tai tanssimaan, usuttaa pikkutuhmiin leikkeihin jne. Kaikki "sano/kirjoita jotain kivaa henkilöstä x" -tyyppiset leikit ovat myös ihan saatanasta ja kukaan, jolla on mitään sosiaalista
Musta hyvät tutustumisleikit ovat aika mekaanisia ja rauhallisia. Kaikki eivät ole ventovieraiden seurassa rohkeita ja luovia ja osa ei ole luovia ollenkaan ja se on täysin ok. Pointin pitäisi musta olla vain tehdä jotain rentoa yhdessä.
Meillä oli (osallistuin, en järjestänyt) esimerkiksi yhdessä tilaisuudessa tutustumisleikki, jossa kukin oli etukäteen kertonut jonkun jutun itsestään, jota muut eivät tiedä. Sit muodostettiin muutaman hengen ryhmiä ja koitettiin yhdistää faktat ja osallistujat. Lopuksi kukin kertoi oman juttunsa ja siihen mahdollisesti liittyvän tarinan. Kukin sai itse päättää, kuinka triviaalin jutun kertoo. Yksi päälle viisikymppinen kulttuuritäti oli pelannut 20 vuotta jääkiekkoa. Yksi vanhempi herrasmies piti kovasti Hämähäkkimies-sarjiksista. Yhdellä nuorella tytöllä oli moottoripyörä. Joku oli neulonut sadat lapaset ja yhden fakta oli, että hän oli ajanut 80 kilometria harhaan matkalka tapahtumaan. Musta tuo ajoi tutustumisleikkinä asiansa. Kaikilla oli ihan rattoisaa, ketään ei nöyryytetty, oli tiedettävä kaikkien osallistujien nimet, kaikki pääsivät ääneen ja lopussa kaikki tiesivät edes jotain toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai heittäis voltin
Mun liike olis keskisormen näyttäminen.
1. Esittele itsesi etunimellä + samalla kirjaimella alkavana eläimenä (valitettavasti vastasin etana)
2. Imitoi kyseistä eläintä
3. Liiku kuin kyseinen eläin
4. KIIPEÄ JONKIN ITSEÄSI ISOMMAN ELÄIMEN REPPUSELKÄÄN
5. Poistu luokasta, kun tiedät, mitä kohta 5 pitää sisällään ja kiroile ääneen
aivan loistavia, onko nää edes tottakaan :D
Asianajajan palkkasin siitä alkoi hirmuinen leikki
En tiedä pitäskö itkeä vai nauraa, kun lukee näitä. Siis niin hirveitä! Onneksi en ole aikuisiällä joutunut mitään leikkejä leikkimään, toivottavasti en joudukaan.
Täällä myös yksi vastarannan kiiski, joka vihaa näitä tutustumisleikkejä!
Pahin oli erässä työkkärin koulutuksessa, jossa jokaiselle laitettiin selkään lappu, johon muut sitten kirjoittivat kaikkea positiivista. Tämän jälkeen istuttiin takaisin paikoillemme ja nämä laput piti lukea ääneen. Siinä ääneen lukiessani huomasin, etteivät läheskään kaikki olleet kirjoittaneet lappuuni, ja asia oli mulle ihan täysin ok. Ohjaaja kuitenkin oli toista mieltä, ja teki hirveän numeron siitä, kuka ei ole vielä lappuuni kirjoittanut, laittoi sen kiertämään ja tämän jälkeen jouduin lukemaan lapun uudestaan ääneen.
Olisin vaan halunnut pois tilanteesta.
erikoistumiskoulutuksesen yksipäiväisessä markkinointikoulutuksessa tutustumisleikkinä oli kahden minuutin pohtimisen jälkeen esitellä ringissä itsensä ja perustyönsä osaaminen kiteyettynä markkinointilauseena. Siihen erikoistumiskoulutuksen pätevyyteen suhteutettuna. Seuraava päivä meni traumojen purkamiseen: miten ikinä osaamme markkinoida osaamistamme ammattilaisina, ei onnistu hissipuhe :0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai heittäis voltin
Takaperin 😁
Te-keskuksen pakkokurssi, jossa toisilleen vieraat ihmiset vaivautuneina ja kyllästyneinä kuuntelivat ylipirteätä tilaisuuden vetäjää, joka yritti saada työttömät leikkimään jotain päiväkoti-ikäisille tarkoitettuja tutustumisleikkejä. Paikallaolijat eivät osallistuneet mihinkään, tämä vetäjä oli todella vaivautunut ja lopetti tilaisuuden . Tämä vantaalla. Ei ihme, että te-keskukset lopetetaan.
Ei tutustumisleikki, mutta suomen kielen kurssilla amkissa: Kävelkää ympäri luokkahuoneessa ja tervehtikää kolmea kaveria, jokaista eri tavalla.
Tarkoitus oli harjoittaa jotain luovuutta kai. Itsehän pakenin vessaan ja yksi toinen lähti kotiin :D opettaja oli käynyt jonkun viestintäkurssin tms ja innostunut siellä kaikesta älyttömästä. Terkkuja vaan jos luet tätä, lopeta se opiskelijoiden kidutus.
Kohdalleni ei ole osunut ainuttakaan aikuisiällä. Joka kerran on tullut puhelu juuri ennen leikkimistä, ja se on pitänyt ottaa muualla. Puhelulta palatessa leikit on aina leikitty jo. Ja näin on vastakin.