Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei puhuta enemmän siitä että syntyvyys laskee koska selittämättömät ongelmat lastensaannissa lisääntyvät?

Vierailija
08.05.2017 |

Nyt kun tapetilla on syntyvyyden lasku ja pohditaan syitä siihen, ihmettelen itse miksei enemmän tuoda esiin sitä että erilaiset lapsettomuusongelmat ovat kasvaneet valtavasti? Tilastoja aiemmilta vuosikymmeniltä minulla ei valitettavasti ole, mutta ainakin omaan asiasta omakohtaista kokemusta... hoitoja käydään läpi kerta toisen perään mutta kaivattua lasta ei vaan kuulu. Mitä olen asiasta tuttujeni kanssa puhunut, tuntuu se olevan ihan valtavan yleistä! Ei näistä kaduilla huudella, mutta uskomattoman moni pari kamppailee näiden ongelmien kanssa ja kun lapsi lopulta kotiin saadaan on taustalla monien vuosien yritys rankkoine hoitoineen. Fakta on, että pelkästään Helsingin julkiset lapsettomuushoitojonot ovat tuhansien pariskuntien pituiset, koko ajan. Julkisen puolen lisäksi hoitoja tehdään varmasti saman verran yksityisillä klinikoilla, koska jonot tosiaan ovat pitkät.

Toki iällä on tekemistä asian kanssa, mutta nämä ongelmat koskettavat myös nuoria. Itse olisinkin kiinnostunut perusteellisista tutkimuksista jotka syventyvät nimenomaan selvittämään mitkä asiat vaikuttavat hedelmällisyyden laskuun, esimerkiksi muoveista liukenevat aineet voivat olla todella suuressa roolissa. Olen varma, että muutokset ihmisten elintavoissa ja ympäristössä olevissa kemikaaleissa vaikuttavat myös lapsettomuuteen länsimaissa. Mitä ajatuksia tämä herättää teissä muissa?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on ettei ihmiset halua lapsia. Itselläni on kolme lasta, mutta kahdella parhaalla ystävälläni ei ole yhtään eikä taida tullakaan. Oma veljeni vaimoineen on jäänyt lapsettomaksi omasta tahdostaan. Minulla on kolme työkaveria, jotka jo keski-ikäisiä eikä ole lapsia halunneet ja suoraan ovat näin sanoneet.

Vierailija
2/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman olen huomannut, että monet pariskunnat (me mukaan lukien) tarvitsevat apua raskaaksi tulemiseen. Jokuhan tätä kasvavaa lapsettomuutta aiheuttaa, kemikaalit, säteily, ympäristö tai monen asian summa.

Vierailija
4/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, varmasti on lisääntynyt vapaaehtoinen lapsettomuus ja hyvä näin! Lapsen hankinta ei todellakaan ole mikään pakko vaan jokainen voi rakentaa omannäköisen elämän. Tässä pohdinkin nimenomaan tuota ilmiötä, että vapaaehtoisen lapsettomuuden rinnalla myös epätoivottu lapsettomuus on lisääntynyt voimakkaasti. Oma kokemus on, että moni ketkä lasta haluavat eivät sitä jostakin syystä onnistu saamaan ja kaipaisin tästä lisätietoa. AP

Vierailija
5/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

syyt on monet. Etenkin vetelät vellihousu miehet joita ei ole perheenpääksi silloin kun sen aika olisi. Kun on kerran nähnyt tuon kuvion niin kukaan nainen ei ryhdy siihen hommaan yksinkään.

Vierailija
6/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sana: hormonit.

E-pillerit, ruuasta saadut hormonit. Mikä on suoraan tekemisissä hedelmällisyyden kanssa ja mitä siihen tarvitaan? HORMONEJA! Lapsettomuus on lisääntynyt e-pillerien myötä pikkuhiljaa. Ihan ite sen voi tarkistaa googlettamalla millon kumpikin alkanuy lisääntyä e-pillerien käyttö ja lapsettomuus.

14 v saattaa syödä e-pillereitä 30 v asti. Miten se hormonitoiminta yhtäkkiä normalisoituisi taikaiskusta kun sitä on vuosia keinotekoisesti muokattu?

Tätähän ei tokikaan kukaan tutki, koska e-pillerit on pirun hyvä bisnes. Mitä lapsettomuudesta kunhan syntyvyys pysyy kurissa...josta olen osittain samaa mieltä. Mutta ei lapsille enää hormoneja. Kehittyville teineille.

Vierailija
7/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut, että monet pariskunnat (me mukaan lukien) tarvitsevat apua raskaaksi tulemiseen. Jokuhan tätä kasvavaa lapsettomuutta aiheuttaa, kemikaalit, säteily, ympäristö tai monen asian summa.

Hyvä että aiheuttaa

Vierailija
8/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahaton lapsettomuus on varmasti yksi syy, mutta tuskin se ratkaiseva.

Omassa lähipiirissä on lähinnä näitä, jotka eivät syystä tai toisesta aio lisääntyä. Sitten on niitä, jotka eivät halua kuin yhden lapsen, vaikka hedelmällisyydessä ei olisi mitään vikaa. Itsellänikin näin. Esikoinen/ainoa tärppäsi ensimmäisestä kierrosta ja kaikki on mennyt hyvin. Silti en halua lisää lapsia, vaan koen perheemme olevan täydellinen näin. Tunnen lähemmäs kymmenen perhettä, jotka ovat omasta halustaan yksilapsisia.

Vierailija
9/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuhkamunien tulekkaan lisääntyä

t.tosimies

Vierailija
10/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet eivät uskalla tehdä lapsia taloudellisten ongelmien takia ja lapsilisiä leikataan vaan lisää. 

Vierailija
11/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän ei taaskaan saisi ääneen sanoa, mutta lapsettomuusongelmat ovat yleistyneet yhtä aikaa ylipainon yleistymisen myötä. Yhä useampi lapsettomuushoitoihin tuleva saa ensimmäiseksi ohjeekseen pudottaa painoaan.

Vierailija
12/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Hesarin tän päivänen mielipidekirjoitus, en usko tuotakaan taas yhtään. Jos henkilö oikeasti haluaa lapsen niin ei siihen pysty suhtautumaan noin että "tämä maailma on liian paha paikka". Kyse on vaan siitä ettei sitä tarvetta saada lasta ole ja muu on pelkkää sädekehän kiillotusta. Halutaan tehdä siitä joku protesti, vaikka kyse on vaan siitä ettei sitä tunnetta ole.

Vierailija
13/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä aiemman kirjoittajan kanssa, että e-pillereihin tulisi osoittaa hanakasti syyttävää sormea ja asiaa tutkia nopeasti. Mutta rahahan se maailmaa pyörittää ja kuten sanoitkin, ovat pillerit valtava bisnes :( Tästähän on olemassa ihan tutkimuksiakin että kaloissa on muutoksia näkynytkin, urosten piirteet ovat muuttuneet feminiinisemmiksi ja tämä ihan maalaisjärjelläkin selittää myös miesten hedelmällisyyden laskun. Jos muutokset näkyvät jopa kaloissa, miten ihmiset olisivat paremmassa turvassa? Ongelmahan on se, että tämä hedelmättömyys on lisääntynyt nimenomaan länsimaissa, kehitysmaissa väestö kyllä jatkaa epätoivottua kasvuaan...AP

Vierailija
14/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän ei taaskaan saisi ääneen sanoa, mutta lapsettomuusongelmat ovat yleistyneet yhtä aikaa ylipainon yleistymisen myötä. Yhä useampi lapsettomuushoitoihin tuleva saa ensimmäiseksi ohjeekseen pudottaa painoaan.

Varmasti on näin, mutta itse olen hoikka ja kaikki tuttavapiiriini lapsettomuushoitoja tarvinneet ovat myös hoikkia. Mutta on totta, että ylipaino ja huonot elämäntavat ovat osalla syy lapsettomuuteen.

Vierailija
15/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tai tuntemillani pareilla ei ylipaino-ongelmia ole, joten se ei ole selittävä syy. Ihan sivuhuomautuksena, monen on myös helpompi kuitata lapsettomuusutelut sillä ettei lapsia halua kuin selittää jatkuvista pettymyksistä ja rankoista hoidoista..just saying :) 

Vierailija
16/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerit on varmasti suurin syy.

Ylipainoa on paljon nykyään köyhissäkin maissa mutta niillä ei ole ongelmia lastenteossa.

Vierailija
17/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet eivät uskalla tehdä lapsia taloudellisten ongelmien takia ja lapsilisiä leikataan vaan lisää. 

Jaa, mä oon huomannut, että suruttomimmin lisääntyvät he, jotka eivät itse elätä perhettään lainkaan..

Vierailija
18/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tai tuntemillani pareilla ei ylipaino-ongelmia ole, joten se ei ole selittävä syy. Ihan sivuhuomautuksena, monen on myös helpompi kuitata lapsettomuusutelut sillä ettei lapsia halua kuin selittää jatkuvista pettymyksistä ja rankoista hoidoista..just saying :) 

Tällä logiikalla voisin sanoa, että myöskään e-pillerit eivät ole selittävä syy, koska tuntemani lapsettomat eivät ole käyttäneet hormonaalista ehkäisyä...

Vierailija
19/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dan Brownin Infernon hiljattain lukeneena syntyvyyden lasku ja siihen liittyvät ongelmat tietyissä paikoissa tuo väkisinkin mieleen kirjan loppuratkaisun... Kirjan lukeneet tietävät mihin viittaan :D

Vierailija
20/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin lähipiirissä on monia pariskuntia jotka ovat yrittäneet vuosia ja joutuneet hoitoihin. Minulla ja miehelläni sama ongelma. Yksi keskenmeno takana eikö vauvaa vaan kuulu. Olen kuullut myös joiltakin että eivät halua kertoa asiasta (yrittämisestä) muille kuin ihan lähipiirille. Jos esim.työkaverit yms. tietäisivät että heillä on vauva haaveita alkaisi loputon kysely ja naisen mahan tarkkailu. Silloin pääsee helpommalla kun vaan sanoo ettei halua lasta ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi