Miksei puhuta enemmän siitä että syntyvyys laskee koska selittämättömät ongelmat lastensaannissa lisääntyvät?
Nyt kun tapetilla on syntyvyyden lasku ja pohditaan syitä siihen, ihmettelen itse miksei enemmän tuoda esiin sitä että erilaiset lapsettomuusongelmat ovat kasvaneet valtavasti? Tilastoja aiemmilta vuosikymmeniltä minulla ei valitettavasti ole, mutta ainakin omaan asiasta omakohtaista kokemusta... hoitoja käydään läpi kerta toisen perään mutta kaivattua lasta ei vaan kuulu. Mitä olen asiasta tuttujeni kanssa puhunut, tuntuu se olevan ihan valtavan yleistä! Ei näistä kaduilla huudella, mutta uskomattoman moni pari kamppailee näiden ongelmien kanssa ja kun lapsi lopulta kotiin saadaan on taustalla monien vuosien yritys rankkoine hoitoineen. Fakta on, että pelkästään Helsingin julkiset lapsettomuushoitojonot ovat tuhansien pariskuntien pituiset, koko ajan. Julkisen puolen lisäksi hoitoja tehdään varmasti saman verran yksityisillä klinikoilla, koska jonot tosiaan ovat pitkät.
Toki iällä on tekemistä asian kanssa, mutta nämä ongelmat koskettavat myös nuoria. Itse olisinkin kiinnostunut perusteellisista tutkimuksista jotka syventyvät nimenomaan selvittämään mitkä asiat vaikuttavat hedelmällisyyden laskuun, esimerkiksi muoveista liukenevat aineet voivat olla todella suuressa roolissa. Olen varma, että muutokset ihmisten elintavoissa ja ympäristössä olevissa kemikaaleissa vaikuttavat myös lapsettomuuteen länsimaissa. Mitä ajatuksia tämä herättää teissä muissa?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Yksi sana: hormonit.
E-pillerit, ruuasta saadut hormonit. Mikä on suoraan tekemisissä hedelmällisyyden kanssa ja mitä siihen tarvitaan? HORMONEJA! Lapsettomuus on lisääntynyt e-pillerien myötä pikkuhiljaa. Ihan ite sen voi tarkistaa googlettamalla millon kumpikin alkanuy lisääntyä e-pillerien käyttö ja lapsettomuus.14 v saattaa syödä e-pillereitä 30 v asti. Miten se hormonitoiminta yhtäkkiä normalisoituisi taikaiskusta kun sitä on vuosia keinotekoisesti muokattu?
Tätähän ei tokikaan kukaan tutki, koska e-pillerit on pirun hyvä bisnes. Mitä lapsettomuudesta kunhan syntyvyys pysyy kurissa...josta olen osittain samaa mieltä. Mutta ei lapsille enää hormoneja. Kehittyville teineille.
Tämä. Lisäksi ylipaino heikentää hedelmällisyyttä naisilla ja miehillä. Vielä 90-luvulla suomalaisten miesten sperma oli euroopan parasta, mutta nyt keskikastia. Jotain on tapahtunut :/
Itse henkilökohtaisesti olen tyytyväinen että ihmiset ei enää saa lapsia, eivät kuitenkaan osaa kasvattaa niitä niin jääkööt ilman
Jokaisen tuntemani lapsettomuushoidoissa olevan parin nainen on yli 33-vuotias. Siinä se "selittämätön ongelma".
Vierailija kirjoitti:
Dan Brownin Infernon hiljattain lukeneena syntyvyyden lasku ja siihen liittyvät ongelmat tietyissä paikoissa tuo väkisinkin mieleen kirjan loppuratkaisun... Kirjan lukeneet tietävät mihin viittaan :D
Sehän on hyvä ja humaani tapa ratkaista väestönkasvuongelma. Kannatan. Sama loppuratkaisu ei "jostain syystä" päässyt elokuvaan. Ilmeisesti suuri yleisö ei olisi ollut tyytyväinen, joten tarvittiin disneyloppu?
Eihän kukaan järkevä hanki lasta epävakaaseen nykyelämään, jossa epävarmoilla pätkätöillä pitäisi elättää myös lapsi? Puhumattakaan siitä että ei löydy töitä ollenkaan.
Minulle määrättiin e-pillerit kivuliaiden kuukautisten takia kun olin vain 11v. Yllättäin olen sisaruksistani ainut, joka ei kykene tulemaan raskaaksi (ainakaan ilman lääkärin avustusta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dan Brownin Infernon hiljattain lukeneena syntyvyyden lasku ja siihen liittyvät ongelmat tietyissä paikoissa tuo väkisinkin mieleen kirjan loppuratkaisun... Kirjan lukeneet tietävät mihin viittaan :D
Sehän on hyvä ja humaani tapa ratkaista väestönkasvuongelma. Kannatan. Sama loppuratkaisu ei "jostain syystä" päässyt elokuvaan. Ilmeisesti suuri yleisö ei olisi ollut tyytyväinen, joten tarvittiin disneyloppu?
Näin se taisi olla, suuri yleisö kun ei tykkää leffoista jotka eivät pääty "onnellisesti".
Itsekin olin hämmentynyt kirjaa lukiessani että hemmetti, olenko samaa mieltä pahiksen kanssa. Viime kädessä se loppuratkaisu oli jopa yllättäen todella hyvältä kuulostava juttu. Ainoa moraalinen ongelma jonka asiassa näin oli "yhden päättäminen kaikkien puolesta", niin sanotusti. Mutta jos luontoäiti itse pistäisi alulle vastaavanlaisen jutun, sanoisin että antaa mennä vaan.
-19
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tai tuntemillani pareilla ei ylipaino-ongelmia ole, joten se ei ole selittävä syy. Ihan sivuhuomautuksena, monen on myös helpompi kuitata lapsettomuusutelut sillä ettei lapsia halua kuin selittää jatkuvista pettymyksistä ja rankoista hoidoista..just saying :)
Tällä logiikalla voisin sanoa, että myöskään e-pillerit eivät ole selittävä syy, koska tuntemani lapsettomat eivät ole käyttäneet hormonaalista ehkäisyä...
Esimerkiksi miehen ylipainolla on hyvin pieni merkitys hedelmättömyyteen.
Naisen kohdalla se on suurempi mutta ei kovin kummoinen naisillakaan.
Tietenkin aivan j'rjettömän ylipainoiset on eri asia mutta niitä nyt ei ole edes promillea yhteiskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tai tuntemillani pareilla ei ylipaino-ongelmia ole, joten se ei ole selittävä syy. Ihan sivuhuomautuksena, monen on myös helpompi kuitata lapsettomuusutelut sillä ettei lapsia halua kuin selittää jatkuvista pettymyksistä ja rankoista hoidoista..just saying :)
Jep, minäkin olen hoikka ja terveelliset elämäntavat omaava, mutta lapsia ei kuulu. Yleensä kuittaan lapsiutelut sillä, ettei ole vauvakuumetta. Niin kuin ei olekaan. Lapsi olisi silti tervetullut enkä ole tilivelvollinen avaamaan muille koko tarinaa.
Kemikaalikuorma on ihan toisenlainen kuin ennen.
Silloin ehkä peseydyttiin itsetehdyllä saippualla, eikä edes joka päivä.
Nykyään herätessä: shampoo, hoitoaine, suihkusaippua, dödö, hajuvesi, kosteusvoide, hiuksiin lämpösuoja, hiusväri, hiuslakka, primer, meikkivoide, luomivärit, kajalit, ripsarit, poskipuna, puuteri, contouring-aineet, valokynät, karvojen poistoaineet, hammastahna, suuvesi, meikinpoistoaine, silmänympärysvoide, yövoide, liimat ja väriaineet sekä ripsiin että kulmakarvoihin... siitä päästäänkin vaatteissa oleviin pesuainejäämiin, homeenestoaineisiin, palonestoaineisiin, värin pysyvyyttä lisääviin aineisiin. Siitä taas päästään kodeissa oleviin huonekalukemikaaleihin, jotka höyrystyvät sisäilmaan. Ja sisällä ollaan suuri osa ajasta. Muoveista irtoaa kaikennäköistä, ulkoa tulee saasteet ja pienhiukkaset, joita on nykyään enemmän. Kotitalon liimat, maalit, lakat, palonestoaineet yms. Kaikki keuhkoihin.
Lisäksi, mitä naisiin tulee, niin alkoholinkäyttö on suurempaa kuin vaikkapa 1800-luvulla, jolloin sitä ei katsottu soveliaaksi. Samoin tupakointi on lisääntynyt melkein nollasta samaan määrään kuin mitä miehet polttavat.
Yhteisvaikutus. Ja sitähän ei ole missään oikeastaan tutkittu mitä nuo kaikki yhdessä tekevät keholle. Liian laaja tutkimusalue. Siihen toki ruoka, joka on pitkälle jalostettu.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen tuntemani lapsettomuushoidoissa olevan parin nainen on yli 33-vuotias. Siinä se "selittämätön ongelma".
Eli heillä on voinut olla yritystä jo vuosia ennen hoitoihin lähtöä eli aloittaminen on voinut olla alle 3-kymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun tapetilla on syntyvyyden lasku ja pohditaan syitä siihen, ihmettelen itse miksei enemmän tuoda esiin sitä että erilaiset lapsettomuusongelmat ovat kasvaneet valtavasti? Tilastoja aiemmilta vuosikymmeniltä minulla ei valitettavasti ole, mutta ainakin omaan asiasta omakohtaista kokemusta... hoitoja käydään läpi kerta toisen perään mutta kaivattua lasta ei vaan kuulu. Mitä olen asiasta tuttujeni kanssa puhunut, tuntuu se olevan ihan valtavan yleistä! Ei näistä kaduilla huudella, mutta uskomattoman moni pari kamppailee näiden ongelmien kanssa ja kun lapsi lopulta kotiin saadaan on taustalla monien vuosien yritys rankkoine hoitoineen. Fakta on, että pelkästään Helsingin julkiset lapsettomuushoitojonot ovat tuhansien pariskuntien pituiset, koko ajan. Julkisen puolen lisäksi hoitoja tehdään varmasti saman verran yksityisillä klinikoilla, koska jonot tosiaan ovat pitkät.
Toki iällä on tekemistä asian kanssa, mutta nämä ongelmat koskettavat myös nuoria. Itse olisinkin kiinnostunut perusteellisista tutkimuksista jotka syventyvät nimenomaan selvittämään mitkä asiat vaikuttavat hedelmällisyyden laskuun, esimerkiksi muoveista liukenevat aineet voivat olla todella suuressa roolissa. Olen varma, että muutokset ihmisten elintavoissa ja ympäristössä olevissa kemikaaleissa vaikuttavat myös lapsettomuuteen länsimaissa. Mitä ajatuksia tämä herättää teissä muissa?
Tämä on tosi kiinnostava juttu...Olisiko ihminen saavuttanut ravintoketjun huipun? Petoeläimiähän on vähemmän kuin saaliita ja niillä on valtavat reviirit. Enpä oikein uskalla osallistua keskusteluun, kun molemmat omat lapset ovat saaneet alkunsa ensimmäisestä kierrosta. Tuntuu ettei ole oikeutta puhua asiasta mitään, kun joillain voi olla ongelmia.
Ketään järkevä ei vaan uskalla tehdä lapsia tähän kiky sote isis ilmastonmuutos sekasotkuun.
Vierailija kirjoitti:
Ketään järkevä ei vaan uskalla tehdä lapsia tähän kiky sote isis ilmastonmuutos sekasotkuun.
Kukaan*
Vierailija kirjoitti:
Monet eivät uskalla tehdä lapsia taloudellisten ongelmien takia ja lapsilisiä leikataan vaan lisää.
Olen huomannut tämän lapsiperheiden ajojahdin.
Olin onnellisesti raskaana avomiehelleni, kun uutisissa alettiin puhua lapsilisien leikkauksesta. Sitä pienennettiin melkein 10€:lla kk:ssa ja lisää aiotaan ottaa pois.
Kotihoidontukikin aiotaan poistaa ja esikoulustakin tuli pakollinen + törkeät tarhamaksut päälle.
Päädyimme keskeytykseen.
Suvulle puhuin keskenmenosta.
Naimisiinkin olimme menossa, mutta sitä emme kiirehdi enää.
Pelottaa että jos joskus uskallamme tehdä lapsen, onko lapsilisä lakkautettu, onko nuorille enää töitä ja asuntoja?
Minä en jaksa elää pelossa.
Onnittelut nykyvanhemmille suuresta rohkeudesta!
Joo mekin sanotaan lapsiuteluihin että näin on hyvä, kuka hullu kertoo töissä vuosia kestäneestä yrityksestä... me ei olla kerrottu kuin ihan lähimille ystäville. Harva haluaa enää tänä päivänä monen lapsen lapsilaumaa, mutta kun moni pariskunta ei saa edes sitä yhtä.