Mistä erottaa aidon stadilaisen Helsingin kadulla?
Aito stadilsinen on sellainen, joka itse, jonka molemmat vanhemmat, jonka kaikki isovanhemnat ja isoisovanhemmat ovat asuneet ja tehneet työtä ydinhesassa eli Pasilan eteläpuolella. Näin sanotaan stadilaisen käsikirjassa. Vain näin lannan haju on saatu eliminoitua aidosta stadilaisesta, kun kaikki henkilöön vaikutteita antaneet ovat stadilaisia. On tietysti selvää, että opettajienkin tulee olla stadilaisia. Mutta oletteko miettineet, mistä erottaa aidon stadilaisen näistä vieraslajeista?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän stadilaisen käsikirjaa olet lukenut, koska tuo ei todellakaan ole stadilaisuuden kuvaus.
Stadilaisuutta ei määritellä sukupolvissa eikä syntymäpaikalla vaan se on mielentila. Aidon stadilaisen tunnistaa siitä että se rakastaa kaupunkiaan; sen kulttuuria, kieltä, rakennuksia, puistoja, asukkaita kaikkea kaupungin tarjoamaa. Oikea stadilainen myös suvaitsee muut ihmiset joita täällä asuu ja vierailee.
HAHAHAAHHA muutitko Oulusta Kallioon?
Mitäs sitten, kun vanhempani ja isovanhempani ovat syntyneet ja työskennelleet ydinkeskustassa, mutta itse asun Vantaalla? Haiseeko lanta, kun käyn Helsingin puolella?
Mun on todella vaikeaa ymmärtää, että tällainen tietyssä kaupungissa/kaupunginosassa asunut suku olisi jokin saavutus tai edes olennainen osa omaa identiteetin rakentumista. Tämä hämmentää minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä poistettiin stadilaisista kertova juttu, missä tosi aidot stadilaiset nauroivat minulle duunissa kuukausia, koska sanoin landena "spora". Syy selitettiin sitten aikanaan työpaikan bileissä naurunremakan kanssa. Sitten olikin aika vääntää oikeiden stadilaisten kesken, mikä stadin slangi on aitoa.
Aito stadilainen ei ikinä nauraisi sille että sanot spora. Miksi ihmeessä nauraisi? Stadilainen ei myöskään välitä siitä sanotko spora vai skuru tai ratikka tai ihan vaan raitiovaunu.
Mutta silti he korostavat aitoa stadilaisuuttaan eli ehkä se on joku sinua aidompien stadilaisten juttu.
Jos mielestäsi spora on parempi kulkuneuvo kuin dösä, olet luultavasti junan tuoma. Johtuen siitä että lapsuudessasi käytit sporaa päivittäin ja dösää vain harvakseltaan, jolloin sporasta tuli perus ja dösästä hieman erikoisempi
Vierailija kirjoitti:
Aito stadilainen ei välitä mistä joku on kotoisin, tai mitä kieltä/murretta joku puhuu. Stadilaiset on puheliaita ja osaa vittuilla hauskasti. Stadilainen ei hermostu ruuhkassa eikä jonossa. Stadilainen pukeutuu juuri niin kuin haluaa. Nämä nyt ainakin tuli mieleen, kun mietin omia sukulaisia ja kavereita.
Komppaan mutta kyllä murteet nauratta ja särähtää korvaan. Näteillä tytöillä kuulostaa söpöltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aito stadilsinen on sellainen, joka itse, jonka molemmat vanhemmat, jonka kaikki isovanhemnat ja isoisovanhemmat ovat asuneet ja tehneet työtä ydinhesassa eli Pasilan eteläpuolella. Näin sanotaan stadilaisen käsikirjassa.
No miksi siinä käsikirjassa nimitetään sellaista, joka on asunut em. kriteerit täyttäen koko ikänsä Helsingissä Pasilan pohjoispuolella Oulunkylässä? Landepaukku, vai?
Oikeasti se raja kulkee Käpylän kohdilla, sen jälkeen alkaa lande. Ennen ainakin :)
Unohtakaa nuo rajat. Ne ehkä jos 50-luvulla on pitänyt paikkansa ei enää nykyään.
Kyllä nämä rajat pitää aikalailla paikaansa jos kysytään käpylän etelä puolelta asuvilta, mutta kuin menet maltsusta kysymään niin siellähän nämä kaljaa lipittävät gansterit asuvat lähes ydinkeskustassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aito stadilsinen on sellainen, joka itse, jonka molemmat vanhemmat, jonka kaikki isovanhemnat ja isoisovanhemmat ovat asuneet ja tehneet työtä ydinhesassa eli Pasilan eteläpuolella. Näin sanotaan stadilaisen käsikirjassa.
No miksi siinä käsikirjassa nimitetään sellaista, joka on asunut em. kriteerit täyttäen koko ikänsä Helsingissä Pasilan pohjoispuolella Oulunkylässä? Landepaukku, vai?
Olisko maaltamuuttaja :D
Itse olen lappilainen ja ilmeisen "stadilaiselta" vaikuttava, koska minulta kysyvät neuvoa niin paikalliset kuin turistitkin Helsingissä kulkiessa. Joskus osaan neuvoa ja joskus en. Ja kyllä, turistin erottaa helsinkiläisestä, jolla on vaan kohde/bussilinja hukassa.
Toisaalta.. minulta kysytään neuvoa ulkomaillakin, jopa latinomaissa. Olen ihan tavallinen perunaa muistuttava suomalainen tollukka. Omituista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä poistettiin stadilaisista kertova juttu, missä tosi aidot stadilaiset nauroivat minulle duunissa kuukausia, koska sanoin landena "spora". Syy selitettiin sitten aikanaan työpaikan bileissä naurunremakan kanssa. Sitten olikin aika vääntää oikeiden stadilaisten kesken, mikä stadin slangi on aitoa.
Aito stadilainen ei ikinä nauraisi sille että sanot spora. Miksi ihmeessä nauraisi? Stadilainen ei myöskään välitä siitä sanotko spora vai skuru tai ratikka tai ihan vaan raitiovaunu.
Mutta silti he korostavat aitoa stadilaisuuttaan eli ehkä se on joku sinua aidompien stadilaisten juttu.
Kuten tässäkin ketjussa on jo monesti todettu, aidon stadilaisen ei tarvitse rehvastella tai korostaa olevansa stadilainen. Työkaverisi ovat olleet jotain muita kuin aitoja stadilaisia.
Tässä on hieno stadilaisuuden määritelmä:
STADILAISUUS
Stadilaiseksi ei kukaan synny, eikä sitä äidinmaidostakaan imetä.
Stadilaiseksi voi vain kasvaa, kehittyä; asumalla täällä, oppimalla tuntemaan kadut ja pihat, torit ja rannat, käymällä täällä koulua ja/tai töissä ja viettämällä vapaa-aikaa Stadissa.
Stadilainen ei elämöi omalla ¨stadilaisuudellaan". Hänelle on tyypillistä ennemminkin vaatimattomuus kuin rehentely: moni stadilainen pitää nykyistä ”slangi-buumia” liiallisena ja turhanpäiväisenä.
* Stadilainen "tietää itsensä, mutta antaa arvon toisillekin”: Hän tietää, että Stadi on paras mesta, mutta että muut eivät ole huonompia.
* * *
Stadilainen on avoin ja uusia vaikutteita vastaanottava sekä suvaitsevainen erilaisia ihmisiä ja heidän ajatuksiaan, tapojaan ja kulttuuriaan kohtaan, kunhan ne eivät ole yleisesti hyväksyttyjen ihmisoikeuksien vastaisia.
Hän tuntee lämpöä omaan synnyin- ja/tai asuinpaikkaan, sen ihmisiin, luontoon sekä rakennettuun ympäristöön, joista kaikista stadilainen tuntee vastuuta - toki hän tajuaa, että kaikessa on aina parantamisen varaa.
Hän ymmärtää ainakin jonkinverran paikallista kieltä, Stadin slangia, sekä tietää Stadin historian pääpiirteet ja nykyajan käytännöt. Hän tuntee syvästi kuuluvansa tänne, tiedostaa olevansa ”stadilainen”.
* * *
Stadilainen arvostaa avoimuutta ja rehellisyyttä ihmissuhteissa ja auttaa aina toista stadilaista, mutta myös muita avun tarpeessa olevia. Näitä piirteitä kutsutaan monesti sanalla reilu.
Hän ei hakeudu väkivaltaan - ei siis ole tappelun aloittaja - vaan yrittää selvittää ristiriidat puhumalla.
Hän voi kuitenkin tahtomattaan joutua tilanteeseen, jossa fyysiset otteet ovat ainoa kunniallinen tie selvittää syntynyt ristiriita. Tällöin hän käyttää väkivaltaa vain minimimäärän; eikä potki vastustajaa, eikä käy maassamakaavan kimppuun.
* * *
Stadilainen tietää olevansa kuin näyttelijä Stadin kaduilla, mutta samalla myös katsoja. Hänellä on tässä “teatterissa” useita rooleja, joita hän vaihtaa luovasti tilanteen mukaan. Näiden roolien summa on hänen hänen minuutensa, jonka alituisen muuttumisen hän on oppinut sietämään.
Hän on oppinut elämään kaupungin jatkuvassa ärsyketulvassa ja osaa reagoida vastaantuleviin uusiin haasteisiin nopeasti.
Hän tietää, että selviytyäkseen hänen tulee suhtautua kaupungin sykkeeseen ja sen tapahtumiin toisinaan viileästikin, vaikka se tekeekin hänestä joskus etäisen, toisten mielestä jopa kovan ja ylpeänoloisen.
Hän on monessa suhteessa ”suurkaupunkilainen” - suurpiirteinen, ei mikään niuho - vaikka Helsinki onkin suurkaupunki vain Suomen mitassa.
Stadilainen arvostaa ympäristönsä viihtyisyyttä eikä sorru yhteisten tilojen roskaamiseen, töhrimiseen, rikkomiseen eikä muuhunkaan “vandalismiin.” Yhteinen merkitsee hänelle kaikkien omaa, eikä "ei-kenenkään omaa".
PALJASJALKAISUUS
Paljasjalkaisuus on sen sijaan syntyperäistä.
Syntymäpaikan ja stadilaissukupolvien määrän korostaminen on jäänne eilispäivän kulttuurista, ajasta jolloin sitouduttiin koko elämänajaksi tiettyyn alueeseen, maantieteelliseen reviiriin: paikallaanpysyminen ja staattisuus olivat ennen kannatettavimmat arvot.
Nykyaikaiseen kaupunkikulttuuriin sen sijaan kuuluu ihmisten liikkuminen:
Helsinkiin muutetaan muualta Suomesta, Euroopasta ja koko maailmasta.
Helsingistä muutetaan myös pois!
Enää ei niinkään arvosteta sitä,
mistä tulet tai minne menet
vaan mitä olet, tässä ja nyt.
Nrolle 51. Mkä tämä Johan on määrittelemään stadilaosuuden? Kateellisen panettelua????
Stadilaisen tunnistaminen voi olla vaikeaa koska täällä asuvat landet ovat karistaneet multansa steissille, mutta landeturistin huomaa heti.
Miehet: Tummemmaksi värjätyt hiukset, polvishortsit ym total, landeparta, tuijottaminen, landefarkut + villakangastakki, sandaalit ja ne jokunen vuos sitten katukuvasta kadonneet miesvitunkäsilaukut ja miesnutturat.
Naiset: Hiukset monivärisiä ja silmissä sellaset oudot landemeikit. Muija tunnistaa nämä jotenkin niiden talvibuutseista mutta mä en niissä huomaa mitään eroa.
Lapset: Pari kertaa oon kuullu kolmosen sporassa kun on lippua ostettu Helsinkiin. (Anoppi selitti mulle että maalla lippu ostetaan määränpää ilmoittamalla)
Jos näät Helsingissä ihmisen pitävän yllään paitaa, jossa lukee jokin teksti itsestään, elämästään tai haluistaan, tiedät hänen olevan aivan varmasti maalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymppi osui oikeaan. Stadilaisen erottaa siitä, ettei hän ensi sanoikseen puhu stadilaisuudesta mitään. Hän tuntee itse kaikki stadilaiset. Ei-stadilaiset valehtelevat heti kättelyssä olevansa stadilaisia. Ja huomatkaa, että ehtona on työpaikka kantakaupungissa. Viljelijät Vallilassa eivät ole olleet stadilaisia. Stadilaiseksi kannattaa epäillä henkilöä, joka on rento eikä turhia jännitä muoden seurassa. Hänen ei tarvitse korostaa itseään eikä hakea hyväksymistä muualta. Ei hänen tarvitse toitottaa olevanda stadilainen. Hän tietää itse, mitä on ja se riittää hänelle.
😅😂😃
Noilla kriteereillä olen syntynyt vahingossa tamperelaiseksi, asunut kymlä Helsingissä 20 vuotta. 🤔🤓☝
Onneksi olkoon! Itse meitä on viisi polvea tamperelaisia. Laskin mukaan myös ajan , jolloin Pispala oli vielä Pohjois-Pirkkalaa.👍
Ei varmaan mistään, mutta paljasjalkaisena stadilaisena haluaisin ajatella, että stradilainen älyää ottaa repun selästä täydessä liikennevälineessä, kulkea kadun yli ja ratikan ja metron ovissa aina omalta oikealta. Ei siis töni ja tunge.
Turistikuntalaisen tunnistaa aina, kun aletaan puhua Hesasta. Vanha juttu. Sitten stadi menee silleen reteen jäykästi, että följyssä oltaisiin. Kauppatorin smörressä paistettu strimari on gutaa.
Vierailija kirjoitti:
Aito stadilsinen on sellainen, joka itse, jonka molemmat vanhemmat, jonka kaikki isovanhemnat ja isoisovanhemmat ovat asuneet ja tehneet työtä ydinhesassa eli Pasilan eteläpuolella. Näin sanotaan stadilaisen käsikirjassa. Vain näin lannan haju on saatu eliminoitua aidosta stadilaisesta, kun kaikki henkilöön vaikutteita antaneet ovat stadilaisia. On tietysti selvää, että opettajienkin tulee olla stadilaisia. Mutta oletteko miettineet, mistä erottaa aidon stadilaisen näistä vieraslajeista?
Ja vielä ihmetellään miksi tsadilaisia väitetään ylimielisiksi ja omahyväisiksi? KUKAAN muu ei dissaa muualta tulleita kun apn kaltaiset. Taisit itse tulla viimeksi tulleella junalla?
Se on spåra. Spårvagen. Stadissa sotketaan paljon svenskaa kieleen ihan suomen kantapuhujiltakin. Sitä kuulee sen verran.
Jos et tiedä termejä blosaa ja stikkaa, et ole stadilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stadilainen sanoo olevansa stadilainen heti kättelyssä ja keskustelun aikana vielä monta kertaa.
Oikeasti se on juuri päinvastoin. Oikeaa stadilasta ei vähempää voisi kiinnostaa nämä "hesalainen/stadilainen" -väittelyt.
Jep. Junantuomat tuota stadilaisuuttaan tuovat koko ajan esille. Ja oikeille stadilaisille ei ole niin väliä asuuko pasilasta etelään vai pohjoiseen jos on kuitenkin kaupungin rajojen sisällä. Harvalla on ollut varaa asua sukupolvesta toiseen keskusta-alueella. Maalaisille on muodostunut tämä kuva kun Joensuusta Helsinkiin muuttanut serkku alkaakin puhua slangia ja aloittaa jokaisen lauseen että "meillä STADISSA".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stadilainen sanoo olevansa stadilainen heti kättelyssä ja keskustelun aikana vielä monta kertaa.
Ei ole kyllä ikinä tullut tuota tekevää stadilaista täällä vastaan enkä itse tuota tee.
Jep, ne ketä oon kuullu öyhöttävän stadilaisuudesta on olleet klaukkalasta, siis kotoisin ja asuvat siellä nyt ennen ja aina.
Hah ok. Olen kieltämättä muuttanut vasta lapsena Uudeltamaalta 50 km:n päästä "junantuomana", enkä pidä itseäni siis edes stadilaisena. :) Mutta tarkoitan sellaista tiettyä hienovaraista käytöstä kuitenkin. Ja tiedän toki, että moni pultsarikin on täältä kotoisin...ihmisiä löytyy kaikista kansan riveistä toki. Tosin sivuhuomautuksena vielä sellainen, että humalatilastaan huolimatta moni pultsari on kuitenkin kohteliaskin. Itse asiassa jos katsoo ns. metsää puilta, niin puliukot ovat ihan mukavasti käyttäytyviä ja kohteliaitakin, jos ovat hyvällä tuulella.