Mistä erottaa aidon stadilaisen Helsingin kadulla?
Aito stadilsinen on sellainen, joka itse, jonka molemmat vanhemmat, jonka kaikki isovanhemnat ja isoisovanhemmat ovat asuneet ja tehneet työtä ydinhesassa eli Pasilan eteläpuolella. Näin sanotaan stadilaisen käsikirjassa. Vain näin lannan haju on saatu eliminoitua aidosta stadilaisesta, kun kaikki henkilöön vaikutteita antaneet ovat stadilaisia. On tietysti selvää, että opettajienkin tulee olla stadilaisia. Mutta oletteko miettineet, mistä erottaa aidon stadilaisen näistä vieraslajeista?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Kymppi osui oikeaan. Stadilaisen erottaa siitä, ettei hän ensi sanoikseen puhu stadilaisuudesta mitään. Hän tuntee itse kaikki stadilaiset. Ei-stadilaiset valehtelevat heti kättelyssä olevansa stadilaisia. Ja huomatkaa, että ehtona on työpaikka kantakaupungissa. Viljelijät Vallilassa eivät ole olleet stadilaisia. Stadilaiseksi kannattaa epäillä henkilöä, joka on rento eikä turhia jännitä muoden seurassa. Hänen ei tarvitse korostaa itseään eikä hakea hyväksymistä muualta. Ei hänen tarvitse toitottaa olevanda stadilainen. Hän tietää itse, mitä on ja se riittää hänelle.
😅😂😃
Noilla kriteereillä olen syntynyt vahingossa tamperelaiseksi, asunut kymlä Helsingissä 20 vuotta. 🤔🤓☝
Vierailija kirjoitti:
Yleensä aidot stadilaiset eivät harrasta sitä suomalaiskansallista ja maalaismaista muiden ihmisten töllistelyä (=tuijotetaan vähänkin erikoisemman köistä ihmistä suu auki ja pitkään sanomatta mitään). Siis yleensä stadilaiset ovat nähneet kaikenlaisia ihmisiä, niin ei tarvitse jäädä töllistelemään, vaan katsotaan kohteliaasti ja nopeasti, eikä jäädä tuijottelemaan. Toki jos tunnetaan joku ennalta, voidaankin moikata ja rupatella niitänäitä.
Korjaan vielä: siis *moikataan ja tarvittaessa rupatellaan. Moikkaamisessa ei menetä mitään, joten totta kai moikataan tuttuja. Rupatellaan, jos sopii tilanteeseen jne.
Aurinkoisina arkiaamuina noita näkee Helsinginkadulla ja läheisillä kallioilla nauttimasta kevätauringosta ja jakamassa kaljatölkkiä ystäviensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymppi osui oikeaan. Stadilaisen erottaa siitä, ettei hän ensi sanoikseen puhu stadilaisuudesta mitään. Hän tuntee itse kaikki stadilaiset. Ei-stadilaiset valehtelevat heti kättelyssä olevansa stadilaisia. Ja huomatkaa, että ehtona on työpaikka kantakaupungissa. Viljelijät Vallilassa eivät ole olleet stadilaisia. Stadilaiseksi kannattaa epäillä henkilöä, joka on rento eikä turhia jännitä muoden seurassa. Hänen ei tarvitse korostaa itseään eikä hakea hyväksymistä muualta. Ei hänen tarvitse toitottaa olevanda stadilainen. Hän tietää itse, mitä on ja se riittää hänelle.
😅😂😃
Noilla kriteereillä olen syntynyt vahingossa tamperelaiseksi, asunut kymlä Helsingissä 20 vuotta. 🤔🤓☝
Olen asunut lapsesta lähtien Helsingissä, mutta en identifioi itseäni stadilaiseksi, vaan pikkukaupunkilaiseksi uusmaalaiseksi junantuomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Aurinkoisina arkiaamuina noita näkee Helsinginkadulla ja läheisillä kallioilla nauttimasta kevätauringosta ja jakamassa kaljatölkkiä ystäviensä kanssa.
Voi olla osa heistä stadilaisiakin. Moni kyllä junantuomiakin. Mutta ihmisiä hekin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aito stadilsinen on sellainen, joka itse, jonka molemmat vanhemmat, jonka kaikki isovanhemnat ja isoisovanhemmat ovat asuneet ja tehneet työtä ydinhesassa eli Pasilan eteläpuolella. Näin sanotaan stadilaisen käsikirjassa.
No miksi siinä käsikirjassa nimitetään sellaista, joka on asunut em. kriteerit täyttäen koko ikänsä Helsingissä Pasilan pohjoispuolella Oulunkylässä? Landepaukku, vai?
Oikeasti se raja kulkee Käpylän kohdilla, sen jälkeen alkaa lande. Ennen ainakin :)
Tonnin stifloista, tietty. Niillä on hyvä dallata Hakikseen.
Vrt. "bulit pläägät".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aito stadilsinen on sellainen, joka itse, jonka molemmat vanhemmat, jonka kaikki isovanhemnat ja isoisovanhemmat ovat asuneet ja tehneet työtä ydinhesassa eli Pasilan eteläpuolella. Näin sanotaan stadilaisen käsikirjassa.
No miksi siinä käsikirjassa nimitetään sellaista, joka on asunut em. kriteerit täyttäen koko ikänsä Helsingissä Pasilan pohjoispuolella Oulunkylässä? Landepaukku, vai?
Vanhempien sukulaisteni mielestä Stadi on siellä, missä spora (ratikka) kulkee. Näin se oli ennen vanhaan, joten Ågeli lasketaan jo lähes landeksi, kuten monet muutkin lähiöt.
Ja tässä ei ole kyse mistään muusta kuin siitä, että ennenvanhaan vain tietty alue oli kaupunkimaista, Ågeli oli silloin lähinnä omakotiasumiseen ja palstaviljelyyn tarkoitettua asumista. Mitään negatiivista tai ylimielistä ei tuohon käsitykseen liity eikä pidä liittää.
Niinpä. Tullinpuomin kohdalla kulki konkreettisesti stadin raja. Etu-Töölö oli 1920-luvun alussa uusi rakenteilla oleva lähiö, jonne taksitkaan eivät osanneet ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti se raja kulkee Käpylän kohdilla, sen jälkeen alkaa lande. Ennen ainakin :)
Ei kun raja on Töölön tullin kohdalla, siinä missä vielä nykyäänkin nököttää se vanha rajapyykki.
Landelta kotoisin olevat saavat rauhassa "rehvastella" olevansa tietystä paikasta kotoisin, mutta jos stadilainen kertoo avoimesti sukunsa stadilaisista juurista, niin onhan se leuhka.
Hän on ylitsepursuavan ylpeä, ja hieman ylimielinenkin, kotikaupungistaan ja varsinkin kaupungin keskustasta. Tuntee joka ikisen kaupunginosan, kadun ja puiston, ja tietenkin ratikkareitit (spora) kuin omat taskunsa. Käyttää paljon slangisanoja itsevarmasti, ja kaupunginosien nimetkin väännetään usein slangiksi. Hän pitää kaikkia kaupungin ulkopuolelta tulevia juntteina landepaukkuina. Sellainen sympaattinen henkilö tämä aito stadilainen on.
Täältä poistettiin stadilaisista kertova juttu, missä tosi aidot stadilaiset nauroivat minulle duunissa kuukausia, koska sanoin landena "spora". Syy selitettiin sitten aikanaan työpaikan bileissä naurunremakan kanssa. Sitten olikin aika vääntää oikeiden stadilaisten kesken, mikä stadin slangi on aitoa.
Olen syntynyt naikkarilla ja asuimme Kalliossa silloin. Myöhemmin muutimme lähiöön. Vanhemmat ovat maalta tulleita, asuivat,6v Stadissa ennen kuin synnyin. Mitenköhän minut määritellään tässä. Itse pidän itseäni stadilaisena, olen asunut stadissa useassa paikassa. Olen käynyt landella lomilla ja muutenkin joka puolella Suomea ainakin lyhyesti. En kuitenkaan tuntisi maalaiselämää omakseni mitenkään sitä väheksymättä.
Aito stadilainen ei välitä mistä joku on kotoisin, tai mitä kieltä/murretta joku puhuu. Stadilaiset on puheliaita ja osaa vittuilla hauskasti. Stadilainen ei hermostu ruuhkassa eikä jonossa. Stadilainen pukeutuu juuri niin kuin haluaa. Nämä nyt ainakin tuli mieleen, kun mietin omia sukulaisia ja kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtakaa nuo rajat. Ne ehkä jos 50-luvulla on pitänyt paikkansa ei enää nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Täältä poistettiin stadilaisista kertova juttu, missä tosi aidot stadilaiset nauroivat minulle duunissa kuukausia, koska sanoin landena "spora". Syy selitettiin sitten aikanaan työpaikan bileissä naurunremakan kanssa. Sitten olikin aika vääntää oikeiden stadilaisten kesken, mikä stadin slangi on aitoa.
Aito stadilainen ei ikinä nauraisi sille että sanot spora. Miksi ihmeessä nauraisi? Stadilainen ei myöskään välitä siitä sanotko spora vai skuru tai ratikka tai ihan vaan raitiovaunu.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä käyttäytyvät fiksusti ja sivistyneesti ja tuntevat hyvät käytöstavat.
tämä on näitä ei-stadilaisen näkemyksiä
jos olisit stadilainen tietäisit että tänne kuuluu myös lennu joka vetää kaljaa puistossa aamusta iltaan, ja masa joka pummaa sulta markan että pääsee dösällä himaan, ja tomppa joka elää heittämällä lestiä liikkeensä takahuoneessa, jne
t. se useamman sukupolven stadilainen
Aito stadilainen ei rehvastele stadilaisuudellaan. Maalta muuttaneet uushelsinkiläiset ihmettelevät kaikkea Helsingissä, käyvät jokaisessa uudessa vegaanisessa shusiravintolassa ja kertovat aina asuvansa joko Kalliossa tai Punavuoressa. Uushelsinkiläisille myös asuntojen koot on ihan ihmeellisiä, kun Kalliosta ja Punavuoressa ei asutakkaan 150m2 kodeissa ja ei ole omaa autotallia. Ihmettelevät kovaan ääneen miten sinne yksiöön voi pieni ihminen mahtua. Myös puheesta erottaa landet. Useimmat yrittävät puhua kuten stadilaiset mutta välillä lipsahtaa "myö, sie, mie, mää, sää, hää"
Vahva ja itsenäinen. Olen epäilyistä huolimatta nainen :^)
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt naikkarilla ja asuimme Kalliossa silloin. Myöhemmin muutimme lähiöön. Vanhemmat ovat maalta tulleita, asuivat,6v Stadissa ennen kuin synnyin. Mitenköhän minut määritellään tässä. Itse pidän itseäni stadilaisena, olen asunut stadissa useassa paikassa. Olen käynyt landella lomilla ja muutenkin joka puolella Suomea ainakin lyhyesti. En kuitenkaan tuntisi maalaiselämää omakseni mitenkään sitä väheksymättä.
Teet sen määritelmän ihan itse. Lue vastaus 7.
Yleensä aidot stadilaiset eivät harrasta sitä suomalaiskansallista ja maalaismaista muiden ihmisten töllistelyä (=tuijotetaan vähänkin erikoisemman köistä ihmistä suu auki ja pitkään sanomatta mitään). Siis yleensä stadilaiset ovat nähneet kaikenlaisia ihmisiä, niin ei tarvitse jäädä töllistelemään, vaan katsotaan kohteliaasti ja nopeasti, eikä jäädä tuijottelemaan. Toki jos tunnetaan joku ennalta, voidaankin moikata ja rupatella niitänäitä.