Mistä erottaa aidon stadilaisen Helsingin kadulla?
Aito stadilsinen on sellainen, joka itse, jonka molemmat vanhemmat, jonka kaikki isovanhemnat ja isoisovanhemmat ovat asuneet ja tehneet työtä ydinhesassa eli Pasilan eteläpuolella. Näin sanotaan stadilaisen käsikirjassa. Vain näin lannan haju on saatu eliminoitua aidosta stadilaisesta, kun kaikki henkilöön vaikutteita antaneet ovat stadilaisia. On tietysti selvää, että opettajienkin tulee olla stadilaisia. Mutta oletteko miettineet, mistä erottaa aidon stadilaisen näistä vieraslajeista?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
SUomessa asuu aitoja stadialisia ja landen juntteja. Siinä on se ero.
Onko siellä enää muita kun alivalottuneita pipopäitä?
Maalaisen erottaa kahdesta asiasta.
1. Se sanoo usein syntyperäiselle, että "sie oot varmaan maalta". Itse olen paljasjalkainen ja minulle on maalainen sanonut kymmeniä kertoja elämäni aikana, että "sie taijat olla maalta". Se on aina koominen tilanne, kun minä jonka arvellaan porukassa olevan maalta on ainoa, joka ei ole. En jotenkin "näytä" syntyperäiseltä maalaisen silmissä.
2. Maalainen ei pidä sporassa kiinni tangoista ja meinaa koko ajan kaatua, etenkin aina kun spora lähtee liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
jos olet monen sukupolven stadilainen kuten minä niin stadilaisuus on ollut normaali elämäntapasi koko ikäsi etkä koe että siinä silloin olisi enää mitään erityistä leuhkittavaa, tavallista elämää se on vaikka tietysti muualtakatsoen se ehkä ei siltä näytä
stadilainen tietää myös sen että eri kaupunginosilla on oma imagonsa, olen rööperin boheemi enkä eiran nirppanokka tai kallion pultsari
Tuin kaupunginosien imagon vuoksi vierastan stadi-termiä samoin kuin sora-sanaa. Ne ovat työväenluokkaista kieltä. En siten koskaan käytä niitä, vaan puhun Helsingistä tai kaupungista, ja ratikasta.
T. Porvari monenpolven helsinkiläinen
Vierailija kirjoitti:
Hän on ylitsepursuavan ylpeä, ja hieman ylimielinenkin, kotikaupungistaan ja varsinkin kaupungin keskustasta. Tuntee joka ikisen kaupunginosan, kadun ja puiston, ja tietenkin ratikkareitit (spora) kuin omat taskunsa. Käyttää paljon slangisanoja itsevarmasti, ja kaupunginosien nimetkin väännetään usein slangiksi. Hän pitää kaikkia kaupungin ulkopuolelta tulevia juntteina landepaukkuina. Sellainen sympaattinen henkilö tämä aito stadilainen on.
Päinvastoin tunnen Helsingin kadut todella huonosti, enkä ole edes käynyt läheskään kaikissa kaupunginosissa koskaan. Elämäni on keskittynyt aika rajatusti tiettyihin paikkoihin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aito stadilsinen on sellainen, joka itse, jonka molemmat vanhemmat, jonka kaikki isovanhemnat ja isoisovanhemmat ovat asuneet ja tehneet työtä ydinhesassa eli Pasilan eteläpuolella. Näin sanotaan stadilaisen käsikirjassa.
No miksi siinä käsikirjassa nimitetään sellaista, joka on asunut em. kriteerit täyttäen koko ikänsä Helsingissä Pasilan pohjoispuolella Oulunkylässä? Landepaukku, vai?
Oikeasti se raja kulkee Käpylän kohdilla, sen jälkeen alkaa lande. Ennen ainakin :)
Jep, ykköskehä, karkeasti. Siitä alkaa lande. Kolmoskehä on susiraja, the last frontier.
Aito stadilainen on oma itsensä eikä koe tarvetta korostaa stadilaisuuttaan. Itse asiassa tuntuu, että meiltä omista sukujuurista ylpeyttä tunteminen on erityisen kiellettyä ja muita ärsyttävää. On jotenkin tosi hienoa olla savolainen tai karjalainen, mutta annas olla kun sanot olevasti syntyperäinen stadilainen... t. 5. polven paljasjalkainen
Vierailija kirjoitti:
Turistikuntalaisen tunnistaa aina, kun aletaan puhua Hesasta. Vanha juttu. Sitten stadi menee silleen reteen jäykästi, että följyssä oltaisiin. Kauppatorin smörressä paistettu strimari on gutaa.
Voisiko tuon saada suomennettuna? En ymmärtänyt sanoista kuin puolet.
T. Porvari syntyperäinen monen polven helsinkiläinen
Jos kriteerit on nuo, mitä alussa lueteltiin, niin sellaisia, joiden kaikki isoisovanhemmatkin olisivat syntyperäisiä helsinkiläisiä, on äärimmäisen vähän. Siihen aikaan jo Helsinki oli verrattain kansainvälinen kaupunki kuitenkin ja muualta Suomesta muutettiin Helsinkiin. Hienommissa piireissä oli ulkomaisia puolisoita ja keski- ja työväenluokkaisissa maalta tulleita. Arvelen, että kuvatun kaltaisia "aitoja stadilaisia" on Helsingin väestöstä korkeintaan kymmenesosapromillen verran. Jos siis sitäkään.
Ja mistä erottaa? Ei kertakaikkiaan yhtään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aito stadilsinen on sellainen, joka itse, jonka molemmat vanhemmat, jonka kaikki isovanhemnat ja isoisovanhemmat ovat asuneet ja tehneet työtä ydinhesassa eli Pasilan eteläpuolella. Näin sanotaan stadilaisen käsikirjassa.
No miksi siinä käsikirjassa nimitetään sellaista, joka on asunut em. kriteerit täyttäen koko ikänsä Helsingissä Pasilan pohjoispuolella Oulunkylässä? Landepaukku, vai?
Oikeasti se raja kulkee Käpylän kohdilla, sen jälkeen alkaa lande. Ennen ainakin :)
Ei kun raja on Töölön tullin kohdalla, siinä missä vielä nykyäänkin nököttää se vanha rajapyykki.
Jep. Tölikän tulli ja Hermannissa Haukilahdenkadun tulli. Haukilahdenkadun ja Hämeentien risteyksessä on yhä pystyssä se vanha kivinen tullirajan merkki. Käykä katsomassa, näette konkreettisesti mistä alkaa Stadi.
En tiiiä, ei ooo statilaasia näkyyny tääällä Jyvääskylässä.
Ihmisillä menee sekaisin kaksi eri asiaa usein tässä aiheessa: stadilaisuus sekä paljasjalkaisuus. Kaksi eri asiaa.
Stadilaisuus tarkoittaa syntymistä kantakaupungissa, stad. Paljasjalkaisuus tarkoittaa ettö vanhemmat ovat syntyneet Stadissa, eli kantakaupungissa.
Aidon stadilaisen tunnistaa siitä itsekeskeisestä asenteesta, että he selittävät ummet ja lammet omista asioistaan kysymättä kiinnostaako ketään. On varmasti hieno lapsuus ja nuoruus, jos porukat on varakkaita, ja poistua kehä 3:n ulkopuolelle vain lentokentälle mennessä, mutta monelle tavalliselle pulliaiselle ne rikkaiden jutut kuulostaa aivan yhtä mielenkiintoiselle, kun jonkun paikallisen spurgun muistelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on ylitsepursuavan ylpeä, ja hieman ylimielinenkin, kotikaupungistaan ja varsinkin kaupungin keskustasta. Tuntee joka ikisen kaupunginosan, kadun ja puiston, ja tietenkin ratikkareitit (spora) kuin omat taskunsa. Käyttää paljon slangisanoja itsevarmasti, ja kaupunginosien nimetkin väännetään usein slangiksi. Hän pitää kaikkia kaupungin ulkopuolelta tulevia juntteina landepaukkuina. Sellainen sympaattinen henkilö tämä aito stadilainen on.
Päinvastoin tunnen Helsingin kadut todella huonosti, enkä ole edes käynyt läheskään kaikissa kaupunginosissa koskaan. Elämäni on keskittynyt aika rajatusti tiettyihin paikkoihin täällä.
Sukunne alunperin Raumalta vai Turusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se enää ole mikään meriitti tai mitään tärkeää. Stadilaisuus on ainakin mun mielestä lakannut olemasta. Helsingissä lampsii nykyään niin riemunkirjavaa väkeä, että omaleimainen stadilaisuus on kadonnut.
Sulla ei vaan ole stadilaisia kamuja.
Eihän mulla muita olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ykköskehä, karkeasti. Siitä alkaa lande. Kolmoskehä on susiraja, the last frontier.
Mannerheimintien kapakoissa näkee niitä hifk-faneja, jotka ulkomaalaisille näyttää aivan samalta kuin perus kookoo-kannattaja.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä menee sekaisin kaksi eri asiaa usein tässä aiheessa: stadilaisuus sekä paljasjalkaisuus. Kaksi eri asiaa.
Stadilaisuus tarkoittaa syntymistä kantakaupungissa, stad. Paljasjalkaisuus tarkoittaa ettö vanhemmat ovat syntyneet Stadissa, eli kantakaupungissa.
Kettään eii kiinnosta onko statilaasen jalat palajaana vai villasukissa. Mahtanu olla kylymä alakukesä jos palajai varpai ootto ollu.
Tunnen useamman näitä monen polven stadilaisia. Monia saattaa yllättää se että heistä useimmat eivät todellakaan ole näitä tyylikkäitä raharikkaan näköisiä (osa tietysti on). Pari kaveria, toinen asui Töölössä 60-70 luvulla ja toinen Rööperissä kaksiossa 5-lapsisen perheen lapsena. Eivät siis todellakaan isotuloisista suvuista. Kolmas Laajasalolaisia, duunarien lapsi. Nyt keski-ikäisinä asuvat lähiöissä (Kontula, Vuosaari, Itis, Länsimäki, Pukinmäki jne) ja hyvin tavallisen näköistä porukkaa. Verkkari- tai farkkutakkikansaa. Sanoisin jopa että erehdyttävästi "landepaukun" näköisiä. Heihin myös harvemmin törmää keskustassa, ehkä silloin kun ovat ottaneet asuakseen lähteä mutta muutenhan kaikki palvelut on siellä lähiössä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useamman näitä monen polven stadilaisia. Monia saattaa yllättää se että heistä useimmat eivät todellakaan ole näitä tyylikkäitä raharikkaan näköisiä (osa tietysti on). Pari kaveria, toinen asui Töölössä 60-70 luvulla ja toinen Rööperissä kaksiossa 5-lapsisen perheen lapsena. Eivät siis todellakaan isotuloisista suvuista. Kolmas Laajasalolaisia, duunarien lapsi. Nyt keski-ikäisinä asuvat lähiöissä (Kontula, Vuosaari, Itis, Länsimäki, Pukinmäki jne) ja hyvin tavallisen näköistä porukkaa. Verkkari- tai farkkutakkikansaa. Sanoisin jopa että erehdyttävästi "landepaukun" näköisiä. Heihin myös harvemmin törmää keskustassa, ehkä silloin kun ovat ottaneet asuakseen lähteä mutta muutenhan kaikki palvelut on siellä lähiössä.
Voi ristus. Tuskin kukkaan aattelookaan statilaasen olevan mittää pettre volk. Ne on svenssönit eriksee mutta nekää ei oo nii olevinnaa ku statilaaset 😂
Ei stadilaisuutta määritellä vanhempien tai isovanhempien syntypaikalla, vaan sillä, onko syntynyt Helsingin kantakaupungissa. Kantakaupunki on Stadi, stad. Lähiöt ovat Hesaa.