Ynseä, joutilas, demonstroida... Äidinkielen opettaja huolissaan nuorten sanavaraston supistumisesta - Testaa, miten itse pärjäät
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201705052200121768_u0.shtml
Sain ekalla yrittämällä 9/10 tulokseksi testistä.
Mikä on kanssa mammojen tulos
Kommentit (90)
Tuollaisia tehtäviä on lukudiplomeissa. Meillä vitosluokkalainen luki just Tottisalmen perillisen ja etsittiin yhdessä outoja sanoja.
Lapselle tätyy lukea. Siitä innostus kirjallisuuteen useimmiten kumpuaa.
Puhekieli vain harvoin - jos koskaan -- on niin monipuolista kuin keskinkertaisenkaan kaunokirjallisuuden sanankäyttö.
9/10, primaarinen meni väärin, kun oli kaksi aika samantyyppistä vastausvaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän kyllä höveli sanaa ihan eri merkityksessä kuin mitä se sanakirjan mukaan on. Joku voi mielestäni olla esim. rahan käytössä höveli ja se tarkoittaisi, että on huoleton rahan kanssa.
Minä myös, ja hövelin takia sain 9/10. Riitautan höveli-sanan merkityksen ja aion tästedeskin käyttää sitä merkityksessä suuripiirteinen, huoleton enkä merkityksessä kohtelias.
Sivistyssanakirjan mukaan höveli on svetisistinen sana, joka tulee ruotsin kohteliaisuutta tarkoittavasta sanasta hövlig, mutta uskoisin että itäisessä Suomessa höveliä on käytetty aina eri merkityksessä.
Kaksikielisyys auttaa -- höveli on suoraan ruotsin hövlig-sanasta, joka tarkoittaa kohteliasta. Kun tämän tietää, niin on vaikea päätyä siihen, että tarkoittaisi esim. höperöä tai hajamielistä kuten täällä on ajateltu.
Vierailija kirjoitti:
9/10
Ynseään sopi mielestäni vaihtoehdot 1 ja 4 ja arvasin sen väärin.
Sama täällä! Mun mielestä ne molemmat vaihtoehdot sopivat ynseään.
8/10. Ynseä ja höveli menivät väärin.
9/10, ynseän kohdalla oli käytännössä kaksi samaa määritelmää.
Vierailija kirjoitti:
Moniko äikänope tietää esim. mitä ebin tarkoittaa. Nyt äkkiä testi pydeen ja paheksumaan keski-ikäisten tietämättömyyttä.
Keski-ikäiset keskimäärin ei välttämättä tunne nuorisokieltä, mutta äikänopejen "työkaverit" ovat noita teinejä, joten he tuntevat kyllä sen "nuorisokielenkin". Esim. mediassa tulee parin vuoden viiveellä jotain ihmettelyjä jostain nuorten käyttämistä sanoista tai ilmauksista, äikänope on tuntenut ne jo silloin, kun nuoret niitä oikeasti käytti. Sitten kun lehtijuttu tehdään, ei niitä yleensä nuorisokielessä enää edes käytetä, paitsi ehkä vitsinä.
10/10, mutta en olekaan teini ja opiskelen suomea yliopistossa.
Sanojen merkitykset ovat jossain määrin yksilöllisiä, kun puhutaan ei-eksakteista termeistä.
Esim. ynseä suhtautuminen johonkin ei minusta ole töykeää tai tylyä (mikä oli oikein tässä), vaan sellaista tympeän vastentahtoista.
Täällä joku jo ehti ollakin tästä samaa mieltä.
Taitaa olla murrejuttu tuo höveli. Kaikki tietämäni ihmiset käyttävät sitä merkitsemään vähän toisella kädellä asioita hoitavaa ihmistä. En ole ikinä kuullut kenenkään käyttävän sitä sen sanakirjamerkityksessä. :(
Vierailija kirjoitti:
Kaksikielisyys auttaa -- höveli on suoraan ruotsin hövlig-sanasta, joka tarkoittaa kohteliasta. Kun tämän tietää, niin on vaikea päätyä siihen, että tarkoittaisi esim. höperöä tai hajamielistä kuten täällä on ajateltu.
Eikä se oo edes noista kumpikaan vaan sellainen suurpiirteinen.
Tehtäisiinkö tänään jotain tosi kivaa, lähdetään vaikka piknikille puistoon!
Töykeä ja tyly vastaus: Ja haista kukkanen.. tiedät ihan hyvin, että minulla on nuha ja muutenkin typerä ehdotus tällä ilmalla. (suora katse ja puoliaggressiivinen ilme)
Ynseä vastaus: No, ei oikein huvita... en mä nyt tiiä, Kun on toi nuhakin (välttelevä, hapan katse ja keskittyminen heti muuhun puuhaan)
Mä en tiennyt ynseää enkä höveliä, eli 8/10.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän kyllä höveli sanaa ihan eri merkityksessä kuin mitä se sanakirjan mukaan on. Joku voi mielestäni olla esim. rahan käytössä höveli ja se tarkoittaisi, että on huoleton rahan kanssa.
Juuri näin! Meilläpäin höveli tarkoittaa nimenomaan sitä, ettei ole kovin tarkka tai huolellinen, asiat eivät ole niin justiinsa.
Muuten testissä meni kaikki ok, 9/10.
Höveli tuskin on murrejuttu.
Niitäkin on. Mielestäni tuima on suolainen.
9/10
Ynseään sopi mielestäni vaihtoehdot 1 ja 4 ja arvasin sen väärin.