Somaliperhe naapurina
Olen asunut noin neljä vuotta kaupungin vuokra talossa Helsingin Vuosaaressa Ulappasillan vieressä.
Talomme oli ensimmäisen kahden vuoden aikana varsin mielyttävä ja mukava, mutta viimeisten kahden vuoden aikana tilanne on muuttunut tyystin.
Naapureistamme enään noin viidennes puhuu suomea.
Somaliperheitä rapussamme on huomattava määrä, ja olen huomannut että heillä on ihan eri säännöt kun muilla asukkailla:
No 1, perusperheeseen kuuluu äiti, isä, viisi-seitsemän lasta, isoäiti, täti, setä ja muutama serkku sekä vierailevat sukulaiset.
Meteliä saa pitää vuorokauden ympäri niin paljon kun kerkeää ja ääntä lähtee (lapset ravaavat kämppää ympäri koko ajan kirkuen vielä kahdelta yöllä?) Perhe on suuri ja vieraita on aina paljon, kun asuu kahden somaliperheen välissä (yksi yläpuolella ja toinen vieressä) on meteli aikamoinen!
Hajusta en sano mitään, kuuluu kuulemma heidän kulttuuriin karkoittaa paholaiset suitsukkeilla ja tuoksuvilla öljyillä.
Saunassa käydään ihan milloin vaanko itselle sopii ( myös toisten vuoroilla ja yleisten saunavuorojen ulkopuolella) koska naiset ovat kuukautisten aikana saastaisia eivätkä saa pesytyä samoissa tiloissa miesten kanssa..tähän näyttää saunamme kelpaavan hyvin, myöskin minun saunavuorollani.
Pesutupaan mennään kun halutaan. Jos et ole paikalla samalla minuutilla kun vuorosi alkaa on vuorosi automaattisesti heidän. Vuoron lopussa sinulla on ehkä vain kuivain käytössä, silloin voidaan omat pestävät lykätä koneeseen ja sen jälkeen kun kuivainta tarvitaan heitetään sinun puhtaat vaatteet lattialle odottamaan noutamista kun omat ovat linkoamassa.
Tänne muuttaessa en ollut rasisti, mutta ikäväkseni minun on tällä hetkellä sanottava että kun parhaillani olen omaa asuntoa etsimässä, on ensimmäinen kysymykseni uutta asuntoa katsoessani aina "asuuko tällä alueella paljon ulkomaalaisia?"
Kommentit (94)
Ilmiannettu!
- Helsingin Vihreät naiset ry
Katson aina aulasta nimet. Yksi riittää siihen, että se ei ole uusi osoitteeni.
Ei romanit sen parempia naapureita ole !
Vaikka puhutaan ja julistetaan, että Suomi on ras*hismivapaa vyöhyke on Suomi ja hallitus omilla toimillaan aiheuttanut sen, että jopa ei-entuudestaan ras*histi ON NYT sitä. Nämä ulkomaalaiset tulijat kävelevät kaupungilla kuin mitkäkin kuninkaalliset, keskellä tietä ja nokka pystyssä. Miten perkeleen huonoista oloista ovat kun Kelan vaatimaton toimeentulo, eli minimi saa nokan noin ylös ja eletään kuin pellossa.
Ihan varmasti, persun rasisti shaisse poistoon!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vihervassut!
Kiitos Orpo & Purra.
Yli 43 prosenttia kirurgeista on somaleita ja 56 prosenttia sairaanhoitajista. Suomen terveydenhuolto romuttuisi ilman näitä kaukaa tulleita osaajia.
Vierailija kirjoitti:
Muuta maalle.
Helsinki on maaseutua verrattuna Lontooseen ja Pariisiin.
Täsmälleen samat kokemukset kuin APlla.
Lisänä kalanhaju. Tuovat kotimaareissuillaan tuoreena, sisälmykset mukana, kuivattua kalaa. Sitten niitä keitetään ja arvaatte mikä haju tunkee jopa postiluukusta sisään. Tupakkaa ei saa polttaa PARVEKKEELLA mutta nämä saavat aiheuttaa muita, paljon hirveämpiä hajuhaittoja.
Pysäköivät autoja miten sattuu. Miksi näitä ei vaadita noudattamaan samoja sääntöjä kuin muutkin??
Samoja kokemuksia, ei taida monellakaan olla käsitystä mitä on hiljaisuus yöaikaan. Sellanen rummutus on iltaisin ja öisin, että saa miettiä mistä sitä löytäisi paremman paikan asua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä perusvalten kanssa aina pärjää, varsinkin jos ovat iäkkäämpiä niin eivät pidä jumalatonta meteliä ja muutenkin ovat pääsääntöisesti siivoa porukkaa.
Itse asun Vantaalla Koivukylässä ja täällä myös aivan liika somali taustaisia, yleensä ulkomaalaistaustaiset on ihan mukavaa porukkaa, mutta somalit ei kyllä oman kokemuksen mukaan kuulu siihen ryhmään.
Kuvittelevat että heillä on jotain erikoisoikeuksia muihin verrattuna.
Onneksi tässä talossa ei somali taustaisia ole, yläkerrassa asuu ulkomaalaistaustainen ja sieltäkin välillä kuuluu tätä lasten juoksua ympäri kämppää, mutta ei onneksi kovin usein.
Vierailija kirjoitti:
Yli 43 prosenttia kirurgeista on somaleita ja 56 prosenttia sairaanhoitajista. Suomen terveydenhuolto romuttuisi ilman näitä kaukaa tulleita osaajia.
Jes. Silpomiset iltatöinä.
Somaleilla on kumma tapaa metelöidä kaikki yöt. Eikö niitä häädetä häiriköinnin takia ? Aateliset.
Tukholmassa eräs mies meni soittamaan ovikelloa ja pyysi että olisivat hiljaa kun hänellä työvuoro aikaiseen aamulla ja herätys kello 4. Seuraavana päivänä kun tuli kotiin pieksivät miehen pyörätuolipotilaaksi lopun elämää.
Ei tästä pidetä statistiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan somaleista.Tee oma aloitus .
Vierailija kirjoitti:
Itse asun Vantaalla Koivukylässä ja täällä myös aivan liika somali taustaisia, yleensä ulkomaalaistaustaiset on ihan mukavaa porukkaa, mutta somalit ei kyllä oman kokemuksen mukaan kuulu siihen ryhmään.
Kuvittelevat että heillä on jotain erikoisoikeuksia muihin verrattuna.
Onneksi tässä talossa ei somali taustaisia ole, yläkerrassa asuu ulkomaalaistaustainen ja sieltäkin välillä kuuluu tätä lasten juoksua ympäri kämppää, mutta ei onneksi kovin usein.
No kyllä täällä koivukylässä muutkin kun somalit aiheuttaa harmia. Itse asun asolan puolella niin vähän rauhallisempaa, juna-aseman toisella puolella onkin sitten sellaset menot että voisi kuvitella olevansa mogadishussa.
Mikäs se on yöt riekkuessa, kun ei tarvitse töihin lähteä, steissille ehtii notkumaan iltapäivälläkin.
Kirkkonummelta pääsee keskustaan nopeammin kuin Vuosaaresta.