Rumatkin miehet koetaan viehättäväksi, jos jutut ovat hyviä – naisilla tilanne on monimutkaisempi, selvisi viehätysvoimatutkimuksessa
JOS mies ei ole kovin komea, hän voi korvata puutteen olemalla nokkelaälyinen. Nainen sen sijaan ei välttämättä hyödy nokkeluudestaan. Se voi jopa vähentää hänen viehätysvoimaansa.
Epäreiluilta kuulostavat löydökset ovat peräisin tuoreesta tutkimuksesta, jossa selvitettiin fyysisen viehätysvoiman ja luovuuden välisiä yhteyksiä.
KOKEISSA esitettiin molempaa sukupuolta edustaville arvioitsijoille kuvia hyvännäköisistä ja ei niin hyvännäköisistä miehistä ja naisista. Kuvien ohessa oli tulkintoja taideteoksesta – René MagrittenRakatavaiset -maalauksesta – tai auton renkaan käyttötarkoituksista. Jotkin tulkinnoista olivat nokkelampia tai luovempia kuin toiset.
Nokkeluudella oli selvä vaikutus siihen, miten viehättävänä arvioitsijat pitivät kuvan henkilöä.
Mies hyötyi kaikissa tapauksissa oivaltavista jutuistaan, oli hän hyvännäköinen tai ei. Ulkonäöltään vaatimaton mies sai luovalla taiteen tulkinnalla jopa yhtä hyvät viehätyspisteet kuin komea mutta kuivahko kaveri.
NAISTEN OSALTA TUTKIMUSTULOKSET EIVÄT OLLEET YHTÄ SELVIÄ, MUTTA TILANNE EI VAIKUTA TASAVEROISELTA.Tutkimuksessa tehdystä kolmesta kokeesta naisella vaikutti olevan huonommat mahdollisuudet korvata ulkoisen viehätyksen puutteita oivaltavalla älyllä.
Naisten viehätysvoima riippui lähinnä tämän ulkonäöstä, eikä nokkeluus tehnyt kaunista naista yhtään vetävämmäksi. Jos taas nainen ei ollut ulkoisesti viehättävä, nokkeluus jopa vähensi hänen viehätysvoimaansa.
Tutkimuksen tehnyt Abertayn yliopiston psykologian tutkija Christopher Watkins arvioi, että epäviehättäviä naisia jollain tavalla rangaistaan nokkeluudestaan.
Samanlaisia huomiota ovat muutkin tutkijat tehneet, muistuttaa The Atlantic -lehti. Vaikka miehet kertovat pitävänsä itseään älykkäämmistä naisista, todellisuudessa nämä viehättävät vähemmän. Naisen huumorintajunkin on todettu laskevan hänen vetävyyttään.
UUDEN tutkimuksen yksi koe antaa kuitenkin toivoa tasa-arvoisesta maailmasta. Siinä luova äly lisäsi niin miesten kuin naistenkin vetovoimaa, vaikka ulkonäössä ei olisi ollut kehumista.
Tutkimuksen julkaisi Royal Society Open Science.
Kommentit (452)
Tutkimus on täyttä paskaa. Kun naisiin haluaa tutustua vaatii se ulkonäköä. Rumana miehenä et saa naista tanssilattialle, lähestymisesi torjutaan ja edes netissä kukaan ei ota sinuun yhteyttä. Mitä järkeä ylipäätään siinä olisi että ulkonäöllä ei olisi väliä että nainen huolii? Silloinhan jokainen olisi kykenevä lisääntymään mikä ei vain luonnossa ole mahdollista
Tyhmyyttään mies ei voi kompensoida juuri millään, typerää naista siedetään, jos tämä on hyvännäköinen. Syy miksi näin on, perustuu siihen, että typerästä miehestä voi olla todella paljon haittaa, tyhmät miehet saavat paljon pahaa aikaan, mikäli typeryyden lisäksi luonteeseen kuuluvat vielä röyhkeys ja itsekkyys. Siksi edes vanhat, tyhmät ja rumat naiset eivät huoli typerää miestä riesakseen, he ovat todennäköisesti jo nuorena kokeneet tyhmän miehen mukanaan tuomat haittapuolet ja havainneet elämänlaadun laskun olevan usein yhteydessä esim. laiskaan, ilkeään, kouluttamattomaan ja röyhkeään mieheen, eikä edes heille miehen kaunis ulkokuori tai nuori ikä riitä kompensoimaan typeryydestä johtuvia haittapuolia.
Miesten typeryys eroaa muutoinkin naisten typeryydestä, koska miehiltä siedetään jo valmiiksi paskaa käytöstä, rumaa kielenkäyttöä ja laiskuutta naisia enemmän, mutta kukaan ei huoli vapaaehtoisesti nurkkiinsa itsekästä ja käytöstavatonta törkimystä, ei edes toinen yhtä törkeä mies. Miesten on vielä usein tavattoman vaikea uskoa omaa typeryyttään, vaikka moni heitä siitä valistaisi. Naista ei tietenkään uskota auktoriteetiksi, ja muut fiksut miehet, joilta asiat sujuvat, leimataan käveleviksi mu**uiksi/jännämiehiksi tms. - salaliittoteoriat sen sijaan selittävät maailmaa yleensä sillä tavalla, että tyhmäkin mies kerrankin kokee ymmärtävänsä enemmän kuin kaikki muut yhteensä. Internetin ihmeellisessä maailmassa typerät miehet sitten uskaltavat tuoda typerät mielipiteensä esiin anonyymeina, vaikkei pokka riittäisi siihen koskaan kasvotusten.
Joku on vielä niin tyhmä, että uskoo ns. tutkimuksia?
Ja just viikko sitten oli juttu iltasanomissa isosta tutkimuksesta jossa näytettiin naisille kuvia miehistä ja kuvailtiin luonnetta sanoin. Loppupeleissä ulkonäkö meni kaiken edelle vaikka naiset yrittivät muuta väittää. Että lopettakaa ämmät jo tuo jauhaminen omasta erinomaisuudestanne.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyyttään mies ei voi kompensoida juuri millään, typerää naista siedetään, jos tämä on hyvännäköinen. Syy miksi näin on, perustuu siihen, että typerästä miehestä voi olla todella paljon haittaa, tyhmät miehet saavat paljon pahaa aikaan, mikäli typeryyden lisäksi luonteeseen kuuluvat vielä röyhkeys ja itsekkyys. Siksi edes vanhat, tyhmät ja rumat naiset eivät huoli typerää miestä riesakseen, he ovat todennäköisesti jo nuorena kokeneet tyhmän miehen mukanaan tuomat haittapuolet ja havainneet elämänlaadun laskun olevan usein yhteydessä esim. laiskaan, ilkeään, kouluttamattomaan ja röyhkeään mieheen, eikä edes heille miehen kaunis ulkokuori tai nuori ikä riitä kompensoimaan typeryydestä johtuvia haittapuolia.
Miesten typeryys eroaa muutoinkin naisten typeryydestä, koska miehiltä siedetään jo valmiiksi paskaa käytöstä, rumaa kielenkäyttöä ja laiskuutta naisia enemmän, mutta kukaan ei huoli vapaaehtoisesti nurkkiinsa itsekästä ja käytöstavatonta törkimystä, ei edes toinen yhtä törkeä mies. Miesten on vielä usein tavattoman vaikea uskoa omaa typeryyttään, vaikka moni heitä siitä valistaisi. Naista ei tietenkään uskota auktoriteetiksi, ja muut fiksut miehet, joilta asiat sujuvat, leimataan käveleviksi mu**uiksi/jännämiehiksi tms. - salaliittoteoriat sen sijaan selittävät maailmaa yleensä sillä tavalla, että tyhmäkin mies kerrankin kokee ymmärtävänsä enemmän kuin kaikki muut yhteensä. Internetin ihmeellisessä maailmassa typerät miehet sitten uskaltavat tuoda typerät mielipiteensä esiin anonyymeina, vaikkei pokka riittäisi siihen koskaan kasvotusten.
Kalju, ruma ja lyhyt mies kohtaan löytyi useita esimerkkejä.
Myös tähän löytyy. Tiedän useita miehiä, jotka oikeasti ovat ns. tyhmiä. Älykkyysosamäärä on huomattavasti alle keskiarvon (mm. ihan koulumenestys kertoo tämän ja keskustelussa huomaa). Kolme voin tästä suorilta nimetä, jotka on naimisissa ja lapsia. Toki ei naisen kanssa, jonka ÄO olisi huippua... vakka kantensa tässäkin valitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan mies usko tuollaisiin tutkimuksiin, koska todellisuus ei tue tuollaista. Naiset on ihan yhtä pinnallisia kuin miehetkin mitä tulee ulkonäköön ja väitän että ovat miehiä jopa huomattavasti pinnallisempia.
Näinpä. Todellisuus on paras mittari. Naisten sanomiset ja tekemiset menevät usein hyvin ristiin
Prisma-testi tee.
Eipä siellä nuoria naisia näe rumien poikaystävien kanssa. Biologinen kello on pakottanut monet tyytymään tavismieheen, kun parhaat vuodet on uikutettu jännämiesten alla. Pitäähän joku saada asuntolaina jakamaan.
Samaa mieltä. Mikäli nainen on jonkun vähemmän komean miehen kanssa ovat nämä pakosta tyytyneet mieheen koska haluavat ehkä luotettavan miehen tai oma kauneus on alkanut laskea iän myötä. Nuoret 18-30 vuotiaat naiset taas tuppaavat olemaan yleensä kauniina ja todella tarkkoja miesten ulkonäöstä koska heillä on niin paljon kysyntää. Siksi erityisesti rumia miehiä ei naisten kanssa tuossa iässä näytä olevan koskaan
Vierailija kirjoitti:
Silti ne tyhmät komeat miehet ovat olleet suosituimpia naisten keskuudessa. Saaneet siis eniten nuoria parhaassa iässä olevia naisia. Eli he ovat voittajia. Joku mukava ei hyvännäköinen mies voi aivan hyvin joutua olemaan ilman yhtään kiinnostunutta naista koko elämän
Ainoa millä mies voi korvata ulkonäön on menestys tai rikkaudet. Myönnetään jo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli oikeasti homma menee näin, nainen valitsee kahden mallin väliltä sen jonka jutut on parempia. Ne muut miehet voi olla jutuiltaan vaikka stand up koomikoita, älyltään neroja mutta heidät on jo hylätty alussa huonon ulkonäön takia ja jäljellä on pelkästään komeita miehiä joista valitaan.
Mä luulen että sä yliarvioit oman älykkyytesi ja koomikon kykysi. Ei mulla ainakaan rumana pätkänä ole ikinä ollut vaikeuksia seuraa löytää, vaikka toki varmasti 190cm miesmallina olisi voinut olla helpompaa.
Ehkä olet vain pätkä mutta et silti ruma ? Nimittäin jos olisit molempia kuten minä niin et saisi yhtään naista. Pelkkää Lyhyyttä voi kuitenkin kompensoida vaikka se vaatiikin ihan helvetisti eri resulssien lisäämistä
Minulla on rumuudestani suht objektiivinen mielipide, koska ulkonäköni arvioitiin lukemattomien ihmisten toimesta nettipalvelussa keskiarvoltaan alle 2/10. Onko sinulla?
Juu on koska kaljuunnun, olen lyhyt ja selkaiset kasvot mitkä sisältävät objektiivisesti naisten rumana pitäviä piirteitä. Naisia ei ikinä ole ollut ja naiset ovat ihan päin naamaa sanoneet rumaksi ja ikinä en ole kehujakaan mistään ulkonäkööni liittyvästä saanut. Näitä vikoja tuskin pelastaisi mitkään "hyvät jutut".
Meistä toinen kuitenkin rumuudestaan, lyhyydestään ja kaljuudestaan (jep, aloin kaljuuntumaan päälaelta jo 17-vuotiaana) pärjää naisten kanssa ja toinen ei. Selvästikään siis kyse ei voi olla pelkästään rumuudesta, lyhyydestä ja kaljuudesta.
Kuinka lyhyt olet? Tulot ?
169cm. Tulot ja varallisuushan ei tähän liity, kun kerran oli kyse siitä, että ruma, lyhyt ja kalju ei voi naista saada, eikö niin?
Olet minua kuitenkin pidempi. Ja meinaatko nyt naisen saannilla ystäväksi ? Sen siis voin uskoakkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksen voisi tiivistää: naiset valitsevat hyvän näköisistä miehistä ne joilla on parhaat muut ominaisuudet. Miehille ihan sama kunhan miellyttää silmää. Tuo ei siis miehillä tarkoita että ulkonäöllä ei muka olisi merkitystä miehillä naisen saantiin
Niimpä. Jos tuon tutkimuksen oikealla olevaa tummatukkaista miestä naiset pitää rumana niin me oikeasti rumat olemme aika heikossa hapessa pariutua :D
Totta. Mutta sama juttuhan koski myös naisten kuvia. Ei heistäkään kumpikaan ole millään tavalla ruma, saati edes jotenkin tavallista epäviehättävämpi ulkoisesti. Minusta itseasiassa sekä naisten että miesten kohdalla se vasemmanpuoleinen oli ulkoisesti viehättävämmän näköinen, vaikka tutkimuksessa molemmista oli oikeanpuoleinen arvioitu viehättävämmäksi.
Ylipäätään noissa kuvissa sekä miehet että naiset muistuttivat aika paljon toisiaan ja menevät kaikki minusta suunnilleen samaan kategoriaan ulkoisesti. Kukaan ei ole varsinaisesti huippuluokan komistus taikka upea kaunotar, mutta kaikki ovat ulkonäöltään viehättäviä. Pidän omituisena tehdä ulkonäköön liittyviä tutkimuksia, jos todella ne ihmiset joiden ulkonäköä arvioidaan, ovat näin lähellä toisiaan ulkoisesti ja vieläpä ihan suht viehättävän näköisiä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli oikeasti homma menee näin, nainen valitsee kahden mallin väliltä sen jonka jutut on parempia. Ne muut miehet voi olla jutuiltaan vaikka stand up koomikoita, älyltään neroja mutta heidät on jo hylätty alussa huonon ulkonäön takia ja jäljellä on pelkästään komeita miehiä joista valitaan.
Mä luulen että sä yliarvioit oman älykkyytesi ja koomikon kykysi. Ei mulla ainakaan rumana pätkänä ole ikinä ollut vaikeuksia seuraa löytää, vaikka toki varmasti 190cm miesmallina olisi voinut olla helpompaa.
Ehkä olet vain pätkä mutta et silti ruma ? Nimittäin jos olisit molempia kuten minä niin et saisi yhtään naista. Pelkkää Lyhyyttä voi kuitenkin kompensoida vaikka se vaatiikin ihan helvetisti eri resulssien lisäämistä
Minulla on rumuudestani suht objektiivinen mielipide, koska ulkonäköni arvioitiin lukemattomien ihmisten toimesta nettipalvelussa keskiarvoltaan alle 2/10. Onko sinulla?
Juu on koska kaljuunnun, olen lyhyt ja selkaiset kasvot mitkä sisältävät objektiivisesti naisten rumana pitäviä piirteitä. Naisia ei ikinä ole ollut ja naiset ovat ihan päin naamaa sanoneet rumaksi ja ikinä en ole kehujakaan mistään ulkonäkööni liittyvästä saanut. Näitä vikoja tuskin pelastaisi mitkään "hyvät jutut".
Sinulle on turha vastata mitään, koska valitset märehtimisen itsesäälissäsi, etkä suostu kuulemaan mitään poikkeavaa.
Jep: kukaan kalju mies ei ole ikimaailmassa saanut ainuttakaan naista.
Kukaan lyhyt mies ei ole ikimaailmassa saanut ainuttakaan naista.
Kukaan ruma mies ei ole ikimaailmassakaan saanut ainuttakaan naista.
Toivotonta.
Kerropa minulle esimerkki kuka lyhyt, kalju sekä ruma (eli nuo kaikki omaava) mies olisi naisen saanut ?
Mun mieheni. Oli tavatessamme pahoin kaljuuntuva, ylipainoinen ja lyhyt (164cm) Ei hän tietysti ruma minun silmissäni ole, koska rakkaus kaunistaa, mutta tiedän monien muiden naisten pitävän häntä rumana. En itsekään ulkonäköön hänessä ihastunut vaan huippuluokan luonteeseen. Me toki olimme jo päälle kolmekymppisiä tavatessamme, mutta en minä hänen ensimmäinen naisystävänsä ollut eikä hänkään minun eka mieheni. Elämää ja seurustelua oli takana molemmilla. Nykyään hänkin on paremman näköinen kuin tavatessamme, koska on ajanut päänsä kokonaan kaljuksi ja pudottanut 15 kg painoa. Itse en taida valitettavasti olla kaunistunut vanhemmiten, mutta onneksi mieheni rakastaa minua siitä huolimatta, etten ole mikään kedon kukkanen.
Itse koen tavismiehenä, että minulla ei ole mitään arvoa yhdenkään naisen silmissä, viehättävyydestä tai haluttavuudesta nyt puhumattakaan. Kohtelu on aina myös ollut senmukaista, nykyään vietänkin aikaani lähinnä yksin naisista välittämättä.
Mutta kiva kun on oikein tutkimuskin asiasta, harmi vain että tuo ei näy yhdenkään ruman ja tavallisen miehen elämässä mitenkään, joten millä tavalla tuon tutkimuksen pitäisi lohduttaa jos konkreettisesti nuo puheet ja sanomiset ei näy missään.
Vierailija kirjoitti:
Itse koen tavismiehenä, että minulla ei ole mitään arvoa yhdenkään naisen silmissä, viehättävyydestä tai haluttavuudesta nyt puhumattakaan. Kohtelu on aina myös ollut senmukaista, nykyään vietänkin aikaani lähinnä yksin naisista välittämättä.
Mutta kiva kun on oikein tutkimuskin asiasta, harmi vain että tuo ei näy yhdenkään ruman ja tavallisen miehen elämässä mitenkään, joten millä tavalla tuon tutkimuksen pitäisi lohduttaa jos konkreettisesti nuo puheet ja sanomiset ei näy missään.
Tutkimuksen tarkoitus varmaan onkin vain saada rumille miehille parempi mieli tai saada naisista ei-pinnallisempi kuva.
Vierailija kirjoitti:
Joo, joo en oikein tajua mitä tuolla valehtelulla yritetään saavuttaa. Ruman miehen on todella vaikea saada seksiä tai päästä suhteisiin oli luonne mikä tahansa. Kun taas ruman naisen on helppo saada seksiä olipa luonne mikä tahansa.
Todellisuus on tuo, mutta haluatte uskotella ja kusettaa miehille muuta. Miksi, tuleeko siitä itselle parempi mieli kun valehtelette vai haluatteko meille miehille paremman mielen valehtelulla? Vai vastaatteko noin koska ajattelette sen olevan sosiaalisesti hyväksytympää ja noin pitää vastata vai kaikki nuo edellä mainitut syyt.
Joka ainut mies tietää kuinka pinnallisia naiset ovat, on söpöä kuitenkin esittää jotain muuta ja olla parempia kuin todellisuudessa ollaan. En vain tajua kenelle te luulette, että valheet menee läpi vai valehteletteko te itsellenne, tulee parempi mieli kun ei myönnä olevansa niin pinnallinen kun oikeasti on.
Satunnainen seksi ventovieraan ihmisen kanssa onkin ratkaisu kaikkeen ja oiva syy kateuteen. Lisäksi tuo epäkohta poistuu ihan sillä, että miehet lopettavat pelkän pillun perässä juoksemisen ja kaiken mahdollisen panemisen.
Problem solved.
En ymmärrä tulosta. Eihän niillä hyvillä jutuilla vakavaa suhdetta pidetä pystyssä? Entä kommunikointi, moraalisuus, kemia, jne.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle on turha vastata mitään, koska valitset märehtimisen itsesäälissäsi, etkä suostu kuulemaan mitään poikkeavaa.
Jep: kukaan kalju mies ei ole ikimaailmassa saanut ainuttakaan naista.
Kukaan lyhyt mies ei ole ikimaailmassa saanut ainuttakaan naista.
Kukaan ruma mies ei ole ikimaailmassakaan saanut ainuttakaan naista.
Toivotonta.
Kerropa minulle esimerkki kuka lyhyt, kalju sekä ruma (eli nuo kaikki omaava) mies olisi naisen saanut ?
Uniikki
Otetaan kaksi miestä: toinen mies kertoo hyviä juttuja, mutta on muuten hankala ihminen eikä komea. Toinen mies taas ei kerro hyviä juttuja, mutta on treenattu, koulutettu, varakas, ihan komea ja kaikin puolin tunnollinen ja "hieno mies".
Niin eiväthän naiset nyt sentään niin tyhmiä ja yksinkertaisia ole, että retkahtavat edelliseen - eiväthän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksen tarkoitus varmaan onkin vain saada rumille miehille parempi mieli tai saada naisista ei-pinnallisempi kuva.
Voi olla, joskus oikeasti olisikin kiva kun sukupuolet kääntyisi päälaelleen, naiset joutuisivat elämään vuoden sitä elämää mitä tavalliset ja rumat miehet. Haluaisin nähdä sen vuoden jälkeen kuinka hauskaa luettavaa kaikenmaailman "tutkimukset" ja parisuhdeneuvot tyyliin ole oma itsesi ja kampaat vain tukkasi naisten mielestä olisi. Ja olet katos mukava se riittää + hyvät läpät, kun naiset tuon kaiken tehtyään saa ne tuhannet pakit ja lähinnä halveksuntaa ja pelkkää vihamielistä kohtelua olisi heillä edes pieni ymmärrys minkälaista on elää ja olla tavallinen ja ruma mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meistä toinen kuitenkin rumuudestaan, lyhyydestään ja kaljuudestaan (jep, aloin kaljuuntumaan päälaelta jo 17-vuotiaana) pärjää naisten kanssa ja toinen ei. Selvästikään siis kyse ei voi olla pelkästään rumuudesta, lyhyydestä ja kaljuudesta.
Kuinka lyhyt olet? Tulot ?
169cm. Tulot ja varallisuushan ei tähän liity, kun kerran oli kyse siitä, että ruma, lyhyt ja kalju ei voi naista saada, eikö niin?
Olet minua kuitenkin pidempi. Ja meinaatko nyt naisen saannilla ystäväksi ? Sen siis voin uskoakkin
Niin, ne kuuluisat 2cm pidempi jotka määräävät jääkö mies ikuisesti neitsyeksi vai ei. Salli mun nauraa.
Naimisissa olen, eikä ole ensimmäinen pitkä parisuhde. Irto- ja lyhyitä suhteitakin on kertynyt ihan riittävästi ja kysyntää olisi edelleen.
Tuossa lihavoidussa lauseessa kiteytyy ongelmasi: sinä olet päättänyt että naisettomuutesi johtuu pelkästään lyhyydestäsi, kaljustasi ja rumasta naamastasi joten et kykene mitenkään uskomaan että kenelläkään muulla rumalla, kaljulla pätkällä voisi olla asiat paremmin. Kognitiivista dissonanssia siis.
Harmi sinun kannaltasi, koska nyt olet tavallaan maalannut itsesi nurkkaan, josta et enää omin avuin pääse pois. Terapia saattaisi auttaa.
Niimpä. Jos tuon tutkimuksen oikealla olevaa tummatukkaista miestä naiset pitää rumana niin me oikeasti rumat olemme aika heikossa hapessa pariutua :D