Kummallisia asioita, joita lääkäri on teistä kirjoittanut lausuntoon tms.?
Tänään tuli B-lausunto postissa. Siinä luki mm. "ulkoisesti huoliteltu, ikäistään nuoremman näköinen". Olen 33, joten pitäisi varmaan olla otettu. Mutta miksi tuollaisia tarvitsee lääkärintodistukseen kirjoittaa?
Mitäs erikoisuuksia teidän lausunnoistanne on tullut vastaan?
Kommentit (379)
Kompastuin koiraan ja siitä sitten pää edellä tiskipöytään. Olin tulossa saunasta juonut yhden siis yhden keskioluen. No tikattavaksi, kerroin siellä asian kuten täällä ja pyysin puhallusta joka näytti nollat.
Lääkärin teksti " Kaatunut johonkin myöntää alkoholin käytön. "
JOHONKIN!?
Mulla oli terveystarkastus ja e-pillerireseptin uusinta, juteltiin myös niitänäitä hoitajan kanssa. Katsoin sitten joskus jälkeenpäin kanta.fi:stä huvikseni kaikenlaisia käyntimerkintöjä, tähän kyseiseen tarkastukseen hoitaja oli merkinnyt "hänellä on turkkilainen poikaystävä" tms. Ööm, okei? Todellakin tätä tärkeää tietoa poikaystävän kansallisuudesta varmaan tulevaisuudessa tarvitaan, etenkin kun vain satunnaisesti mainitsin sen keskustelun lomassa :DD
Omatoiminen, muutoin normaali potilas.
Vierailija kirjoitti:
Profiili kirjoitti:
Ai niin, tämä Kelan juttu on vielä pakko jakaa. Sain tismalleen samana päivänä kaksi eri päätöstä (sairauspäivä raha sekä terapia) ja molemmat oli hylätty. Terapiapäätöksen perusteena oli se, ettei minua voida kuntouttaa työkykyiseksi. Sairauspäivärahan päätöksenä taas luki, että olen täysin työkykyinen.
Olin vähän kyllä WTF... kannattaisi edes katsoa, ettei tule noin ristiriitaisia päätöksiä...
Ei ole ristiriitainen, jos "ei voida kuntouttaa työkykyiseksi" viittaa nimenomaan siihen, että ei voida kuntouttaa, koska on jo työkykyinen. Tätä luulisin myös että tarkoitetaan, ellei muu sisältö tarkenna, että ei pystytä kuntouttamaan, koska työkyvyttömyys pysyvä.
Väärin, et selvästikään tiedä aiheesta yhtään mitään.
Jos terapiahakemus hylätään, koska henkilö on jo työkykyinen eikä tarvitse terapiaa, niin kyllä siinä perustelussa silloin sanotaan, että kuntoutukselle ei ole tarvetta. Ihan tiedoksesi: on todella yleistä saada hylkäävä päätös terapiasta nimenomaan sillä perusteella, että "ei voida kuntouttaa työkykyiseksi". Se ei tarkoita sitä, että työkyvyttömyys olisi välttämättä pysyvää, mutta että Kela katsoo, että sen hetkisessä tilanteessa se varsin rajattu määrä terapiaa (max. 3 vuotta), mihin tukea on mahdollista saada, ei riitä kuntouttamaan työkykyiseksi. Ts. olet liian huonossa kunnossa.
(Toki terapia voisi siitä huolimatta huomattavastikin parantaa elämänlaatua ja helpottaa oireita, mutta kun Kelan tukeman psykoterapian tarkoituksena ja perusteena on nimenomaan työkykyisyys - siis työkykyisyyden saavuttaminen tai työkykyisyyden ylläpito. Sitä ei siis myönnetä vain sillä perusteella, että siitä olisi muuten helpotusta vointiin. Valitettavasti.)
Ja vaikka ei aihetta tuntisikaan, niin ihan kielioppia ajatellen voisi miettiä, miksi ihmeessä kukaan sanoisi, että "ei voi kuntouttaa työkykyiseksi" (translatiivi on sijamuoto, joka ilmaisee tulemista, muuttumista joksikin eli lähtötilanteen on silloin oltava jokin muu kuin työkykyinen), halutessaan sanoa, että on jo työkykyinen eikä siksi voida kuntouttaa?
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista leikkiä kokonaisilla ihmisten elämillä kyllä vetävät nämä virheitä tekevät lääkärit . Huh huh .
Jotenkin ihan kauheata tämä kaikki. Olisiko sama mahdollista missään muussa ammatissa?
Kaikkein parastahan tässä on se, että lääkäreillä ei ole mitään vastuusta yhtään mistään vaikka heidän palkkaansa yms. perustellaankin vastuulla.
Todellisuudessa yhdellä lääkärillä voi olla kymmeniä varoituksia mutta niin vain työt jatkuu eikä mikään muutu.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatri aloitti epikriisin jotenkin näin: "Työskentelee apurahatutkijana tehden väitöskirjaa xxx:stä." Minusta tämä oli huvittavaa, ihan kuin väitöskirjani aihe olisi ollut jotenkin relevantti sairauksieni kannalta. :D
Kaverillani oli kokeissa maksa-arvot todella pahasti pielessä ja olivat jo harkitsemassa koepalan ottoa.
Joku kuitenkin tajusi, että hänen käyttämänsä kemikaalit olivat maksalle haitallisia.
Teki siis tutkimusta ja värjäsi mikroskopoitavia näytteitä.
On niistä merkinnöistä hyötyä.
Tästä syystä toivoin viimeiseen asti ettei kanta-palvelua tulisi. Maallikot eivät vaan ymmärrä. Asiakkaan oikeudet vietiin liian pitkälle.
Teen työssäni paljon kirjauksia potilaista ja melko usein kirjoitan havaintoja, jotka eivät välttämättä juuri nyt vaikuta liittyvän mihinkään, mutta jotka voivat jonakin päivänä olla olennaisia asioita tietää. Lääkäri voi niitä lueskellessaan huomata useita pikkuseikkoja, jotka yhteen nivottuina saavat lampun syttymään pään päälle, vaikkeivät maininnat yksistään kuulostaisikaan relevanteilta. Joskus samaan sairauteen voi liittyä niin silmätulehduksia, vatsaoireita kuin nivelvaivojakin, ja kokonaisuuden kannalta hyvinkin irralliselta vaikuttava tieto voi olla tärkeä oikean diagnoosin kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Teen työssäni paljon kirjauksia potilaista ja melko usein kirjoitan havaintoja, jotka eivät välttämättä juuri nyt vaikuta liittyvän mihinkään, mutta jotka voivat jonakin päivänä olla olennaisia asioita tietää. Lääkäri voi niitä lueskellessaan huomata useita pikkuseikkoja, jotka yhteen nivottuina saavat lampun syttymään pään päälle, vaikkeivät maininnat yksistään kuulostaisikaan relevanteilta. Joskus samaan sairauteen voi liittyä niin silmätulehduksia, vatsaoireita kuin nivelvaivojakin, ja kokonaisuuden kannalta hyvinkin irralliselta vaikuttava tieto voi olla tärkeä oikean diagnoosin kannalta.
Tuosta syystä haluaisin, että julkisin varoin kehitettäisiin tekoälyjärjestelmä, joka tekisi päätelmiä noista merkinnöistä ja varsinkin eri potilaiden tietoja yhteen vertaillen. Hoitoon löytyisi luultavasti huomattavasti uutta tietoa, mikäli koko populaatio olisi tavallaan jatkuvassa kokeessa mukana.
Siis kuten IBM:n Watson, mutta lisättynä potilastiedoilla ja siitä miten hoito on toiminut.
(potilaille pitäisi kyllä silloin laatia hoidon toimivuusraportointivelvoite)
Vierailija kirjoitti:
Diagnoosissa luki ensimmäisenä että, paljon tatuointeja.
Sellaista lääketieteellistä diagnoosia ei ole olemassakaan kuin "paljon tatuointeja".
Lukemani mukaan olen asiallinen ja pukeudun hyvin. Sairaalassaolojaksolta muistuu mieleen maininta "omatoiminen rouva".
Muutama vuosi sitten epikriisissä luki "työskentelee kauppakassana" (ulkom. lääkäri). Okei, olen työskennellyt kaupankassana 80-luvun puolivälissä Turussa. Helsingissä olen asunut vuodesta -88 ja tehnyt ihan muita töitä. Lääkäri ei osannut selittää mistä tieto oli peräisin.
Miehelleni sattui tapaturma hänen ollessaan 47v. Epikriisissä luki "aloittanut tupakan polton noin 10v sitten". Hän oli 21v kun tapasimme ja poltti jo silloin. Mieheni ei halunnut selvittää mistä väärä tieto oli peräisin. Sitä paitsi- kuka aloittaa tupakoinnin 37-vuotiaana, jollei ole aiemmin tupakoinut?
Siskoni epikriisissä luki "syrjään vetäytyvä ja eristäytymisaltis". Tätä me kaikki jaksoimme hämmästellä. Nimittäin hän on aina joka paikassa suuna päänä, on paljon ystäviä, haluaa esiintyä (laulaa, pitää puheita jne). Tuo kuvaus oli siis aivan päinvastainen miten muut ihmiset häntä kuvailisivat.
Vanhimmalla lapsellani todettiin Asperger. Lääkäri kyseli myös suvusta ja kerroin, että siskoltani on leikattu aivokasvain. Epikriisissä luki "äidin siskolla ehkä aivokasvain"
Olin nuorena väkivaltaisen miehen kanssa ja masennuin. Psykiatri oli kirjoittanut tietoihini, että minulla on ollut toistuvia parisuhdeongelmia. Voihan sitä niinkin kuvata. Lisäksi jostain syystä oli mainittu sisaruksiani, joista puolet oli unohdettu jostain syystä mainita. En ihan ymmärtänyt, miksi sisarukset oli mainittu, koska he eivät liittyneet diagnoosiini mitenkään.
Tämä tapahtui vuosituhannen alussa ja tiedot eivät ole kannassa, paranin täysin eikä diagnoosi ole kummitellut sen koommin missään.
"korkekoulutettu, mutta obeesi". Naureskeltiin miehen kanssa tuolle.
"asiallinen, huoliteltu nuori nainen" olin ilahtunut tästä. Olin puhumassa ahdistuksesta ja syömishäiriöstä.
"Sairaanhoitajana x sairaalan osastolla y" no sehän piti tarkkaan kirjata, kun rupattelumaisesti lääkäriä odotellessa hoitaja kyseli työstäni.
Kerran ihmetytti ku kuvasin pattia kirsikan kokoiseksi ja lääkärin mielestä se oli herneen kokoinen 😂
Se, mitä psykiatrisella puolella kirjoitellaan, ei olekaan mitään lasten katseltavaa. Kaikenlaista paskaa on tullut nähtyä aikoinaan PHKS:n toimesta.
Myöskin tammikuussa kun kävin ihotautilääkärillä, olihan ihan saatanan näppärä lääkäri: "Se on ruusufinni!", vaikka selvästi toinen lääkäri oli atooppisen ihottuman diagnosoinut ja oireet sellaiset. Se, mitä tuo ruusufinniakka on runoillut, ei sekään ole lasten katseltavaa.
Muistaakseni se meni näin " erikoinen kieli, ehkä karttakieli"
Mitä mahtoi tarkoittaa?
Mulla ei ole mitään erikoisia mutta itseä ottaa päähän "Potilas huolissaan". En ollut huolissani kysyin kysymyksen kun olin paikanpäällä.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni se meni näin " erikoinen kieli, ehkä karttakieli"
Mitä mahtoi tarkoittaa?
Kielen nukka hävinnyt jostain kohdista. Siitä tulee kartan näköinen saattaa liittyä psoriin, astmaan, atooppiseen ihoon etc. Ei vaarallista :)
on mahdollista, että ihoreaktio ja polven kipu voivat liittyä samaan asiaan. Jotkut tulehdustilat esim. taitavat oireilla monin tavoin.