Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kummallisia asioita, joita lääkäri on teistä kirjoittanut lausuntoon tms.?

Vierailija
20.04.2017 |

Tänään tuli B-lausunto postissa. Siinä luki mm. "ulkoisesti huoliteltu, ikäistään nuoremman näköinen". Olen 33, joten pitäisi varmaan olla otettu. Mutta miksi tuollaisia tarvitsee lääkärintodistukseen kirjoittaa?

Mitäs erikoisuuksia teidän lausunnoistanne on tullut vastaan?

Kommentit (379)

Vierailija
361/379 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Profilointi on tärkeää, koska se auttaa hoitohenkilökuntaa ennakoimaan!

Suuri osa ihmisistä on nimittäin persoonallisuushäiriöisiä vailla diagnoosia. Hoitohenkilökunta suojautuu pitämällä rekisteriä ja liittoutumalla.

Vierailija
362/379 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”selittää vuolaasti asioistaan” Paljon fyysisiä sairauksia, lyhyt vastaanottoaika, jälleen uusi lääkäri...pakko koettaa puhua kuin papupata että saan kaikki krooniset vaivani selitettyä ja niihin tarvittavat kontrollit ja labrat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/379 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään nimessä ei kannata myöntää  minkäänsortin alkoholin käyttöä , ellei ole  lääkäriin mennessä niin kännissä ettei sitä voi kiistää !

Äitini, tuolloin 60 v kompastui koiraan ja löi päänsä. Oli juonut yhden siivousoluen  mutta nyt äidillä kummittelee merkintä "kompuroinut kotona kaljaa  juotuaan". Samoin mies on  "humalassa kaatunut yökerhon portaissa" vaikka oli kuskina eikä suinkaan kaatunut, vaan joku ääliö tuuppasi!

Vierailija
364/379 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään nimessä ei kannata myöntää  minkäänsortin alkoholin käyttöä , ellei ole  lääkäriin mennessä niin kännissä ettei sitä voi kiistää !

Äitini, tuolloin 60 v kompastui koiraan ja löi päänsä. Oli juonut yhden siivousoluen  mutta nyt äidillä kummittelee merkintä "kompuroinut kotona kaljaa  juotuaan". Samoin mies on  "humalassa kaatunut yökerhon portaissa" vaikka oli kuskina eikä suinkaan kaatunut, vaan joku ääliö tuuppasi!

No tuo alkoholi kummittelee vain sinun päässäsi. Alkoholi vaikuttaa hoitoon, se on mainittava. Ihan vaan sitäkin ajatellen, että mitkä lääkkeet reagoi alkoholin kanssa. Tai nyt ihan perus vuotoriskiarvio. Alkoholi lisää vuotoriskiä, joka vaikuttaa sitten esimerkiksi aivotärähdyksen seuranta-aikaan. Jestas, päivystykses laukkaa satoja ihmisiä, jotka luulevat olevansa niin mielenkiintoisia, että henkilökunta juuri heidän viinankäyttöänsä pohtii kahvitunnilla :D

Vierailija
365/379 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää ylipäätään mt-diagnooseissa ja käyntilausunnoissa että aina kirjoitetaan kaikki se negatiivinen sinne lausuntoihin. Missä ne positiiviset asiat ihmisestä ja käyttäytymisestä ja ajatuksista jne? Ajatellaan että on ns. normaali ihminen jossa ei pääsääntöisesti havaittavissa mitään sen erityisempää. Jos sanoo vaikka kissan sijasta koira niin se tungetaan väkisin sinne lausuntoon ja kaikki se muu normaali jää pois? Väenvängällä haetaan jotain poikkeamaa ihmisestä ja se on yleensä negatiivissävyistä. Minulle kumppani joka tuntee läpikotaisin 15 vuoden ajalta sanoo että olen kuulemma 'harvinaisen normaali ihminen joka saattaa ajottain olla vähän masentunut'. Jos katsoo mun diagnoosia mt-puolelta niin saa kuvan umpihullusta ihmisestä jolla on liuta kaikenmaailman häiriöitä.

Vierailija
366/379 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää ylipäätään mt-diagnooseissa ja käyntilausunnoissa että aina kirjoitetaan kaikki se negatiivinen sinne lausuntoihin. Missä ne positiiviset asiat ihmisestä ja käyttäytymisestä ja ajatuksista jne? Ajatellaan että on ns. normaali ihminen jossa ei pääsääntöisesti havaittavissa mitään sen erityisempää. Jos sanoo vaikka kissan sijasta koira niin se tungetaan väkisin sinne lausuntoon ja kaikki se muu normaali jää pois? Väenvängällä haetaan jotain poikkeamaa ihmisestä ja se on yleensä negatiivissävyistä. Minulle kumppani joka tuntee läpikotaisin 15 vuoden ajalta sanoo että olen kuulemma 'harvinaisen normaali ihminen joka saattaa ajottain olla vähän masentunut'. Jos katsoo mun diagnoosia mt-puolelta niin saa kuvan umpihullusta ihmisestä jolla on liuta kaikenmaailman häiriöitä.

No miksi helvxtissä sä sitten meet diagnooseja hakemaan, jos kerta harvinaisen normaali ihminen oot?

Vierailija
367/379 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi helvxtissä sä sitten meet diagnooseja hakemaan, jos kerta harvinaisen normaali ihminen oot?

Masennuksen vuoksi olen asioinut.

Vierailija
368/379 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, mutta EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) perusteella voi pyytää potilastietojen oikaisua. Tähän relevantti kohta on artikla 16 ("oikeus tietojen oikaisuun"), jonka nojalla voi pyytää korjauksia jos huomaa potilaskertomuksessaan jotain hämärää:

http://www.privacy-regulation.eu/fi/16.htm

Toinen huomionarvoinen juttu on tietojen minimoinnin periaate (artikla 25). Jos kertomuksesta löytyy asioita jotka eivät juuri nimenomaan käyntiin liittyvän hoidon kannalta ole oleellisia, ne voi pyytää poistamaan:

http://www.privacy-regulation.eu/fi/25.htm

Tietosuojavaltuutettu on julkaissut asiasta ohjeistusta:

https://tietosuoja.fi/kun-haluat-oikaista-tietojasi

Ja jos ei sitten oikeasti halua merkintöjä Kantaan: voi asioida Eestissä tai sitten jollain yksityisellä asemalla joka ei ole liittynyt Kanta-palveluihin. Näitä voi lähteä haarukoimaan Kannan oman ajantasaisen listauksen avulla:

https://www.kanta.fi/potilastiedon-arkistoa-kayttavat-yksikot

Olenpa tylsä.

Vierailija
369/379 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvo : Kertokaa vain ja ainoastaan se asia joka oli syy vastaanotolle tulon syy.

Mitään muuta ei saa sanoa. Kaikki ylimääräinen kääntyy potilasta vastaan.

Jos on tikku sormessa eikä sitä itse saa pois niin Kerokaa se ainoa asia. ja sillä selvä.

Mitään ei saa mennä sanomaan asian vierestä . Jos on tikku myös toisesa kädessä niin uusi aika , muuten tulee sotkua ja harmia ja sinut leimataan psyykisesti sairaaksi.

Lääkärit ovat yksi soluisia , eivät kykene käsittelemään niin monimutkaisa asioita he vaan

toistavat lukemaansa eivät vedä johtopäätöksiä eivätkä yhdistele asioita , täysin kykenemättömiä luovaan ajatteluun. He kskityvät vain yhteen asiaan ja ovat näin yksi soluisia. Minulla oli käsi ja jalka poikki , niin millään en meinannut saada apua käden

luihin kun jalka oli se pää asia. Hoitajat toistivat monta kertaa lääkärille päivästä toiseen

että käsi pitäisi hoitaa niin lääkäri toisti että pidetään vaan se oikea jalka vain kipsissä

kyllä se käsi siitä paranee. Kaiken lisäksi kyseessä oli vasen jalka ja vasen käsi jossa oli värttinäluu halki ja poikki kunviimein hoitajat hermostuivat ja huusivat että käsi menee väärään asntoon. Silloin lääkäri heräsi kuin koomasta ja tokaisi että tämäkö se käsi potilas on eikö tällä ole se jalka amputaatio. Panikki iski en voinut mitään , huusin että jalka on kipsissä mutta käsikin tarvitsee kipsin. No näytähän , niin kuin ei olisi muka ennen nähnyt kahta vammaa samassa potilaassa. Ja siksi olin sairaalassa kun en voinut käyttää kainalosauvoja kun saman puolen raajat oli poikki. Yksisoluisia ovat.

Vierailija
370/379 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö hampaan lohkeamiselle sitten ole omaa diagnoosikoodia?

Ei ole.:( t hammaslääkäri

Vierailija
371/379 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin näyttämään tulehtunutta leikkuuhaavan ommelta päivystysaikana (koska perjantaina päivällä tilanne oli vielä ok, lauantai-iltana ei) ja lääkärin sanelussa luki mm. "Asiallinen rouva". Toisessa sanelussa sitten olin "Omatoiminen ja hyvävointinen", olin kolarin jälkeen seurannassa neurologisella osastolla, makoilin sängyllä ja oksentelin...

Vierailija
372/379 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin vähän aikaa sitten työkykyarvioinnissa, kerroin että paino noussut reilusti tupakoinnin lopettamisen jälkeen ja fyysinen kunto huono. Kannassa luki "kokee olevansa työkyvytön ylipainon takia".

Vierailija
373/379 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"atleettinen ruumiinrakenne"

Vähän sama täällä, ”urheilullisen oloinen”. Olin toki otettu, ala-asteikäisenä tuki- ja liikuntaelinsairaana.

Vierailija
374/379 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pukeutuu korkeisiin korkoihin vaikka on pitkä nainen muutenkin, käyttää laadukkaita ja huomioita herättäviä vaatteita" kun olin masennuksen takia käynyt psykiatrian poliklinikalla..

Nämä oudot merkinnät ovat kai sitä varten, että voi tarkkailla muuttuuko olemus?

Mulle sen sijaan ei ole koskaan kirjoitettu mitään ulkonäöstä paria aiheellista ruumiinrakennekommenttia lukuunottamatta... :O

Vierailija
375/379 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Todella pitkät aidot, omat kynnet" Häh? .D

" Väittää ettei pääse kyykkyyn" No en päässytkään ja jos olisi vaivautunut lukemaan tietoni olisi saanut selville, miksi. 

Vierailija
376/379 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkapallopeliin ei olisi kannattanut miehen laittaa ihan uusia pelikenkiä. Syy ---> nilkka kipeytyi niin ettei voinut astua. Mentiin lääkäriin joka diagnosoi parissa minuutissa (ilman verikokeita tai muuta) "reuma". Mies yritti selittää että syy varmaankin ne kengät. "Reumaa tämä on ja sehän ei sitten parane kuten tiedätte".

Määrättiin kokeisiin reuman vuoksi. Tämä merkittiin myös tietoihin, samantien pelikengät vaihdettiin niihin vanhoihin ja kas, miehen vaiva parani ja ilmeisesti "reumakin"  eikä sen koommin jalka vaivannut. Tästä aikaa yli 7v.

Täysin epäpätevä lekurin planttu.

Vierailija
377/379 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väljä voimakkaasti tuoksuva emätin.

Näin oli kirjoitettu, kun hain apua alavatsan kipuihin terveyskeskuksesta.

Vierailija
378/379 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väljä voimakkaasti tuoksuva emätin.

Näin oli kirjoitettu, kun hain apua alavatsan kipuihin terveyskeskuksesta.

😱

Vierailija
379/379 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo 12 olutta 1-2 kertaa viikossa. Oikeasti nuo oli erillisiä kysymyksiä, mutta yhdistetty noin.