Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummallisia asioita, joita lääkäri on teistä kirjoittanut lausuntoon tms.?

Vierailija
20.04.2017 |

Tänään tuli B-lausunto postissa. Siinä luki mm. "ulkoisesti huoliteltu, ikäistään nuoremman näköinen". Olen 33, joten pitäisi varmaan olla otettu. Mutta miksi tuollaisia tarvitsee lääkärintodistukseen kirjoittaa?

Mitäs erikoisuuksia teidän lausunnoistanne on tullut vastaan?

Kommentit (379)

Vierailija
261/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lausunnoissa ei ole lukenut, mutta kerran puheeksi otettiin puhetapani. Sairaanhoitaja kysyi miksi puhun yleiskieltä. Aika loukkaavaa kun en edes puhu sitä täydellisesti. Joudun esimerkiksi käyttämään sosiaalisen pakon vuoksi lausetta "Me käytiin...", ja sanan "hän" sijasta "se" on puheessani yleinen. Ja vaikka puhuisinkin yleiskieltä, siinä ei olisi mitään outoa. Se on kuin yksi murteista.

Olen se "huoliteltua yleiskieltä" puhuva tapaus. Ihmettelen itsekin tuota itseäni koskevaa kirjausta siksi, että en todellakaan puhu mitään täydellistä kieltä, enkä muutenkaan jäykän tai virallisen kuuloisesti. Lääkärin vastaanotolla ja muissa virallisissa yhteyksissä käytän ihmisistä puhuessani sanaa "hän" (kavereiden kesken yleensä ihan vain "se"), mutta muuten puhun pääsääntöisesti aivan tavallista puhekieltä (sit me käytiin, mä oon, eiks se tarkoita että... jne.) joskin kiinnitän kyllä muuten huomiota sanavalintoihini, jotta antaisin itsestäni tilanteeseen sopivan asiallisen vaikutelman. Välillä saattaa kyllä joku hieno sivistyssanakin lipsahtaa suusta, koska joskus niiden avulla on vain helpompi ilmaista asioita lyhyesti. En siis viljele niitä tarkoituksella.

Onko tuo sitten huoliteltua yleiskieltä? Minusta se on melkeinpä synonyymi kirjakielelle, ja sitä en todellakaan puhu. Jos joutuisin pitämään virallisen puheen

esim. televisiossa, täytyisi puhettani muokata vielä paljon. :D Olen siis ihan tavallinen ahdistunut masennuspotilas, ja esim. Aspergeria lienee aika turha epäillä...

En vinoile mutta kannattaisi tuo "se" jättää.... ihan sille ryhmälle

jolle se tarkoitettu. Ihmisistä ei puhuta se-pronominilla ellei halua loukata toista.

Toki kontekstilla on väliä mutta yleisesti ottaen tuo se-pronomini särähtää aika pahasti korvaan jos sitä käytetään kun puhutaan ihmisistä. Siinä ikään kuin katsotaan toinen alempiarvoiseksi.

Toisaalta kutsuvathan jotkut lemmikkejään hän-pronominilla.

P.S. en ole äidinkielen opettaja enkä kielinatsi mutta jotenkin vain välillä panee mietityttämään että eikö ihmiset ajattele minkä kuvan he antavat kun kutsuvat ihmisiä eläimille varatulla pronominilla ja päinvastoin.

Vierailija
262/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoiltaanmenon takia kävin ensiavussa, ja lausunnossa luki "asiallisen oloinen". Onko oletusarvo ehkä se, että ensiavun potilaat riehuvat ja kiroilevat? Varmaan olin ihan asiallinen joo, mutta mitä tekemistä sillä oli minkään kanssa? Miksei kerrottu myös että maantienväriset hiukset ja käyttää silmälaseja?

Tähän ja muutamaan muuhunkin liittyen voin vähän valaista asiaa. Olen lääketieteen kandi ja opinnoissa siinä vaiheessa, että harjoittelemme potilaskertomusten kirjoittamista tutkimuspotilaista. Tähän on ohjeistettu käyttämään tiettyä "runkoa", johon oletuksena sisällytetään tietyt asiat erittelemättä, liittyvätkö ne senhetkiseen vaivaan. Mahdolliset yhteydetkin saattavat käydä ilmi vasta myöhemmin, joten potilaskertomuksen on hyvä olla riittävän informatiivinen. Esitietoihin kuuluu esim aina kirjata potilaan perussairaudet ja käytössä olevat lääkitykset. Lisäksi potilaan ruumiinrakennetta on ohjeistettu kuvaamaan lyhyesti, esim hoikka/ylipainoinen. Tapana on myös mainita keskeisistä elintavoista kuten tupakoinnista ja alkoholinkäytöstä.

Statuksessa kuuluu luonnehtia potilaan yleistilaa ja tajunnan tasoa, vaikka ne olisivat "normaalit"; silläkin tiedolla on keskeinen merkitys. Tietyt ilmaisut ovat vakiintuneet ja "asiallinen" on perustermi, joka kertoo paljonkin potilaan vuorovaikutuksesta. Itse ainakin kirjoitan ihan rutiinilla "yleistila hyvä, asiallinen, orientoitunut potilas." Jos potilaan käytös on poikkeavaa tai tajunnan taso häriintynyt, sitä luonnehditaan sitten erikseen tilanteeseen sopivasti ja käyttäen esim GCS-asteikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkavat nämä viimeisimmät vaikuttaa niiltä kuuluisilta lääkäreiden saneluilta... Tämän ketjun on käsittääkseni tarkoitus kerätä ihan niitä omakohtaisia juttuja.

"huumorintaju ajoittain hukassa. Suositeltu nylonisen pipon vaihtamista villaiseen tai pään muotoa joustavampaan materiaaliin"

Vierailija
264/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla luki kerran lausunnossa, että puhun huoliteltua yleiskieltä. Mitä ihmettä se mahtaa kertoa terveydentilastani? Ihmettelen kovasti. Kyseessä oli psykiatri, joiden kyllä kuuluukin havainnoida potilaan olemusta lausuntoihin, mutta mitä puhetavasta tai tässä tapauksessa enemmänkin puhutusta kielestä voi päätellä?

Itselle tulisi mieleen lähinnä jäykän ja etäisen oloinen intellektuelli, mutta omasta mielestäni olen kuitenkin melko eloisa ja nopeatempoinen puhuja.

No esim. skitsofrenian oireisiin kuuluu joskus puheen köyhtyminen, sanojen käyttö väärässä merkityksessä tai omien sanojen keksiminen. Joten puheen analysointi näin vaikuttaa oleelliselta jos mielenterveyden takia olit psykiatrilla.

Noiden kriteerien perusteella ei voida diagnosoida skitsofreniaa, henkilö saattaa olla hyvin vähäsanainen esimerkiksi väsymyksen takia, tai hän ei ole juttutuulella. Itse saatan vahingossa keksiä kahdesta sanasta muodotuvan uuden sanan, tätä tapahtuu silloin kun olen väsymyksestä niin uupunut että sekoilen sanoissani. Ja miten käytännössä ottaen sanoja voi käyttää väärin? Ihmisillä on hyvin erilaisia tapoja ilmaista asiansa.

Vierailija
265/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lausunnoissa ei ole lukenut, mutta kerran puheeksi otettiin puhetapani. Sairaanhoitaja kysyi miksi puhun yleiskieltä. Aika loukkaavaa kun en edes puhu sitä täydellisesti. Joudun esimerkiksi käyttämään sosiaalisen pakon vuoksi lausetta "Me käytiin...", ja sanan "hän" sijasta "se" on puheessani yleinen. Ja vaikka puhuisinkin yleiskieltä, siinä ei olisi mitään outoa. Se on kuin yksi murteista.

Olen se "huoliteltua yleiskieltä" puhuva tapaus. Ihmettelen itsekin tuota itseäni koskevaa kirjausta siksi, että en todellakaan puhu mitään täydellistä kieltä, enkä muutenkaan jäykän tai virallisen kuuloisesti. Lääkärin vastaanotolla ja muissa virallisissa yhteyksissä käytän ihmisistä puhuessani sanaa "hän" (kavereiden kesken yleensä ihan vain "se"), mutta muuten puhun pääsääntöisesti aivan tavallista puhekieltä (sit me käytiin, mä oon, eiks se tarkoita että... jne.) joskin kiinnitän kyllä muuten huomiota sanavalintoihini, jotta antaisin itsestäni tilanteeseen sopivan asiallisen vaikutelman. Välillä saattaa kyllä joku hieno sivistyssanakin lipsahtaa suusta, koska joskus niiden avulla on vain helpompi ilmaista asioita lyhyesti. En siis viljele niitä tarkoituksella.

Onko tuo sitten huoliteltua yleiskieltä? Minusta se on melkeinpä synonyymi kirjakielelle, ja sitä en todellakaan puhu. Jos joutuisin pitämään virallisen puheen

esim. televisiossa, täytyisi puhettani muokata vielä paljon. :D Olen siis ihan tavallinen ahdistunut masennuspotilas, ja esim. Aspergeria lienee aika turha epäillä...

En vinoile mutta kannattaisi tuo "se" jättää.... ihan sille ryhmälle

jolle se tarkoitettu. Ihmisistä ei puhuta se-pronominilla ellei halua loukata toista.

Toki kontekstilla on väliä mutta yleisesti ottaen tuo se-pronomini särähtää aika pahasti korvaan jos sitä käytetään kun puhutaan ihmisistä. Siinä ikään kuin katsotaan toinen alempiarvoiseksi.

Toisaalta kutsuvathan jotkut lemmikkejään hän-pronominilla.

P.S. en ole äidinkielen opettaja enkä kielinatsi mutta jotenkin vain välillä panee mietityttämään että eikö ihmiset ajattele minkä kuvan he antavat kun kutsuvat ihmisiä eläimille varatulla pronominilla ja päinvastoin.

No tämän kyllä tiedostan oikein hyvin, ja esim. viranomaisten ja tuntemattomien ihmisten kanssa puhuessani käytänkin aina muotoa "hän". Arkipäiväisessä puhekielessä on kuitenkin ihan normaalia käyttää muotoa "se", tietenkin asiayhteydestä riippuen, ja ainakin omassa ikäluokassani kuulostaisi kavereiden kesken melko keinotekoiselta sanoa "hän" joka ikinen kerta.

Vierailija
266/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla luki kerran lausunnossa, että puhun huoliteltua yleiskieltä. Mitä ihmettä se mahtaa kertoa terveydentilastani? Ihmettelen kovasti. Kyseessä oli psykiatri, joiden kyllä kuuluukin havainnoida potilaan olemusta lausuntoihin, mutta mitä puhetavasta tai tässä tapauksessa enemmänkin puhutusta kielestä voi päätellä?

Itselle tulisi mieleen lähinnä jäykän ja etäisen oloinen intellektuelli, mutta omasta mielestäni olen kuitenkin melko eloisa ja nopeatempoinen puhuja.

No esim. skitsofrenian oireisiin kuuluu joskus puheen köyhtyminen, sanojen käyttö väärässä merkityksessä tai omien sanojen keksiminen. Joten puheen analysointi näin vaikuttaa oleelliselta jos mielenterveyden takia olit psykiatrilla.

Noiden kriteerien perusteella ei voida diagnosoida skitsofreniaa, henkilö saattaa olla hyvin vähäsanainen esimerkiksi väsymyksen takia, tai hän ei ole juttutuulella. Itse saatan vahingossa keksiä kahdesta sanasta muodotuvan uuden sanan, tätä tapahtuu silloin kun olen väsymyksestä niin uupunut että sekoilen sanoissani. Ja miten käytännössä ottaen sanoja voi käyttää väärin? Ihmisillä on hyvin erilaisia tapoja ilmaista asiansa.

No eihän kukaan olekaan sanonut, että diagnoosi annettaisiin pelkän puheen perusteella, se on vain yksi asia muiden joukossa, ja saattaa osaltaan antaa syytä epäillä jotakin sairautta, jos muutkin merkit siihen viittaavat.

Vierailija
267/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituisinta on varmaan psykiatrinlausuntoon sisällytetty toimintaterapeutin kommentti, jonka mukaan minulla on keskittyessäni jatkuvasti kasvoillani jähmeä hymy. Kuulostaa ihan sekopäisen näköiseltä, mutta ehkä minulla sitten on lievästi hymyilevä perusilme? Tai voi olla, että kasvoni ovat jotenkin jännittyneet kun keskityn, mutta ei minulla mitään selkeää hymyksi tarkoitettua hymyä ainakaan ole.

Ikäistäni nuoremman näköiseksi minua ei ole sanottu, mutta selvästi nuoremman oloiseksi nyt kolmekymppisenä kyllä. Aiemmin luki aina, että "ikäisensä oloinen", ja kuvittelin että se on kiertoilmaisu normaaliälyiselle, koska katoamisilmoituksissa kehitysvammaisia saatetaan sanoa ikäistään nuoremman oloisiksi.

Vierailija
268/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä toivoin viimeiseen asti ettei kanta-palvelua tulisi. Maallikot eivät vaan ymmärrä. Asiakkaan oikeudet vietiin liian pitkälle.

Herkinen ! Omasta elämästään asiakkaitten oikeudetko vietiin jotenkin liian pitkälle? Voi jumalauta ! Ja kenenkähän elämä se kullakin sitten on oikein?

Vierailija
269/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen työssäni paljon kirjauksia potilaista ja melko usein kirjoitan havaintoja, jotka eivät välttämättä juuri nyt vaikuta liittyvän mihinkään, mutta jotka voivat jonakin päivänä olla olennaisia asioita tietää. Lääkäri voi niitä lueskellessaan huomata useita pikkuseikkoja, jotka yhteen nivottuina saavat lampun syttymään pään päälle, vaikkeivät maininnat yksistään kuulostaisikaan relevanteilta. Joskus samaan sairauteen voi liittyä niin silmätulehduksia, vatsaoireita kuin nivelvaivojakin, ja kokonaisuuden kannalta hyvinkin irralliselta vaikuttava tieto voi olla tärkeä oikean diagnoosin kannalta.

No kerroppa kuule mitähän lamppuja mahtaakaan syttyä sen meidänkin tapauksen johdosta seuraavalla lääkärillä joka luki lihaa ja verta olevasta asuintoveristani ( jolla oli sama nimi kuin itselläni ) että on vain minuuteni kuviteltu lohkottu henkilö :)? Ei helevata en tiedä itkeäkö vai nauraa vaikka perusajatustasi ymmärränkin.

Tuommoset merkinnäthän suorastaan sielunmurhaavat kansalaisen jakomieliseksi sentään .

Karmeita ja kohtalokkaita virheitä joitten korjaamisen kanssa sitten ei vieläkö olla edes tarkkanaKO??

Miten te oikein voitte kohdella sitten oikein todellisuutta muutenkin jos koko homma on tuollaista leikkiä vallan kokonaan?

Vierailija
270/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikin käydä lukemassa omakantaa. Olen käynyt useimmiten lääkärissä alapäävaivojen takia. 

Kerro sitten oliko siellä esim " ehkä Afrikankartta " tai muuta yhtä koomista .

Vierailija
271/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tulee vastaanotolle kivuliaana sienen saattamana."

Hetken mietin, että mitäs helvettiä, kun luin ton 😂 Mutta siis miehen saattamana...

*huutonaurua*

Herätin kissat... :D

Vierailija
272/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tulee vastaanotolle kivuliaana sienen saattamana."

Hetken mietin, että mitäs helvettiä, kun luin ton 😂 Mutta siis miehen saattamana...

Apua, hauska! 😂

Lääkärisi siis näki " tatin " kun katseli miestäsi . Aika freudilinen lipsaus :)! On se eksaktia tämä lääketiede kun näitä lukee heheh!

Vierailija
273/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla luki lääkärin lausunnossa: 64 vuotias mies, puhuu asiallisesti! SIIS olen 64v. mutta NAINEN.

Vierailija
274/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee seuraavan kerrN oikean sienen kanssa sille lääkärille ja siellä lukee : tuli tälläkertaa vastaanotolle miehensä kanssa . Ota tatti ja testaa.

Vierailija
275/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei ilmeisesti kulmakarvojen kasvua (ei kysytty potilaalta)"

Olen luonnostaan punahiuksinen ja kulmakarvani ovat täysin värittömät. Käytän toki kulmakynää, en kuitenkaan mielestäni liian epäluonnollisesti. Tutkimuksessa lääkäri oli 5cm päässä kasvoistani, joten luulisi että hän olisi huomannut kulmakarvat. Pidin kommenttia aika loukkaavana, varsinkin kun se ei liittynyt mitenkään asiaan, jonka vuoksi olin lääkärissä.

Kulmakarvojen kasvun puute ainakin ulkoreunoilla voi häiriityä kilpirauhasen vajaatoiminnasta jne .

Vierailija
276/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epikriisi on tarkoitettu ammattilaisten välisen kommunikaation tueksi, ei potilaan turhamaiseen itsensä peilaamiseen. Kuulostaa tylyltä, sori siitä.

Ymmärretäänköhän täällä, miten paljon resursseja vaatisi tehdä jokaisesta lausunnosta maallikolle yksiselitteisen ymmärrettävä? Tämä kaikki pelkän potilaan uteliaisuuden vuoksi. Silloinkin moni olisi tyytymätön, koska kuvaus ei vastaa omaa minäkuvaa. Kuulostaa tylyltä, sori siitä.

Terveydenhuollon ammattilaisten koulutus kestää kuudesta kymmeneen vuoteen. Mitä siellä koulutuksessa tehdään, jos kaikki alaan kuuluva on perehtymättömän maallikon ymmärrettävissä? Kuulostaa tylyltä, sori siitä.

Onhan se toki liian turhamaista huomauttaa että puhuikin vaikka ihan oikeasta asuintoveristaan jolla sattui vaan olemaan sama etunimi eikä suostu herra lääkärin pikku skitsofreenikoksi vain siksi, että tämä omaa älyllistä laiskuuttaan näin silläkertaa päättää . Tirsk!

Vierailija
277/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"korkekoulutettu, mutta obeesi". Naureskeltiin miehen kanssa tuolle.

Sinänsä ymmärrettävää, että alempi yhteiskuntaluokka on yleensä ylipainoisempaa.

Olin oikeasti hämmästynyt, kun tapasin lihavan hematologin. Hän hoiti työnsä hyvin, mutta paino hämäsi.

t. Ylipainoinen potilas (ei tosin sitä alempaa yhteiskuntaluokkaa...)

Vierailija
278/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan ikinä uskaltaisi lukea, mitä omasta alapäästäni on kirjattu gynellä käynnin jälkeen...:D

Vierailija
279/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varmaan ikinä uskaltaisi lukea, mitä omasta alapäästäni on kirjattu gynellä käynnin jälkeen...:D

Rohkeasti vaan tai mene siihen Pelot pois sarjaan ja lukekaa se sen psykologin koko kansalle ettei enää pelota :)!

Vierailija
280/379 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohkeasti vaan tai mene siihen Pelot pois sarjaan ja lukekaa se sen psykologin koko kansalle ettei enää pelota :)!

Psykologin kanssa .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi