Kummallisia asioita, joita lääkäri on teistä kirjoittanut lausuntoon tms.?
Tänään tuli B-lausunto postissa. Siinä luki mm. "ulkoisesti huoliteltu, ikäistään nuoremman näköinen". Olen 33, joten pitäisi varmaan olla otettu. Mutta miksi tuollaisia tarvitsee lääkärintodistukseen kirjoittaa?
Mitäs erikoisuuksia teidän lausunnoistanne on tullut vastaan?
Kommentit (379)
Vierailija kirjoitti:
Mulla luki hammaslääkärin otsikkona ja tekstissä: menneisyydessä useita ruoansulatuskanavan sairauksia. Jännä sinänsä, etten edes tiedä mitä on ruoansulatuskanavan sairaudet ja en jaksa uskoa itselläni niitä olevan..
No yksinkertaisimmillaan kyse voisi olla vaikka närästyksestä. Se taas olisi ihan relevantti tieto, koska suuhun mahalaukusta nouseva hapan sisältö ei ole hyväksi hampaiden kiilteelle. Sama juttu, jos oksentelee paljon.
Yksi psykiatrian lääkäri kirjoitti vaikka mitä kaikkea paikkaansa pitämätöntä, kutenettä taloudentilanteeni on huono.
En siis missään rahassa kylve kuitenkaan ja saan kelasta asumistukea, mutta onko minulla huono taludellinen tilanne silloin, kun en esim. ole oikeutettu tt-tukeen, rahaa jää jopa säästöönkin ja minulla on luottotiedot tallessa?
En ymmärrä sitäkään, miksi terveyskeskuksen lääkäri mainitsi asiakaskirjauksissani persoonallisuushäiriöni, koska kävin lääkärissä pölykeuhkon vuoksi, eikä aikaisemmatkaan lääkärit psykiatreja lukuunottamatta ole tuota diagnoosia erikseen maininnut.
Sanonpa vielä että itseasiassa minulle ei ole edes kyseistä diagnoosia kukaan tehnyt, vaan se on jossain vaiheessa joku lääkäri (ei psykiatri) tietoihini kirjannut ja sitten jäänyt elämään potilastietoihini.
"Äiti ei ehtinyt jäädä synnyttämään" äiti juoksentelee käytävillä,ei ehdi kuunnella ohjeita" potilas kesken leikkauksen käskee leikata paremmin" on tätä lukiessa jälkipolvilla ihmettelemistä meikäläisestä😂
Katsoisivat vaan itse peiliin ja pesisivät tukkansa. En ole kellään nähnyt niin likaista ja rasvasta tukkaa, kuin Tamperelaisella psykiatrilla. Tosin aika monilla lääkäreillä ja hoitajilla olisi toivomisen varaa omassa habituksessa, käytöksessä ja puheissa. Huomaa kyllä, että kyseisen lääkärin potilaat ovat samanlasia epäsiistejä limalettejä. Tukkaakaan ei ole pesty ainakaan kahteen viikkoon. Arvostele siinä sitten potilasta, kun itsekään ei ole mikään esimerkki. Kumpi meistä on fiksumpi ja minkä hoidon tarpeessa:(. Enemmän noista on pään vaivaa kuin hyötyä. Jos asiat ei ole pahasti perseellään niin noiden luona käyntien jälkeen on. Kannattaa muutenkin vähän valita seuraansa, työpaikkoja, sukulaistenkaan kanssa ei ole pakko olla tekemisissä, ei tarvitse seurustella tai asua kenenkään kanssa, jos on jotenkin huono ilmapiiri.
Hassunnäköinen, lyhyehkö ja totinen miespsykiatri kirjoitti minusta ihan validin lausunnon,
mutta yksi kohta sai suuni auki:
"potilas on ihastunut minuun".
In your dreams!
Käytin hänestä vastaanotolla lempinimeä Tintti,
koska hän muistutti hiukan tätä sarjakuvasankaria, nuorta lehtimies Tinttiä.
Minulla on tapana keksiä lempi- tai haukkumanimiä kaikista ihmisistä ympärilläni,
se ei suinkaan ole merkki palavasta rakkaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epikriisi on tarkoitettu ammattilaisten välisen kommunikaation tueksi, ei potilaan turhamaiseen itsensä peilaamiseen. Kuulostaa tylyltä, sori siitä.
Ymmärretäänköhän täällä, miten paljon resursseja vaatisi tehdä jokaisesta lausunnosta maallikolle yksiselitteisen ymmärrettävä? Tämä kaikki pelkän potilaan uteliaisuuden vuoksi. Silloinkin moni olisi tyytymätön, koska kuvaus ei vastaa omaa minäkuvaa. Kuulostaa tylyltä, sori siitä.Terveydenhuollon ammattilaisten koulutus kestää kuudesta kymmeneen vuoteen. Mitä siellä koulutuksessa tehdään, jos kaikki alaan kuuluva on perehtymättömän maallikon ymmärrettävissä? Kuulostaa tylyltä, sori siitä.
Taas yksi lääkäri joka ei vieläkään ymmärrä että potilas on ihminen ei kone.
Lääkäri katsoo ihmistä eri tavalla töissä ja vapaalla. Lääkärintyötä ei voi tehdä maalaisjärjellä ja 100% yksilölähtöisesti. Se kuulostaa kylmältä, mutta se on todettu parhaaksi tavaksi hoitaa sairauksia. Homeopaatti tai reikihoitaja voi olla hyvin lämmin, miellyttävä ja huomioiva, vaikka hänen hoitonsa vaikutus sairauteen olisi pyöreä nolla.
Sosiaalisilla taidoilla, neuvonnalla ja asioiden selittämisellä on ehdottomasti paikkansa potilaskohtaamisessa, eikä niiden merkitystä tule vähäksyä. Epikriisi ei kuitenkaan ole väline potilaan kanssa viestimiseen! Omakannasta voi syntyä vaikutelma, että siellä on ns. kirjeitä potilaalle itselleen. Näin ei ole. Omituisen ja asiaankuulumattoman kuuloisillakin jutuilla on joku merkitys. Tavoite ei ole arvostella henkilöä, vaan selvittää hänen terveydentilaansa, oireitaan ja riskejä muille hoitoon osallistuville.
Potilas ei ole ulkopuolinen, tiedot mitkä on epikriisissä kuuluvat myös potilaalle. Potilas ei ole vaitiolositoumuksen ulkopuolinen henkilö häntä itseään koskevien tietojen osalla. Niitä tutkimuksia ei tehdä lääkäriä varten vaan potilasta varten.
Kun seuraavan kerran kiroat googlettavaa potilasta niin tiedä että potilas googlettaa koska lääkärit eivät kerro.
Kysy suoraan lääkäriltä! Hänellä on eettinen velvollisuus vastata kysymyksiin ja auttaa potilasta ymmärtämään tilannetta. Osa prosessista on kuitenkin sellainen, että se vaatii vuosikausien koulutuksen ja työkokemusta päälle, ja siitä prosessista näkyy palasia omakannassa. Sitä paitsi, ei lääkärikään voisi osallistua omaan hoitoonsa.
Aina ei ole tyydyttäviä vastauksia. Joskus todenmukaisin vastaus on, että ei voi tietää, pitää seurata ja selvitellä, voi olla sitä tai tätä. Muu olisi valehtelua ja harhaanjohtamista.
Joskus vaikuttaa, että kirjoittelevat itsestään tai takaraivossa muhivasta traumastaan. Taisi sossulikka ite vetää kannabista, kun ilmeisesti luki papereista väärin jostain kannabiksen käytöstä. Parasta tässä on se, etten ole koskaan törmännyt suoranaisesti aineisiin enkä käyttänyt...:) Oli setan ja viherpiipertäjän oloinen likka. Ihan tyypillisen aktivistin oloinen, jotka suosii kannabiksia ja huutavat kannabiksien polesta. Tosin kaupungin työpaikathan on savuttomia. En tiedä saisiko mennä okeasti krapuloissa tai lääkittynä töihin. Aika monillä on ihan lääkärin kirjoittamia lääkkeitä, ovat lääkityksen vaikutuksen alaisia. Silti kirjoittelevat ja arvioivat eri virallisille tahoille potilasta/asiakkaiden asioista ja terveydentilasta. Ei ihan ymmärrys riitä virallisten ja vastuullisten tahojen päätöksistä. Töissä on ihanaa, kun saa euforisoivat lääkkeet. Jaksaa paskaa lykkiä elämän loppuun asti onnellisena.
"29- vuotias nainen. Hyvin huoliteltu ja asiallinen, mutta viikset."
Anteeks mitä?! 😂 Oli pakko käydä ihan peilin edessä tsekkaamassa, muttei ollu ku sellasta normia ihohaituvaa...? Joku typo ehkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Lähtenyt hyppelehtimään käytävälle' lukee synnytyskertomuksessa. Olin jonkin aikaa yksin synnytyssalissa, kätilöä ei näkynyt eikä kuulunut missään missään ja soittokello oli rikki. Oli pakko lähteä etsimään kätilöä - tyttö syntyi 5 min kuluttua tuosta 'hyppelystä'.
😂😂😂
Mun synnytyskertomuksessa luki esikoisen jälkeen että "valittaa kovia kipuja, mutta jaksaa silti hermostua tukihenkilölle" ja "äiti hyvinvoiva, mutta kiukkuinen":DMun mies on diplomi-insinööri, ja vaikka älykäs onkin niin siinä vaiheessa kun olin monta tuntia kärsinyt supistuksia ja kipu oli aivan sietämätön niin en arvostanut hyvää tarkoittavia neuvoja.
"Sä hengität väärin sitä ilokaasua, tolla tekniikalla et saa tarpeeksi irti."
"Älä roiku noin siinä sängyllä, ja lantiota olis hyvä kuulemma pyöritellä."
"Älä pidä ääntä, kaikki happi pitää kanavoida ponnistamiseen."Seuraavat synnytykset meni sitten paljon paremmin kun sovittiin että hän pitää neuvonsa omana tietonaan ja keskittyy vain tsemppaamaan:D
;D Ihana! Minun synnytyksessä (eka molemmille) kätilö oli juuri lähtenyt huoneesta, kun salaman lailla iski tarve ponnistaa. Huohotin miehelle kutsu äkkiä että nyt lähtee. Mies sanoi, ei kai, justhan ne tutki sut ja kiirettä niilläkin on. Huusin oikeesti prkl HETI. Ja tositilannehan se oli, tätä oltaisiin puitu muutenkin kuin huumorilla ellei lopputulos olisi ollut niin ihana
Epikriisiissä luki, että mulla on kolme lasta. Tämä siis keskenmenon jälkeen, kahden lapsen äitinä.
Vaikka mitä turhaa shaissee varmaan kun ei aina oikein ymmärrä, ihmiset ymmärtää vain oman tuntemuksen, henkisyyden tason ja kokemuksen perusteella, ja koska niin avoin mieli saatta jopa hulluksi kutsua, naurettavaa. Stephen hawking sanoi
"The problem with smart people is that they seem like crazy people to dumb people"
Vmars kirjoitti:
"Jonkin verran tuijottava"
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla luki hammaslääkärin otsikkona ja tekstissä: menneisyydessä useita ruoansulatuskanavan sairauksia. Jännä sinänsä, etten edes tiedä mitä on ruoansulatuskanavan sairaudet ja en jaksa uskoa itselläni niitä olevan..
No yksinkertaisimmillaan kyse voisi olla vaikka närästyksestä. Se taas olisi ihan relevantti tieto, koska suuhun mahalaukusta nouseva hapan sisältö ei ole hyväksi hampaiden kiilteelle. Sama juttu, jos oksentelee paljon.
Jokaisen käynnin kirjauksia tallentaessa kone pyytää antamaan tilastointia varten diagnoosin miksi potilas kävi hoidossa. Paikan irtoamisen tai hampaan lohkeaman tapauksessa laitetaan usein Z87.1 eli potilas jolla aiemmin esiintynyt ruoansulatuskanavan sairauksia. Tämä lause pitää sisällään hampaiden karieksen ja muut hammasdiagnoosit. Suu ja hampaat kun lasketaan ruoansulatuskanavaan diagnoosilistauksessa ja toki muutenkin.
Eikö hampaan lohkeamiselle sitten ole omaa diagnoosikoodia?
Vierailija kirjoitti:
Minulla luki kerran lausunnossa, että puhun huoliteltua yleiskieltä. Mitä ihmettä se mahtaa kertoa terveydentilastani? Ihmettelen kovasti. Kyseessä oli psykiatri, joiden kyllä kuuluukin havainnoida potilaan olemusta lausuntoihin, mutta mitä puhetavasta tai tässä tapauksessa enemmänkin puhutusta kielestä voi päätellä?
Itselle tulisi mieleen lähinnä jäykän ja etäisen oloinen intellektuelli, mutta omasta mielestäni olen kuitenkin melko eloisa ja nopeatempoinen puhuja.
Erityisen huoliteltu puhe voi viitata joihinkin poikkeavuuksiin esim. Asperegrin syndroomaan, joten tuo oli minusta ihan relevantti huomio.
Minusta on kirjoitettu niin paljon paskaa, että pelottaa :(
"vatsa kipeä, ei ole syönyt mitään" (kuullostan idiootilta joka ei tajua, että tokihan se syömättömyys voi tehdä mahan kipeäksi!
" ei osaa vastata kysymyksiin " ( kolmannen asteen kuulustelu keuhkokuumeessa)
"kompuroinut humalassa yökerhossa satuttaen leukansa" (olin kuskina ja mainitsin sen kyllä!)
" Kiistää kovasti sukupuolitaudin mahdollisuuden" (koska se oli mahdotonta, luotan mieheeni enkä itsekään harrasta pettämistä)
" kovin haiseva ja tulehtuneen oloinen alapää, puutteita hygieeniassa? " ( haista paska tohtori! bakteerivaginoosi, alapää lemusi kalalta ja valkovuoto meni läpi farkkuihin asti)
Musta ei ollut kuin väsynyt ja uupunut tosi monta kertaa psykiatrisen sh:n lausunnoissa, mikä siis pitää paikkansa. Lääkäriltä "kertoo jäsentyneesti". Eli joko olen tylsä tai sitten hoitavalla henkilöllä on virallisempi tyyli. Sitä ihmettelen, kun oli monta tyhjää kirjausta eli ei näkynyt yhtään mitään tekstiä, ei kävijän nimeä, ei mitään. Ilmeisesti ovat hoitoyhteistyössä käyneet tsekkaamassa, mitä joku muu on kirjannut, mut outoa että tuollaisia turhia(?) oli ainakin puolet eikä niitä tarvi allekirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, kun oli monta tyhjää kirjausta eli ei näkynyt yhtään mitään tekstiä, ei kävijän nimeä, ei mitään. Ilmeisesti ovat hoitoyhteistyössä käyneet tsekkaamassa, mitä joku muu on kirjannut, mut outoa että tuollaisia turhia(?) oli ainakin puolet eikä niitä tarvi allekirjoittaa.
Tätä samaa ihmettelen minäkin, eli lukuisia tyhjiä kirjauksia? Tietääkö joku paremmin, mistä moiset voisivat johtua?
Lausunnoissa ei ole lukenut, mutta kerran puheeksi otettiin puhetapani. Sairaanhoitaja kysyi miksi puhun yleiskieltä. Aika loukkaavaa kun en edes puhu sitä täydellisesti. Joudun esimerkiksi käyttämään sosiaalisen pakon vuoksi lausetta "Me käytiin...", ja sanan "hän" sijasta "se" on puheessani yleinen. Ja vaikka puhuisinkin yleiskieltä, siinä ei olisi mitään outoa. Se on kuin yksi murteista.
No eiköhän suuri, tai jopa luultavammin suurin osa potilaista ole ihan hyvin perillä siitä, mitä ne joskus kryptisenkin oloiset tekstit siellä omakannassa ovat, ja ketä varten ne on kirjoitettu. Siitä huolimatta on ihan normaalia olla joskus ihmeissäänkin siitä, mitä kirjauksiin on merkitty, varsinkin, jos teksti sisältää virheellistä tietoa. Että ihan turha alan ammattilaisten on polttaa päreitään tällaisista ketjuista, täällähän on samalla auennut monen "kummallisuuden" merkitys.