Kummallisia asioita, joita lääkäri on teistä kirjoittanut lausuntoon tms.?
Tänään tuli B-lausunto postissa. Siinä luki mm. "ulkoisesti huoliteltu, ikäistään nuoremman näköinen". Olen 33, joten pitäisi varmaan olla otettu. Mutta miksi tuollaisia tarvitsee lääkärintodistukseen kirjoittaa?
Mitäs erikoisuuksia teidän lausunnoistanne on tullut vastaan?
Kommentit (379)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituisinta on varmaan psykiatrinlausuntoon sisällytetty toimintaterapeutin kommentti, jonka mukaan minulla on keskittyessäni jatkuvasti kasvoillani jähmeä hymy. Kuulostaa ihan sekopäisen näköiseltä, mutta ehkä minulla sitten on lievästi hymyilevä perusilme? Tai voi olla, että kasvoni ovat jotenkin jännittyneet kun keskityn, mutta ei minulla mitään selkeää hymyksi tarkoitettua hymyä ainakaan ole.
Ikäistäni nuoremman näköiseksi minua ei ole sanottu, mutta selvästi nuoremman oloiseksi nyt kolmekymppisenä kyllä. Aiemmin luki aina, että "ikäisensä oloinen", ja kuvittelin että se on kiertoilmaisu normaaliälyiselle, koska katoamisilmoituksissa kehitysvammaisia saatetaan sanoa ikäistään nuoremman oloisiksi.
Ai kauhee kun alkoi naurattaa tuo mielikuva keskittyneestä, jähmeästä hymystä.
Huutonauroin varmaan puoli tuntia myös "syö karjalanpiirakoita" ja "aina ollut marsuja" -jutuille.
Semmonen Muna- Liisan hymy :)?
" Ollut aina marsuja" on kyllä söpöintä ikinä :)! Vähän kuin täällä ne kissa - aloituksetkin...
Sikäli on marsuilla paikkansa epikriisissä kun tutkistellaan potilasta siltä kannalta onko hänen samaistumiskohteensa ja kiintymiskohteensa eläimissä vai ihmisissä enemmän ja onko eläinten kanssa puuhaaminen hänelle merkityksellisempää kuin ihmisten ja pakeneeko kenties näin ns helpoimpiin suhteisiinsa ja onko ikävaiheelle tyypillistä olla paljon marsuja aina / yhä. Jne .
Tulipa mieleen tuosta tulosta vastaanotolle aienen kanssa Paavo Pesusieni
"haistanut oudon hajun veljen hinttivaatteista", kyse oli siis inttivaatteista :-D
Vieraileva nainen kirjoitti:
Minulla luki lääkärin lausunnossa: 64 vuotias mies, puhuu asiallisesti! SIIS olen 64v. mutta NAINEN.
Mutta hei nykyään ei saa olettaa noin vaan kumpi :)!
Vierailija kirjoitti:
"haistanut oudon hajun veljen hinttivaatteista", kyse oli siis inttivaatteista :-D
Nyt alkoi kiinnostaa, että mihin veljen vaatteiden haju liittyi?
Että painoni on 72 kg, vaikka painan 52 kg. Pieni kirjoitusvirhe ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyi allergiaoireisiin, poskiontelotulehduskierteeseen ja keuhkoputkentulehduksiin. Veli oli ollut siis jossain metsäretkellä ja vaatteisiin oli jäänyt hirveä käryn/sytytysnesteen yms. haju. Mielestäni tuo maininta oli kyllä vähän irrelevantti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyi allergiaoireisiin, poskiontelotulehduskierteeseen ja keuhkoputkentulehduksiin. Veli oli ollut siis jossain metsäretkellä ja vaatteisiin oli jäänyt hirveä käryn/sytytysnesteen yms. haju. Mielestäni tuo maininta oli kyllä vähän irrelevantti.
Jos oikeasti kuuli että hinttivaatteista niin semmonen huomio kirjataan hahah! Tämä on hillittömin ketju pitkään aikaan saa nauraa oikein kunnolla. Toivottavasti lääkäreitäkin naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä toivoin viimeiseen asti ettei kanta-palvelua tulisi. Maallikot eivät vaan ymmärrä. Asiakkaan oikeudet vietiin liian pitkälle.
Niin että asiakkaalla ei ole oikeutta nähdä omia tietojaan, ja vaatia korjaamista, kun ne ovat täysin pielessä? Antakaa nyt perkele lääkäreiden rauhassa tehdä toisten ihmisten tulevaan hoitoon ja diagnosointiin vaikuttavia virheitä, joista he eivät koskaan joudu vastuuseen, koska asiakas ei välttämättä saa niistä koskaan tietää, vaikka saisikin niiden takia väärää hoitoa!
Vierailija kirjoitti:
No hieman pisti hymyilyttämään kommentti "Hieman obeesi", kun olin ylipainon puolella yli 30 kilon verran.
Kävin ihan muun seikan takia lääkärintarkistuksessa niin naislääkäri oli kirjoittanut että obeesi.
Viikkoa myöhemmin mieslääkäri oli kirjoittanut että hoikka. En ollut laihtunut grammaakaan tuolla aikavälillä.
Olen mielestäni hoikan ja normaalin väliltä, mutta minulla on luonnostaan suuret rinnat (80DD). Ilmeisesti naislääkäri koki rintani obeeseiksi? :DDDD Vaikkei vaivani yläkroppaan mitenkään liittynyt.
Eräs terveydenhuollon ammattilainen oli kirjoittanut lausuntooni että mieheni ei ollut mukana käynnillä. Mainitsin OHIMENNEN mieheni tuoneen minut paikan päälle, en suinkaan vaatinut häntä jäämään sinne odottelemaan kun ei tiennyt meneekö odottelussa tunti vai viisi. Eikä vaivani ollut sellainen että miehen olisi tarvinnut jäädä sinne minua vahtimaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla luki kerran lausunnossa, että puhun huoliteltua yleiskieltä. Mitä ihmettä se mahtaa kertoa terveydentilastani? Ihmettelen kovasti. Kyseessä oli psykiatri, joiden kyllä kuuluukin havainnoida potilaan olemusta lausuntoihin, mutta mitä puhetavasta tai tässä tapauksessa enemmänkin puhutusta kielestä voi päätellä?
Itselle tulisi mieleen lähinnä jäykän ja etäisen oloinen intellektuelli, mutta omasta mielestäni olen kuitenkin melko eloisa ja nopeatempoinen puhuja.
Erityisen huoliteltu puhe voi viitata joihinkin poikkeavuuksiin esim. Asperegrin syndroomaan, joten tuo oli minusta ihan relevantti huomio.
Minä ainakin puhun sitä tiukempaa kirjakieltä, mitä enemmän minua alkaa vituttaa vastapuoli.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri antoi diagnoosiksi BED... Terveisin bmi 11..
Oliko sitten sotkenut bulimiaan? Sitä kun on hammaslääkärin helppo epäillä, jos hampaissa on selvää eroosiota ja potilas on huomattavan alipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen kantapään kautta oppinut, että kukaan lääkäri tai hoitaja ei usko kipuasi, ellet näytä täysin räjähtäneeltä ja karju kuin eläin.
Sama kokemus ja tästä syystä kerran lähetetty sisäisen verenvuodon kanssa kotiin (kohdunulkoinen raskaus) ja kahdesti synnyttänyt odotushuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
En varmaan ikinä uskaltaisi lukea, mitä omasta alapäästäni on kirjattu gynellä käynnin jälkeen...:D
"Sheivannut alakertaansa eksaktin metrokartan"
Ai kauhee kun alkoi naurattaa tuo mielikuva keskittyneestä, jähmeästä hymystä.
Huutonauroin varmaan puoli tuntia myös "syö karjalanpiirakoita" ja "aina ollut marsuja" -jutuille.