Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummallisia asioita, joita lääkäri on teistä kirjoittanut lausuntoon tms.?

Vierailija
20.04.2017 |

Tänään tuli B-lausunto postissa. Siinä luki mm. "ulkoisesti huoliteltu, ikäistään nuoremman näköinen". Olen 33, joten pitäisi varmaan olla otettu. Mutta miksi tuollaisia tarvitsee lääkärintodistukseen kirjoittaa?

Mitäs erikoisuuksia teidän lausunnoistanne on tullut vastaan?

Kommentit (379)

Vierailija
301/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että huoliteltu ym. viittaavat jotenkin oireiluun; tuskin huoliteltu ja vakavasti masentunut osuu yksiin.

Vierailija
302/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärihän ei näitä kirjaa vaan tekstinkäsittelijä

No kyllä vaan monessa paikkaa tekee lääkäri ihan itse käyntikirjaukset ja kirjoittaa lausunnot. Jossain toki kai sanellaan vielä tänäkin päivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että huoliteltu ym. viittaavat jotenkin oireiluun; tuskin huoliteltu ja vakavasti masentunut osuu yksiin.

Mihinköhän oireiluun huoliteltu olemus viittaa mielestäsi? Minusta se viittaa siihen, että vaikka ihminen sairastaakin masennusta, hän kuitenkin jaksaa kammata hiukset ja ehkä meikatakin. Joko siksi, että toimintakyky on yleisesti ottaen siihen riittävä tai siksi, että ulkonäkö on potilaalle niin tärkeä asia, että jaksaa siihen panostaa, vaikka muuten ei saisi juuri mitään aikaiseksi.

Vierailija
304/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuu laukku sylissä.

Vierailija
305/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrin lausunnossa luki "kognitiivisesti lahjakas", mitä varmaan olenkin. Sitä tosin en tiedä, millä perusteella tämä johtopäätös oli tehty, sillä mitään testejä tms. ei minulle koskaan tehty :D

Vierailija
306/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

".. 28-vuotias ryhmäliikunnanohjaaja, joka toimii myös kollegana"

Ja mä nauroin ja nauroin ja nauroin.

N35, joka loukannut jalkansa ryhmäliikuntatunneilla.

Vierailija
307/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä on usein tullut päivystykseen jalattomana :O

Vierailija
308/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräpukama kello viidessä. Sisään työnnettävissä.

Vierailija
309/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meinasi usko loppua" kun synnytin kolmatta lastani:D

Ja hitot, iski vain hetken väsymys. En mä siellä nyt uskon voimalla ollut synnyttämässä vaan ihan ponnistuksen merkeissä.

Vierailija
310/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hitot, iski vain hetken väsymys. En mä siellä nyt uskon voimalla ollut synnyttämässä vaan ihan ponnistuksen merkeissä.

Ehkä se tarkoitti uskoa omaan tekemiseesi? On ihan ok myöntää, ettei jaksa synnyttää.

Vierailija
311/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä vaan monessa paikkaa tekee lääkäri ihan itse käyntikirjaukset ja kirjoittaa lausunnot. Jossain toki kai sanellaan vielä tänäkin päivänä.

Ei, vaan suurimmaksi osaksi tekstit kyllä sanellaan ainakin erikoisterveydenhuollossa, joskus voi lääkäri itsekin kirjoittaa merkinnän jos on lyhyt tai kopioitavissa jostain muualta. 

Vierailija
312/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievästi Obeesi, mutta siisti tjs. Ööh.

Mielestäni potilailla pitäisi olla vastaavanlainen rekisteri heitä vastaanottavilta lekureilta, joihin voisi kirjata näiden teräväpäiden yleistä olemusta sekä ulkoista habitusta. Voisi sitten paremmin varailla lääkäriaikoja niille mukaville ja osaaville ja miellyttävännäköisille. Hyville vuorovaikutustaidoille.

Esim: Omasi hyvän vuorovaikutuksen - ulkoinen olemus hieman epäsiisti - jonkin verran obeesi. Jne.

Ehkäpä lääkärien oma olemus ja tapa olla vuorovaikutuksessa kohentuisi, kun tietäisi että samalla tavalla heitä arvioidaan kuten he ovat ''lyömässä leimoja'' asiakkaidensa pärstäkertoimen mukaan.

Vierailija
313/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se tarkoitti uskoa omaan tekemiseesi? On ihan ok myöntää, ettei jaksa synnyttää.

Näin varmasti tarkoitti, mutta olin ihan hyvillä mielin synnyttämässä ja halusin vain vetää vähän henkeä. Mutta onhan se runollisempaa kirjoittaa että "usko meinasi loppua" kuin että "väsytti".

Vierailija
314/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan suurimmaksi osaksi tekstit kyllä sanellaan ainakin erikoisterveydenhuollossa, joskus voi lääkäri itsekin kirjoittaa merkinnän jos on lyhyt tai kopioitavissa jostain muualta. 

Ei tuo millään tapaa sulje pois sitä, että monessa paikkaa lääkäri tekee ne kirjaukset itse. Itselläni kokemusta erikoissairaanhoidosta lähinnä sisätautien ja psykiatrian poleilta, molemmissa nakuttelivat ihan itse ainakin omat lääkärini myös lausunnot. Hammaslääkärit kirjaavat kai enimmäkseen omin käsin? Sairaaloissa varmaan sanelevat paljon, ja varmasti siis muuallakin. Mutta paljon tekevät myös lääkärit itse kirjauksia. Varmaan ihan turha alkaa väitellä tästä asiasta. Molemmat olemme oikeassa.

Vierailija
315/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sfsfs kirjoitti:

Lievästi Obeesi, mutta siisti tjs. Ööh.

Mielestäni potilailla pitäisi olla vastaavanlainen rekisteri heitä vastaanottavilta lekureilta, joihin voisi kirjata näiden teräväpäiden yleistä olemusta sekä ulkoista habitusta. Voisi sitten paremmin varailla lääkäriaikoja niille mukaville ja osaaville ja miellyttävännäköisille. Hyville vuorovaikutustaidoille.

Esim: Omasi hyvän vuorovaikutuksen - ulkoinen olemus hieman epäsiisti - jonkin verran obeesi. Jne.

Ehkäpä lääkärien oma olemus ja tapa olla vuorovaikutuksessa kohentuisi, kun tietäisi että samalla tavalla heitä arvioidaan kuten he ovat ''lyömässä leimoja'' asiakkaidensa pärstäkertoimen mukaan.

Varmasti ymmärrät sen, että esim. potilaan ylipaino vaikuttaa hänen terveyteensä monin tavoin ja on vastaisuudessakin altistava tekijä monille sairauksille. Siksi se on hyvä kirjata ylös. Samoin on tapana kirjata, jos potilas on hoikka, ne ovat ihan rutiinimerkintöjä kun tarkastellaan potilaan olemusta, mikä varsinkin psykiatriassa kuuluu asiaan.

Eri asia on sitten, kuinka kirjaus on muotoiltu. "obeesi, MUTTA siisti" antaa kieltämättä tietynlaisen viestin. Parempi olisi varmaan "ulkoisesti siisti, hieman obeesi potilas". Varsinkin sanellussa tekstissä noita sanojen asetteluja ei välttämättä tule aina niin huomattua.

Vierailija
316/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV:n innoittamana uskalsin viimein tarkastaa omakannan lausunnot! Pakko myöntää, että erityisesti tämän keskustelun luettuani pelotti kovasti millaista tekstiä sinne on suollettu, sillä olen muutamia vuosia sitten hakenut YTHS:ltä hoitoa masennukseen ja opiskelustressiin. "Asiallinen ja siisti -",  "Potilas analyyttinen ja älykäs -", "Hyvä hoitovaste", "- psykologin käyntien aikaiset oivallukset vaikuttavat että masennus on hallinnassa". Tulipahan nyt tarkistettua, etten täysin sekopäiseltä tapaukselta sentään kuulosta!

Vaikka oman historiani valossa ymmärrän moiset ulkoisiin tekijöihin liittyvät arviot, äitini (ei mielenterveysongelmia ja ikä vasta 50 -v.) puolesta ihmettelen, miksi tavallisen käynnin yhteydessä on arvioitu ulkonäköä ja puhetapaa - liekö kuitenkaan relevanttia kirjata, että potilas on "pukeutunut tyylikkäästi ja puhuu johdonmukaisesti", jos mitään ongelmaa tähän liittyen ei ole ja käynnin syykin on luokkaa korvatulehdus?

Vierailija
317/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kantapään kautta oppinut, että kukaan lääkäri tai hoitaja ei usko kipuasi, ellet näytä täysin räjähtäneeltä ja karju kuin eläin.

Sama kokemus ja tästä syystä kerran lähetetty sisäisen verenvuodon kanssa kotiin (kohdunulkoinen raskaus) ja kahdesti synnyttänyt odotushuoneeseen.

Myös tosinpäin.

Minua oli leikelty reilusti ja ensin oli morfiinipumppu pari päivää ja sen jälkeen kipupiikkejä muutaman tunnin välein. Se jatkuva tökkiminen ärsytti ja sanoin että jos annetaan niiden kipupiikkien olla.

Olivat sitä mieltä ettei ilman pärjää ja sitten kun ihan hyvin pärjäsin, niin hoitajat ihmettelivät sitä joukolla.

Vierailija
318/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AV:n innoittamana uskalsin viimein tarkastaa omakannan lausunnot! Pakko myöntää, että erityisesti tämän keskustelun luettuani pelotti kovasti millaista tekstiä sinne on suollettu, sillä olen muutamia vuosia sitten hakenut YTHS:ltä hoitoa masennukseen ja opiskelustressiin. "Asiallinen ja siisti -",  "Potilas analyyttinen ja älykäs -", "Hyvä hoitovaste", "- psykologin käyntien aikaiset oivallukset vaikuttavat että masennus on hallinnassa". Tulipahan nyt tarkistettua, etten täysin sekopäiseltä tapaukselta sentään kuulosta!

Vaikka oman historiani valossa ymmärrän moiset ulkoisiin tekijöihin liittyvät arviot, äitini (ei mielenterveysongelmia ja ikä vasta 50 -v.) puolesta ihmettelen, miksi tavallisen käynnin yhteydessä on arvioitu ulkonäköä ja puhetapaa - liekö kuitenkaan relevanttia kirjata, että potilas on "pukeutunut tyylikkäästi ja puhuu johdonmukaisesti", jos mitään ongelmaa tähän liittyen ei ole ja käynnin syykin on luokkaa korvatulehdus?

Jos äitisi myöhemmin ilmaantuisi vastaanotolle hyvin epäsiistinä ja puhuisi sekavasti, olisi sairauskertomusta selaamalla helppo todeta, ettei hän aina ole ollut samanlainen, ja sen pohjalta saattaisi olla syytä epäillä muutakin ongelmaa, jos hän vaikka olisikin tullut vastaanotolle toistuvan korvatulehduksen vuoksi.

Vierailija
319/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"23-vuotias tyttö."

Vierailija
320/379 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukastuin kadulla. "Todetaan potilaalla jalassa murtuma, muuten normaali".