Ylipaino pilaa elämäni, mutta miksi on niin h*** vaikea laihduttaa?!!???!!
Minulla on ylipainoa noin 25 kg. Olin aikoinani hyvin hoikka, mutta lopetettuani tupakoinnin aloin paisua kuin pullataikina (varmasti iällä ja hidastuneella aineenvaihdunnalla on osuutensa asiaan myös).
Liikun säännöllisesti ja käyn reippaita hikikävelylenkkejä useita kertoja viikossa. Olen kasvissyöjä, ja syömäni perusruoka on terveellistä (muu perhe on normaalipainoisia). Mutta mutta, ne herkut. Tai oikeastaan ei edes herkut, vaan mikä tahansa naposteltava. Leipä, hedelmät, salaatti...you name it. Mulla ei ole minkäänlaista itsehillintää syömisen suhteen. Ei siis minkäänlaista!! Jos leivon, vedän koko leipomuksen kerralla naamaani. Suklaalevyt, karkkipussit, sipsit ja muut menee yhdellä istumalla ääntä kohti. Olen aivan selvästi hirveässä herkkukoukussa. Jos herkkua ei ole saatavilla, vedän naamaani "ei herkkuja".
Onnistuin laihduttamaan taannoin 10kg, mutta kilot tulivat korkojen kera takaisin. En siis vaan käsitä, että millä ihmeen ilveellä saada paino putoamaan ja pysymään poissa!!
Vihaan omaa ulkonäköäni. Häpeän itseäni ja ärsyttää, kun en mahdu alle 44 koon vaatteisiin (jos niihinkään). Eikö siinä pitäisi olla motivaatiota kerrakseen laihduttaa?!
Auttakaa kiltit ja antakaa vinkkejä, miten saada tää homma nyt onnistumaan? Nyt on aivan pakko laihduttaa, sillä kohta olen jo sairaalloisen ylipainon puolella :(
Kommentit (240)
Ei voi muuta taas sanoa kun että huh huh. Ihan tosissanne annatte vinkkejä että syö 600-1000kcal päivässä. En vaan käsitä.
Ap, tee elämäntaparemontti, älä aloita laihdutuskuuria. Ala elämään ja syömään niin, että voit jatkaa sitä loppuelämäsi. Ei mitään kitudieettiä + hikiliikuntaa joka päivä, jolla tarkoitus laihtua 3kg viikossa. Vaan kohtuullisesti mukavaa liikuntaa ja sopivasti terveellistä ja puhdasta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ja tämäkin on outoa, olen vähän läpipaskotyyppiä. Jos syön jotain, lentää se lähes samantien ulos toisesta päästä (ja löysänä arvatenkin).
Ruoka-aineet tuskin siis ehtivät edes imeytyä, ja silti paino nousee. Mitä kummaa?
ap
Siis tiedätkö todella, että se syömäsi ruoka-aine tulee läpi? En edes tiennyt tuollaisen olevan mahdollista. Eikä se kyllä olekaan. Kyllä sieltä suolesta pukkaa syönnin jälkeen ne edelliset eineet, jokin syömässäsi vain ei sovi sinulle, jos siltä tuntuu.
Suosittelen ravintoarvojen tutkimista verestä, maksaa jonkin verran.
Tiedän sen siitä, että jos syön vaikkapa mustikkaa puuron seassa aamiaiseksi (enkä ole syönyt mustikkaa viikkoon), juoksen parin tunnin sisään vessaan ja mustikat tulee ulos. Enkä puhu nyt mistään satunnaisesta pikkuripulista, vaan aivan vesiripulista, jota on kestänyt jo vuosia.
Sama homma on esim. maissin kanssa, samoin paprikan, tomaatin, salaatin yms. Ne eivät kertakaikkiaan sula suolistossani :(
ap
Eli sulla on suuri määrä ruokayliherkkyyksiä. Eikö ravintoainepuutos ole enemmän kuin todennäköinen? Syötkö d-vitamiinia, omegoita, hivenaineita purkista?
Ei minulla tietääkseni ole mitään ruokayliherkkyyksiä. Allergiatkin on joskus tutkittu, eikä mitään ollut.
Ennemmin ajattelisin, että jokin ärtyneen suolen oireyhtymä tai vastaavaa?
Yritän syödä purkista vitamiinejä yms., mutta myönnettäköön, että usein ne unohtuvat :(
ap
No olethan sä silloin yliherkkä joillekin ruuille, jos ne kerran aiheuttavat ripulia. Voihan nimityksestä toki saivarrella. Kävisikö mustikka- , paprika- maissi-intolerentikko paremmin?
Lukaisepa tämä sivu:
https://www.pur-kauppa.fi/stressihormoni-kortisoli/
Itselleni sopii kuin nenä päähän tämä kuvaus, vuosikausia kahta työtä, opiskelua ja vakavasti sairasta vanhempaa, hautajaisia ja muuta ei niin mieltä kohentavaa tapahtumaa, yöunet meni, uupumusta ja väärin syömistä vuosikausia. Nyt pari vuotta olen yrittänyt toipua, syönyt terveellisesti, nukkunut ja nukkunut ja nukkunut, liikuntaa aloittelen hiljalleen. Paino ei putoa ei millään konstilla. Valehtelijaksi asiantuntijat epäilevät vaikka kaiken syömäni kirjaan paperille tai punnitsen ja lasken kalorit nettiohjelmalla. Paino ei putoa ja piste. Tuota kortisoliarvoa ei tutkita, pitänee taas lähteä uudelle lääkärille puhumaan. Kilpirauhasarvot oli normaalit. Sitä itkun ja epätoivon määrää!! Joka puolelta sanotaan että syöt väärin, vaikka asiantuntija totesi että syön todella terveellisesti ja liikun kuitenkin. "Kun syö vähemmän kuin kuluttaa, taatusti laihtuu!" tätä hoetaan. Ei toimi minulla.
älä osta herkkuja koska jos niitä on kotona niitä on hankala vastustaa. napostele niitä kasviksia mitä nytkin välillä napostelet jos olet koukussa naposteluun.
samassa herkkukoukussa olen kyllä itsekin, erona että muun kuin herkkujen napostelu ei kiinnosta, koukussa kai sokeriin eikä naposteluun. ei siihen kai muu kuin itsekuri auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ja tämäkin on outoa, olen vähän läpipaskotyyppiä. Jos syön jotain, lentää se lähes samantien ulos toisesta päästä (ja löysänä arvatenkin).
Ruoka-aineet tuskin siis ehtivät edes imeytyä, ja silti paino nousee. Mitä kummaa?
ap
Siis tiedätkö todella, että se syömäsi ruoka-aine tulee läpi? En edes tiennyt tuollaisen olevan mahdollista. Eikä se kyllä olekaan. Kyllä sieltä suolesta pukkaa syönnin jälkeen ne edelliset eineet, jokin syömässäsi vain ei sovi sinulle, jos siltä tuntuu.
Tiedän sen siitä, että jos syön vaikkapa mustikkaa puuron seassa aamiaiseksi (enkä ole syönyt mustikkaa viikkoon), juoksen parin tunnin sisään vessaan ja mustikat tulee ulos. Enkä puhu nyt mistään satunnaisesta pikkuripulista, vaan aivan vesiripulista, jota on kestänyt jo vuosia.
Sama homma on esim. maissin kanssa, samoin paprikan, tomaatin, salaatin yms. Ne eivät kertakaikkiaan sula suolistossani :(
ap
Eli sulla on suuri määrä ruokayliherkkyyksiä. Eikö ravintoainepuutos ole enemmän kuin todennäköinen? Syötkö d-vitamiinia, omegoita, hivenaineita purkista?
Ei minulla tietääkseni ole mitään ruokayliherkkyyksiä. Allergiatkin on joskus tutkittu, eikä mitään ollut.
Yritän syödä purkista vitamiinejä yms., mutta myönnettäköön, että usein ne unohtuvat :(
ap
No olethan sä silloin yliherkkä joillekin ruuille, jos ne kerran aiheuttavat ripulia. Voihan nimityksestä toki saivarrella. Kävisikö mustikka- , paprika- maissi-intolerentikko paremmin?
KAIKKI ruuat aiheuttavat ripulia. Edellä luettelemani esimerkit tulevat SULAMATTOMINA läpi.
ap
Lääkärit tuntuvat vähättelevän mielialalääkkeiden sivuvaikutuksia ja mielellään suosittelevat lääkkeen syöntiä vaikka loppuiäksi ikään kuin varmuuden vuoksi. Itsekin olen tietysti sitä mieltä että lääkkeitä kannattaa käyttää jos sairaus on niin paha että vaihtoehtona on esim. työkyvyttömyys, itsetuhoisuus tai jatkuva masennus tai ahdistus. Mutta jos oireet johtuvat elämäntapahtumien aiheuttamasta surusta tai isosta kriisistä tai lievästä ajoittaisesta ahdistuksesta tms, miettisin kahteen kertaan kannattaako syöntiä jatkaa vuosikausia, koska itseni lääkkeet tekivät uneliaaksi ja nälkäiseksi ja jotenkin turtuneeksi. Näihin oireisiin voi olla niin tottunut, ettei niitä edes osaa yhdistää lääkitykseen. Kaikille ei näitä oireita tule, mutta sivuvaikutuslista on tosi pitkä lääkepaketissa ja osa käyttäjistä niistä kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
ap
Ihme neuvojia kun ei edes osata käyttää yhteistä kieltä :(
Yliherkkyys on immunologinen käsite. Moni saa esimerkiksi kahvista närästystä tai työstressistä univaikeuksia, mutta koska nämä ilmiöt eivät ole immuunivälitteisiä, niitä ei kutsuta yliherkkyyksiksi.
Suosittelisin lopettamaan sen mielialalääkityksen.
Kuulostaa siltä, et sulla on ärtyneen suolen oireyhtymä. Ei ihme, jos koko ajan nälkä, kun ruoat ei imeydy kunnolla. Voi aiheuttaa myös masennusta/ ahdistusta!
Vierailija kirjoitti:
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
ap
KAIKKI ruuat aiheuttavat ripulia. Edellä luettelemani esimerkit tulevat SULAMATTOMINA läpi.
ap
No kyllä ihan terveelläkin ihmisellä tulee maissinjyvät kokonaisina paskan seassa jos niitä ei pureskele kunnolla, samoin puolukat ja paprikat.
Joo, selkeä tapaus! Googlaa ärtyneen suolen oireyhtymä...
Heippa ap!
Tuossa painonpudotusasiassa en voi antaa valtavia neuvoja, sillä oma laihdutushistoriani on viime kevään muutaman kilon pudotusta lukuun ottamatta vähäistä. Silloin käytin hyväksi netin kalorilaskuria eli nykyistä Sulamoa, jota sinulle oltiinkin jo suositeltu. Se avasi silmäni sille, kuinka paljon herkut oikeasti sisältävätkään energiaa ja millaisilla päivän syömisillä kalorimäärän saa pidettyä kurissa. Söin koko "projektin" aikana herkkujakin, tosin hyvin maltillisesti. Olen normaalipainoinen, alle kolmekymppinen nainen, jolla jää aina välillä herkkukierre päälle oikein kunnolla ja kiloja olikin kerääntynyt hillittömän herkuttelun seurauksena vähän liikaa.
Tuosta ärtyneen suolen oireyhtymästä eli ibs:stä halusin kuitenkin sanoa, että kyllä tuo kovasti siltä kuulostaa. Itsellänikin on tuo riesa, joskin aina välillä saan sen joten kuten kuriin. Olen luonteeltani jännittämään taipuvainen, mikä näkyy heti vatsan olotilassa. Mielen ja stressin hallinnan lisäksi ruokavalio on aivan välttämätön keino parantaa oloa. Jos söisin mitä mieleen tulee, en pystyisi tekemään juuri mitään tai lähteä juuri mihinkään.
Sipulit, ruis, maissi, palkokasvit yms ovat monille pahimmat oireiden auheuttajat ja neuvoisinkin sinua etsimään ne sinulle sopimattomat ruoka-aineet ja jättämään ne pois ainakin joksikin aikaa. Ei se tee hyvää suolistollesi, kropallesi eikä varmasti mielellesikään, jos laitat kehosi väkisin kärsimään ripulista ja muista oireista. Ja tiedän kyllä kokemuksesta, että joinakin kausina vatsalle kelpaisi vain pari ruoka-ainesta kun muut taas tuovat oireet esiin. Luota omaan kroppaasi ja ala hemmotella sitä sellaisilla ruuilla, joita se voi käsitellä. Itselläni nuokin ruuat vaihtuvat välillä, sillä esim ennen sietämäni kaurapuuro on tainnut siirtyä ei-listalle...
Eli sinuna lähtisin siis etsimään niitä ruokia, joita vatsasi kestää. Laktoosi ja esim gluteeni voivat suututtaa vatsan, vaikka testit eivät näyttäisikään intoleranssia tai keliakiaa. Hyvin mausteinen ja rasvainen ruoka voivat myös olla hankalia. Itse käytän ProbiMage-maitohappobakteereja tarvittaessa, yritän juoda mahdollisimman paljon vettä ja olen korvannut puuron chia-puolukkapuurolla. Pitäisi löytyä googlettamalla mutta annan reseptinkin jos tarvitset :)
Kunnollinen lihaskunto peliin. Itselläni alkoi paino putoamaan saman tien, kun aloin kotona tekemään muutaman kerran viikossa kyykkyjä, punnerruksia ja vatsoja. Muuta ei alkuun tarvinnutkaan. Tein liikkeet niin, että viimeiset toistot oikein polttelivat. Alussa minullakin oli ylipainoa 20kg, joten oma keho riitti vastustukseksi.
Monista pikkuasioista huomaa, ettei ap ole oikein perillä asioista. Monikin ylipainoinen vetoaa vielä siihen, että syö muka terveellisesti ja liikkuu jo paljon... Ensin näille ihmisille pitää laittaa ne PERUSASIAT kuntoon. Älä ap aloita kitudieettiä tai rupea karppaajien neuvoilla mättämään kermajogurtteja ja voita... Esim. rasvaisia kreikkalaisjogurtteja voi syödä laihduttaessa vain, jos ravinto muuten kunnossa ja OSAA jättää sen annoksen pieneksi.
Lautasmalli käyttöön. Leivän voi hyvin korvata. Harva jaksaa syödä enää 400g ruokaa, jos on jo syönyt puoli lautasellista ravitsevia vihanneksia (eli muutakin kuin kurkku-tomaatti-lehtisalaattia).
Monilla ongelma ON liikunnan puute, jos ollaan työttömänä, kotiäitinä tai toimistotyössä. Itsekin paino nousi työttömyyskausien aikana. Pieni kävely päivässä EI RIITÄ, jos muuten istuu koko päivän. Ilman liikkumista keho käy ihan liian hitaalla ja vaikka söisi kuinka vähän, on laihtuminen vaikeaa. Oma kokemukseni tämä...
Sun kannattaisi ottaa startti jossain laihdutusryhmässä. Esim. Foreverilla, finnbodylla ym. On aina syksyllä ja keväällä alkavia painonpudotusryhmiä. Itse olin viime syksynä foreverilla kevyt sankari ohjelmassa ja voin suositella. Ryhmän tuki, ruokaohjeet ja säännöllinen liikunta auttaa alkuun. Itse laihduin tuon 10viikon aikana 8kg, Olin 168cm pitkä ja aloituspaino oli 86kg, myt paino on pysynyt tuossa 78-80kg välillä vaikka tuosta jo puol vuotta aikaa ja olen ihan tyytyväinen tähän. Ystäväni jolla oli huomattavasti enemmän ylipainoa (noin 120-130kg aloituspaino arvioisin) aloitti samaan aikaan ja sai 10viikon aikana pudotettua 15kg, nyt on itsenäisesti jatkanut samoilla ohjeilla ja säännöllisellä liikunnalla ja nyt juuri sanoi, että kun puol vuotta aloituksesta tuli täyteen oli painoa pudonnut jo 35kg ja se kyllä näkyy jo hänen koko olemuksessaan.
Epätoivoista kirjoitti:
Lukaisepa tämä sivu:
Itselleni sopii kuin nenä päähän tämä kuvaus, vuosikausia kahta työtä, opiskelua ja vakavasti sairasta vanhempaa, hautajaisia ja muuta ei niin mieltä kohentavaa tapahtumaa, yöunet meni, uupumusta ja väärin syömistä vuosikausia. Nyt pari vuotta olen yrittänyt toipua, syönyt terveellisesti, nukkunut ja nukkunut ja nukkunut, liikuntaa aloittelen hiljalleen. Paino ei putoa ei millään konstilla. Valehtelijaksi asiantuntijat epäilevät vaikka kaiken syömäni kirjaan paperille tai punnitsen ja lasken kalorit nettiohjelmalla. Paino ei putoa ja piste. Tuota kortisoliarvoa ei tutkita, pitänee taas lähteä uudelle lääkärille puhumaan. Kilpirauhasarvot oli normaalit. Sitä itkun ja epätoivon määrää!! Joka puolelta sanotaan että syöt väärin, vaikka asiantuntija totesi että syön todella terveellisesti ja liikun kuitenkin. "Kun syö vähemmän kuin kuluttaa, taatusti laihtuu!" tätä hoetaan. Ei toimi minulla.
Tämä on kuin näppikseltäni. Mikseivät lääkörit ota tätä tosissaan? Sanotaan juuri tuota että syöt tiedostamattasi ja siksi et laihdu. Ei, en syö. Tiedän millilleen ja kalorilleen paljonko syön. Ja kortisolia ei suostuta mittaamaan, toistaalta mitä hyötyä siitä olisi. Sen sijaan olen epätoivoisesti yrittänyt löytää keinoja miten normalisoida tämä tila elimistössäni. Äärimmäisen huonounisena ihmisenä olen ilmeisesti tuomittu olemaan ylipainoinen. Ja joo, kaikki kokeiltu unen parantamiseen. Mikään ei toimi. Luovutus lähellä.
Ap:lle neuvoksi, että kaikki välipalat ja ylimääräiset napostelut ehdottomasti pois. Seuraavaa ateriaa tai edes välipalaa ei pidä aloittaa ennen kuin vatsalaukku on täysin tyhjentynyt edellisestä ateriasta ja tämän lisäksi saanut vielä hetken levätä ruoansulatustyöstään. Tämän vuoksi aterioiden välissä pitäisi olla 5...6 h. Useimmille aikuisille 2 ateriaa päivässä sopii paremmin kuin 3, mutta jos kolmas ateria tarvitaan, sen tulisi olla hyvin kevyt ja helposti sulava, jotta vatsalaukku ehtisi tyhjentyä ennen nukkumaan menoa. Tämä on erittäin tärkeää niin painonhallinnan kuin yleisen terveydenkin kannalta. Vatsa tarvitsee lepoa siinä missä muutkin elimet, mutta jos vatsassa on ruokaa sulatettavana vielä silloin kun käydään nukkumaan, niin sulatus jatkuu unen aikana, mutta silloin se ei toimi niin hyvin ja tehokkaasti ja seurauksena on myrkyllisiä aineenvaihduntatuotteita. Usein myöhäiset raskaat ateriat johtavat vähitellen iän myötä sairauteen, joka päättyy kuolemaan.
Kun oikeilla tavoilla saat ruoansulatuksen toimimaan hyvin, niin voit käyttää ruokaa lääkkeenä, ja jättää kaikki apteekin lääkkeet ja muutkin luonnottomat aineet pois, mikä onkin välttämätöntä, jotta voit palauttaa luonnollisen terveyden ja hyvän terveen mielialan kaikkine etuineen elämääsi.
Jos todella haluat erinomaisia tuloksia, niin tänä maailman aikana, kun ahneus ja tehotuotanto kukoistaa ruoan tuotannossa ja korostuu varsinkin eläintuotteiden tuotannossa, niin kannattaa harkita siirtymistä kokonaan kasviperäiseen ruokavalioon ilman maitoa ja munia.
Olen lukenut viestiketjun kaikki viestit tähän mennessä ja tullut siihen käsitykseen ap, että ongelmasi ei suinkaan ole vain ylipaino, vaan sinä tarvitset kokonaisvaltaisen terveysuudistuksen, jolloin ylipainokin sulaa vähitellen luonnostaan pois.
Jatkuu...
...jatkuu
Ruokavalio on yksi tärkeä tekijä ja siihen haluaisin antaa vielä pari hyödyllistä vinkkiä. On hyvä syödä hedelmät ja vihannekset eri aterioilla, koska ne vaativat aivan erilaiset entsyymit sulaakseen ja niiden samanaikainen syöminen saattaa aiheuttaa käymistä vatsassa, mikä puolestaan vaikuttaa haitallisesti mieleen, koska aivot ja vatsa ovat hyvin läheisessä hermostollisessa yhteydessä keskenään. Käymistä ja käymistuotteita pitäisi muutenkin välttää kuin ruttoa ja siksi on erittäin hyväksi terveydelle jos ei nauti mitään hapattamalla tai hiivan kanssa kohottamalla valmistettuja ruoka- tai leipätuotteita. Täysjyväviljaa ei pidä kuitenkaan jättää pois, sillä se on erittäin tasapainoista perusruokaa oikein valmistettuna. Kuumassa uunissa paistetut, tuoreista grahamjauhoista valmistetut hiivattomat kaltiaiset on erinomaista leipää kaupan leivän tilalle. Jauhoja onneksi saa, katsoo vaan että eivät ole yli 3 kk vanhoja, jonka voi päätellä parasta ennen päiväyksestä, jolloin ne on jo 10 tai 12 kk vanhoja. Parhaat jauhot tietysti saa, kun ostaa hyvinä ja jauhaa itse, kuten meillä on tehty jo yli 40 vuotta.
Ruoan lisäksi kokonaisvaltaiseen terveysremonttiin kuuluu lisäksi ainakin seuraavat 7 asiaa.
Liikunta sopivassa suhteessa työn ja levon kanssa.
Veden käyttö sekä sisäisesti että ulkoisesti. Aterialla ei pidä juoda paljoa, ettei ruoansulatusnesteet laimene, mutta niiden välillä (vähintään puoli tuntia ennen ja pari tuntia jälkeen) ei pitäisi muuta juodakaan kuin vettä. Ulkoisesti monet erilaiset vesihoidot ovat tehokas ja luonnollinen tapa hoitaa erilaisia sairauksia. Esim. korkea verenpaine saadaan kuriin viikossa kun yhdistetään vesihoidot ja sopiva vegaaninen ruokavalio.
Auringonvalo, kohtuudella ihoa polttamatta, säännöllisesti. Ei vain tuota D-vitamiinia, vaan vaikuttaa suotuisasti monella muullakin tavalla auttaen korjaamaan vaurioita elimistössä.
Kohtuullisuus kaikessa. Erittäin tärkeä neuvo hyvää terveyttä ja ihannepainoa tavoiteltaessa.
Raitis ilma ja sen oikea hengittäminen yötä päivää saa ihmeitä aikaan.
Lepo ja rentoutuminen liikunnan ja työn vastapainona on äärimmäisen tärkeää kudosten uusiutumisen, voimien säilyttämisen ja hyvän mielialan kannalta.
Usko ja luottamus Jumalan rakkauteen ja parantavaan voimaan.
Vierailija kirjoitti:
Epätoivoista kirjoitti:
Lukaisepa tämä sivu:
Tämä on kuin näppikseltäni. Mikseivät lääkörit ota tätä tosissaan? Sanotaan juuri tuota että syöt tiedostamattasi ja siksi et laihdu. Ei, en syö. Tiedän millilleen ja kalorilleen paljonko syön. Ja kortisolia ei suostuta mittaamaan, toistaalta mitä hyötyä siitä olisi. Sen sijaan olen epätoivoisesti yrittänyt löytää keinoja miten normalisoida tämä tila elimistössäni. Äärimmäisen huonounisena ihmisenä olen ilmeisesti tuomittu olemaan ylipainoinen. Ja joo, kaikki kokeiltu unen parantamiseen. Mikään ei toimi. Luovutus lähellä.
Mielenkiintoinen näkökulma. Olisko jotain ei-kaupallista lähdettä tähän asiaan?
Voin samaistua! Itse laihduttanut muutama vuosi sitten -20kg reilussa 4 kuukaudessa. Ensimmäiset 2 viikkoa ovat ratkaisevat, sen jälkeen se vähän kuin iskostuu alitajuntaan ja alkaa sujumaan. Toki ihmisestä kiinni. Itsellä oli tarkka ruokaohjelma ja se on tuntunut ainoalta oikealta vaihtoehdolta jos haluaa kunnon tuloksia. Söin 1500 kaloria päivässä, se oli valmennuksen suositus -20kg tiputtavalle! Aamupalaksi puuroa ja raejuustoa, lounaaksi 100g proteiinia (ei punaista lihaa mutta sinun tapauksessa et sitä muutenkaan söisi) ja 100g vihanneksia, välipalaksi maitorahkaa mehukeitolla ja päivälliseksi 100g proteiinia, 100g vihanneksia ja hiilaria se noin 40g ja mieluiten valkoiset pastat pois, eli perunaa ja riisiä. Iltapalaksi joko rahkaa tai raejuustoa mehukeitolla. Fazerin Reali leipä ainut leipä jota saa syödä ja max 2 palaa päivässä. Tiedän että kuulostaa tylsältä seurata niin tarkkaan syömisiään mutta sen kahden ekan viikon aikana siihen jo tottuu! Voin luvata että toimii. Sukulainen tiputti saman määrän samassa ajassa :) Myös vettä tulisi juoda 3-4l päivässä ja tärkeää on ruuan puhtaus! Kotitekoista ei mitään valmisruokia! Ruususuolaa ja Cayennepippuria :) Itse kävin suurinpiirtein päivittäin juoksemassa pari kilometriä ja kävelin työmatkat (3,5km) kyllä se siitä! Usko itseesi :)
Ihmettelinkin tätä, kun pakkausselosteessa mainittiin mahdollisena sivuvaikutuksena lihominen.
Lääkäri tosiaan vaan tokaisi, että lääkkeellä on tutkitusti vähän haittavaikutuksia, ja että se aiheuttaa enemmän ruokahalun menettämistä kuin sen kasvamista.
No, taidan sitten olla tilastollinen poikkeus tässä mielessä :D
En kylläkään haluaisi jättää lääkitystä pois, sillä sen tuomat edut ovat olleet merkittävät.
ap