Ylipaino pilaa elämäni, mutta miksi on niin h*** vaikea laihduttaa?!!???!!
Minulla on ylipainoa noin 25 kg. Olin aikoinani hyvin hoikka, mutta lopetettuani tupakoinnin aloin paisua kuin pullataikina (varmasti iällä ja hidastuneella aineenvaihdunnalla on osuutensa asiaan myös).
Liikun säännöllisesti ja käyn reippaita hikikävelylenkkejä useita kertoja viikossa. Olen kasvissyöjä, ja syömäni perusruoka on terveellistä (muu perhe on normaalipainoisia). Mutta mutta, ne herkut. Tai oikeastaan ei edes herkut, vaan mikä tahansa naposteltava. Leipä, hedelmät, salaatti...you name it. Mulla ei ole minkäänlaista itsehillintää syömisen suhteen. Ei siis minkäänlaista!! Jos leivon, vedän koko leipomuksen kerralla naamaani. Suklaalevyt, karkkipussit, sipsit ja muut menee yhdellä istumalla ääntä kohti. Olen aivan selvästi hirveässä herkkukoukussa. Jos herkkua ei ole saatavilla, vedän naamaani "ei herkkuja".
Onnistuin laihduttamaan taannoin 10kg, mutta kilot tulivat korkojen kera takaisin. En siis vaan käsitä, että millä ihmeen ilveellä saada paino putoamaan ja pysymään poissa!!
Vihaan omaa ulkonäköäni. Häpeän itseäni ja ärsyttää, kun en mahdu alle 44 koon vaatteisiin (jos niihinkään). Eikö siinä pitäisi olla motivaatiota kerrakseen laihduttaa?!
Auttakaa kiltit ja antakaa vinkkejä, miten saada tää homma nyt onnistumaan? Nyt on aivan pakko laihduttaa, sillä kohta olen jo sairaalloisen ylipainon puolella :(
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sopisi. Toivoisinkin vinkkejä näiden suhteen, kun tuntuu, että olen aivan hukassa miljoonien eri sivustojen ja ohjeiden kanssa. Mistä tietää, että mikä on itselle sopiva? No, kokeilemalla varmaankin.. Mutta jos
---ILMAINEN ---
ohjelma löytyisi, olisi se kyllä hyvä.ap
1. Minkä arvoiseksi näkisit tavoitteesi saavuttamisen?
2. Tarvitsetko apua vai et?
3. Aiotko edes pienentää sitä kauppalaskua vai et?
4. Tekisitkö itse töitä ilmaiseksi?
Täällä on varmaan pyyteettömiä avuntarjoajia, mutta huomannet itsekin, että neuvoja tulee koko mielikuvituksen skaalalla.
En ole ravitsemusterapeutti vaan ihan kotiäiti, mutta olen sen verran yrittäjien touhua läheltä katsonut että tulen olemaan loppuelämäni ärsyyntynyt kaiken maailman saitureihin joiden pitää kaikki aina saada, mutta ilmaiseksi.
Kunnan terveysasemalta saisit verovaroin tuettua edullista tukea ja neuvontaa, mutta sinulle se ei kelpaa, koska juorut.. no onko masennuslääkkeidesi käyttö kaikkien tiedossa. ?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä vinkeistä ja vertaistuesta!
Katsoin laihdutussivustojen laskureilla, että minkä verran minun pitäisi syödä kaloreita laihtuakseni. Yhdellä sivulla väitettiin, että 1800, toisella 2000!
Siis onko nämä lukemat puppua vai teidän ehdotuksenne 600 ja 1000 kalorin dieeteistä?
Kuten sanoinkin, olen yrittänyt laihduttaa 1800 kalorilla, koska joka paikassa on niin "ohjeistettu". Jos se on liian pieni kaloripudotus vuorokauteen, ei ihme etten laidu :O
ap
1800 on aivan liikaa, ellet sitten tee työksesi jotain raskasta fyysistä työtä. 1200 on mielestäni maksimi, jolla laihtuu kohtuullisella vauhdilla. Itse haluaisin ainakin, että tulokset näkyvät pian eikä vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin laihdutussivustojen laskureilla, että minkä verran minun pitäisi syödä kaloreita laihtuakseni. Yhdellä sivulla väitettiin, että 1800, toisella 2000!
Siis onko nämä lukemat puppua vai teidän ehdotuksenne 600 ja 1000 kalorin dieeteistä?
Kuten sanoinkin, olen yrittänyt laihduttaa 1800 kalorilla, koska joka paikassa on niin "ohjeistettu". Jos se on liian pieni kaloripudotus vuorokauteen, ei ihme etten laidu :O
ap
Luultavasti ne ovat oikein, nuo isommat arviot. Jos lähdet liian vähillä kaloreilla pudottamaan, niin paino kyllä putoaa aluksi nopsaa, mutta myöhemmin hankalammin ja saattaa jopa lakata putoamasta. 1200kcal on minimi kalorimäärä päivässä, joka pitäisi syödä. Muuten ihminen ei saa tarvitsemiaan ravintoaineita, ja keho siirtyy säästöliekille. Painoa alkaa lähtemään lihaksina, ja kun lihaksia katoaa, niin kuluttaa vähemmän päivittäin, eli painon putoaminen hankaloituu. Lisäksi elämäntapamuutoksia on helpompi tehdä pienin askelein. Niin että laihduttamisen jälkeen paino pysyisi, eikä taas nousisi.
"Vaikka ruoka on laihdutuksessa tärkeämpi, niin liikunta auttaa myös. Pitää aineenvaihdunnan juoksennassa ja lihakset kohdillaan. Tarkoitus on että olisi edes jotain lihaksia, jotta keho kuluttaisi paremmin kaloreita. Muuten mennään taas säästöliekille ja laihduttaminen hankaloituu tai tyssää."
Mitäs? Pitääkö paikkansa, että lihakset auttavat kalorikulutuksessa?
Tässäkin voisi olla sitten yksi vika omalla kohdallani. Lenkkeilen rutkasti, eli kyllä minulla varmaan joku hassu lihas alavartalosta löytyy. Mutta en tee minkäänlaisia lihaskuntoharjoituksia, ja yläkroppani on pelkkää luuta ja läskiä!
ap
Vierailija kirjoitti:
"Vaikka ruoka on laihdutuksessa tärkeämpi, niin liikunta auttaa myös. Pitää aineenvaihdunnan juoksennassa ja lihakset kohdillaan. Tarkoitus on että olisi edes jotain lihaksia, jotta keho kuluttaisi paremmin kaloreita. Muuten mennään taas säästöliekille ja laihduttaminen hankaloituu tai tyssää."
Tässäkin voisi olla sitten yksi vika omalla kohdallani. Lenkkeilen rutkasti, eli kyllä minulla varmaan joku hassu lihas alavartalosta löytyy. Mutta en tee minkäänlaisia lihaskuntoharjoituksia, ja yläkroppani on pelkkää luuta ja läskiä!
ap
Näin mututuntumalla sanoisin että joo. Omalla kohdallani ja mitä olen kuullut niin. Ja kroppa näyttää timmimmältä. Netissä on kuvia joissa sama ihminen on saman painoisena, toisessa kuvassa "läskinä" ja toisessa lihaksikkaana. Ja siinä lihaksikkaana näyttää laihemmalta. Lihas painaa enemmän kuin läski, eli ei kannata tuijottaa pelkkää vaakaa. Lihaksien ylläpito vie energiaa. Ja ei unohdeta aineenvaihduntaa, jos sen kusee niin paino ei laske. Liikunnalla sen saa pidettyä toiminnassa.
Tsemppiä AP. Tunnut olevan vähän hukassa, ja tarkoitan sitä kaikella rakkaudella. En osaa mitenkään ammattimaisesti neuvoa mutta kerron omasta kokemuksestani.
Vähäiset kalorit ja runsas liikunta eivät toimi. Liikunta ei yksin juurikaan laihduta, mutta parantaa mielialaa, muokkaa kroppaa, edistää terveyttä... Todellakin kävelylenkitkin ovat hyödyllisiä. Tällä videolla mies adoptoi lihavan koiran ja he molemmat aloittivat laihduttamisen 30 minuutin kävelyllä. Ei heti voi juosta maratonia!
Ruoasta sen verran että itse laivdun VHHlla. Syön siis paljon yli 100g rasvaa, n. 70g proteiinia ja n. 30-50g hiilihydraattia. Kaloreita ei tarvitse laske eikä nälässä tarvi olla! Syön varmaan 1000-2000kcal päivässä mutta tosiaan nälkä ei tule aterian jälkeen 5-7 tuntiin. En ikimaailmassa näännyttäisi itseäni jollain kasviskeitto/sipaus levitettä/nälkäisenä nukkumaan -ruokavaliolla.
Toivon että saat homman kohdalleen ja onnistut! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
1800 on aivan liikaa, ellet sitten tee työksesi jotain raskasta fyysistä työtä. 1200 on mielestäni maksimi, jolla laihtuu kohtuullisella vauhdilla. Itse haluaisin ainakin, että tulokset näkyvät pian eikä vuoden päästä.
Sinä haluat nopeaa painonpudotusta vähillä kaloreilla. Älä silti yleistä. Eikä se ole edes järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ja tämäkin on outoa, olen vähän läpipaskotyyppiä. Jos syön jotain, lentää se lähes samantien ulos toisesta päästä (ja löysänä arvatenkin).
Ruoka-aineet tuskin siis ehtivät edes imeytyä, ja silti paino nousee. Mitä kummaa?
ap
Siis tiedätkö todella, että se syömäsi ruoka-aine tulee läpi? En edes tiennyt tuollaisen olevan mahdollista. Eikä se kyllä olekaan. Kyllä sieltä suolesta pukkaa syönnin jälkeen ne edelliset eineet, jokin syömässäsi vain ei sovi sinulle, jos siltä tuntuu.
Suosittelen ravintoarvojen tutkimista verestä, maksaa jonkin verran.
Tiedän sen siitä, että jos syön vaikkapa mustikkaa puuron seassa aamiaiseksi (enkä ole syönyt mustikkaa viikkoon), juoksen parin tunnin sisään vessaan ja mustikat tulee ulos. Enkä puhu nyt mistään satunnaisesta pikkuripulista, vaan aivan vesiripulista, jota on kestänyt jo vuosia.
Sama homma on esim. maissin kanssa, samoin paprikan, tomaatin, salaatin yms. Ne eivät kertakaikkiaan sula suolistossani :(
ap
Mulla myös vaatekoko 44 vaikka syön terveellisesti, äärimmäisen vähän herkkuja ja urheilen rajusti joka päivä. Kuntosalia, 12 km lenkkiä yms. Joka päivä. Ostin aktiivisuuskellon ja se todistaa nämä kilometrit ja valtavan kulutuksen. En tiedä miksi silti olen ylipainoinen. Kuitenkin myös näkyvät lihakset käsissä ja jaloissa. No olen miettinyt et oli paino mikä hyvänä niin olen ainakin loistokunnossa. Lihaksikas ja äärimmäisen hyväkuntoinen vaikka painoindeksi onkin 28. Sinä voisit mielestäni lisätä vielä reilusti liikkumista.
Vierailija kirjoitti:
ap
Hm? Kommenttini katosi bittiavaruuteen, outoa.
Niin kun en ammattilainen ole, voin vaan puhua mututuntumalla ja omista kokemuksistani. Lihakset kuluttavat enemmän, niiden ylläpito "maksaa". Ja liikunnalla saa aineenvaihdunnan pidettyä kunnossa. Lihakset kiinteyttää. Samanpainoinen ihminen "läskinä" ja lihaksikkaana näyttää ihan erilaiselta. Mallikuvia löytyy netistä, eli vaakaa ei kannata ainoastaan tuijottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla onkin aineenvaihdunnan häiriö, ihan itse aiheutettu kuten monilla muillakin täällä 600 kalorin ruokavaliolla :D Kuten joku jo mainitsikin, kaikki lähtee siitä kun lopettaa kaloreiden laskemisen ja ruuasta stressaamisen. Sinun tulee tehdä totaali elämäntapa- ja ruokaremontti!
1. Unohda kaloreiden laskeminen ja syömisten listaamien. Samoin kaikki, missä lukee "kevyt".
2. Syä 5 kertaa päivässä kunnon ruokaa silleen, että vatsa tulee täyteen, oikeasti. Runsas aamiainen, kunnon lounas, hyhä välipala, kunnon illallinen ja iltapala. Huolehdi, että jokaisella aterialla saat riittävästi proteiineja, hiilareita ja rasvaa (rasva on erityisen tärkeää kasvisruokavaliossa). Ateriat syödään joka päivä samaan aikaan ja mitään ei jätetä välistä, ikinä!
3. Herkut eivät ole ruokaa. Salaattikaan ei ole ruokaa, ellei siinä ole riittävästi yllä mainittuja ainesosia. Hyviä ovat täysjyväviljat, ruisleipä, kasvisproteiinit, raejuusto, ananas, rahka, maustamaton jugurtti marjoilla tai hedelmillä, avocado, pähkinät jne.
4. Panosta aamupalaan, lounaaseen ja välipalaan. Mikäli syöt päivällä hyvin, ei illalla ole tarpeen ahmia.
5. Juo vettä. Juo niin paljon vettä että joudut juosta pissalla koko ajan! Tämä on aineenvaihdunnan a ja o, kuitujen lisäksi.
6. Jos haluat herkutella, syö ensin ateriarytmin mukaan tukevasti. On vaikea ylisyödä, kun vatsa on täynnä terveellistä perusruokaa.
7. Liiku kuten nytkin, mutta ota mukaan joku kiva harrastus josta nautit.
8. Ja tärkein, unohda näännyttäminen! Lähinnä naurattaa kun jengi neuvoo ahmimishäiriöstä kärsivää jollekin 1000 kalorin raadolliselle kuritusdieetille :D Kauanko luulette ap:n jaksavan? Lisäksi tässä on kyse elämäntapojen pysyvästä muuttamisesta eikä mistään rääkkidieetistä :)
Tässä on ekat fiksut neuvot. Oikeasti, jos alat kitumaan ja näännyttämään itseäsi, niin vaikka onnistuisitkin laihtumaan, lupaan että saat kaiken takaisin korkojen kera!
Laihtumisessa ei ole kyse itsekurista, vaan sun pitää oppia sellaiset elintavat joilla laihtuu vähän kuin itsestään. Niitä voit sitten noudattaa loppuelämäsi kun kyse ei ole mistään ankeasta kuurista.
Olen kokeillut tuotakin - ja lihon. Mitä neuvotte minulle joka syö sen max 1000 per päivä ja senkin terveellisesti, välttelen herkkuja (esim yksi jäätelöpuikko viikossa), syöden tavallista ruokaa mutta vähän, tämä siis "rentona" ruokaan lähestymisenä. Ja sitten paino vaan nousee? Liikun toki myös. Mitä teen väärin?
Kerro, mitä on se sinun terveellinen ruoka. Helpompi kertoa, missä on vika.
No normipäiväni ateriat:
- aamulla kahvia maidolla (en vain pysty syömään aamulla vaikka sitä toitotetaan)
- lounas yleensä salaatti: viherpohja, vihanneksia ja jotain proteiinia noin 100g), vähän (alle ruokalusikall. jotain kastiketta)
- välipala yleensä pieni annos (alle kämmen) manteleita (naturel)
- päivällinen kotiruokaa, usein myös salaattia samoin kuin lounaalla, mutta kotiruokana esim makaronilaatikko ilman juustoa, nyrkin kokoinen annos, salaattia oheen
- jos nälkä illalla nii omena, manteleitaTää on taas näitä lääketieteellisiä ihmeitä joilla olisi läskit hyllyneet keskitysleirilläkin. Eihän tuossa auta muu kuin tulla ensin tietoiksi siitä mitä oikeasti syö.
Arvasin, ettei kannata täällä kertoa koska ei uskota. Samoin käy lääkärillä: ei uskota kun kerron syöväni noin. Joo se "herkutteluni" on se jäätelöpuikko kerran viikkoon, tuo listaukseni oli normipäiväni - eli en normaalisti syö herkkuja. Siksi ei listattu.
Syön oikeasti noin vähän ja tuolla määrällä saanut painonnousun vain pysähtymään, mutta en laihdu. En syö koskaan mitään sipsejä tms.
Miksi on niin vaikea uskoa että syö vähän muttei laihdu? Mulla ei ole mktään tarvetta valehdella ruoan määrää vaan yritän ymmärtää missä vika.
Kilppari testattu ja ok.
Paino humpsahti puolessa vuodessa + 15 kg muuttamatta mitään ruokailussa ja epäilinkin silloin jotain kilpirauhasta. Siitä on nyt aikaa ja tuo ei vain lähde, vaikka syön näin. Uskokaa tai älkää.
Lue Kaisa Jaakkolan "Hormonidieetti " tai uusin kirja. En muista, oliko se just tuo.
DDDD kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sopisi. Toivoisinkin vinkkejä näiden suhteen, kun tuntuu, että olen aivan hukassa miljoonien eri sivustojen ja ohjeiden kanssa. Mistä tietää, että mikä on itselle sopiva? No, kokeilemalla varmaankin.. Mutta jos
---ILMAINEN ---
ohjelma löytyisi, olisi se kyllä hyvä.ap
1. Minkä arvoiseksi näkisit tavoitteesi saavuttamisen?
2. Tarvitsetko apua vai et?
3. Aiotko edes pienentää sitä kauppalaskua vai et?
4. Tekisitkö itse töitä ilmaiseksi?Täällä on varmaan pyyteettömiä avuntarjoajia, mutta huomannet itsekin, että neuvoja tulee koko mielikuvituksen skaalalla.
En ole ravitsemusterapeutti vaan ihan kotiäiti, mutta olen sen verran yrittäjien touhua läheltä katsonut että tulen olemaan loppuelämäni ärsyyntynyt kaiken maailman saitureihin joiden pitää kaikki aina saada, mutta ilmaiseksi.
Kunnan terveysasemalta saisit verovaroin tuettua edullista tukea ja neuvontaa, mutta sinulle se ei kelpaa, koska juorut.. no onko masennuslääkkeidesi käyttö kaikkien tiedossa. ?
Maksaisin mielelläni, jos olisi rahaa millä maksaa. Opiskelen tällä hetkellä, eikä opintotuesta valitettavasti pysty maksamaan mitään ylimääräistä.
Masennuslääkkeideni käyttö ei ole kaikkien tiedossa, en tiedä mitä virkaa tämäkin kommentti toimitti.
Juorut eivät estä minua menemästä kunnalliseen terveysneuvontaan, vaan häpeä itsestäni. En kehtaa mennä sinne, koska koen sen noloksi. En halua kohdata vastaanotolla vanhaa koulukiusaajaani, joka on pilkannut minua lapsuudessa läskeistäni.
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
600 tai 1000 on aivan liian vähän, etenkin 95-kiloiselle. Kulutat nyt lihavampana paljon enemmän kaloreita ihan vain olemalla kuin laihempi henkilö. 600 on anorektikon annos! Ja enemmilläkin kaloireilla laihtuu, plus saa kaikki ravintoaineet, plus säästää terveytensä. Älä siis kituuta!
Mutta se näyttää tutkimusten valossa olevan totta, että laihduttanut henkilö tarvitsee vähemmän energiaa kuin samanpainoinen joka on aina ollut sen kokoinen. Eli jos minä pysyn 60-kiloisena 1800kcal päiväannoksella, saman verran painava mutta 20 kiloa laihduttanut siskoni voi syödä vain 1500 ellei halua lihoa. Huom. Esimerkki päästä keksitty mutta tällaista on havaittu tutkimuksissa.
Olisko ap mahdollista, että olet raskaana? Paino nousee raskauden edetessä. Toinen vaihtoehto voisi olla jonkinlainen sisäelinten ympärille kehittynyt syöpäkasvannainen. Niitähän voi olla jopa 30kg painavia ennenkuin ihmiselle tulee mitään muuta oireita kuin painon nousu.
Tuskin kukaan täällä tahalteen on epäkohtelias, mutta kun ei vaan ole mahdollista kertomallasi ruokavaliolla, että kolmekymppinen nainen painaisi miltei sata kiloa.
Hei, jonkinlaiset kehitysvammat voivat tietenkin tulla kyseeseen. Onko sinulla down-syndrooma tms?
Jos jaksat vielä väitellä asiasta niin laita mittanauhalla kehon ympärysmittoja niin voimme esim. verrata joihinkin muihin saman kokoisiin ja painoisiin. Kiinnostaisi tietää paljonko on noin vähän syövän vyötärön ympärys.
En lukenut ihan kaikkia kommentteja ja tuli mieleen vielä sukupuoli. Oletko mies tai voisiko sinulla olla testosteronin liikatuotantoa?
MInä olen 40-vuotias, 167cm pitkä ja peruskulutukseni on tarkistettuna 1575 kaloria vuorokaudessa ei päivässä. Painan n. 60kg.
Miksi sinun kulutus ap olisi noin korkea kun et ole aktiiviurheilijakaan?
Itselleni jokainen laihdutettu kilo tuli maksamaan n 100 euroa, mutta ohjaus ja asiantunteva tuki oli hintansa arvoista. Yksin en olisi tähän pystynyt.
Vierailija kirjoitti:
1/3 päivän energiamäärästä tulisi saada rasvasta.
Ei tämä mikään yleispätevä sääntö ole. Jollakin se olisi ideaalisuhde, toiselle ei.
Vierailija kirjoitti:
Olisko ap mahdollista, että olet raskaana? Paino nousee raskauden edetessä. Toinen vaihtoehto voisi olla jonkinlainen sisäelinten ympärille kehittynyt syöpäkasvannainen. Niitähän voi olla jopa 30kg painavia ennenkuin ihmiselle tulee mitään muuta oireita kuin painon nousu.
Tuskin kukaan täällä tahalteen on epäkohtelias, mutta kun ei vaan ole mahdollista kertomallasi ruokavaliolla, että kolmekymppinen nainen painaisi miltei sata kiloa.
Hei, jonkinlaiset kehitysvammat voivat tietenkin tulla kyseeseen. Onko sinulla down-syndrooma tms?
Jos jaksat vielä väitellä asiasta niin laita mittanauhalla kehon ympärysmittoja niin voimme esim. verrata joihinkin muihin saman kokoisiin ja painoisiin. Kiinnostaisi tietää paljonko on noin vähän syövän vyötärön ympärys.
En lukenut ihan kaikkia kommentteja ja tuli mieleen vielä sukupuoli. Oletko mies tai voisiko sinulla olla testosteronin liikatuotantoa?
En ole kirjoittanut tänne ruokavaliotani, se oli joku muu :)
Mistä sellaisen asian saisi selville, että onko testosteronin liikatuotantoa? Vai onko se ihan yleistä ylipainoisilla? (Lihottuani mulla on alkanut kasvaa pientä haiventa ylähuulella - juu tiedetään, yök.)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala sähkötupakoida.
Ehkä kohta joudun.
Mikä siinä onkin, että tupakointi pitää ihmisen hoikkana?
ap
Höpö höpö. Tupakointi ei pidä ihmistä hoikkana. Eräs työkaverini polttaa arviolta kaksi askia tupakkaa päivässä ja hän on lihava, pituutta korkeintaan 170 cm ja painoa arviolta 120 kg. Naama on hyvin punainen.
Unohda nyt ne kalorit ja ala korjaamaan ruokasi sisältöä. Se vika on siinä.