Ylipaino pilaa elämäni, mutta miksi on niin h*** vaikea laihduttaa?!!???!!
Minulla on ylipainoa noin 25 kg. Olin aikoinani hyvin hoikka, mutta lopetettuani tupakoinnin aloin paisua kuin pullataikina (varmasti iällä ja hidastuneella aineenvaihdunnalla on osuutensa asiaan myös).
Liikun säännöllisesti ja käyn reippaita hikikävelylenkkejä useita kertoja viikossa. Olen kasvissyöjä, ja syömäni perusruoka on terveellistä (muu perhe on normaalipainoisia). Mutta mutta, ne herkut. Tai oikeastaan ei edes herkut, vaan mikä tahansa naposteltava. Leipä, hedelmät, salaatti...you name it. Mulla ei ole minkäänlaista itsehillintää syömisen suhteen. Ei siis minkäänlaista!! Jos leivon, vedän koko leipomuksen kerralla naamaani. Suklaalevyt, karkkipussit, sipsit ja muut menee yhdellä istumalla ääntä kohti. Olen aivan selvästi hirveässä herkkukoukussa. Jos herkkua ei ole saatavilla, vedän naamaani "ei herkkuja".
Onnistuin laihduttamaan taannoin 10kg, mutta kilot tulivat korkojen kera takaisin. En siis vaan käsitä, että millä ihmeen ilveellä saada paino putoamaan ja pysymään poissa!!
Vihaan omaa ulkonäköäni. Häpeän itseäni ja ärsyttää, kun en mahdu alle 44 koon vaatteisiin (jos niihinkään). Eikö siinä pitäisi olla motivaatiota kerrakseen laihduttaa?!
Auttakaa kiltit ja antakaa vinkkejä, miten saada tää homma nyt onnistumaan? Nyt on aivan pakko laihduttaa, sillä kohta olen jo sairaalloisen ylipainon puolella :(
Kommentit (240)
Kävely todellakin on loistavaa laihdutusliikuntaa, mutta pitää kävellä riittävän pitkään. Jos aikaa on vain puoli tuntia, pitäisi tehdä jotain tehokkaampaa. Jos taas aikaa on tunti-puolitoista, kävelystä saa paljon hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ylipainoa noin 25 kg. Olin aikoinani hyvin hoikka, mutta lopetettuani tupakoinnin aloin paisua kuin pullataikina (varmasti iällä ja hidastuneella aineenvaihdunnalla on osuutensa asiaan myös).
Liikun säännöllisesti ja käyn reippaita hikikävelylenkkejä useita kertoja viikossa. Olen kasvissyöjä, ja syömäni perusruoka on terveellistä (muu perhe on normaalipainoisia). Mutta mutta, ne herkut. Tai oikeastaan ei edes herkut, vaan mikä tahansa naposteltava. Leipä, hedelmät, salaatti...you name it. Mulla ei ole minkäänlaista itsehillintää syömisen suhteen. Ei siis minkäänlaista!! Jos leivon, vedän koko leipomuksen kerralla naamaani. Suklaalevyt, karkkipussit, sipsit ja muut menee yhdellä istumalla ääntä kohti. Olen aivan selvästi hirveässä herkkukoukussa. Jos herkkua ei ole saatavilla, vedän naamaani "ei herkkuja".
Onnistuin laihduttamaan taannoin 10kg, mutta kilot tulivat korkojen kera takaisin. En siis vaan käsitä, että millä ihmeen ilveellä saada paino putoamaan ja pysymään poissa!!
Vihaan omaa ulkonäköäni. Häpeän itseäni ja ärsyttää, kun en mahdu alle 44 koon vaatteisiin (jos niihinkään). Eikö siinä pitäisi olla motivaatiota kerrakseen laihduttaa?!
Auttakaa kiltit ja antakaa vinkkejä, miten saada tää homma nyt onnistumaan? Nyt on aivan pakko laihduttaa, sillä kohta olen jo sairaalloisen ylipainon puolella :(
Aloita sauvakävely ja kävele 1-2h päivittäin. Kokeile myös muita lajeja ja löydä omasi. Jätä sokeri, vehnä ja rasva. Juo paljon vettä.
Herranjestas näitä "jätä pois rasva" -tyyppejä. Älä missään nimessä jätä rasvaa pois
Kiitos näkökulmasta.
Voisitko (tai voisiko joku) vielä kerrata, että mikä tuon rasvan merkitys on laihduttamisessa? Ja millaista rasvaa tässä nyt lähinnä tarkoitetaan? Käyvätkö esim. öljy (oliivi), avokado, pähkinät jne? Entäs ihan perintenen voi ja levite?
ap
http://www.terve.fi/aikuisten-lihavuus/elimisto-tarvitsee-rasvaa Tossa asia on ihan hyvin selitetty :)
Itse rakastan avokadoa, joten sitä suosin salaateissa ja vihersmoothieissa. Käytän myös salaatinkastikkeena joko avokadoöljyä tai macadamiaöljyä. Pähkinät on myös hyvät.
Katso mitä herkut sisältää, ei kovin kasvisruokaa ole.
Kuntosali lisäksi pelkällä kävelyllä ei laidu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita sauvakävely ja kävele 1-2h päivittäin. Kokeile myös muita lajeja ja löydä omasi. Jätä sokeri, vehnä ja rasva. Juo paljon vettä.
Herranjestas näitä "jätä pois rasva" -tyyppejä. Älä missään nimessä jätä rasvaa pois
Kiitos näkökulmasta.
Voisitko (tai voisiko joku) vielä kerrata, että mikä tuon rasvan merkitys on laihduttamisessa? Ja millaista rasvaa tässä nyt lähinnä tarkoitetaan? Käyvätkö esim. öljy (oliivi), avokado, pähkinät jne? Entäs ihan perintenen voi ja levite?
ap
Laihduttamisessa sen merkitys on nälänhallinnassa ja makeanhimon poistamisessa. Nuo mainitsemasi rasvat on ok, myös voi. Ei rasvaa tarvitse erikseen lisätä, jos syö ruokansa normaalirasvaisena.
Vierailija kirjoitti:
Kehon päästäminen paastoarvoille on yllättävän helppoa ja kun siihen tottuu, niin se ei ole kovin vaikeaa. Itse en pääsääntöisesti syö klo 18 jälkeen. Vasta seuraavana aamuna. Ota käytäntö, että sanotaan että vaikka kahden viikon ajan et syö kello 22:n jälkeen. Sitten seuraavat kaksi viikkoa, klo 21:n jälkeen. jne...
Jatka tätä, niin huomaat jossain vaiheessa että kehosi tottuu siihen että illalla ei enää syödä mässäillä.
Vähennä sokerit pois. Ei kahviin, teehen, puuroon. yms. Tätäkin voit vähentää helposti asteittain.
Joka päivä pitäisi ihmisen myös liikkua. Ei väliä miten liikut, mutta kaksi kertaa viikossa punttisalilla ei ole oikeaa liikuntaa. Se ei kuluta mitään, vaan korkeintaan lisää näläntunnetta ja kasvattaa hieman lihasmassaa. Hikikävelyt voit korvata pidempikestoisilla hitailla kävelyillä.
Jos tästä nyt mitään apua oli...
Punttisali nimenomaan on erinomaista liikuntaa. Lihaksien kasvu tehostaa aineenvaihduntaa sekä auttaa ehkäisemään esimerkiksi selkävaivoja.
T. Fysioterapiaopiskelija
Vierailija kirjoitti:
Katso mitä herkut sisältää, ei kovin kasvisruokaa ole.
Riippuu siitä, mitä pitää herkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehon päästäminen paastoarvoille on yllättävän helppoa ja kun siihen tottuu, niin se ei ole kovin vaikeaa. Itse en pääsääntöisesti syö klo 18 jälkeen. Vasta seuraavana aamuna. Ota käytäntö, että sanotaan että vaikka kahden viikon ajan et syö kello 22:n jälkeen. Sitten seuraavat kaksi viikkoa, klo 21:n jälkeen. jne...
Jatka tätä, niin huomaat jossain vaiheessa että kehosi tottuu siihen että illalla ei enää syödä mässäillä.
Vähennä sokerit pois. Ei kahviin, teehen, puuroon. yms. Tätäkin voit vähentää helposti asteittain.
Joka päivä pitäisi ihmisen myös liikkua. Ei väliä miten liikut, mutta kaksi kertaa viikossa punttisalilla ei ole oikeaa liikuntaa. Se ei kuluta mitään, vaan korkeintaan lisää näläntunnetta ja kasvattaa hieman lihasmassaa. Hikikävelyt voit korvata pidempikestoisilla hitailla kävelyillä.
Punttisali nimenomaan on erinomaista liikuntaa. Lihaksien kasvu tehostaa aineenvaihduntaa sekä auttaa ehkäisemään esimerkiksi selkävaivoja.
Mutta ei suinkaan ainoa tapa liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei suinkaan ainoa tapa liikkua.
En tainnut niin sanoakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos näkökulmasta.
ap
http://www.terve.fi/aikuisten-lihavuus/elimisto-tarvitsee-rasvaa Tossa asia on ihan hyvin selitetty :)
Itse rakastan avokadoa, joten sitä suosin salaateissa ja vihersmoothieissa. Käytän myös salaatinkastikkeena joko avokadoöljyä tai macadamiaöljyä. Pähkinät on myös hyvät.
Muuten ihan hyvä juttu, mutta kehotettiin syömään vähärasvaista ruokaa ja lisäämään keinorasvaa tilalle. Kyllä ruuan voi syödä ihan rasvoineen päivineen.
Hei.
Minusta ruokavalio- ja liikuntaohjeet sekä ruoskiminen ovat vääriä lähtökohtia. Mainitsit vihan. Ja häpeän. Näistä olisi hyvä lähteä liikkeelle. Ehkäpä ihan ensiksi menisin lääkäriin, ettei painon lisääntyminen ole mistään sairaudesta tms. johtuvaa. Sitten nuo tunteet olisi hyvä selvittää terapeutin kanssa. Se voi viedä aikaa, tai sitten ei. Jos tykkäät lukea, Jouni Luukkalan 'Jaksaa, jaksaa, jaksaa...' saattaisi auttaa eteenpäin. Ehkä myös Lauri Nummenmaan 'Tunteiden psykologia'. Ajattelutavan muutos yleensä vaatii hidasta kypsyttelyä. Kun alkaa hyväksyä itsensä kiloista viis, alkaa jäädä energiaa tavoitteiden saavuttamiselle. Hyvin lempeällä liikkeellä lähtisin liikkeelle. Kehu itseäsi jokaisesta pienestäkin saavutuksesta, ja jos mahdollista, hae itsellesi ymmärtäväinen terapeutti. Paljon onnea matkaan.
Ei tietenkään mitään paastoa kannata aloittaa, mutta itse vähentäisin sokerin minimiin ja hikoilisin tarpeeksi usein askareen tai lajin x parissa. Tee pääsääntöisesti itse ruokasi, niin näet mistä se koostuu. Toisaalta taas hyvä herkku nostattaa yleisesti fiilistä ja tuo normiarkeen piristystä.
Netissä on varmasti paljon tarjontaa erilaisista laihdutuspalveluista ja laihdutusohjelmista. Itse olen joskus testannut Kiloklubia (kiloklubi.fi). Omien syötyjen ruokien syöttämisestä oli vähän vaivaa, mutta se oli mielestäni todella hyödyllinen palvelu havainnollistamaan omia ruokailutottumuksia. Sen avulla voi katsoa, paljonko eri ravintoaineita saa omasta ruokavaliosta ja paljonko liikunta vaikuttaa. Se ei ole kuitenkaan liian ryppyotsainen vaan kannustaa juuri sellaisiin pieniin muutoksiin ja ruokavalioon, jollaista pystyy oikeasti noudattamaan. Itse syötin kerran sinne yhden viikon ajan ruokani ja jo se auttoi hahmottamaan omaa syömistä ja parantamaan omia tapoja.
Palvelun yksi asiantuntija on tai oli ainakin aiemmin Patrik Borg, jonka ajatuksiin tutustumisesta ainakin itselleni oli hyötyä. Kannattaa tutustua myös hänen blogiinsa http://www.patrikborg.fi/ Mielestäni hänen periaatteensa auttavat juuri arkipäiväisen syömisen normalisoinnissa ja suosittelen niitä ennemmin kuin ruoankorvikkeiden syömistä.
Muita netissä olevia vastaavia palveluita en ole testannut, joten niitä en osaa kommentoida. Tuo on kuitenkin mielestäni oiva apu siihen, että voi tarkastella omia tottumuksiaan, vaikka ei haluaisi mennä terveyskeskukseen tai lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri puhui sulle potaskaa jos väitti että tuo lääkitys laihduttaa, voi olla että joillakin laskee ruokahalu mutta monilla myös kasvaa. Luepa tuoteselosteessa, muistaakseni sielläkin mainittiin mahdollisina sivuvaikutuksina painonnousu. Itselläni nousi samalla lääkkeellä paino lyhyessä ajassa reippaasti, koska ruokahalu lisääntyi ja tuli juuri sellaista ahmimishimoa. Kun lopetin lääkkeen myös nälän tunne väheni. Lähipiirissä tiedän monia joilla vastaava lääkitys nosti painoa.
Tietysti tämä ei tarkoita sitä etteikö painonnousua ja ahmimishimoa vastaan kannattaisi taistella, mutta kyllä senkin vaihtoehdon voi itselleen myöntää että lääkitys saattaa tehdä laihtumisesta vaikeampaa.
Syön samaa lääkettä kuin ap, ja painoni nousi ensimmäisen vuoden aikana 24 kg! Pois olen satunnaisesti saanut muutaman kilon, ovat tulleet korkojen kanssa takaisin...
Frederik Paulun kirja on myös hyvä. Se kertoo laatukarppauksesta (älä lopeta vielä lukemista, vaikka karppaus onkin nykyään kirosana, minullekin). Eli tarkoittaa, ettei ruokavaliosta ole poistettu mm.hedelmiä ja monia viljojakaan. Kirjassa on myös runsaasti tietoa miksi liikuntaa (ja mitä) kannattaa harrastaa.
Ruokaohjeita on myös.
Kirjassa painotetaan myös ettei kyse ole dieetistä vaan elämäntavasta.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjillä jää helposti proteiinien ja rasvojen saanti liian vähäiseksi ja siksi jatkuva näläntunne vaivaa. Ns. nopeat hiilarit eli lähinnä sokeri ja valkoinen vehnä pitäisi jättää kokonaan pois. Hiilareiksi kokojyvätuotteet, kasvikset, juurekset. Perunaa rajoitetusti. Kelpaako proteiinilisäksi edes kala tai kananmuna? Ankaraan makeanhimoon banaani, säilykehedelmät tai lusikallinen hunajaa. Pari viikkoa kestää sopeutua terveellisempään ruokavalioon joten laadi itsellesi alkuun tiukka ohjelma milloin syöt ja mitä. Älä turhaan pudota liian pieneksi kalorimäärää vaan keskity alkuun ruokavalion muutokseen. Sen pitäisi myös tuoda mukanaan enempi itsekuria kun verensokeri ei heittele niin voimakkaasti.
Niin jää, mutta vain lähinnä lihansyöjien mielestä, joilla ei ole mitään käryä muista proteiinin lähteistä kuin LIHA. Minä ja kaikki kasvissyöjäkaverini syömme runsaasti linssejä ja papuja sekä munia ja soijaa, joten proteiinista ei ole pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjillä jää helposti proteiinien ja rasvojen saanti liian vähäiseksi ja siksi jatkuva näläntunne vaivaa. Ns. nopeat hiilarit eli lähinnä sokeri ja valkoinen vehnä pitäisi jättää kokonaan pois. Hiilareiksi kokojyvätuotteet, kasvikset, juurekset. Perunaa rajoitetusti. Kelpaako proteiinilisäksi edes kala tai kananmuna? Ankaraan makeanhimoon banaani, säilykehedelmät tai lusikallinen hunajaa. Pari viikkoa kestää sopeutua terveellisempään ruokavalioon joten laadi itsellesi alkuun tiukka ohjelma milloin syöt ja mitä. Älä turhaan pudota liian pieneksi kalorimäärää vaan keskity alkuun ruokavalion muutokseen. Sen pitäisi myös tuoda mukanaan enempi itsekuria kun verensokeri ei heittele niin voimakkaasti.
Niin jää, mutta vain lähinnä lihansyöjien mielestä, joilla ei ole mitään käryä muista proteiinin lähteistä kuin LIHA. Minä ja kaikki kasvissyöjäkaverini syömme runsaasti linssejä ja papuja sekä munia ja soijaa, joten proteiinista ei ole pulaa.
Ei varmankaan ole pulaa, mutta kasviksista saatava proteiini ei vastaa lihasta saatavaan. Ja lihassa on muutakin tärkeää, mitä ei kasviksista ole mahdollista saada. Syökää toki niin kuin haluatte, mutta turha väittää, että pelkkä kasvisruoka on ihmiselle terveellistä.
Masennuslääkkeet voivat lihottaa. Lihoin kuukaudessa 3 kiloa ja laihduin sen takaisin, kun vaihdoin lääkettä.
En usko totaaliseen muutokseen, kun rakastat herkkuja noin paljon. Mulla on 5 kg ylimääräistä ja yritän pudottaa niin, että herkuttelen vain viikonloppuisin ja aloin treenata juoksukisoihin. Useamman kerran viikossa. Mulla ei ainakaan onnistuisi mikään "jätä kaikki herkit pois". Syömisen himoon syön välillä Mynthonin sokerittomia pastilleja, joissa on vähän kaloreita.
Ap.
-koska aloit syömään juuri tuota kyseistä masennuslääkettä? Osuuko se ajallisesti suunnilleen yhteen painonnousun kanssa?
-mitä ne syömäsi herkut on? Pullaa ja suklaata ja karkkia? Vai juustoja ja öljyssä marinoituja oliiveja ym?
-paljonko käytät alkoholia ja kuinka usein?
Minä olen ollut ylipainoinen, ja ainoa tapa laihtua on ollut karppaus. Siis hiilarit minimiin: kaikki pasta, riisi, peruna, leipä, jauhojutut, pulla, karkki ym pois. Sen hiilarin tilalle rasvaa. Voita. Oliivioljyä. Avokadoa. Kermaa. Proteiinit suunnilleen 80-90 grammaa päivässä, eli sama mitä ennenkin.
Uskoisin, että sinun ongelmasi on insuliiniresistenssi. Se ylläpitää (ja jopa nostaa) painoasi, vaikka kokeilisit noita 1800 kalorin "dieettejä". Sinun pitää hoitaa kuntoon se insuliiniresistenssi. Se tapahtuu nimenomaan karppaamalla.
Toinen juttu voi oikeasti olla nuo lääkkeet. Ihmiset, jotka lihovat jonkun lääkkeen takia, laihtuvat vasta kun vaihtavat sen lääkkeen. Mutta nyt pitäisi tietää koska aloitit tuon lääkkeen ja koska aloit lihomaan.
Kiitos näkökulmasta.
ap