Ylipaino pilaa elämäni, mutta miksi on niin h*** vaikea laihduttaa?!!???!!
Minulla on ylipainoa noin 25 kg. Olin aikoinani hyvin hoikka, mutta lopetettuani tupakoinnin aloin paisua kuin pullataikina (varmasti iällä ja hidastuneella aineenvaihdunnalla on osuutensa asiaan myös).
Liikun säännöllisesti ja käyn reippaita hikikävelylenkkejä useita kertoja viikossa. Olen kasvissyöjä, ja syömäni perusruoka on terveellistä (muu perhe on normaalipainoisia). Mutta mutta, ne herkut. Tai oikeastaan ei edes herkut, vaan mikä tahansa naposteltava. Leipä, hedelmät, salaatti...you name it. Mulla ei ole minkäänlaista itsehillintää syömisen suhteen. Ei siis minkäänlaista!! Jos leivon, vedän koko leipomuksen kerralla naamaani. Suklaalevyt, karkkipussit, sipsit ja muut menee yhdellä istumalla ääntä kohti. Olen aivan selvästi hirveässä herkkukoukussa. Jos herkkua ei ole saatavilla, vedän naamaani "ei herkkuja".
Onnistuin laihduttamaan taannoin 10kg, mutta kilot tulivat korkojen kera takaisin. En siis vaan käsitä, että millä ihmeen ilveellä saada paino putoamaan ja pysymään poissa!!
Vihaan omaa ulkonäköäni. Häpeän itseäni ja ärsyttää, kun en mahdu alle 44 koon vaatteisiin (jos niihinkään). Eikö siinä pitäisi olla motivaatiota kerrakseen laihduttaa?!
Auttakaa kiltit ja antakaa vinkkejä, miten saada tää homma nyt onnistumaan? Nyt on aivan pakko laihduttaa, sillä kohta olen jo sairaalloisen ylipainon puolella :(
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ylipainoa noin 25 kg. Olin aikoinani hyvin hoikka, mutta lopetettuani tupakoinnin aloin paisua kuin pullataikina (varmasti iällä ja hidastuneella aineenvaihdunnalla on osuutensa asiaan myös).
Liikun säännöllisesti ja käyn reippaita hikikävelylenkkejä useita kertoja viikossa. Olen kasvissyöjä, ja syömäni perusruoka on terveellistä (muu perhe on normaalipainoisia). Mutta mutta, ne herkut. Tai oikeastaan ei edes herkut, vaan mikä tahansa naposteltava. Leipä, hedelmät, salaatti...you name it. Mulla ei ole minkäänlaista itsehillintää syömisen suhteen. Ei siis minkäänlaista!! Jos leivon, vedän koko leipomuksen kerralla naamaani. Suklaalevyt, karkkipussit, sipsit ja muut menee yhdellä istumalla ääntä kohti. Olen aivan selvästi hirveässä herkkukoukussa. Jos herkkua ei ole saatavilla, vedän naamaani "ei herkkuja".
Onnistuin laihduttamaan taannoin 10kg, mutta kilot tulivat korkojen kera takaisin. En siis vaan käsitä, että millä ihmeen ilveellä saada paino putoamaan ja pysymään poissa!!
Vihaan omaa ulkonäköäni. Häpeän itseäni ja ärsyttää, kun en mahdu alle 44 koon vaatteisiin (jos niihinkään). Eikö siinä pitäisi olla motivaatiota kerrakseen laihduttaa?!
Auttakaa kiltit ja antakaa vinkkejä, miten saada tää homma nyt onnistumaan? Nyt on aivan pakko laihduttaa, sillä kohta olen jo sairaalloisen ylipainon puolella :(
Siis miten niin ei ole itsehillintää? Suunnittelet ruokaohjelman, tarvittaessa yhdessä vaikkapa terveysaseman ravitsemusterapeutin kanssa. Ja sitten noudatat sitä. Eli et syö ylimääräistä, vaikka tekisikin mieli.
Älä osta herkkuja. Kauppa on se paikka, missä laihdutusvalinnat tehdään. Jos kotona on kasoittain herkkuja, harva pystyy olemaan syömättä niitä.
Ehkä syöt liian vähän kunnon ruokaa, jos aterioiden välillä tekee mieli napostella. Saatko tarpeeksi kaikkia ravintoaineita? Puutostilatkin ajaa herkkukierteeseen.
Herkut roskiin tai syötät ne jollekin muulle. Ruoka-ajat säännöllisiksi ja näiden ruoka-aikojen ulkopuolella et syö mitään. Vettä voit toki juoda tai kupin teetä tai kahvia. Liikuntaa tarvittaessa lisää, jos lenkit eivät ole tarpeeksi haastavia. Kyllä se siitä. Ehkä helpoin kikka aluksi on jättää tosiaan ne herkut kauppaan ja ottaa säännöllinen ruokarytmi käyttöön. Mieti napostelutilanteita ja syitä, miksi napostelet. Täytätkö jotain henkistä tyhjiötä ruualla vai onko sinulla oikeasti nälkä?
Itsehillintä: helpommin sanottu kuin tehty.
Kuten sanoin, pystyn vetämään ns. överit aivan normaalilla ja terveelliselläkin ruualla. Niinpä herkkujen jättäminen kauppaan ei ole tuottanut tulosta, vedän sitten överit puurolla, leivällä, normiruualla, mandariineilla, omenilla tai mulla saatavilla olevalla. Minulla taitaa olla jonkin sortin ahmimishäiriö :/
Myös se masentaa, että hiljattain olen kokeillut terästäytyä muutamina viikkoina, jolloin olen merkannut syödyt kalorit sovellukseen (kyllä, olen syönyt herkkuja, mutta kalorit ovat pysyneet alle 1800). Ja mitä tapahtui? LIHOIN entisestäni! Miten se voi olla edes mahdollista? :(
ap
Minusta sinun pitäisi ensin opetella hyväksymään itsesi ja kunnioittamaan itseäsi, sen jälkeen on huomattavasti helpompi laihtua :)
Kotiin ei hankita mitään hyvää tai houkuttavaa ruokaa. Tässä tapauksessa ostat vain kurkkua, tomaattia ja omenoita!
Vierailija kirjoitti:
Minusta sinun pitäisi ensin opetella hyväksymään itsesi ja kunnioittamaan itseäsi, sen jälkeen on huomattavasti helpompi laihtua :)
Kiltisti sanottu :)
Mutta vaikea hyväksyä itseä, kun on niin kuvottava lihavana :( Hävettää kulkea kaupungilla, kun tutut päivittelevät mielessään "onpas tuokin lihonut". Myös mies huomauttelee päivittäin lihomisestani.
ap
Vierailija kirjoitti:
Herkut roskiin tai syötät ne jollekin muulle. Ruoka-ajat säännöllisiksi ja näiden ruoka-aikojen ulkopuolella et syö mitään. Vettä voit toki juoda tai kupin teetä tai kahvia. Liikuntaa tarvittaessa lisää, jos lenkit eivät ole tarpeeksi haastavia. Kyllä se siitä. Ehkä helpoin kikka aluksi on jättää tosiaan ne herkut kauppaan ja ottaa säännöllinen ruokarytmi käyttöön. Mieti napostelutilanteita ja syitä, miksi napostelet. Täytätkö jotain henkistä tyhjiötä ruualla vai onko sinulla oikeasti nälkä?
Yleensä minulla ei ole edes nälkä. Syön ns. huvikseni. Ennen tupakoin helposti yli askin päivässä, nyt napostelen tuon askillisen edestä.
Tuntuu myös, että lenkit ovat yhtä tyhjän kanssa. Aloitin säännöllisen lenkkeilyn muutama vuosi sitten, mutta painossa se ei ole näkynyt sitten yhtään (kunnossa toki on). Lenkit ovat reippaita ja hiki tulee. Teen eri pituisia lenkkejä (3-12 km) vaihtelevalla kävelyvauhdilla. Pyrin aina kävelemään muutamia ylämäkiä lenkin aikana. Eikö tällaisen pitäisi jo näkyä puntarilla? Minun kohdallani ei.
ap
Kasvissyöjillä jää helposti proteiinien ja rasvojen saanti liian vähäiseksi ja siksi jatkuva näläntunne vaivaa. Ns. nopeat hiilarit eli lähinnä sokeri ja valkoinen vehnä pitäisi jättää kokonaan pois. Hiilareiksi kokojyvätuotteet, kasvikset, juurekset. Perunaa rajoitetusti. Kelpaako proteiinilisäksi edes kala tai kananmuna? Ankaraan makeanhimoon banaani, säilykehedelmät tai lusikallinen hunajaa. Pari viikkoa kestää sopeutua terveellisempään ruokavalioon joten laadi itsellesi alkuun tiukka ohjelma milloin syöt ja mitä. Älä turhaan pudota liian pieneksi kalorimäärää vaan keskity alkuun ruokavalion muutokseen. Sen pitäisi myös tuoda mukanaan enempi itsekuria kun verensokeri ei heittele niin voimakkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Laita kuva
En kehtaa. Mutta läskiä löytyy yllinkyllin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjillä jää helposti proteiinien ja rasvojen saanti liian vähäiseksi ja siksi jatkuva näläntunne vaivaa. Ns. nopeat hiilarit eli lähinnä sokeri ja valkoinen vehnä pitäisi jättää kokonaan pois. Hiilareiksi kokojyvätuotteet, kasvikset, juurekset. Perunaa rajoitetusti. Kelpaako proteiinilisäksi edes kala tai kananmuna? Ankaraan makeanhimoon banaani, säilykehedelmät tai lusikallinen hunajaa. Pari viikkoa kestää sopeutua terveellisempään ruokavalioon joten laadi itsellesi alkuun tiukka ohjelma milloin syöt ja mitä. Älä turhaan pudota liian pieneksi kalorimäärää vaan keskity alkuun ruokavalion muutokseen. Sen pitäisi myös tuoda mukanaan enempi itsekuria kun verensokeri ei heittele niin voimakkaasti.
Kiitos hyvistä vinkeistä.
Olen lakto-ovo vege, eli kalaa en syö, mutta kananmuna on ok. Voit olla oikeassa siinä, että proteiininsaantini jää vähäiseksi. Syön kyllä joka päivä papuja, linssejä, soijaa, tofua, maitorahkaa tai raejuustoa. Jokainen ateria sisältää vähän proteiinia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä minulla ei ole edes nälkä. Syön ns. huvikseni. Ennen tupakoin helposti yli askin päivässä, nyt napostelen tuon askillisen edestä.
Tuntuu myös, että lenkit ovat yhtä tyhjän kanssa. Aloitin säännöllisen lenkkeilyn muutama vuosi sitten, mutta painossa se ei ole näkynyt sitten yhtään (kunnossa toki on). Lenkit ovat reippaita ja hiki tulee. Teen eri pituisia lenkkejä (3-12 km) vaihtelevalla kävelyvauhdilla. Pyrin aina kävelemään muutamia ylämäkiä lenkin aikana. Eikö tällaisen pitäisi jo näkyä puntarilla? Minun kohdallani ei.
ap
Koska laihduttaminen on oikeasti tosi vaativaa ja miinuskaloreita pitää olla helvetin paljon ennen kuin ne näkyy puntarissa. Tuo liikunta ei vaan oikeasti riitä, kävely ei itsessään ole kovin tehokasta ja sitä pitää tehdä tosi paljon että se näkyy missään. Ja ravinto on kaiken a ja o. Jopa juoksulenkkeilevä voi pysyä paksuna, jos ruokavalio on pielessä. Sulla ruokavalio ei ole kunnossa, koska puhut ahmimisesta ja todella pahasta herkkuhimosta. Oma kokemus ainakin sanoo että laihtumisen vuoksi on mentävä yli sen oman mukavuusalueen.
Eli nyt ensin laitat sen ruokavalion kuntoon, sitten alat tekemään juoksulenkkejä kävelylenkkien lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ala sähkötupakoida.
Ehkä kohta joudun.
Mikä siinä onkin, että tupakointi pitää ihmisen hoikkana?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Koska laihduttaminen on oikeasti tosi vaativaa ja miinuskaloreita pitää olla helvetin paljon ennen kuin ne näkyy puntarissa. Tuo liikunta ei vaan oikeasti riitä, kävely ei itsessään ole kovin tehokasta ja sitä pitää tehdä tosi paljon että se näkyy missään. Ja ravinto on kaiken a ja o. Jopa juoksulenkkeilevä voi pysyä paksuna, jos ruokavalio on pielessä. Sulla ruokavalio ei ole kunnossa, koska puhut ahmimisesta ja todella pahasta herkkuhimosta. Oma kokemus ainakin sanoo että laihtumisen vuoksi on mentävä yli sen oman mukavuusalueen.
Eli nyt ensin laitat sen ruokavalion kuntoon, sitten alat tekemään juoksulenkkejä kävelylenkkien lisäksi.
Kuinka monta miinuskaloria pitikään taas tulla, että pudottaa 1 kg? Oliko se -7000 vai -9000? Tuntuu kyllä aivan järjettömiltä kalorimääriltä.
Mikään ei maistu paremmalta kuin hoikkuus.
Vinkki: älä syö koko suklaalevyä, syö vain 5 palaa. Mä en ikinä pystyisi syömään enempää kuin puolikkaan pitsan ja sekin on paljon. Sulla on annoskoot ihan pielessä.
Jos sulla on ongelmana nälkä vielä puolikkaan annoksen jälkeen niin tee näin: ota 15 min ennen ateriaa pieni voileipä tai pari palaa suklaata tms. Erität sillä leptiinisi, ja kun alat syömään varsinaista ruokaa, syöt sitä vähemmän, kun sulla ei oo kiljuva nälkä.
Jaan sun tuskan. Vaikka linja yrityäis syödä "oikein", kilot tippuu tuskallisen hitaasti jos ollenkaan. Läski on niinku purkka tukassa.
Tupakoinnin tilalle jotain kaloritonta tekemistä? En kyllä tiedä mitä... Samassa veneessä ollaan ap!
Moi, tutulta kuulostaa, samojen ongelmien kanssa painin.
En tiedä minkä ikäinen olet, mutta aineenvaihdunta hidastuu keski-iässä, ja laihtuminen on entistäkin hankalampaa. Minä olen merkannut syömisiä ja laskenut kaloreita. Oma perusaineenvaihduntani on n. 1600 kcal/vrk, sehän riippuu koosta ja iästä. Sen saa selville erilaisilla laskureilla (löytyy netistä varmaan) ja mm. Inbody- mittauksessa.
Laihtuakseni minun täytyy olla joka päivä -500 tai enemmänkin miinuskaloreilla. Eli tosi vähän kärsii syödä.
Ns. herkkujen poisjättö auttaa vain jos niitä mättää ihan hirveästi.
Liikunnalla ei laihdu, mutta muuten se kohentaa mielialaa ja terveyttä.
Ihan yhtä kurjaa elämä on normaalipainoisenakin
T. ex-läski