Työttömän on jatkossa haettava 15 työpaikkaa per 3 kk
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Noh ok onneksi teille puhelinmyyntipaikkoja löytyy:)
Oho, nyt löytyi todellinen ihme: ihminen, joka ei hermostu puhelinmyyjien soitteluun vaan jopa tilaa kaikki lehdet ja vitamiinit sekä vaihtaa aina soiton tullen yhä uudestaan puhe- ja sähköliittymät. Itse olisin valmis kieltämään kokonaan puhelinmyynnin, mutta näköjään sillekin on kysyntää.
Naurettavaa kyykytyspolitiikkaa tahmaisilta tavispoliitikoilta, joille ei ole oikeaa työpaikkaa mistään irronnut.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämäkin tapa lisätä työllisyyttä työkkärissä. Pitäisiköhän vihjaista miehelleni, että voisi saada suojatyöpaikan työkkäristä. Tuommoinen vahtiminen kun vaatii työvoimaa.
Hassua muuten, että mieheeni ei olla yli puoleen vuoteen otettu mitään yhteyttä, vaikka aktivointisuunnitelmaa pitäisi kehitellä. Oma asiointi -sivuilla lukee, että seuraava yhteydenotto syyskuussa. Toivottavasti olisi ihan kasvokkain tapahtuva yhteydenotto, kun hänelle on sellainen luvattu.
TE-toimiston järjestelmä siirtää automaattisesti yhteydenottoaikaa puolella vuodella eteenpäin, jos TE-toimisto ei ole ehtinyt ottaa yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrompa pienen tarinan nimeltä työttömyyshuijaus. Kun työtön ei osallistu ja saa karenssin hän muuttuu ei työttömäksi tilastoissa ja tätä halutaa. Mikäköhän on oikeasti "työttömien" määrä jotka saavat vain toimeentulotukea? Miettikääpä tätä. Meillä on kauhea kupla josta ei puhuta.
Tämä on jatkuvasti hoettu virhe. Työtön on tilastoissa työtön, sai työttömyyskorvausta tai ei. Lopettakaa jo tuon väärän tiedon jakaminen. Tilastot ei kaunistu yhtään, vaikka kaikilla olisi karenssi.
Mistä tällainen tieto? Olisiko sinulla antaa linkki johonkin viralliseen tekstiin, josta asia käy ilmi?
Olen IT-alan työtön Pirkanmaalta, takana 20 vuoden työkokemus ja alan opintoja useaan otteeseen.
Olen tosi tarkka siitä, minne haen, mutta en omaa nirsouttani, vaan parantaakseni työllistymismahdollisuuksiani. Tilannehan on se, että erilaisia IT-teknologioita on noin tsiljoona kappaletta, joista osan hallitsen ja osaa en. Aina olen itse halukas oppimaan uutta ja näin työttömänä omin päin opiskelenkin, mutta työnantaja tyypillisesti haluaa valmiin osaajan eikä mitään harjoittelijaa. Sama työnantaja haluaa milloin minkäkin teknologian erityisasiantuntijoita. Itse olen päättänyt, että minun kannattaa hakea vain niitä paikkoja, joissa oikeasti voin väittää olevani asiantuntija. Eli, vaikka nyt jotenkuten Javaa kirjoitan ja kurssista on erinomainen arvosana, en hae Java-koodarin paikkoja, koska minulla ei ole siitä kielestä työkokemusta. En halua tehdä itseäni ihan pelleksi firman silmissä hakemalla paikkoja, joihin minulla ei ole realistisia mahdollisuuksia. Ensi kuussa sama firma voi ilmoitella C++-koodarin paikasta, jota ilman muuta haen.
Niitä oman alani paikkoja, joihin minulla oikeasti on mahdollisuus työllistyä, ei välttämättä tule auki 5 kpl/kk.
Eli jatkossa pistän sitten hömppähakemuksia johonkin ihan muun kuin oman alan paikkoihin. Esimerkiksi tuolla näköjään haetaan trumpetinsoiton tuntiopettajaa; no haenpa vaikka sitä. Olen joskus 20 vuotta sitten soittanut käyrätorvea, torvi kuin torvi sama se kai? Osaan minä nuotit edelleen.
Sitä en sitten tiedä, pitäisikö kuukausi toisensa jälkeen lähettää uudelleen hakemusta firmaan, joka hakee C++-koodareita ja jonne olen kyllä jo hakenut, mutta mitään yhteydenottoa ei ole kuulunut ja paikka on taas uudelleen auki. Onkohan tuo niitä firmoja, jotka julkisuudessa ruikuttavat työvoimapulaansa. Kai se pula on, jos ketään hakijaa ei kelpuuta.
Minusta kansanedustajien ja ministerien sopeutuseläke on täysin kohtuuton (tiedän että vähän alennettiin etuuksia pari vuotta sitten); samaan työkkärijonoon saisivat mennä. Systeemi luotiin Suomen itsenäistyessä, mutta siitä tosiaan on 100 vuotta. Muiltakin työttömiltä koko ajan kiristetään kaikkea mahdollista; mm. matkakorvauksiin on koskettu (paitsi ministereillä ja kansanedustajilla).
Näistähän tulee riesa työnantajille, kun ihmiset hakevat tahallaan sopimattomiinkin paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrompa pienen tarinan nimeltä työttömyyshuijaus. Kun työtön ei osallistu ja saa karenssin hän muuttuu ei työttömäksi tilastoissa ja tätä halutaa. Mikäköhän on oikeasti "työttömien" määrä jotka saavat vain toimeentulotukea? Miettikääpä tätä. Meillä on kauhea kupla josta ei puhuta.
Tämä on jatkuvasti hoettu virhe. Työtön on tilastoissa työtön, sai työttömyyskorvausta tai ei. Lopettakaa jo tuon väärän tiedon jakaminen. Tilastot ei kaunistu yhtään, vaikka kaikilla olisi karenssi.
Mistä tällainen tieto? Olisiko sinulla antaa linkki johonkin viralliseen tekstiin, josta asia käy ilmi?
Katso laista työttömän määritelmä, jos jotain virallista kaipaat. Missään ei työttömyyttä liitetä rahaan. Työkkärin kirjoilla oleva henkilö on esim työtön, työssä oleva, koulutuksessa oleva, työllistymistä edistävässä palvelussa jne. Status ei muutu sen mukaan, saako rahaa vai ei. Tämän tietää jokainen työkkärissä joskus töissä ollut.
Karenssijuttu on urbaanilegenda. Tietenkin jos ihminen lakkaa olemasta työkkärin asiakas ollenkaan, ei hän enää ole tilastoissakaan.
Itse olen ottanut aina mitä vain ikinä olen saanut ja se ei aina ollut hyvä ajatus. Kerran menetin hyvän paikan siksi, etten ollut tukikelpoinen, kun vasta olin ottanut toisen hanttihomman. Siinä pieni työnantaja alkutaipaleellaan vielä tarvitsi sen tuen. Nykyään ko. paikka on vakavarainen ja laajentunut. Sittemmin ei siellä ole enää sen alan paikkoja ollutkaan ja sain sitten taas aina jotain muuta. Joskus olisi pitänyt vain jäädä odottamaan. Olen aina tehnyt alle oman osaamistason hommia, kun olen ottanut mitä tahansa. Ei se ole ollut cv:ssä yhtään aukkoa parempi, vaan samanarvoista, ei alan kokemusta. Nyt olen lähellä oman alani töitä, mutta edelleen vähän alemmassa mitä osaisin, mutta saan sentään vastuullesimpiakin tehtäviä.
Onneksi saan nyt sellaista kokemusta, että uskallan lopultakin perustaa pian yrityksen. Minulla on yrityksen aloittamiseen puuttunut juuri se kokemus. Monesti sitä kokemusta vaaditaan alalta, ennen kuin saa töitä yrittäjänäkään. Tätä ei moni "ainahan voi perustaa" -yrityksen hokevat tyypit ymmärrä. Pitää olla asiakkaita ja keino saada ne asiakkaat. Ei kannata perustaa kahvilaa toisen viereen, jos siellä entiselläkään ei riitä asiakkaita. Yrittäjäksi kehoittavat eivät usein tiedä yrittämisestä mitään, tai he eivät ymmärrä, jos itse ovat saaneet tukea tai ovat kokeneita, ettei se ihan kylmiltään onnistu. Ne yrittämistä aloittelevat lapsetkin saavat jotain tukea vanhemmiltaan, lähes aina. Ei niitä starttirahoja yms. saa niin helposti kuin asiaan perehtymättömät luulevat.
Vierailija kirjoitti:
Olen IT-alan työtön Pirkanmaalta, takana 20 vuoden työkokemus ja alan opintoja useaan otteeseen.
En halua tehdä itseäni ihan pelleksi firman silmissä hakemalla paikkoja, joihin minulla ei ole realistisia mahdollisuuksia. Ensi kuussa sama firma voi ilmoitella C++-koodarin paikasta, jota ilman muuta haen.
Niitä oman alani paikkoja, joihin minulla oikeasti on mahdollisuus työllistyä, ei välttämättä tule auki 5 kpl/kk.
Eli jatkossa pistän sitten hömppähakemuksia johonkin ihan muun kuin oman alan paikkoihin. Esimerkiksi tuolla näköjään haetaan trumpetinsoiton tuntiopettajaa; no haenpa vaikka sitä.
Sinä haet sen 15 työpaikkaa per 3 kk -- muuten työttömyyskorvauksesi evätään.
15 kpl työhakemuksen laatiminen osoittaa TE-toimistolle että olet ansinnut työttömyyskorvauksesi, riippumatta siitä minne haet ja mitä työtä. Kunhan haet, ymmärrätkö, ei luulisi olevan vaikeaa kun on aikaa 24h/vrk vapaata.
Sinun osaamisesi ei tässä ole se pääasia.
Mitä väliä?
Lähihoitajana jos hakee kaupungin johtavia virkoja tai vaikka ministeriöiden virkamiesten. Eikö se ole sillä hoidettu?
Vierailija kirjoitti:
Minusta kansanedustajien ja ministerien sopeutuseläke on täysin kohtuuton (tiedän että vähän alennettiin etuuksia pari vuotta sitten); samaan työkkärijonoon saisivat mennä. Systeemi luotiin Suomen itsenäistyessä, mutta siitä tosiaan on 100 vuotta. Muiltakin työttömiltä koko ajan kiristetään kaikkea mahdollista; mm. matkakorvauksiin on koskettu (paitsi ministereillä ja kansanedustajilla).
Tuntuu, että vasta sitten kun ns. kermaperseiden omaa jälkikasvua alkaa näkyä työnhaussa niin homma alkaa vasta sitten mennä asiallisemmalle pohjalle.
Kurssien sisältö alkaakin muodostua järkeviksi (esim tietotekninen osaaminen) ja naurettavat pakotteet ja uhat poistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua tehdä itseäni ihan pelleksi firman silmissä hakemalla paikkoja, joihin minulla ei ole realistisia mahdollisuuksia. Ensi kuussa sama firma voi ilmoitella C++-koodarin paikasta, jota ilman muuta haen.
Eli jatkossa pistän sitten hömppähakemuksia johonkin ihan muun kuin oman alan paikkoihin. Esimerkiksi tuolla näköjään haetaan trumpetinsoiton tuntiopettajaa; no haenpa vaikka sitä.
15 kpl työhakemuksen laatiminen osoittaa TE-toimistolle että olet ansinnut työttömyyskorvauksesi, riippumatta siitä minne haet ja mitä työtä. Kunhan haet, ymmärrätkö, ei luulisi olevan vaikeaa kun on aikaa 24h/vrk vapaata.
Ei tuollaista lakia ole olemassa, ainakaan vielä. Itse koen turhaksi ja hyödyttömäksi hakea sellaisia työpaikkoja, joihin osaaminen ei riitä. Tuossa tilanteessa hakisin avoimilla hakemuksilla itselleni sopivia töitä, en tuhlaisi aikaani höpöhöpöhakemuksiin, jolloin työllistyminen olisi todennäköisempää kuin hakuammuntahakemuksilla.
Onneksi Perus- Suomalaiset eivät enään koskaan allituksessa....Kaikki älyttömät ideat niiltä lähtöisin.....
[/quote]
Ei tuollaista lakia ole olemassa, ainakaan vielä. Itse koen turhaksi ja hyödyttömäksi hakea sellaisia työpaikkoja, joihin osaaminen ei riitä. Tuossa tilanteessa hakisin avoimilla hakemuksilla itselleni sopivia töitä, en tuhlaisi aikaani höpöhöpöhakemuksiin, jolloin työllistyminen olisi todennäköisempää kuin hakuammuntahakemuksilla.[/quote]
Ei ole olemassa "höpöhöpöhakemuksia" tai "höpöhöpötyöpaikkoja".
On vain hakemuksia ja työpaikkoja -----ja veteliä ja laiskoja työnhakijoita, jotka haluavat loisia ruhtinaallisella minimikorvauksella joka romuttaa heidän toimeentulonsa/taloutensa ennen pitkää lopullisesti.
Näin taitavat miettiä he jotka tosissaan miettivät ja ehdottavat toteutettavaksi ko lakia....???
Vierailija kirjoitti:
Näistähän tulee riesa työnantajille, kun ihmiset hakevat tahallaan sopimattomiinkin paikkoihin.
He ovat nyt jo rasite työnantajille kun lähetetään työhönosoituksia täysin alalle millään tavoin taidoiltaan tai kyvyiltään sopimattomille työnhakijoille.
Olen ollut nyt 4kk työttömänä, työkkäristä on tullut yksi työhönhakuosoitus. Olen 43v ja ensimmäistä kertaa elämässäni työttömänä. En aattellut aktiivisesti hakea töitä ennen syksyä, paitsi tietysti noihin mihin työkkäri haluaa haettavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastoissa karenssissa oleva ei ole työtön työnhakija, hän on työhaluton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti haen, ei siinä mitään. Ja helppoahan se on, kun voi lähettä sen saman standardihakemuksen joka ikiseen paikkaan.
Sitä vain ihmettelen, miten moisella pelleilyllä saadaan tämä maa muka nostettua lamasta. Eihän siitä ole muuta kuin turhaa työtä kaikille osapuolille, minulle hieman ja firmojen rekrytointiosastoille hieman enemmän, kuin kaikkien velvoitepaskahakemusten lomasta koettavat niitä oikeita seuloa esiin. Työkkärin virkaa hoitava konsulttifirma vaurastuu sillä kun kyttäävät hakukiintiön täyttymistä, veronmaksajat maksavat.
Pistää miettimään että millaisiin paikkoihin niitä hakemuksia sitten kannattaa alkaa laittamaan.
Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja jäljellä oleva työkykyni on hyvin rajallinen. En pysty tekemään mitään fyysistä työtä, en rutiininomaisia töitä enkä tarkkuutta vaativia töitä.
Tarvitsen mahdollisuuden pitää taukoja sen mukaan mikä jaksamiseni on.
Puhelimella tehtävä työ ja muu asiakaspalvelutyö on liian raskasta kognitiivisen fatiikin takia.
Näistä rajoitteista minulla on lääkärin lausunto ja niiden perusteella se eläkekin on myönnetty.
Tällä hetkellä olen työtön työnhakija ja haen pelkästään osa-aikatyötä, noilla yllä mainituilla kriteereillä.
Olen ollut työttömänä tämän vuoden alusta lähtien ja tähän mennessä onnistunut löytämään vain yhden sellaisen työn jota osaisin ja jaksaisin tehdä. Toivon kovasti saavani sen paikan.
Ei yhtään kiinnostaisi alkaa lähettämään höpöhakemuksia sellaisiin paikkoihin joihin osaaminen tai terveys ei riitä.
Niiden hakemusten tekeminen ja lähettäminen kuormittaisi jaksamista ja olisi pois jaksamisestani ja perheeni hyvinvoinnista.