Olen 50-v ja suht äkkiä mennyt todella huonokuntoiseksi
Mietin onko tämä kuinka normaalia. . . Teen 3-4 päivää viikossa töitä. Kotini meni tosi sotkuiseksi joululta alkaen, koska halusin neuloa vapaa-ajat ja sitten minulla oli menoja, jotka vaativat poissaoloa joinain päivinä, joten kaaos kasautui.
Viime talvena olin 3kk sairaslomalla selkäleikkauksen takia enkä pystynyt liikkumaan kunnolla. Se heikensi kuntoani.
Jaksan kävellä kyllä satunnaisesti aika helposti tunnin tai miksei kahdenkin kävelylenkin, mutta en käy kävelemässä kuin kilometrin kerrallaan, koska en pidä liikunnasta. Jos kävelisin 2h en välttämättä jaksaisi muuta kuin maata sängyssä loppupäivän.
Minulla ei ole ollut talvilomaa koko tänä vuonna vielä ja sen jo huomasi, aloin olla aika väsynyt.
Nyt minulla oli tulossa vähän kevyempi viikko ja ajattelin, että siivoanpa pääsiäiseksi. Niin huomasin, etten jaksanut raivata edes tavaroita! En saanut siivottua juuri yhtään, vain osan yhdestä huoneesta. Muutama pyykkikoneellinen ja tiskikkoneen täytin.
Tänään toisaalta nukuin tavoilleni täysin epätyypillisesti 10.20:een. Nuorempana pystyin nukkumaan noin myöhään, nyt vanhempana hyvin harvoin. Että kai mä sitten olen työn takia pitempiaikaisestikin väsynyt, mutta. . .
Ollessani vuosi sitten sillä sairaslomalla tajusin sen aikana, miten ylirasittunut töistä olin ollut. Minulla on oura-sormus, joka mittaa palautumista. Palautumiseni on aina ollut tosi huonoa, tajusin sen siinä. Palautumisen markkerit paranivat sillä sairaslomalla ja olen koittanut katsoa, etten enää niin paljoa ylirasittuisi kuin silloin. Se tarkoittaa, etten voi tehdä niin paljon. Olo on ollut parempi.
Mutta tämä huolestuttaa, ettei sinänsä terve ihminen enää jaksa mielestäni normaalisti. Mietin millainen alamäki minua oikein odottaa.
Se tähän vielä sanottakoon, että lämmitin koko talven 3-4 kertaaa viikossa kolmea tulisijaa puilla.
Kommentit (10)
Onko oikeanlainen tyyny ja ei uniapneaa?
Näinä aikoina monilla on masennusta ja uupumista, kun on ollut ja on kaikenlaista kriisiä. Toiset ovat herkempiä heijastamaan maailman tilannettakin. Syötkö terveellisesti?
Mene mittauttamaan rauta ja tulehdusarvot työterveyteen. Syöthän D-vitamiinia.
Voisiko osittain olla menopaussioireita?
Mä ajattelin piristyä nyt kun aurinko paistaa ja kevät tulee. Mielialalla on iso merkitys.
On ollut tuommosia väsymisiä mullakin mutta ehkä se menee ohi. Hyvää ruokaa, unta ja liikuntaa ja ulkoilua. Ja shoppailua ja semmosta kevyttä kivaa myös.
T.50+ nainen
Ainakin jaksat kirjoittaa ihan hlvetin pitkiä aloituksia
Ikä vaikuttaa, ettei jaksa enää niin paljon kuin nuorena. mutta kannattaisi käydä lääkärin perustutkimuksessa, ottaa esim. verikoe, onko anemiaa tms.
Harrastan ulkoilua, nukun hyvin, syön oikein, mutta olin silti saamaton ja väsynyt. En jaksanut kotona tehdä mitään ja vain makasin muun ajan sohvan pohjalla katsomassa maksukanavilta ihan mitä vain. Verikokeissa selvisi, että sairastan diabetesta. Lääkitys saatiin kohdalleen ja piristyin ihan entisekseni. Aloita siis niistä verikokeista ja mieti sitten lisää.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin jaksat kirjoittaa ihan hlvetin pitkiä aloituksia
Kuinka väsynyt SINÄ olet, jos tuollainen pikku tekstinpätkä tuntuu "helvetin pitkältä". Vai onko lukutaito vielä harjoitteluasteella?
Monta kysymystä jäi aloituksesta ilmaan. Onko ompeleminen välttämätöntä,jos on huonossa kunnossa. Miksi et siivoa vähitellen. Eikö talossa ole muuta lämmitystä kuin takat. Kuka ne puut kantaa.
On normaalia joillekin ihmisille. Suomessa on kylmä ilmasto ja uuvuttava. Osalla lääkkeet vaikuttavat, leikkaukset, perussairaus, ravinnon laatu ja vitamiineja pitäisi saada. Joitakin kuormittaa jatkuvat menot ja matkustus, kaupastakin kantaa kaikenlaista. Ehkä tarvitset aikaa ja aikataulu on liikaa. Entä perussairaudet, piik.ki, jokin muu?