Työttömän on jatkossa haettava 15 työpaikkaa per 3 kk
Kommentit (191)
Mitä luulet kun se politiikko voi vetää lonkkaa 3 vuotta sopeutumisrahalla, eli mihin kansankusettajan tarvitsee sopeutua?
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa touhua. Varmaan työnantajiakin ottaa päähän lukea hakemuksia ihmisiltä josta ei siihen työhön ole. Eli ihan yhtälailla työttömien kiusaaminen on myös työnantajien kiusaamista ja ajanhukkaa.
Kiusaamiskulttuuri elää tässä maassa vahvana ja entistä vakuuttuneempi olen siitä luettuani ihmisten kokemuksia te-tston kursseilta. Pussaa pehmeää jänistä (pehmolelu), hiero peräpäätäsi kurssikaverin perään, laula Pulleaa Ponia ja työllisty kyseisen kurssin jälkeen tai ainakin saa elämä haltuun. Jos ikinä joudun tuollaiselle lobotomiakurssille, teen rikosilmoituksen henkisestä väkivallasta.
Voitteko kuvitella esim venäläisen naisen tai saksalaisen miehen hierovan takamustaan kurssikaverin perää vasten työllistymisen nimissä?
Ei ole työnantajillakaan helppoa kun joutuvat lukemaan epäpätevien hakemuksia. Seuraavalla kerralla ilmoitan työkkäriin että tulen teille töihin. Yliopistossa opiskeleville lapsilleni sanoin että hakekaa ulkomaille töihin.
Hammaslääkäreistä on pulaa, kouluttautukaa ja hakekaa niitä paikkoja!
Vierailija kirjoitti:
Minusta nämä asiat pitäisi lähettää poliitikoille terveisinä, vaikka koko ketju. Ehkä he sitten ymmärtäisivät mm. Miten järjetön uudistus korkeakoulujen ensikertalaiskiintiö on.
Kuulemma jo ennen kiintiön asettamista ensikertalaisten lukumäärä oli noin 70-80% hakijoista. Suurempi ongelma on opintotuen rajaus vain yhteen tutkintoon.
Siis mitä järkeä?! Kyllähän sitä voi viisi hakemusta kuussa lähettää, minäkin voin hakea vaikka kaikkia avoimena olevia ylilääkärin paikkoja; varmaan ilahtuvat kun saavat paljon hakemuksia :) Sehän ei haittaa, että en ole lääkäri...
Oikeastaan tulee mieleen, että työttömien pitäisi pommittaa firmoja sähköpostihakemuksillaan niin paljon, että kaikki rekrytointikanavat menevät ihan tukkoon. Saataisiin yritykset itse vaatimaan työvoimahallintoa luopumaan älyttömimmistä kyykytysideoista, kuten nyt tämä täysin mekaaninen hakemuskiintiö
Muuttaisin siten, että työttömälle on tarjottava 15 koulutusta ja kokemusta tai palkkaa vastaavaa työtä, joista sitten on valittava yksi. Vähintään vuoden kestävä työsuhde.
Jos olisin vaaleissa ehdokkaana ja ajaisin ykköstavoitteena kyseistä systeemiä niin paljonko saisin ääniä ?
Tämähän menee kohta siihen että pitää olla töissä saadakseen työttömyyskorvausta.
Miksi kukaan enää palkkaisi matalan koulutuksen töihin yhtään ketään, koska voi ottaa sinne näitä velvollisuustyöllistyjiä ilmaiseksi?
Työttömyys ei johdu työhaluttomuudesta vaan työnantajien palkanmaksuhaluttomuudesta. Työnantajia tässä pitäisi potkia perseelle. Jokainen työnantaja määrätään ottamaan 10% lisää työvoimaa ja simpsalapim, maassa on täystyöllisyys.
Olis kyllä jännä jos nämä kaikki toteutettaisiin. Siis karenssia tulee jos ei hae 15 paikka 3kk aikana ja ole 18 tuntia töissä, karenssia tulee omaehoisesta hakemisesta ja jos ei ole osa-aikatyötä. Eli saisi hakea vain 15 sellaista paikkaa, jonne tulee kirje työkkäristä. Niin ja se on voi voi jos joku keikkatyö tuottaa vain 15 tuntia työtä (itse esim tein henkilökohtaisen avustajan sijaisuuksia, ne oli 1-4h kertalaan, usein kuukaudessa tuli jotain 4-8 tuntiin töitä, vaikka sumplia sai jaykuvasti...).
Sinä joka sanoit että hammaslääkäreistä on pulaa: minun on todella vaikeaa päästä hammaslääkärikoulutukseen, koska siellä otetaan ei-korkeakoulututkinnon omaavia n. 70 %. Sinne ei ole myös helppoa päästä muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Lehdissä on joskus tarinoita työttömästä, joka on hakenut satoja tai jopa tuhatta paikkaa pääsemättä töihin. Ikäänkuin työnhaku olisi jokin määrällinen suoritus jossa enemmän on parempi. Jos soveltuvia työpaikkoja on vähän niin silloin ei välttämättä ole mitään hyötyä siihen että hakee moneen paikkaan. Siitä voi olla haittaakin.
Omalla alallani on pieni määrä isoja organisaatioita, ja kokisin haitallisena hakea työkkärin määräämänä sellaisiin paikkoihin joihin en halua mennä, joissa en ole hyvä tai jotka eivät sovellu 3-vuorotyön takia. Luulisin että on vaikea päästä johonkin paikkaan myöhemmin töihin jos olen hakenut työpaikkaa sieltä pyrkimättä sinne oikeasti. Ja samalla työnantajalla voi kuitenkin avautua myöhemmin minulle sopiva paikka.
Viimeksi kun oli tuollainen juttu lehdessä, se oli puolituttu joka valitti että ei vaan saa töitä. Tyyppi on pesunkestävä rasisti ja viljelee ainakin vapaa-aikana sujuvasti lauseissaan ählämikarvakäsiterroristijuttuja. Jos puhuu samalla lailla työhaastattelussa niin ei ihme jos valinta ei kohdistu. Hakee siis toimistotöitä.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän menee kohta siihen että pitää olla töissä saadakseen työttömyyskorvausta.
Miksi kukaan enää palkkaisi matalan koulutuksen töihin yhtään ketään, koska voi ottaa sinne näitä velvollisuustyöllistyjiä ilmaiseksi?
Työttömyys ei johdu työhaluttomuudesta vaan työnantajien palkanmaksuhaluttomuudesta. Työnantajia tässä pitäisi potkia perseelle. Jokainen työnantaja määrätään ottamaan 10% lisää työvoimaa ja simpsalapim, maassa on täystyöllisyys.
eivät varmasti jätä palkkaamatta...työnantajat haluavat valitan työntekijänsä , eihän nekään nyt mitä tahansa pesusientä halua nurkkiin pyörimään!
Kaikki uudistukset näyttää lähtevän siitä oletuksesta että työttömät ovat lusmuja jotka ihan piruuttaan eivät halua töihin. Noh tarpeeksi kun potkitaan niin mitta tulee täyteen, mutta riittäähän riistäjillä virkamiehiä jos muutama poistuu vahvuudesta.
Kannattaa mennä töihin niin ei tarvi vaivautua jatkuvasti lähettelemään noita hakemuksia.
Laiskimmat saa tuolla konstilla työpaikan.
Tuo että leikataan työttömän etuuksista on helvetin epäreilua- eihän sitä paikkaa voi itse valita tyyliin "mä tulin nyt teille viikonlopuksi hommiin"??
Kerrompa pienen tarinan nimeltä työttömyyshuijaus. Kun työtön ei osallistu ja saa karenssin hän muuttuu ei työttömäksi tilastoissa ja tätä halutaa. Mikäköhän on oikeasti "työttömien" määrä jotka saavat vain toimeentulotukea? Miettikääpä tätä. Meillä on kauhea kupla josta ei puhuta.
Mieheni sai toissapäivänä työkkäriltä puhelun. Hänen avukseen oli palkattu erityistiimi, joka saa palkkion, jos mies työllistyy heidän avullaan- palkkio jää saamatta, jos näin ei tapahdu. Kuitenkin miestä käskettiin hakemaan vuokrafirman asiakkaaksi, eli kukahan miehen todellisuudessa työllistää, jos töitä löytyy?? Jonkun Hyvä Veli-systeemillä ja -logiikalla palkkio menee tälle erityistiimille kuitenkin...
Mg kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömät eivät haet vaan kaupan kassalle duuniin? Sinne on helppo päästä ja ei tarvita koulutusta.
Ja ennen kun hyökkäätte minua vastaan niin kerron. Veljeni on nyt kohta 25 vuotta ollut kauppias (toinen niistä isosta ketjusta) ja hänellä lähes koko ajan ollut pulaa työntekijöistä. Monesti ollaan keskusteltu aiheesta ja häntäkin ihmetyttää, miksi pitkäaikaistyöttömiä ei hänelle juurikaan hae. Miksi ei? Saisi hyvän työpaikan, jossa kunnon lisät ja vuorojakin saisi tehdä niin paljon kuin huvittaa. Näissä isoissa ketjuissa työntekijöistä myös pidetään huolta; on ilmainen työterveyslääkäri jne. Täyttä työviikkoa tekevä tienaa myös enemmän kuin kotona oleva, joten ei voi siitäkään johtua.
Olen opiskellut aikuispuolella merkonomiksi reilu 4v sitten ja siitä asti ollut työttömänä ja tehnyt lukuisia hakemuksia kaupan kassaksi tai vastaavasti vaateliikkeeseen eikä ole yhtään kutsua tullut haastatteluun!! Oli vielä suosittelija cvssä(myymäläpäällikkö suuressa kauppaketjussa).. Että se helposti pääsee töihin kaupankassaksi.. ei kyllä tosiaankaan pidä paikkaansa! Voi velipoika soitella jos pohjois-suomessa kauppaa pitää tai saa vakipaikan! Nykyään masentaa laittaa hakemuksia kun ne on yhtä tyhjän kanssa niin kuin koko te toimisto.. Taksikurssi ainut järkevä teko ja sen kautta saanut töitä..
No niin, et kelpaa sinäkään. Minä tuolla aikaisemmin kommentoin, että en kelvannut (pari vuotta Valintatalotyökokemusta parikymppisenä, + pari kesää pikkumyymälässä myyjänä, kesätyö nuorena) viiskymmpisenä akateemisena hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehdissä on joskus tarinoita työttömästä, joka on hakenut satoja tai jopa tuhatta paikkaa pääsemättä töihin. Ikäänkuin työnhaku olisi jokin määrällinen suoritus jossa enemmän on parempi. Jos soveltuvia työpaikkoja on vähän niin silloin ei välttämättä ole mitään hyötyä siihen että hakee moneen paikkaan. Siitä voi olla haittaakin.
Omalla alallani on pieni määrä isoja organisaatioita, ja kokisin haitallisena hakea työkkärin määräämänä sellaisiin paikkoihin joihin en halua mennä, joissa en ole hyvä tai jotka eivät sovellu 3-vuorotyön takia. Luulisin että on vaikea päästä johonkin paikkaan myöhemmin töihin jos olen hakenut työpaikkaa sieltä pyrkimättä sinne oikeasti. Ja samalla työnantajalla voi kuitenkin avautua myöhemmin minulle sopiva paikka.
Viimeksi kun oli tuollainen juttu lehdessä, se oli puolituttu joka valitti että ei vaan saa töitä. Tyyppi on pesunkestävä rasisti ja viljelee ainakin vapaa-aikana sujuvasti lauseissaan ählämikarvakäsiterroristijuttuja. Jos puhuu samalla lailla työhaastattelussa niin ei ihme jos valinta ei kohdistu. Hakee siis toimistotöitä.
Tätäkään ongelmaa ei silti ratkaise, vaikka tyyppi lähettäisi 15 työhakemusta päivässä.
Se että sinun hakemuksesi ovat ok ei poista sitä tosiasiaa että _keskimäärin_ MOL:in kautta tulevat hakemukset ovat todella heikkoja. Paljon heikompia kuin muiden rekrykanavien hakemukset.