Työttömän on jatkossa haettava 15 työpaikkaa per 3 kk
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Ollaanpas sitä nyt huolissaan, miten työnantajaraukka pärjää hakemusten kanssa. Taita enemmän joitakuita pelottaa, että tulee valituksi, kun jo suunnitellaan miten niiden hakemusten kanssa pelleillään.
Minulla puntti tutisee! Hoidan nimittäin meidän rekrytoinnit. Viimeksi kun tarjolla oli äitiysloman sijaisuus, tuli hakemuksia yli 50, joista melko suoraan sai rankata yli 2/3 roskiin, koska heiltä puuttui ihan keskeisiä taitoja. Työhönosoituksia, tai epätoivosia. Kun tarjolla oli vakipaikka, olimme hukkua hakemuksiin, niitä tuli satoja. Silloin oli tarjolla kohtuullisen huonopalkkainen (yksityiseen puoleen verrattuna) paikka ihan perus-asiantuntijatyötä, vaatimuksena maisterin tutkinto tai samantasoinen. Hakijoissa vilisi tohtoria ja lisensiaattia ja muuta aivan ylipätevää väkeä.
Jos tuohon vielä lisätään pakkohakemuksia, niin pulassa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömät eivät haet vaan kaupan kassalle duuniin? Sinne on helppo päästä ja ei tarvita koulutusta.
Ja ennen kun hyökkäätte minua vastaan niin kerron. Veljeni on nyt kohta 25 vuotta ollut kauppias (toinen niistä isosta ketjusta) ja hänellä lähes koko ajan ollut pulaa työntekijöistä. Monesti ollaan keskusteltu aiheesta ja häntäkin ihmetyttää, miksi pitkäaikaistyöttömiä ei hänelle juurikaan hae. Miksi ei? Saisi hyvän työpaikan, jossa kunnon lisät ja vuorojakin saisi tehdä niin paljon kuin huvittaa. Näissä isoissa ketjuissa työntekijöistä myös pidetään huolta; on ilmainen työterveyslääkäri jne. Täyttä työviikkoa tekevä tienaa myös enemmän kuin kotona oleva, joten ei voi siitäkään johtua.
Täällä työtön 55v. nainen. Olen hakenut kauppoihin, siivoojaksi. Mihinkään en kelpaa. Olen yt-neuvotteluissa poispotkittu media-alalla pitkän uran tehnyt ahkera ihminen. Tulen heti töihin, jos veljesi palkkaa minut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömät eivät haet vaan kaupan kassalle duuniin? Sinne on helppo päästä ja ei tarvita koulutusta.
Ja ennen kun hyökkäätte minua vastaan niin kerron. Veljeni on nyt kohta 25 vuotta ollut kauppias (toinen niistä isosta ketjusta) ja hänellä lähes koko ajan ollut pulaa työntekijöistä. Monesti ollaan keskusteltu aiheesta ja häntäkin ihmetyttää, miksi pitkäaikaistyöttömiä ei hänelle juurikaan hae. Miksi ei? Saisi hyvän työpaikan, jossa kunnon lisät ja vuorojakin saisi tehdä niin paljon kuin huvittaa. Näissä isoissa ketjuissa työntekijöistä myös pidetään huolta; on ilmainen työterveyslääkäri jne. Täyttä työviikkoa tekevä tienaa myös enemmän kuin kotona oleva, joten ei voi siitäkään johtua.
Jotenkin uumoilen, että vastaus piilee tuossa lauseessa. Paljonko on enemmän? Sen verran, että niukin naukin kannattaa sieltä 40km päästä tulla töihin tai muuttaminen tarpeeksi lähelle ei ole kustannus- tai perhesyistä järkevää.
Teen yhden hakemuksen jonka lähetän jokaiseen paikkaan. Työkkärin sivuilta 15 ekaa ilmoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Laita puhelinnumero, niin soitan. Mulla on kassakokemusta ja olen nyt hakenut puolen vuoden aikana pariin vuokrafirmaan ja suoraan neljän eri ruokakauppaketjun myymälöihin. Ei ole seurannut mitään yhteydenottoja yhtä videohaastattelua lukuunottamatta. Haettuja paikkoja 15-20.
Vierailija kirjoitti:
Aivan idari juttu taas:
"Työtön voisi menettää yhden päivän tuet kuukaudessa, jos hän ei ole edellisten kolmen kuukauden aikana ollut töissä 18 tunnin ajan tai osallistunut vähintään viiden päivän aikana työvoimapoliittiseen palveluun."
"Tavoitteena on lisätä työllisyyttä, sillä esityksen toivotaan kannustavan työnhakijoita omatoimisuuteen."
Mistä v…sta jotain 18 h työpaikkoja saa? Osallistua työvoimapoliittiseen koulutukseen - lisää vaan ihhahhaa, ihhahhaa -kerhoja niin saadaan työttömiä "aktivoitua".
Miten voi elää noin sitkeässä tuo uskomus, että työttömät ei omatoimisesti hae työtä vaan heitä pitää jotenkin patistaa siihen??? Sinänsä 15 hakemusta / 3 kk ei ole paljon, ainakaan työttömyyden alkuvaiheessa, mutta sitten kun hakemuksia alkaa olla takana vaikka se 100-200 kpl, niin alkaa olla aikalailla tavallisen kokoisen seutukunnan paikat käyty läpi. Ongelma kun ihan oikeasti on se, että työpaikkoja on liian vähän ja työttömiä liikaa. Mutta voihan sitä sitten hätätilassa singota hakemuksia ihan minne sattuu, rupeaa vaan käymään mol:n listaa läpi ja laittamaan hakemuksia.
No, ihan sama mulle. Minä sain viimein työpaikan. Mutta sääliksi käy työttömiä.
Onneksi olkoon työpaikan johdosta!!
Vierailija kirjoitti:
Töitä on kyllä.
Eräs tuttu haki ja sai aina uuden työpaikan kun halusi vaihtaa parempaan työhön ja samaan aikaan toinen ei edes hakenut ko. töihin.
Mikä pointti tällä viestillä oli? Entä jos tuo toinen olisi hakenut myös sitä tuttusi saamaa paikkaa? Luuletko, että kumpikin sen olisi saanut, vaikka yhtä vain haettiin? Jos tuttusi taas on niin ylivoimainen, että saa kaikki hakemansa työt, niin mitä järkeä kenenkään muun on samoihin hommiin edes hakea?
Niin, huomaatko, että joku jää aina rannalle? Ehkä seuraavan kerran se kaverisi.
Mistään muusta ei ole kyse, kuin karenssiansojen virittämisestä työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitut idiootit edelleen luulee että kaikki on työttömiä omasta halustaan.
Suurin osa on .
Eihän tuo ole homma eikä mikään hakea 5kertaa kuussa työtä kun on 24 tuntia päivässä aikaa.
Toivottavasti et itse joudu työttömäksi. Ei minustakaan ole ongelma hakea työpaikkoja. Ongelma on kun joka paikkaan on monta sataa hakijaa niin on lottoa päästä edes haastatteluun. Ehkä sinäkin sen ymmärrät.
Onhan tämäkin tapa lisätä työllisyyttä työkkärissä. Pitäisiköhän vihjaista miehelleni, että voisi saada suojatyöpaikan työkkäristä. Tuommoinen vahtiminen kun vaatii työvoimaa.
Hassua muuten, että mieheeni ei olla yli puoleen vuoteen otettu mitään yhteyttä, vaikka aktivointisuunnitelmaa pitäisi kehitellä. Oma asiointi -sivuilla lukee, että seuraava yhteydenotto syyskuussa. Toivottavasti olisi ihan kasvokkain tapahtuva yhteydenotto, kun hänelle on sellainen luvattu.
Vierailija kirjoitti:
Aivan idari juttu taas:
"Työtön voisi menettää yhden päivän tuet kuukaudessa, jos hän ei ole edellisten kolmen kuukauden aikana ollut töissä 18 tunnin ajan tai osallistunut vähintään viiden päivän aikana työvoimapoliittiseen palveluun."
"Tavoitteena on lisätä työllisyyttä, sillä esityksen toivotaan kannustavan työnhakijoita omatoimisuuteen."
Mistä v…sta jotain 18 h työpaikkoja saa? Osallistua työvoimapoliittiseen koulutukseen - lisää vaan ihhahhaa, ihhahhaa -kerhoja niin saadaan työttömiä "aktivoitua".
Miten voi elää noin sitkeässä tuo uskomus, että työttömät ei omatoimisesti hae työtä vaan heitä pitää jotenkin patistaa siihen??? Sinänsä 15 hakemusta / 3 kk ei ole paljon, ainakaan työttömyyden alkuvaiheessa, mutta sitten kun hakemuksia alkaa olla takana vaikka se 100-200 kpl, niin alkaa olla aikalailla tavallisen kokoisen seutukunnan paikat käyty läpi. Ongelma kun ihan oikeasti on se, että työpaikkoja on liian vähän ja työttömiä liikaa. Mutta voihan sitä sitten hätätilassa singota hakemuksia ihan minne sattuu, rupeaa vaan käymään mol:n listaa läpi ja laittamaan hakemuksia.
No, ihan sama mulle. Minä sain viimein työpaikan. Mutta sääliksi käy työttömiä.
No siis eihän tuossa olekaan tarkoitus kuin evätä mahdollisimman monelta niitä tukia. Varmasti tietävät, että ihmiset ei pompoteltavaksi ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muuta aivan ylipätevää väkeä.
.
Vittu soikoon, miten voi olla ylipätevä? Eikö jumalauta kelpaa tohtorin tasoinen kaveri duuniin? Onko teillä rekrytoijilla jokin alemmuuskompleksi?
Lehdissä on joskus tarinoita työttömästä, joka on hakenut satoja tai jopa tuhatta paikkaa pääsemättä töihin. Ikäänkuin työnhaku olisi jokin määrällinen suoritus jossa enemmän on parempi. Jos soveltuvia työpaikkoja on vähän niin silloin ei välttämättä ole mitään hyötyä siihen että hakee moneen paikkaan. Siitä voi olla haittaakin.
Omalla alallani on pieni määrä isoja organisaatioita, ja kokisin haitallisena hakea työkkärin määräämänä sellaisiin paikkoihin joihin en halua mennä, joissa en ole hyvä tai jotka eivät sovellu 3-vuorotyön takia. Luulisin että on vaikea päästä johonkin paikkaan myöhemmin töihin jos olen hakenut työpaikkaa sieltä pyrkimättä sinne oikeasti. Ja samalla työnantajalla voi kuitenkin avautua myöhemmin minulle sopiva paikka.
Anteeksi nyt, mutta en pidä tuota mitenkään kohtuuttomana. Yksi hakemus viikossa. Miksi työttömyystukea pitäisi saada jos ei edes yritä työllistyä? Ei opiskelijatkaan saa (huomattavasti pienempää) opintotukea jos eivät saa kasaan tarpeeksi opintopisteitä
Paljon parempi vaatimus tuo on kuin jotkut ponileikkikurssit.
Jännä juttu että aina löytyy näitä "työnantajia" täällä palstalla, jotka valittavat työvoiman puutetta sekä työttömien laiskuutta. Sitten kun joku tarjoutuu töihin, nämä "työnantajat" hiljenevät. Miksi he eivät tarjoa töitä halukkaille? Onko palkanmaksu ongelma? Ilmaiseksi pitäisi saada orjia? Missä vastaus tältä, jonka veli on kauppiaana? Luulisi saavan työntekijöitä, jos palkka yms.asiat ovat kohdillaan? Yksi halukas tarjoitui töihin, miksi et palkkaa työntekijää hänestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, pääsen matkustelemaan, kun haen työpaikkoja mahdollisimman kaukaa ja päästessäni haastatteluun maksatan reissut TE-toimistolla. Sitoudun jatkossa entistä tiukemmin työnhakuun eli haen "työtarjousten" ja omaa koulutusta vastaavien työpaikkojen lisäksi myös kaikkia muita "sopivia" työpaikkoja. Ei tule TE-toimisto pysymään laskuissa mukana!
Peruspäivärahalla esim. ei voi tehtä tuota. Työkkäri maksaa vain ..olikohan se 80 % noista kuluista, eli esim. 120 e haastattelumatka junalipusta joudut itse maksamaan 24 ekee. Neljä tällaista reissua tekee 100 ekeä, ja se on monelle jo liikaa.
"Matkakustannusten korvausmäärä
Matkakorvauksen määrä perustuu matkan kilometreihin kerrottuna 0,21 eurolla. Matkakustannukset korvataan kokonaan siltä osin kuin ne ylittävät 12 euroa, kuitenkin enintään 200 euroa.
Yöpymiskustannusten korvaus perustuu aiheutuneisiin kustannuksiin. Korvaus voi olla enintään 80 euroa vuorokaudessa."
Lähde ja lisätietoa:
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kustannukset_ja_avustus/in…
No haloo. Kenen sinä luulet voivan pitää autoa, jos on ollut pitkään työtön? Julkisilla mennään ja oikeasti ei korvata koko kulua. Siinä on omavastuu, mutta en löydä nyt googlella yhtäkkiä.
Haloo itsellesi. Matka korvataan kilometrikorvauksena, vaikka käyttäisit halpabussia. Saatat jopa jäädä voitolle kun löydät halvan kulkuyhteyden. Omavastuukin, 12 euroa, tuossa jo kerrottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanpas sitä nyt huolissaan, miten työnantajaraukka pärjää hakemusten kanssa. Taita enemmän joitakuita pelottaa, että tulee valituksi, kun jo suunnitellaan miten niiden hakemusten kanssa pelleillään.
Minulla puntti tutisee! Hoidan nimittäin meidän rekrytoinnit. Viimeksi kun tarjolla oli äitiysloman sijaisuus, tuli hakemuksia yli 50, joista melko suoraan sai rankata yli 2/3 roskiin, koska heiltä puuttui ihan keskeisiä taitoja. Työhönosoituksia, tai epätoivosia. Kun tarjolla oli vakipaikka, olimme hukkua hakemuksiin, niitä tuli satoja. Silloin oli tarjolla kohtuullisen huonopalkkainen (yksityiseen puoleen verrattuna) paikka ihan perus-asiantuntijatyötä, vaatimuksena maisterin tutkinto tai samantasoinen. Hakijoissa vilisi tohtoria ja lisensiaattia ja muuta aivan ylipätevää väkeä.
Jos tuohon vielä lisätään pakkohakemuksia, niin pulassa ollaan.
Tuon takia kukaan fiksu yksityisen sektorin työnantaja ei enää pistä ilmoitusta esim. MOL:iin. Siitä on tullut kakkosluokan rekrytointikanava. Hakemuksia voi tulla paljon, mutta laadullisesti ne ovat aivan paskoja. Linkediniin laitettuun ilmoitukseen tulee puolet vähemmän vastauksia mutta laatu on aivan eri tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitut idiootit edelleen luulee että kaikki on työttömiä omasta halustaan.
Suurin osa on .
Eihän tuo ole homma eikä mikään hakea 5kertaa kuussa työtä kun on 24 tuntia päivässä aikaa.
Suurin osa ei ole. Todisteena siitä me tuhannet ex-työttömät, jotka menimme töihin heti kun töitä saimme. Sen sijaan sinun tavoin ennen ajatelleita työttömiä tiedän, heitä kaikkia yhdistää liian suuret luulot itsestään. Mä hain aika paljon ja lopulta sain paikan, jota olin hakenut jo hyvissä ajoin koulussa ollessani, rekrytointi vain rahoitussyistä ja projektin viivästymisen vuoksi kesti. Sitten kun sain töitä, aloin kiinnostaa työnantajia ja alettiin kysellä töihin. Yhtäkkiä hyppäsin alimmasta ö-luokasta haluttujen joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta en pidä tuota mitenkään kohtuuttomana. Yksi hakemus viikossa. Miksi työttömyystukea pitäisi saada jos ei edes yritä työllistyä? Ei opiskelijatkaan saa (huomattavasti pienempää) opintotukea jos eivät saa kasaan tarpeeksi opintopisteitä
Paljon parempi vaatimus tuo on kuin jotkut ponileikkikurssit.
Eihän tuo 15/3kk ole paha, mutta riippuu kotikaupungista ja alasta, että onko töitä oikeasti olemassa.
No haloo. Kenen sinä luulet voivan pitää autoa, jos on ollut pitkään työtön? Julkisilla mennään ja oikeasti ei korvata koko kulua. Siinä on omavastuu, mutta en löydä nyt googlella yhtäkkiä.