Oudoimmat harhaluulot asioiden terveellisyydestä, joihin olet törmännyt?
Tuli mieleen, kun törmäsin äitiin jonka mielestä kaakao (siis ihan se perus kaakaojuomajauhe) on terveellistä, joten lapsi juo vähintään litran päivässä kaakaota.
Isäni puolestaan perustelee älytöntä suolankäyttöään sillä, että "ihminen tarvitsee natriumia".
Kommentit (510)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harhaluulo sekin on, että hedelmät olisivat epäterveellisiä.
Kuka sellaista on edes väittänyt? Tässä ketjussa ei ollut tarkoitus KEKSIÄ typerintä väittämää.
Täällä Vauva-palstallakin on näkynyt useaan otteeseen ihmisiä, jotka väittävät hedelmiä epäterveellisiksi niiden sokeripitoisuuden takia.
Usein esimerkiksi muodossa "smoothiet on epäterveellisiä kun niissä on niin paljon hedelmiä eli sokeria"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sellaista on edes väittänyt? Tässä ketjussa ei ollut tarkoitus KEKSIÄ typerintä väittämää.
Täällä Vauva-palstallakin on näkynyt useaan otteeseen ihmisiä, jotka väittävät hedelmiä epäterveellisiksi niiden sokeripitoisuuden takia.
Just tuossa ylhäällä joku haukkui banaaneja niiden hiilihydraattipitoisuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Kun täällä lisäaineista puhuttiin, niin E300 ei ole C-vitamiini vaan askorbiinihappo jota on kahta muotoa, toinen toimii vitamiinina, toinen ainoastaan happamuudensäätöaineena. Valitettavasti näitä ei eritellä, ellei tuote ole erikseen C-vitaminoitu. Eli jos tuotteessa on vain merkintä E300 tai askorbiinihappo, ei kannata olettaa valitsevansa vitamiinituotetta.
Mikäli tarkoitat toisella "muodolla" D-askorbiinihappoa, niin minä en ole sellaista nähnyt yhtään missään ikinä, eikä sitä tietääkseni kukaan juurikaan edes valmista sen kalleuden ja turhuuden takia. Ruoassa oleva E300 on L-muotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön salaattia koska se on terveellistä, mut laitan siihen litran salaatinkastiketta.
OT, mutta työterveyshoitaja sanoi, että käytä reilusti vaan, koska salaatinkastikkeissa on hyvin paljon kasvisrasvaa. Ei niitä tietysti litratolkulla pysty vetämään, mutta aika ronksisti niitä salaatin päälle laitan. Eihän niitä rehuja muuten pystyisi syömään.
Teet niin kuin joku toinen sanoo? Ilman omaa ajattelua? Tiedätkö, että valmiissa salaattikastikkeissa on hurjasti sokeria ja rasvana niissä on yleensä rypsiöljyä. Lorauta kasviksille mieluummin oliiviöljyä tai voisulaa. Tai tee majoneesia.
Fitline-litkut ym paskat. Monikin kuvittelee niiden olevan terveellisiä. Itse en joisi mitään lisäaine-fruktoosilitkuja.
Monille ihmisille tuntuu olevan hyvin vaikeaa ymmärtää tuoteselosteita ja ravintosisältöjä. Erityisesti sokerin osalta tuntuu olevan vaikea ymmärtää, miten ravintosisällössä voi lukea sokeri vaikka tuotesisällössä ei...
Yksi isä ei antanut juoda Pepsiä tai kokista kofeiinin takia, joten lapsi joi Mountain Dewiä. Ilme oli ihan hauska, kun kerroin että siinä on kofeiinia ihan yhtä paljon kuin niissäkin mitä oli vältellyt.
Ja olen törmännyt äitiin, joka ei antanut lapselleen hedelmiä sokeripitoisuuden vuoksi. Koska "jos ei oo ikinä saanut, niin ei osaa makeaa kaivata ja hedelmät ja marjat on makeita eikä lapsi tarvitse _mitään_ sokeria".
Vierailija kirjoitti:
Sekä mun omat vanhemmat, että appivanhemmat ovat valistaneet mua sillä tiedolla, että ihmisen pitää syödä sokeria, koska aivot tarvitsee sitä. Varsinkin lasten aivot. Näin on kuulemma menneinä vuosikymmeninä opetettu, ovat jo yli 80-v. Tuo on ehkä huvittavinta mitä olen terveysasioissa kuullut. Onhan niitä toki muitakin, kuten että viljatuotteet ja peruna on ruokavalion perusta, niinhän sitä on vuosikymmeniä toitotettu, mutta ei kai siihen enää luulisi kenenkään uskovan.
Noudata sinä omia uskomuksiasi. Tosiasia kuitenkin lienee, että jos elää yli kasikymppiseksi, niin ei ne heidän elämäntapansa ole mitään hirveän epäterveellisiä olleet. Etkö ole pannut merkille, että se mikä tänään on terveellistä, onkin huomenna taas epäterveellistä ja viikon päästä taas jotain muuta. Tutkijat keräävät apurahoja näillä ulostuloiaan, ei niihin kannata ainakaan sokeasti luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue vaikka viesti 141! Tämän tyylisiä viestejä on netti pullollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä mun omat vanhemmat, että appivanhemmat ovat valistaneet mua sillä tiedolla, että ihmisen pitää syödä sokeria, koska aivot tarvitsee sitä. Varsinkin lasten aivot. Näin on kuulemma menneinä vuosikymmeninä opetettu, ovat jo yli 80-v. Tuo on ehkä huvittavinta mitä olen terveysasioissa kuullut. Onhan niitä toki muitakin, kuten että viljatuotteet ja peruna on ruokavalion perusta, niinhän sitä on vuosikymmeniä toitotettu, mutta ei kai siihen enää luulisi kenenkään uskovan.
Aivot kyllä tarvitsevatkin sokeria, mutta kenenkään aivot eivät tarvitse lisättyä sokeria. Elimistö muuttaa hiilihydraatit sokeriksi. Kun lapsi syö esimerkiksi hedelmiä, marjoja, maitotuotteita ja/tai täysjyväviljaa hänen aivonsa saavat varmasti riittävästi "sokeria".
No juuri näinhän se on, mutta nämä vanhukset (ja monet nuoremmatkin) tarkoittavat ihan sitä ehtaa valkoista, lisättyä sokeria. Anopillani oli aina suklaapatukat odottamassa meidän lapsia ja ne tarjottiin vieläpä ennen ruokaa, että lapset edes joskus saavat sitä aivoille tärkeää sokeria. Lapsille riittää ihan hyvin kasvisten, marjojen ja hedelmien sisältämä sokeri, eikä niitä hedelmiäkään hirveän paljon kannata syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harhaluulo siitä, että proteiini, joka ei ole eläinperäistä on terveellistä. En ymmärrä, miten viimeisen päälle prosessoitu nyhtis tai härkis on muka terveellistä ja etenkään puhdasta ravintoa.
Mä en ymmärrä tätä "prosessoinnin" demonisointia. Kukaan ei koskaan määrittele, mitä tarkoittaa prosessoinnilla, eikä sitä, mitä kauheaa se ruoka-aineille tekee.
Ihan kaikki ruoka, jota et syö raakana suoraan puusta tai maasta, on prosessoitua.
Tämän lisäksi Suomessa on maailman tarkimmat seulat kaikenlaisten tuotteiden laaduntarkkailussa. Jos kaikki valmis ja prosessoitu ruoka kaupassa olisi erittäin vaarallista, niin ei niitä ihmisille syötettäisi. Ei me edes oikeasti tiedetä läheskään kaikkea ruoasta ja mitä se meissä aiheuttaa evoluutiobiologian kannalta. Kannattaa syödä sellaista ruokaa, mistä tulee yksilöllisesti hyvä olo. Me kuollaan kaikki joskus joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön salaattia koska se on terveellistä, mut laitan siihen litran salaatinkastiketta.
OT, mutta työterveyshoitaja sanoi, että käytä reilusti vaan, koska salaatinkastikkeissa on hyvin paljon kasvisrasvaa. Ei niitä tietysti litratolkulla pysty vetämään, mutta aika ronksisti niitä salaatin päälle laitan. Eihän niitä rehuja muuten pystyisi syömään.
Teet niin kuin joku toinen sanoo? Ilman omaa ajattelua? Tiedätkö, että valmiissa salaattikastikkeissa on hurjasti sokeria ja rasvana niissä on yleensä rypsiöljyä. Lorauta kasviksille mieluummin oliiviöljyä tai voisulaa. Tai tee majoneesia.
Thousand Island kastikkeessa näyttäisi olevan "hurjat" 8,2 grammaa sokeria per 100 g. Montako pullollista sä kaadat salaattiisi kerrallaan, kun sun mielestä lopputulema on "hurjasti sokeria"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noudata sinä omia uskomuksiasi. Tosiasia kuitenkin lienee, että jos elää yli kasikymppiseksi, niin ei ne heidän elämäntapansa ole mitään hirveän epäterveellisiä olleet. Etkö ole pannut merkille, että se mikä tänään on terveellistä, onkin huomenna taas epäterveellistä ja viikon päästä taas jotain muuta. Tutkijat keräävät apurahoja näillä ulostuloiaan, ei niihin kannata ainakaan sokeasti luottaa.
No niin todellakin teen! Näillä vanhuksilla ei yhdelläkään ole omat hampaat olleet suussa enää vuosikymmeniin, äitini joutui hankkimaan ekat tekarit alle 30-v. He kaikki ovat myös monintavoin sairaita, on alzheimeria, harmaakaihia, sydämen tahdistinta, ohitusleikkausta, pallolaajennuksia, diabetes kakkosta, ummetusta, sappileikkauksia, aivo- ja sydäninfarkteja, syöpää...sanoisin, että sairastelua viimeiset 30 v ja osittain jo ennen sitäkin.
Joten kyllä niissä elintavoissa jotain vikaa on ollut, mun mielestä korkea ikä ei ole tavoiteltava asia, jos se on jatkuvaa sairastelua. Ei nuokaan vanhukset ole enää pitkään aikaan voineet tehdä mitä haluavat, vaan elämä on jo vuosien ajan ollut pelkkää ajan tappamista.
Minä en luotakaan mihinkään asiantuntijoihin, vaan omiin tuntemuksiini. Syön, liikun, lepään ja elän kaikinpuolin niin, että mulla on hyvä, energinen ja tasapainoinen olo, luotan, että se parasta mun terveydelleni.
Vierailija kirjoitti:
Ooyteste miettineet,että monessa vastauksessa nauretaan vanhoille käsityksille.. (jotka ovatkin monet ihan puppua) noooh... 20-30v eteenpäin,niin meidän lapsenlapset nauraa meidän tän päivän harhoille... 😂 ..piiri pieni pyörii...
Juuri näin. Itse laihdutin 90-luvun lopulla kymmeniä kiloja ja silloin rasva oli myrkkyä missä muodossa tahansa. Paljon kasviksia (niinkuin nykyäänkin), perunaa ja pastaa runsaasti ja vähän kastiketta tai muuta. Kevyttuotteita ja margariinia. Kananmunatkin oli pannassa, korkeintaan yksi päivässä, jos sitäkään.
Nyt tuolle naureskellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ajattelin, että työterkkarilla olisi hyviä vihjeitä. Mutta toki AV-mammat tietävät paremmin.
Ja mikä vika rypsiöjyssä on?
En pidä oliiviöljystä sellaisenaan ja töissä ei ole kovin helppo pitää voisulaa mukana. Sokeria toki on (noin 6-7 pinnaa), mutta eihän sitä kastiketta vedetä litratolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Että hedelmät olisivat terveellisiä. Sitrushedelmien happo sulattaa hampaat ja hedelmissä on paljon tyhjää fruktoosia. Banaani on puhdasta tärkkelystä. Isot kauppaketjut ovat vain saaneet iskostettua ihmisten mieliin, että hedelmiä on syötävä. Todellisuudessa esim. raaka lanttu tai musta viinimarja sisältää yhtä paljon c-vitamiinia ja ne olisivat lähiruokaa.
Ei oo todellista. Onnea vaan yritykselle saada ihmiset järsimään raakaa lanttua omenoiden ja banaanien sijasta.
että kookosrasva on terveellistä ja hyväksi sydämelle
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan olin myyjänä ja tässä kaupassa myytiin Ritter Sport -suklaata.
Jotkut ihan tosissaan luulivat sen olevan jotain terveellisempää kamaa, kun lukihan siinä sentään "Sport" 😁
Oikeinko ne kassatädille sitä alkoivat hehkuttamaan vai mistä näin päättelet? Ehkä sitä myytiin siksi, että se on hemmetin hyvää suklaata. Varsinkin se pähkinäversio.
Hedelmissä ehkä on hedelmäsokeria, mutta myös kuitua ja vitamiineja, kivennäisaineita ynnä muuta. Puhtaassa sokerissa on lähinnä vaan energiaa.
Syön hedelmiä joka päivä hyvällä omallatunnolla ja painoni ei siitä ole noussut. Sokeroituja tuotteita yritän välttää.
Tämä jatkuva sokeri ja rasvan pelkääminen naurattaa kun kuiteskin vedätte joka perjantaina viinaa, tupakka ja kannabista itteenne kaksin käsin.