Oudoimmat harhaluulot asioiden terveellisyydestä, joihin olet törmännyt?
Tuli mieleen, kun törmäsin äitiin jonka mielestä kaakao (siis ihan se perus kaakaojuomajauhe) on terveellistä, joten lapsi juo vähintään litran päivässä kaakaota.
Isäni puolestaan perustelee älytöntä suolankäyttöään sillä, että "ihminen tarvitsee natriumia".
Kommentit (510)
Vierailija kirjoitti:
Sä joka et koske kananmuniin: kolesterolipitoisuuksiin veressä vaikuttaa enemmän sun perimä kuin mitä syöt. Tai ainakin mulla. Oon nyt 34v. Kokonaiskolesteroli pariviikkoa sitten 2,7. On aina ollut alle kolme. Usko tai älä. Juon puolisen litraa pannukahvia päivässä 10% kermalla ja usein parikin munaa päivässä. Voisin siis huoletta syödä paljon huonomminkin mutta ei tarvi. Muuten en käytä voita enkä leivo joten eipä näy kananmunat kolesterolissa mulla.
Enpä kehuis kolesteroliarvoa, jos se on tosiaan tuo mainitsemasi.
Se, että rahka ja raejuusto on terveellistä. Todellisuudessa saavat mm. kalsium-fosforiarvot epätasapainoon.
Kuvitelmat siitä, että soija on epäterveellisempää ja epäekologisempaa kuin liha. Se lihakarja kun syö sitä soijaa huomattavasti enemmän kuin viherpiiperot koskaan. Plus sen rehun lisäksi karja syö hormoneja ja antibiootteja. Mutta kun kotimainen liha vaan on jonkun änkyrän mielestä "puhdasta ruokaa".
Vierailija kirjoitti:
Harhaluulo siitä, että proteiini, joka ei ole eläinperäistä on terveellistä. En ymmärrä, miten viimeisen päälle prosessoitu nyhtis tai härkis on muka terveellistä ja etenkään puhdasta ravintoa.
Mä en ymmärrä tätä "prosessoinnin" demonisointia. Kukaan ei koskaan määrittele, mitä tarkoittaa prosessoinnilla, eikä sitä, mitä kauheaa se ruoka-aineille tekee.
Ihan kaikki ruoka, jota et syö raakana suoraan puusta tai maasta, on prosessoitua.
Eräs kaverini väitti kivenkovaan, että öljy on sen takia terveellistä, kun siinä ei ole rasvaa olenkaan! Niin siis kovaa rasvaa? Ei, vaan siinä ei ole mitään rasvaa.
Periaatteessa täysmaito on enemmän prosessoitua kuin rasvaton. Maidot nimittäin tehdään niin että niistä ensin poistetaan kaikki rasva ja sitte lisätään kevytmaitoon ja täysmaitoon tietty määrä. Huomattavasti helpompaa kuin joka kerta analysoida, kuinka paljon rasvaa pitää poistaa, kun rasvapitoisuus maidossa vaihtelee luonnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harhaluulo siitä, että proteiini, joka ei ole eläinperäistä on terveellistä. En ymmärrä, miten viimeisen päälle prosessoitu nyhtis tai härkis on muka terveellistä ja etenkään puhdasta ravintoa.
Mä en ymmärrä tätä "prosessoinnin" demonisointia. Kukaan ei koskaan määrittele, mitä tarkoittaa prosessoinnilla, eikä sitä, mitä kauheaa se ruoka-aineille tekee.
Ihan kaikki ruoka, jota et syö raakana suoraan puusta tai maasta, on prosessoitua.
On se valtettavaa kun kaikille sitä ymmärrystä ei ole annettu :(
Joo, ihan oikeesti, tietoa on nykyään niin helppo saada, että ihmettelen minäkin ymmärtämättömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että salaatti olisi terveellistä. Tosi hullut ovat vegaaneja.
Salaatin ravintoarvo on nolla.
Tuota ravintoarvoajattelua äärimmilleen vietynä en ymmärrä. Ruoka on muutakin kuin ravintoarvo. Salaatissa on esimerkiksi kuituja, jotka edistävät vatsan toimintaa ja salaatti, kuten muutkin kasvikset, pitää yllä suoliston hyvää bakteeritasapainoa.
Toinen, mitä ihmettelen, on majoneesin "epäterveellisyys". Mitä siinä on? Öljyä, kananmunaa, sinappia, pippuria, etikkaa, suolaa. Mikä siitä tekee niin kamalan epäterveellistä?
Exän kokiksi valmistunut, 30v sisko osti isälleen pakastealtaasta sipulirenkaita, koska lääkäri oli määrännyt isän syömään enemmän kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä joka et koske kananmuniin: kolesterolipitoisuuksiin veressä vaikuttaa enemmän sun perimä kuin mitä syöt. Tai ainakin mulla. Oon nyt 34v. Kokonaiskolesteroli pariviikkoa sitten 2,7. On aina ollut alle kolme. Usko tai älä. Juon puolisen litraa pannukahvia päivässä 10% kermalla ja usein parikin munaa päivässä. Voisin siis huoletta syödä paljon huonomminkin mutta ei tarvi. Muuten en käytä voita enkä leivo joten eipä näy kananmunat kolesterolissa mulla.
Kokonaiskolesteroli suositus on alle 5mmol/l. Miksi em. 2.7mmol/l ei olisi ok arvo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaiskolesteroli suositus on alle 5mmol/l. Miksi em. 2.7mmol/l ei olisi ok arvo?
Ehkä hän arvelee, että ns. hyvän kolesterolin määrä on silloin huono. Ja sehän on oikeasti totta, kokonaismäärä ei kerro vielä mitään. Meidän pitäisi tietää mikä suhde näillä kahdella eri kolesterolilajilla on sinun veressäsi. Eli syötkö esim. pähkinöitä ja kalaa tarpeeksi, jotta sitä tärkeää kolesterolia on suhteessa enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että salaatti olisi terveellistä. Tosi hullut ovat vegaaneja.
Salaatin ravintoarvo on nolla.
Tuota ravintoarvoajattelua äärimmilleen vietynä en ymmärrä. Ruoka on muutakin kuin ravintoarvo. Salaatissa on esimerkiksi kuituja, jotka edistävät vatsan toimintaa ja salaatti, kuten muutkin kasvikset, pitää yllä suoliston hyvää bakteeritasapainoa.
Toinen, mitä ihmettelen, on majoneesin "epäterveellisyys". Mitä siinä on? Öljyä, kananmunaa, sinappia, pippuria, etikkaa, suolaa. Mikä siitä tekee niin kamalan epäterveellistä?
Ihmiset ajattelevat, että lihottava ruoka = epäterveellistä. Ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelmat siitä, että soija on epäterveellisempää ja epäekologisempaa kuin liha. Se lihakarja kun syö sitä soijaa huomattavasti enemmän kuin viherpiiperot koskaan. Plus sen rehun lisäksi karja syö hormoneja ja antibiootteja. Mutta kun kotimainen liha vaan on jonkun änkyrän mielestä "puhdasta ruokaa".
Joo, kotimainen karja tosiaan käyttää antibiootteja, JOS se eläin on sairas. Muuten suomessa on maailman alhaisimmat käyttöluvut sekä antibioottien että hormonien käytössä. Lisäksi ainakin tutuilla maatiloilla elukat syövät rypsirehua. Soijaa en väitä epäterveelliseksi, mutta faktat kuntoon kotimaisen lihan kohdalla! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian alhainen kolesteroli on haitallista. Vanhemmiten naisilla pitäisi olla suurempi kolesteroli. Suomessa tuo viitearvo on liian pieni.
Appiukko oli lukenut, että punaista lihaa ei pitäisi syödä kauheasti. Ratkaisi asian sitten vaihtamalla punaisen kokolihan nakkeihin, koska niissähän on enimmäkseen jauhoa niin ei tule sitä lihaa niin paljon syötyä 😁
Vierailija kirjoitti:
Harhaluulo sekin on, että hedelmät olisivat epäterveellisiä.
Kuka sellaista on edes väittänyt? Tässä ketjussa ei ollut tarkoitus KEKSIÄ typerintä väittämää.
Aikoinaan olin myyjänä ja tässä kaupassa myytiin Ritter Sport -suklaata.
Jotkut ihan tosissaan luulivat sen olevan jotain terveellisempää kamaa, kun lukihan siinä sentään "Sport" 😁
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan olin myyjänä ja tässä kaupassa myytiin Ritter Sport -suklaata.
Jotkut ihan tosissaan luulivat sen olevan jotain terveellisempää kamaa, kun lukihan siinä sentään "Sport" 😁
Muitakin taikasanoja on, kuten: "vähemmän rasvaa/sokeria", "paljon proteiinia", "kevyt", "proteiinipatukka", "täysjyvä"....
Vierailija kirjoitti:
Syön salaattia koska se on terveellistä, mut laitan siihen litran salaatinkastiketta.
OT, mutta työterveyshoitaja sanoi, että käytä reilusti vaan, koska salaatinkastikkeissa on hyvin paljon kasvisrasvaa. Ei niitä tietysti litratolkulla pysty vetämään, mutta aika ronksisti niitä salaatin päälle laitan. Eihän niitä rehuja muuten pystyisi syömään.
Että hedelmät olisivat terveellisiä. Sitrushedelmien happo sulattaa hampaat ja hedelmissä on paljon tyhjää fruktoosia. Banaani on puhdasta tärkkelystä. Isot kauppaketjut ovat vain saaneet iskostettua ihmisten mieliin, että hedelmiä on syötävä. Todellisuudessa esim. raaka lanttu tai musta viinimarja sisältää yhtä paljon c-vitamiinia ja ne olisivat lähiruokaa.