Oudoimmat harhaluulot asioiden terveellisyydestä, joihin olet törmännyt?
Tuli mieleen, kun törmäsin äitiin jonka mielestä kaakao (siis ihan se perus kaakaojuomajauhe) on terveellistä, joten lapsi juo vähintään litran päivässä kaakaota.
Isäni puolestaan perustelee älytöntä suolankäyttöään sillä, että "ihminen tarvitsee natriumia".
Kommentit (510)
Vierailija kirjoitti:
Että peruna on epäterveellistä.
Peruna on ihan vitun epäterveellistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että aikuisen maidon juonti on hyihyiyök, mutta voita ei mikään voita?
Aikuisen maidonjuonti ON hyihyiyök. Tissistävieroitus jäänyt kesken.
Aikuisen ei tarvitse juoda maitoa, no okei jos jostain syystä tässä maassa olis aliravittu aikuinen ihminen niin sitten voi juottaa maitoa. Voin syöntiä ja maidon juontia taas on ihan turha verrata keskenää.
Miten niin "jostain syystä"? Tosiasiassa hyvin monet ylipainoisetkin ovat aliravittuja. Ei läskin kertyminen tarkoita sitä että saa ravinnostaan kaikki tarvitsemansa ravintoaineet.
Energiapatukat ovat terveellisiä. Se energia niissä on sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää suuresti se, että joku oikeasti kuvittelee että on terveellisempi vaihtoehto syödä kevyt-tuotteita ja rasvattomia tuotteita, kun vaikka ns. normaalirasvaisia tuotteita. Siis että oikeasti joku syö mieluummin rasvatonta rahkaa ja 5% juustoa, ja huuhtoo nämä alas light-limsalla, kun että söisi ihan rasvaa sisältäviä maitotuotteita, ja jos limsaa on pakko juoda, niin sitä versiota missä on sokeria. Käyttää leivonnassa jotain "Keiju light rasvaseosta" ja makeutusainetta, kun että käyttäisi voita ja sokeria. En oikeasti vaan ymmärrä, en millään.
Ootko ikinä kuullut energiasisältöä ilmentävästä yksiköstä kalorista...
Mitä mieltä olette muuten tästä Mifusta? Itse kierrän kaukaa kaikki tällaiset omasta mielestäni turhuudet mutta kaveripiirissä sitä ostetaan ja näyttää kaupassa monen koriin eksyvän... Itse miellän samaan kastiin härkiksen, nyhtökauran ja muiden puolivalmiiden einestuotteiden joukkoon..
Että salaatti olisi terveellistä. Tosi hullut ovat vegaaneja.
Tässäkin ketjussa nähty kalorimäärän yhdistäminen suoraan terveellisyyteen, esimerkkinä tuo suklaapatukka - myslipatukka asettelu. Se ravinto on muutakin kuin pelkkää energiaa, eikä sen terveellisyys riipu millään lailla energiapitoisuudesta. Onhan siinä lohenkin rasvassa kilokaloreita 900kcal per 100g mutta terveellistä rasvaahan se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää suuresti se, että joku oikeasti kuvittelee että on terveellisempi vaihtoehto syödä kevyt-tuotteita ja rasvattomia tuotteita, kun vaikka ns. normaalirasvaisia tuotteita. Siis että oikeasti joku syö mieluummin rasvatonta rahkaa ja 5% juustoa, ja huuhtoo nämä alas light-limsalla, kun että söisi ihan rasvaa sisältäviä maitotuotteita, ja jos limsaa on pakko juoda, niin sitä versiota missä on sokeria. Käyttää leivonnassa jotain "Keiju light rasvaseosta" ja makeutusainetta, kun että käyttäisi voita ja sokeria. En oikeasti vaan ymmärrä, en millään.
Ootko ikinä kuullut energiasisältöä ilmentävästä yksiköstä kalorista...
Miten se liittyy terveellisyyteen?
Että joulutortut ovat kevyitä ja vähäkalorisia.
Vierailija kirjoitti:
Salaatin ravintoarvo on nolla.
Maidon demonisointi on nykyajan muotivillitys. Maitoa on juotu vuosituhansia ja meidän keho on jopa sopeutunut siihen mutatoitumalla sietämään laktoosia. Ja nyt yhtäkkiä on keksitty että maito onkin se joka sairastuttaa meidät ja on melkeinpä myrkkyä. Huvittavaa.
Jdkslsk kirjoitti:
Mitä mieltä olette muuten tästä Mifusta? Itse kierrän kaukaa kaikki tällaiset omasta mielestäni turhuudet mutta kaveripiirissä sitä ostetaan ja näyttää kaupassa monen koriin eksyvän... Itse miellän samaan kastiin härkiksen, nyhtökauran ja muiden puolivalmiiden einestuotteiden joukkoon..
Mitä vikaa on puolivalmisteissa? Ei se tee ruuasta automaattisesti terveellistä, että tekee sen itse alusta lähtien. Puolivalmisteista voi tehdä ihan terveellistä ruokaa, kunhan valitsee huolella mistä ja miten tekee.
Vierailija kirjoitti:
Jdkslsk kirjoitti:
Mitä vikaa on puolivalmisteissa? Ei se tee ruuasta automaattisesti terveellistä, että tekee sen itse alusta lähtien. Puolivalmisteista voi tehdä ihan terveellistä ruokaa, kunhan valitsee huolella mistä ja miten tekee.
Oletko koskaan katsonut noiden puolivalmisteiden ainesosa luetteloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku kirjoitti että aivot tarvitsee sokeria ja joku toinen että käyttää vain ruskeaa sokeria (fariinisokeria) koska se on terveellisempää.
Jos ihmisen fysiologiasta tiedät mitään niin tiedät, että aivot käyttävät yksinomaan glukoosia (eli sokeria) energiakseen. Sitä ei toki tarvitse saada valkoisesta sokerista tai ruskeastakaan sokerista, mutta aivot todellakin tarvitsevat sokeria ja se on fakta.
Glukoosia kyllä, mitä keho tuottaa hiilihydraateista. Vähän eri asia kuin se että syödään karkkia koska "aivot tarvitsee".
Pakko tunkeutua tähän joukon jatkoksi. Aivot tarvitsevat glukoosia, mutta sen valmistukseen ei tarvita hiilihydraatteja vaan maksa voi valmistaa sitä jostain muustakin, prosessia kutsutaan glukoneogeneesiksi. Eli vaikka ihminen ei söisi muruakaan hiilihydraattia, niin aivot saavat glukoosinsa vaikka ketoneista. Kyllä silti kannattaa jonkin verran syödä hiilihydraatteja, mutta aivot eivät niitä välttämättä tarvitse.
Päivässä vedetään litra rasvatonta maitoa, pari purkkia rahkaa samoin raejuustoa. Kermaa tungetaan jokaiseen ruokaan ja illalla herkutellaan suklaajäätelöllä.
Ei iske osteoporoosi! ( Muuten vain Suomessa on suurimmat osteoporoosi luvut vaikka sitä maitoa litkitään kuin jumalten juomaa..)
Oikun ihosta pukkaa näppylöitä ja vatsaa turvottaa kuin olisi viimeisellä kuulla raskaana!
En pakota ketään lopettamasta maitotuotteita mutta miettimään edes niiden vähentämistä..
Vierailija kirjoitti:
Harhaluulo siitä, että proteiini, joka ei ole eläinperäistä on terveellistä. En ymmärrä, miten viimeisen päälle prosessoitu nyhtis tai härkis on muka terveellistä ja etenkään puhdasta ravintoa.
Kyllä mä aika varma olen, että nuo pavut, linssit ja mantelit ihan terveellisiä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Syön salaattia koska se on terveellistä, mut laitan siihen litran salaatinkastiketta.
Mitä sitten? Vitamiinithan salaatissa on tärkeintä ja ne kyllä saa,vaikka käyttääkin salaattikastiketta. Ei salaattikastike ole epäterveellistä ellei siinä ole paljon säilöntäaineita.
Sä joka et koske kananmuniin: kolesterolipitoisuuksiin veressä vaikuttaa enemmän sun perimä kuin mitä syöt. Tai ainakin mulla. Oon nyt 34v. Kokonaiskolesteroli pariviikkoa sitten 2,7. On aina ollut alle kolme. Usko tai älä. Juon puolisen litraa pannukahvia päivässä 10% kermalla ja usein parikin munaa päivässä. Voisin siis huoletta syödä paljon huonomminkin mutta ei tarvi. Muuten en käytä voita enkä leivo joten eipä näy kananmunat kolesterolissa mulla.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän se ole epäterveellistäkään.
Joo, on tuohon jeesustdluun törmännyg. "On se kyllä melkoinen myrkky."
Toki suomalaisten suosikki vaaleapaahtoinen (ei juoda missään muualla) kitkerältä myrkyltä maistuukin ja närästää.
Kahvin terveysvaikutuksiinhan lukeutuu mm.Parkinsonin taudin riskin huomattava väheneminen, maksasyövän riskin väheneminen, maksakirroosin ehkäisy...