Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä saa ihmisen ajamaan ylinopeutta?

EiVoiMuutaKuinIhmetellä
02.04.2017 |

Nyt selvitetään tämä: Mikä saa ihmisen ajamaan ylinopeutta? Oletan, että täällä on paljonkin ihmisiä, jotka ajavat ylinopeutta tai ainakin jollain tapaa sympatisoivat ylinopeuden ajajia, jos eivät halua tunnustaa ajavansa ylinopeutta.

Itse ajan aina tasan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta tai vähän sen alle tilanteesta riippuen (tilannenopeus). Tieliikennelain mukainen ajotapani kuitenkin aiheuttaa sen, että joku ajaa usein aivan perässäni kiinni, joka on todella vaarallista. Minut on myös useasti ohitettu vaarallisilla tavoilla esim. keltaisen viivan kohdalla, vaikka ajan täsmälleen lain osoittamaa suurinta sallittua nopeutta. Mielestäni on hiukan outoa, että perääni kasaantuu usein pitkä jono autoja, vaikka ajan esim. 80km/h alueella tasan 80km/h. Mielestäni perääni kerääntyvää jonoa ei selitä mikään muu kuin se, että ajetaan ylinopeutta, koska ajan itse suurinta sallittua nopeutta.

Eli mikä saa ihmisen vaarantamaan itsensä ja muut ajamalla kovempaa kuin laki sallii ja toimimalla ylinopeuden aiheuttamien lieveilmiöiden tavalla joita mainitsin?

Kommentit (296)

Vierailija
121/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap on tarkistanut, että mittarinsa näyttää oikein. Itse ajan useimmiten pientä ylinopeutta, sillä siitä ei tule seuraamuksia ja se on liikennevirran todellinen vauhti. Tilannenopeus ratkaisee.

Mikä pakkomielle ihmisillä on ajaa laillisuuden rajamailla, kun voi ottaa nopeutta hieman alas ja ajaa rennosti ilman pelkoa, että normaali vaihtelu menee ylinopeuden puolelle. Koomista katsottavaa nämä kameroiden kyttääjät, jotka vetävät jarrut pohjaan jokaisen kameran kohdalla.

Ajonopeutesi määrittää edellä ajava auto jos se ajaa rajoitusten mukaan. Jos edellä ajavan nopeus on kohtuuttoman hidas, kuten 30km/h alle rajoituksen, niin siitä pääsee kyllä helposti ohi vähänkään pidemmällä suoralla. 

Vierailija
122/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, ketkä valittavat siitä, et toiset ajaa ylinopeutta. Mitä se sinua liikuttaa? Jos joku ajaa minusta ohi niin en minä jää sitä marmattelemaan, että tuokin nyt ajoi ylinopeutta, hyhhyh. Käykö se egon päälle vai mikä siinä on, että harmittaa noin paljon, kun joku ajaa ylinopeutta? Itse ohitan aina sellaisen auton, joka ei osaa käyttää kaasua, vaan pumppaa sitä 80-90km/h, alamäessä vauhti kiihtyy ja ylämäessä hidastuu, myös tasaisella vauhti vaihtelee. Sellaisen perässä on todella turhauttava ajaa ja yleensä kun tällaista lähtee ohittamaan niin painaa kaasua, kun on rinnalla. MIKSI?! Se, jos mikä vaarantaa liikenneturvallisuutta, kun ei halua päästää ohi, vaan kiihdyttää, kun toinen on ohittamassa. Kunhan tuolla ei mitään tuhatta ja sataa painele niin ei minua jaksa kiinnostaa kenenkään ylinopeus.

Olisiko vaikka se, että ylinopeuden ajaja vaarantaa myös muiden turvallisuuden omansa lisäksi? Ja tuo ohituksen estäminen kiihdyttämällä on laitonta siinä missä ylinopeuskin.

Jos satasen alueella ajaa 110km/h niin siinä ei vaaranneta yhtään kenenkään turvallisuutta. Jos ajat satasen alueella 140km/h niin sillon asia on eri. Nopeusrajoitusten nostosta on puhuttu kauan, oliskin jo aika nostaa nykyisten teiden ja autojen kunnon tasolle niin oman elämänsä liikennepoliisitkin voisivat sitten keskittyä siihen omaan ajamiseensa muiden sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkan hidas eteneminen, hyvät keli- ja tieolosuhteet verrattuna alhaiseen nopeusrajoitukseen jne.

Eli omat tarpeet menevät turvallisuuden edelle? Ja miten määrittelet nopeusrajoituksen liian alhaiseksi? Ovatko nopeusrajoitukset laitettu mielestäsi vain arpomalla?

Jos kesäolosuhteissa, keskellä ei mitään on edelleen talvinopeusrajoitukset voimassa, silloin nopeusrajoitukset ovat liian alhaiset verrattuna keli- ja tieolosuhteisiin. Nopeusrajoituksia tuskin on laitettu arpomalla, mutta suurimmassa osassa Suomea liikenne on harvaa ja nopeusrajoitukset laitettu "ruuhkahuippujen" mukaan. Sitä paitsi autojen nopeusmittarin näyttävät kymmenisen prosenttia liian korkeita nopeuksia.

Mihin sinä oikein perustat nämä väitteesi? Keksitkö päästäsi vai kertoiko kaveri? Itse en ole törmännyt kesäolosuhteissa talvinopeusrajoituksiin. Rajoitusten kanssa tulee huomioida myös sään muuttumisen mahdollisuus.

Täh?

Kun valoisalla kelillä tien pinnan ollessa kuiva motarilla on satasen rajoitus niin se on silkkaa holhoamista ja vittuilua! Silloin on kesäkeli, oli mikä kuukausi hyvänsä menossa.

Ja voihan se sää muuttua, totta. Mutta ei se muutu täysin toiseksi silmänräpäyksessä.

Väität siis, että näin alkukeväästä ei ole esimerkiksi mitään runsaan lumisateen riskiä? Olisi varmasti hauskaa vaihdella liikennemerkkejä viikon välein keväisin ja syksyisin.

En ole väittänyt mitään tuonsuuntaista.

Liikennemerkissä voisi lukea "nopeus x kun hyvä keli, nopeus y kun huono". Ihan kun vaikkapa Saksassa voi olla vapaa nopeus kuivalla kelillä ja märällä 120 km/h. Ja homma toimii.

Ja koska se toimii siellä niin se toimisi täälläkin.

Jos katsot noita edellisiä lainauksia, niin tässä on nimenomaan puhuttu talvirajoituksista "kesäkeleillä" ja lähimpänä kesäkelejä talvirajoitukset ovat keväällä ja syksyllä rajoitusten muuttamista lähellä olveina ajankohtina ja silloin on jo olemassa suhteellisen suuri runsaan lumisateen mahdollisuus.

Jos katsot mitä minä kirjoitin niin esitin ratkaisun tuohon. Ja melkoisen kätevän ja hyvin halvan jopa -pelkkä liikennemerkin lisäkilpi riittää.

Tälle vitun holhousvaltiolle on toki järjen käyttö vierasta mutta aina pitää yrittää.

No jos ratkaisusi on tuo vapaa nopeus, niin ymmärrät varmaan minkälaisen infrastruktuurin uusimisen se vaatisi täällä Suomessa, jotta se toimisi kuin Saksassa. Oletko käynyt sellaisella autobahnilla, jossa rajoituksia ei ole?

Huoooh...

Kirjoitan hi-taas-ti jotta ymmärrät: Suomessa ratkaisu voisi olla 120 rajoitus jossa lisäkilpi jossa lukee talvisissa oloissa 100 km/h tms..

Suomeen ei routimisen vuoksi ikinä saataisi vapaiden nopeuksien teitä.

Olen asunut Saksassa ja kokemusta yli 200km/h nopeuksilla ajosta löytyy melkoisesti.

Miten määrittelet talviset olot? Kaikkihan joutuisivat arvailemaan mitä tuo tarkoittaa. Jollekin talvinen olo voi tarkoittaa lunta ja toiselle pakkasta ja kolmennelle jotain ihan muuta. Ideasi lisäisi vain turhia ohituksia.

Jos tien pinta on liukas niin sitten on talvinen keli ja alempi rajoitus. Ja vaan silloin.

Ei VOI olla noin vaikeaa.

Toimii Saksassa -sakko tulee jos poliisi näkee lisäkilven määräystä rikottavan. Ja toimisi Suomessa.

Ja turhaa ohitusta ei olekaan, jos saavutetaan hitaampi niin ohihan siitä mennään jos ei nyt heti olla huoltamolle menossa.

Miten määrittelet tien pinnan liukkauden? Tien pinta voi olla joissain paikoissa liukkaampi kuin toisissa, joten missä menee liukkauden raja?

Vastasit itse kysymykseesi: jos jossain on liukasta (notko, varjoisa metsän kohta tms) niin silloin on alempi rajoitus tarpeen.

Enhän vastannut. Liukkaudelle tulee olla jokin standardi, jotta sitä voidaan mitata. Eli miten määrittelet liukkauden?

Vierailija
124/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap on tarkistanut, että mittarinsa näyttää oikein. Itse ajan useimmiten pientä ylinopeutta, sillä siitä ei tule seuraamuksia ja se on liikennevirran todellinen vauhti. Tilannenopeus ratkaisee.

Olen tietoinen autoni mittarivirheestä, vaikka sillä tiedolla ei olekkaan sinänsä väliä.

Vierailija
125/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat olevinaan etuoikeutettuja ja parempia kuin tavallinen rahvas. Ja joillakin automerkeillä ei näköjään voi ajaa rajoituksen mukaista vauhtia (Audi, Bmw, Volvo ainakin).

Yleensä ne rehvakkaasti ohi ajaneet ovat kuitenkin hetken päästä samassa jonossa muutaman autonmitan edempänä.

Sattumoisin esim. Audin nopeusmittari näyttää todella lähelle sitä todellista etenemisnopeutta, kun taas suurimmalla osalla halvoista automerkeistä se nopeusmittari näyttää vähintään 4km/h enemmän kuin mikä on todellinen etenemisnopeutesi.

Miksihän monet Audi-kuskit eivät sitten usko sitä mittariaan?

Vierailija
126/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, ketkä valittavat siitä, et toiset ajaa ylinopeutta. Mitä se sinua liikuttaa? Jos joku ajaa minusta ohi niin en minä jää sitä marmattelemaan, että tuokin nyt ajoi ylinopeutta, hyhhyh. Käykö se egon päälle vai mikä siinä on, että harmittaa noin paljon, kun joku ajaa ylinopeutta? Itse ohitan aina sellaisen auton, joka ei osaa käyttää kaasua, vaan pumppaa sitä 80-90km/h, alamäessä vauhti kiihtyy ja ylämäessä hidastuu, myös tasaisella vauhti vaihtelee. Sellaisen perässä on todella turhauttava ajaa ja yleensä kun tällaista lähtee ohittamaan niin painaa kaasua, kun on rinnalla. MIKSI?! Se, jos mikä vaarantaa liikenneturvallisuutta, kun ei halua päästää ohi, vaan kiihdyttää, kun toinen on ohittamassa. Kunhan tuolla ei mitään tuhatta ja sataa painele niin ei minua jaksa kiinnostaa kenenkään ylinopeus.

Olisiko vaikka se, että ylinopeuden ajaja vaarantaa myös muiden turvallisuuden omansa lisäksi? Ja tuo ohituksen estäminen kiihdyttämällä on laitonta siinä missä ylinopeuskin.

Jos satasen alueella ajaa 110km/h niin siinä ei vaaranneta yhtään kenenkään turvallisuutta. Jos ajat satasen alueella 140km/h niin sillon asia on eri. Nopeusrajoitusten nostosta on puhuttu kauan, oliskin jo aika nostaa nykyisten teiden ja autojen kunnon tasolle niin oman elämänsä liikennepoliisitkin voisivat sitten keskittyä siihen omaan ajamiseensa muiden sijaan.

Vaarannetaanhan, kun ei ajeta lain mukaista nopeutta, jota kaikkien muiden voi olettaa ajavan. Sujuvinta on kun noudatetaan yhteisiä sääntöjä.

Vierailija
127/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap tarkistuttanut mittarisi? Itsellä on 107-8 = 100 km / h. Minusta jokaisella on OIKEUS ajaa rajoitisten mukaisesti, tämä tuntuu unohtuvan perseessä ajajilla ja on minut jopa ohitettu 40 km tiellä taajamassa. Ajan hitusen (n. 3km/h) ylinopeutta.

Vierailija
128/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap tarkistuttanut mittarisi? Itsellä on 107-8 = 100 km / h. Minusta jokaisella on OIKEUS ajaa rajoitisten mukaisesti, tämä tuntuu unohtuvan perseessä ajajilla ja on minut jopa ohitettu 40 km tiellä taajamassa. Ajan hitusen (n. 3km/h) ylinopeutta.

Olen tarkistanut ja olen maininnut asiasta varmaan kolme kertaa tässä ketjussa.

Vierailija
129/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä alinopeutta ajavat vauhdin vaihtelivat aiheuttaa ohitustarpeen muille autoilijoille. Ja tuntuu että osa alinopeutta körryyttävistä tekee sitä tahallaan, sillä ohituskaista-alueella nämä etanat ajaakin sitten vaikka satasta ettei toinen ehtisi ohi ennen ohituskaistan loppumista. Ja Veikkaanpa että juuri nämä samat liikenteen vaarantavat kiusanhenget valittaa ohitteluista kaikkein eniten ja isompaan ääneen. Ja tällaisia tyyppejä löytyy ihan joka puolelta Suomea!

Mitä on alinopeus? Tieliikennelaki ei ainakaan tunne sellaista termiä.

Ohituskaistan kohdallahan monessa paikassa rajoitus nousee sataseen. Oletko varma etteivät nämä "etanat" vain ajele suurinta sallittua nopeutta?

Niin monta kertaa on nähty kun reilua alinopeutta köröttelevät nysvärit painavat reilusti kaasua ohituskaistan alussa vaikkei nopeusrajoitus muutukaan. Siloin heistä ei pääsisi ohi kuin ajokortin lähtönopeudella.

Siksi ohitankin ohituskaistaosuuksien ulkopuolella -ja silloin ei juuri poliiseistakaan vaaraa ole: useimmiten sinivuokot kukkivat siellä ohituskaistan puolenvälin jälkeen.

Voitko kertoa, että mitä on alinopeus? Tieliikennelaki ei tunne sellaista termiä.

Mieluusti, kas näin: kun keskellä kaunista päivää satasen alueella nysvätään henkilöautolla todellista nopeutta 70-80 km/h ja kerätään jonoa ilman aikomustakaan väistää bussipysäkille niin silloin ajetaan alinopeutta.

No, oliko vaikeaa?

http://www.iltalehti.fi/autot/2015050619637814_au.shtml

Tämän poliisihallituksen ylitarkastajan mukaan on siis ok ajaa 70-80km/h 100km/h alueella, kunhan pitää edellä ajaviin sopivan välin, jotta ohittaminen on mahdollista.

Onko jokin tässä vielä vaikeaa?

Kyllä on.

Kysypä linja-auton tai rekan kuskilta mitä he ovat tuosta mieltä.

Minähän pääsen ohi tehokkaalla henkilöautollani ilman ongelmia, älä huoli.

Eli kyllä on vaikeaa ajatella muitakin. "Yhteispelillä se sujuu" sanottiin joskus -surullista että moni pyyhkii sillä perseensä ja nysvää alinopeutta tientukkona.

Vierailija
130/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkääs palstailijat Ruotsiin ajamaan. Saatatte jopa oppiakin jotain.

Siellä on nimittäin liikennekulttuuri about 20x parempi kuin täällä.

Vierailija
131/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mitenkään mahdollista, että te jotka sitä jonoa peräänne keräätte, koska haluatte tiukasti noudattaa nopeusrajoituksia vielä varmistamalla ajamalla ALLE sen suurimman sallitun rajoituksen, että siirtyisitte hetkeksi vaikka bussipysäkille ja päästäisitte nopeammat ohi? Näin vältyttäisiin niiltä kamalilta ja äärettömän vaarallisilta ohituksilta ja rattiraivolta ja kaiken lisäksi pääsisitte kiillottamaan sädekehäänne ajattelemalla vaikka, että nyt teit todella hienon teon ja pelastit monia ihmishenkiä.

Jos teitä häiritsee ohittelu, niin toisia häiritsee matelu, vaikka olis kuinka sääntö-suomen kannattaja ratissa.

Ajan vakionopeudensäätimellä tasan 7km/h yli nopeusrajoituksen (todellista nopeutta, ei mittarinopeutta). 200 kilometrin matkalla minut ohitetaan useita kymmeniä kertoja, jatkuvasti on joku perskärpänen roikkumassa kiinni takapuskurissa. Siitä nyt ei vaan tule mitään, että alkaisi vielä väistelemään noita luonnevikaisia törkeää ylinopeutta kaahaavia idiootteja, joita siis todellakin riittää.

Vierailija
132/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä alinopeutta ajavat vauhdin vaihtelivat aiheuttaa ohitustarpeen muille autoilijoille. Ja tuntuu että osa alinopeutta körryyttävistä tekee sitä tahallaan, sillä ohituskaista-alueella nämä etanat ajaakin sitten vaikka satasta ettei toinen ehtisi ohi ennen ohituskaistan loppumista. Ja Veikkaanpa että juuri nämä samat liikenteen vaarantavat kiusanhenget valittaa ohitteluista kaikkein eniten ja isompaan ääneen. Ja tällaisia tyyppejä löytyy ihan joka puolelta Suomea!

Mitä on alinopeus? Tieliikennelaki ei ainakaan tunne sellaista termiä.

Ohituskaistan kohdallahan monessa paikassa rajoitus nousee sataseen. Oletko varma etteivät nämä "etanat" vain ajele suurinta sallittua nopeutta?

Niin monta kertaa on nähty kun reilua alinopeutta köröttelevät nysvärit painavat reilusti kaasua ohituskaistan alussa vaikkei nopeusrajoitus muutukaan. Siloin heistä ei pääsisi ohi kuin ajokortin lähtönopeudella.

Siksi ohitankin ohituskaistaosuuksien ulkopuolella -ja silloin ei juuri poliiseistakaan vaaraa ole: useimmiten sinivuokot kukkivat siellä ohituskaistan puolenvälin jälkeen.

Voitko kertoa, että mitä on alinopeus? Tieliikennelaki ei tunne sellaista termiä.

Mieluusti, kas näin: kun keskellä kaunista päivää satasen alueella nysvätään henkilöautolla todellista nopeutta 70-80 km/h ja kerätään jonoa ilman aikomustakaan väistää bussipysäkille niin silloin ajetaan alinopeutta.

No, oliko vaikeaa?

http://www.iltalehti.fi/autot/2015050619637814_au.shtml

Tämän poliisihallituksen ylitarkastajan mukaan on siis ok ajaa 70-80km/h 100km/h alueella, kunhan pitää edellä ajaviin sopivan välin, jotta ohittaminen on mahdollista.

Onko jokin tässä vielä vaikeaa?

Kyllä on.

Kysypä linja-auton tai rekan kuskilta mitä he ovat tuosta mieltä.

Minähän pääsen ohi tehokkaalla henkilöautollani ilman ongelmia, älä huoli.

Eli kyllä on vaikeaa ajatella muitakin. "Yhteispelillä se sujuu" sanottiin joskus -surullista että moni pyyhkii sillä perseensä ja nysvää alinopeutta tientukkona.

Minua ei kiinnosta linja-auton tai rekan kuljettajan mielipide pätkän vertaa, jos minulla on poliisihallituksen ylitarkastajan mielipide. Minua kiinnostaa lain noudattaminen ja lain noudattamisen luoma liikenneturvallisuus. Tieliikennelaki luo yhteispelin liikenteeseen. Surullista, että moni pyyhkii sillä perseensä.

Vierailija
133/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat olevinaan etuoikeutettuja ja parempia kuin tavallinen rahvas. Ja joillakin automerkeillä ei näköjään voi ajaa rajoituksen mukaista vauhtia (Audi, Bmw, Volvo ainakin).

Yleensä ne rehvakkaasti ohi ajaneet ovat kuitenkin hetken päästä samassa jonossa muutaman autonmitan edempänä.

Sattumoisin esim. Audin nopeusmittari näyttää todella lähelle sitä todellista etenemisnopeutta, kun taas suurimmalla osalla halvoista automerkeistä se nopeusmittari näyttää vähintään 4km/h enemmän kuin mikä on todellinen etenemisnopeutesi.

Miksihän monet Audi-kuskit eivät sitten usko sitä mittariaan?

Eivät varmaan luota mittariin, koska vilkutkaan eivät yleensä näytä Audeissa toimivan.

Vierailija
134/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80 km/h rajoituksen kohdalla on suurin sallittu nopeus 80 km/h (rajoitus) + 3 km/h (mittalaitevähennys) + 6 km/h (rikesakkoraja) = 89 km/h. Jos ajat 10% alle suurimman sallitun, niin ihmekkö tuo jos sitä jonoa kertyy.

Onko tieliikennelaki sinulle vieras käsite?

Ei tietenkään, mistä sinä luulit minun nuo kaivaneen?

Vierailija
135/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80 km/h rajoituksen kohdalla on suurin sallittu nopeus 80 km/h (rajoitus) + 3 km/h (mittalaitevähennys) + 6 km/h (rikesakkoraja) = 89 km/h. Jos ajat 10% alle suurimman sallitun, niin ihmekkö tuo jos sitä jonoa kertyy.

Onko tieliikennelaki sinulle vieras käsite?

Ei tietenkään, mistä sinä luulit minun nuo kaivaneen?

Mitä tarkoittaa suurin sallittu nopeus?

Vierailija
136/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en aja ylinopeutta, mutta onhan se logiikka ihan selvä. Ts. se on ihan sama asia kuin vaikkapa punaisia päin kävellessä. Jos nopeusrajoitus ei ole kohtuullinen, ihmisillä on taipumus olla noudattamatta sitä. Kohtuullisuus on tietysti suhteellinen käsite, mutta ääripään esimerkkeinä, vaikka nopeusrajoitukset poistuisivat kokonaan, kukaan ei varmasti ajaisi moottoritietä 30 km/h tai vastaavasti paahtaisi pihatiellä 120 km/h. Ihmisillä on siis aika hyvä käsitys siitä mikä on turvallinen tilannenopeus.

Tämähän ei pitäis paikkaansa. Ihmisillä on oikeesti aika huono käsitys siitä mikä on turvallinen tilannenopeus. Johan sen näki siitä lahdentien ketjukolarista muutama talvi sitten. Keli huono ja näkyvyys lähes nolla. Silti porukka paahtoi 80-100 km tunnissa ja yli 200 auton kolarisuma oli taattu. Ja tän jälkeen sä väität että rajoituksia ei tarvita kun ihmisten oma järki muka toimii. Ei toimi, ei.

Ei tullut mieleen, että ihmiset painaa moottoritiellä kovaa koska siellä on ne rajoitukset. Jos mitään rajoituksia ei olisi, ne olisivat ajaneet siellä 60 km/h.

No ei tullut. Mulle ainakin opetettiin jo autokoulussa, että nopeus on aina sovitettava keliin. Nopeusrajoitus on vain korkein sallittu nopeus. Sitä ei tarvitse orjallisesti noudattaa, jos sää on huono. Hiljempaa saa ja pitää ajaa jos näkyvyys on esim. lumipyryn takia huono. Silloin ei ajella edes moottoritiellä satasta. 

Jos edes lumipyry ja todella huono näkyvyys ei ihmisiä saa havahtumaan ja laskemaan tilannenopeuttaan niin miten ne osasi valita sen oikean ja turvallisen nopeuden muulloinkaan. Eivät mitenkään. Syytellään vaan nopeusrajoituksia. Mikä on naurettavaa. 

Vierailija
137/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkan hidas eteneminen, hyvät keli- ja tieolosuhteet verrattuna alhaiseen nopeusrajoitukseen jne.

Eli omat tarpeet menevät turvallisuuden edelle? Ja miten määrittelet nopeusrajoituksen liian alhaiseksi? Ovatko nopeusrajoitukset laitettu mielestäsi vain arpomalla?

Pääosin kyllä. En tiedä kuin kaksi paikkaa Suomessa missä rajoitus on selvästi liian suuri, muuten voitaisiin rajoitukset aika monilta osin poistaa kokonaan.

Suomessa on maaseudulla aivan naurettavan kovat sallitut nopeudet suhteessa teiden laatuun

Kuten sanoin, minä tiedän kaksi paikkaa missä noin on. Toinen on Kustavissa ja toinen on jossain Tampereen ja Jyväskylän välillä, sen tarkemmin en edes muista.

Vierailija
138/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton mittarit näyttää lähes järjestäen hiukan liikaa. Eli jos ajat omasta mielestäsi tasan tienopeutta, niin ajat todellisuudessa alinopeutta tai jos ajat omasta mielestäsi alinopeutta, niin ajat merkittävää alinopeutta. Siksi sitä jonoa kertyy perääsi.

Vierailija
139/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olen joskus ajanut ylinopeutta? Syy on ollut useinmiten kiire. Joskus tulee tehtyä virhearvioita matka-ajasta, jos eteen tulee yllättäviä ruuhkia, tietöitä yms. Jotta ei myöhästyisi töistä/tärkeästä palaverista on pakko vähän ajaa ylinopeutta. Pyrin kuitenkin pitämään nopeudet kohtuullisina, niin että ylinopeus on max 5 km/h, mikä pysyy alle sakkorajan. Ja koska auton nopeusmittari heittää sen 2 km/h, niin voi huoletta auton mittarin mukaan kaasutella sen 7km/h ylinopeutta. Joskus kun on tullut ajettua kovempia nopeuksia on ns. ollut hätä kyseessä tai vaarallinen ohitustilanne, jolloin on ollut pakko ajaa ylinopeutta ts. jos noudatan rajoituksia törmään vastaantulevaan autoon jolloin valitsen niistä paremman vaihtoehdon. Täytyy myös todeta, että olen useammin joutunut vaaratilanteisiin autolla, kun edessä oleva auto on ajanut alinopeutta, esim. motarikaistalle liitytään liian hitaalla nopeudella tai siirrytään ohituskaistalle esim. 80 km/h, kun takana olevan autot ajavat 120 km/h. Sellaiset tilanteet aiheuttavat helposti ketjukolarin vaaran.

Vierailija
140/296 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat tunarit eivät yleensä osaa käyttää vilkkuakaan.

Kokemukseni mukaan se on yleensä pieni vanha Wolkswagen, Nissan tai vastaava joka ei osaa käyttää vilkkua ja vaihtaa kaistaa myös nelikaistaisella tiellä niin pienellä turvavälillä että heidän autonsa perä melkein viistää toisen auton keulaan lommon.

Ja jälleen juuri tänään kävi näin. Rinnalla ajoi ruuhkassa pieni vanha auto joka kiihdytti juuri ja juuri mun keulan kohdalle ja sitten ilman vilkkua käänsi autonsa eteeni, noin 20cm oli etäisyyttä mun auton keulaan. Siitä se jatkoi törttöilyään vaihtamalla mun vasemmalla puolella olevalle kaistalle taas vilkuttamatta ja muita varomatta. Oli suoranainen ihme että mitään vakavampaa ei sattunut muuta kuin että me muut autoilijat jarrutettiin ja säikähdettiin tuota törttöilijää.