Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä vanhempi, joka "et joutunut luopumaan mistään" hankittuasi lapsia – minkälaista elämää oikein elit?

Vierailija
21.03.2017 |

Kommentoin toiseen ketjuun, että jos minä saisin lapsia ja jatkaisin elämää samaan malliin, lapseni otettaisiin huostaan alle viikossa. Ymmärrän täysin, että jollakulla se eniten vaativa juttu elämässä on työväenopiston jumppa kerran viikossa, ja sellaiseen elämään lapsi solahtaa varmaan paljon helpommn.

En kuitenkaan oikein osaa kuvitella, miten on fysiikan lakienkaan mahdollista ottaa hoidettavakseen jokin lapsen kokoinen projekti ilman, että se on jostakin muusta pois. Aikaa ja rahaa kun on meillä jokaisella rajoitettu määrä.

Jos olet sellainen aika–avaruusjatkumoa venyttävä supermamma, etkä ole joutunut luopumaan harrastuskerroistasi, yksinolotunneistasi, kahdenkeskisistä hetkistäsi puolison kanssa,kahvilla ja kaljalla käynneistäsi, kaveritapaamiskerroistasi, jokaviikonloppuisista pitkään nukkumisista puolisosi kanssa, seksistä milloin ja missä tahansa, osastakaan shoppailubudjettiasi tai yleisestä elämän heppoudesta ja huolettomuudesta, haluaisin tosissani kuulla, miten se on mahdollista.

Olen kyllä valmis myös hyväksymään, ettei tämä ole oikeasti mahdollista, mutta yritetään!

Kommentit (328)

Vierailija
321/328 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun käy sääliksi raasuja lapsia. Täällä annetaan selitykseksi lasten hankinnalle sitä, että parisuhde ei ole vakava ennen lasten hankintaa. Lapsia pitää tehdä kolmikymppisenä, koska silloin se mieli muuttuu kuin aikuistuu. Ei koeta, että lapsettomien mielipiteet ja tuntemukset omista arvoistaan olisi yhtä valideja kuin lisääntyvien. Elämällä ei nähdä olevan oikeaa sisältöä ilman lapsia. Ei edes osata rakastaa muita ihmisiä aidosti elleivät he ole omia lapsia, koska vasta omat biologiset lapset opettavat rakkauden taidon. Kehuskellaan, kuinka lapsista on hyötyä sitten vanhana, kun he hoitavat vanhempiaan. Sälytetään siis lasten niskoille kauhea taakka tulevaisuutta ajatellen, ikuisesti sidottuja vanhempiinsa. Eivät voi suunnitella elämää esim. maailmalla. Sisaruksia hankitaan, jotta he helpottaisivat lastenhoitotaakkaa vanhemmilta. Vanhempien sisarusten siis oletetaan pienestä pitäen hoitavan nuorempia sisaruksia. Heille ei anneta omaa päätösvaltaa sen suhteen, haluavatko olla lasten kasvattajia vai eivät. Rohkeus nähdään sinä, että uskalletaan tehdä lapsia. Sen sijaan rohkeutta ei nähdä siinä, että valitsee ryhmäpaineen sijasta lapsettoman elämän, koska tietää ettei se ole itseä varten. Leikitään suvaitsevaisia, mutta oikeasti ollaan vain suvaitsevaisia muita äitejä kohtaan. Lapsettomat naiset nähdään halveksuttavina ja heiltä vaaditaan jatkuvasti selityksiä sille, miksi eivät lapsia halua ja vihjaillaan, että kyllä se mieli muuttuu muutaman vuoden sisällä, jos on "normaali" nainen.

Lapsiparat, mitä arvoja tulevatkaan oppimaan ja miten heillekin tullaan tunkemaan samaa ydinperheen unelmaa vaippaikäisestä asti.

Voi sua pientä.

Minkä ikäinen olet?

Voi sinua aikuista äityliiniä. Sinä olet niin kypsä ja aikuistunut lasten myötä. Voit alentavasti leikkiä, että toinen on pikkuinen ja nuori, kun on eri mieltä kanssasi. Voi voi kuin olet esimerkillinen aikuistunut ja kypsä äityliini. Puspus. Taputa itseäsi olkapäälle kun olet noin kypsä aikuistunut mammaliini lisääntymisen myötä.

Ydinperheen unelmaa..

Mikä se sellainen on? Oletko itse eroperheestä ja traumatisoitunut?

Kuka on vaatinut selityksiä sinulta?

Mikä on ryhmäpaine? Mielumminkin luonto hoitaa asian.

Se on vähän niin, että kun se vauvakuume tulee, niin ei siinä paljon kysellä " rohkeutta" sitä vastaan taistella.

Ja mikä on sinusta " oikea" syy toivoa lapsia?

En ole avioeroperheestä enkä ole traumatisoitunut. Kuinka niin? Luuletko, että jos nainen ei halua lapsia hänen on oltava jollakin tavalla traumatisoitunut tai päästään vialla? Tajuatko yhtään mitä selität? Minut on vain yksinkertaisesti kasvatettu tavoittelemaan sellaista elämää, mikä tuntuu itselle sopivalta. Ja jos siihen ei kuulu lapset, niin se on ollut yhtä luonnollinen valinta kuin jollekin toiselle lasten hankkiminen. Minua ei ole kasvatettu ajattelemaan, että naisen rooliin kuuluu automaattisesti olla myös äiti vaan, että naisella on arvo myös ilman lapsia ja lisääntymistä.

"Luonto hoitaa asian" Juuri tällaiset kommentit ovat inhottavia ja alentavia teidän äitien suunnalta. Ihan kuin esittäisit, että on jotenkin luonnotonta, jos nainen ei missään vaiheessa ala haluta lapsia, koska äitiys on se ainoa oikea ja luonnollinen valinta naiselle. Juuri tällaisilla kommenteilla sinä osoitat, kuinka suvaitsemattomia te äidit oikeasti pinnan alla olette muita (lapsettomia) naisia kohtaan.

Ihan itse neito lukee nyt uudelleen mitä kirjoitti HYVIN halveksivaan sävyyn.

Sinä et oikeasti voi olla tosissasi??

Tai ehkä se kuuluisa vauvakuume on pehmentänyt oman ajatusmaailmasi, etkä tajua, millaisilta teidän selittelyt lasten hankinnalle muiden korvissa kuulostavat?

Ihan oikeasti olen sitä mieltä, että jos joku hankkii lapsia, koska se kuuluu tiettyyn ikään, tekee parisuhteen vakavammaksi, vanhuudenturva on turvattu, lapset voivat sitten hoitaa pikkusisaruksiaan, se on naisen luonnollinen tehtävä, joka pitää täyttää, ei voi muuten tietää, mitä rakkaus on jne., on lasten kannalta vahingollista. Ja toivon todella, ettei tällainen ajatusmaailma siirry lapsille, vaan he pystyvät tekemään omat päätöksensä oman elämänsä suhteen. Vaikka se tarkoittaisi sitä, että joutuu kyseenalaistamaan tällaiset mammapaineet äitiensä taholta.

Mitkä ihmeen mammapaineet??

Sä oot oikeasti lapsiparka niin sekaisin.

En mä jaksa puhua tuollaisen kanssa joka on täysin irrallaan normaalista elämästä.

Mä kysyn edelleen, aloitetaan siitä minkä ikäisen ihmisen kanssa keskustelen, epäilen puhuvani parikymppisen kanssa?

Miksi kuvittelet, että haluan kanssasi edes keskustella?  Et selvästi ole kykeneväinen keskusteluun.

Ainut toiveesi ja argumentointitapasi tässä "keskustelussa" on leimata minut lapsiparaksi, täysin irrallaan normaalista elämästä olevaksi parikymppiseksi, jotta voisit itseäsi tyydyttävällä syyllä (nuori ikä) mitätöidä toisen ihmisen näkökulmat merkityksettömiksi.

En ole parikymppinen lapsiparka. Olen tätä mieltä etkä valitettavasti voi mielipidettäni mitätöidä vetoamalla liian nuoreen ikään. Tietenkin voit sen pikkupääkopassasi tehdä, jos et millään pysty sisäistämään, että joku ihminen voi olla eri mieltä kanssasi.

Mitkä ihmeen näkökulmat.

Mä sanon edelleenkin, lue mitä kirjoitit ja mieti sitten uudelleen.

Sulle on normaali elämä ilmeisesti ihan outo käsite. Mä en tiä mitä sulle on tehty, mut voin sanoa että ihan normaalit ihmiset hankkii ihan normaaleista syistä ihan normaaliin parisuhteeseen ihan normaaleja lapsia ja se on ihan normaalia.

Ei sulla ollut mitään näkökulmia vaan kirjoitit perheistä ja äideistä hirvittävän rumaan sävyyn.

Edelleen, ne asiat, mitä siinä viestissä oli lueteltu, olivat teidän av-mammalaisten omista viesteistä poimittuja. Te olette tuollaisia kirjoitelleet syiksi lasten hankinnalle. Älä siis sysää vastuuta teidän mammojen perusteluista muiden suuhun. Ja tuo sun normaalin elämän julistus alleviivaa hyvin selvästi, miksi sinun kanssasi on turha vaihtaa ajatuksia erilaisista elämänvalinnoista. Sinulle on olemassa vain se yksi ja ainoa oikea normaali elämäntapa. Muuta et edes osaa kuvitella.

Toivon, että lapsillesi tulee hieman avarampi näkökulma elämään ja muihin ihmisiin. Ehkä koulussa opetetaan, kun kotona selvästikään ei.

Sinulta kysyttiin jo, mikä on sinusta " hyväksyttävä" syy haluta lapsia?

Minusta aikaisemmin yksi kirjoittaja oli kuvannut hyvin, kuinka hän haluaa uuden yksilön, perheenjäsenen osaksi perhettään ja osa tämän ihmisen itsenäiseksi persoonaksi kasvamisen prosessia. Lapsi ei siis ollut keino vakiinnuttaa parisuhde ja muuttaa se vakavammaksi. Lapsi ei ollut vanhuudenturvan tae tai lapsenlikka nuoremmille sisaruksille. Lasta ei hankittu, koska oltiin tultu tiettyyn ikään ja ajateltiin sen olevan merkki aikuistumisesta tai ainut keino kokea aitoa rakkautta. Vaan omaan perheeseen haluttiin uusi yksilö lisää. Se kuulosti minusta siltä, että lapsi oli itsessään toivottu. Ei vain tavan vuoksi hankittu, keinona saavuttaa "normaalius" muiden silmissä tms. Sellaisen syyn ymmärrän. Mutta toivon, että myös ymmärretään, ettei se ole kaikkia varten.

No totta helkkarissa tuo on jokaisen äidin pohjimmainen syy, mitä ihmettä sä kuvittelit?

Luulitko oikeasti että joku palvelija ja hyväksikäytettävän saanti on ykkösprioriteetti??

Itse koin vauvakuumeen tuovan minulle vapautuksen peloistani. Pelkäsin raskautta, synnytystä, verikokeita, uutta elämänvaihetta.

Sitten se kaipuu lapseen iski ja luonto hoiti asian niin, että lapsenkaipuu peitti pelot ja huolen ja päätin heittäytyä.

Meillä ainakin jokainen lapsi on erilainen yksilönsä joista olen onnellinen että olen saanut JUURI HÄNET meille.

Ei nyt oikeasti kenenkään syy haluta lasta ole mikään aika tai ulkopuolinen paine, älä höpsi!!!

En usko, että se on jokaisen äidin pohjimmainen syy. Varsinkin näissä tapauksessa, missä äidit kiihkeästi julistavat, miten normaalin elämän pitää mennä. Normaali parisuhde, normaali perhe, normaali elämä, normaali, normaali. Siitä huomaa, että jotkut äidit odottavat lapsen olevan jatke sille omalle normaalina pitämälleen elämälle. Ei tiedosteta sitä, että lapsi tosiaan on yksilö, joka saattaa valita jotakin aivan muuta itselleen kuin vanhempansa. Mites sitten kun lapsi ei täytäkään sitä äidin julistamaa normaaliutta?

Ja kyllähän useampi on täälläkin kirjoittanut, että ulkopuolinen paine sai hankkimaan lapsia. Tämähän tuli ilmi ketjussa, jossa lasten hankintaa katuvat äidit puivat ajatuksiaan. Mutta palstallahan tämä halutaan lakaista maton alle höpsispöpsis-puheena tai leimata kyseiset äidit epänormaaleiksi ja mielenvikaiseksi. Ulkopuolisten paine lastenhankintaan on ihan aito ilmiö. Minkähän takia sitä ei vain haluta myöntää ja ehkä korjata sitä käytöstä muita naisia kohtaan sen sijaan, että leimaisi naiset, jotka haluavat jotakin muuta kuin lapsia elämältään...

Toi normaali oli vastine tuolle sun älyttömälle maailmankuvalle jonka latasit eetteriin ensimmäisenä, eli se teksti, johon vastasin alunperin, ei siis ap.n kirjoitus vaan sun kommentti.

Lue se niin ymmärrät mihin vastasin niin ei tarvi enää saivarrella, jooko?

Kukaan ei hanki lapsia ulkopuolisesta paineesta, eikä sunkaan tarvi.

Normaali lapsiperhe ei hanki lapsia orjiksi, kuten sinä sanoit.

Sitä tarkoitin normaalilla.

Mut sun normaalista en tiedä mitään.

Vastine mille maailmankuvalle?

Ai sille, että vanhemmat ei perustelisi lastenhankintaa sillä, että vanhana sitten heitä hoitavat? Tai, että parisuhde ei ole vakava ennen kuin on yhteisiä lapsia? Tai että kannattaa hankkia useampi lapsi, jotta vanhemmat voivat huolehtia nuoremmista, pitää ns. seuraa, jotta vanhemmat saavat omaakin aikaa? Tai ettei painostettaisi muita naisia hankkimaan lapsia koska muuten ei voi tietää todellisen rakkauden merkitystä tai sillä, että lasten hankinta on luonnollista, koska nainen ei ole nainen ennen kuin kokee äitiyden? Tai leimata nainen mielenvikaiseksi, jos hän ei olekaan kokenut samanlaista autuutta äitiydestä kuin muut äidit antavat ymmärtää?

Kuten olen monta kertaa sanonut, niin nämä on tämän palstan mammojen aivoitusten antia. Ei kuvasta minun maailmankuvaani, vaan teidän mammojen. Ainakin osan teistä mammoista. Itsehän tällaista olette palstalle suoltaneet muiden luettavaksi.

Joo mun maailmankuva on hyvin erilainen kuin sun. Onneksi. Olet valehteleva fanaatikko ja laitat muiden suihin keksimiäsi valheita, jos he eivät myötäile sinun kirjoituksiasi tai ovat kanssasi eri mieltä asioista.

Vierailija
322/328 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Very late to this party mutta siis: ymmärrän mitä aloittaja ajoi takaa mutta mun mielestä siinä erottelussa, kokeeko luopuneensa vai kokeeko vain elämänsä muuttuneen, on pointtia.

Esim. Jos käyt töissä ja harrastat asiaa X, ja alat sitten harrastaa asiaa Y, josta innostut ja joka viekin tosi paljon aikaa. Päätät panostaa Y:hyn ja ainakin väliaikaisesti lopettaa X:n. Sanoisitko, että luovuit X:sta Y:n takia? Ehkä, mutta mä ainakin kokisin, että valitsin Y:n koska halusin...

Lisäksi tässä on se, että ihmisten elämä muuttuu iän myötä yleensä joissain suhteessa joka tapauksessa. Esim. Mulle ystävyyssuhteet ovat tärkeitä. Kuitenkin kaikilla läheisillä ystävilläni, siis niillä joiden seurassa viihdyn hyvin ja joihin haluan panostaa, on lapsia ja työt, joten vaikka minulla ei olisi lapsia, en voisi tavata heitä yhtä vapaasti kuin teininä/parikymppisenä.

Ja siis, mun elämä on tällä hetkellä juuri sellaista kuin olen aina toivonut. Mun on siis hyvin vaikea taivuttaa itseäni ajattelemaan, että olisin luopunut jostain lasten myötä. Paitsi joo, yli viikon ulkomaanmatkoista. Eli oikeassa ap on, toki. Mä vaan en ajattele sitä noin konkreettiselta kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/328 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me teimme lapset opintojen loppuvaiheessa, ennen kuin kumpikaan oli saanut vakitöitä. En kokenut siinä tilanteessa, että olisin kauheasti joutunut luopumaan asioista...Opiskeluaika alkoi olla ohi, joten opiskelijaelämästä luopuminen oli jo aloitettu. Tähän liittyen luovuimme myös opiskelija-asunnosta ja siirryimme vuokralle yksityisille markkinoille.

Ehkä siinä jäi väliin elämänvaihe, jossa muutellaan ympäriinsä pätkätöiden perässä valmistumisen jälkeen. Tai vietetään vaikka vuosi ulkomailla matkustellen. Mutta kun ei elämämme ollut sellaista ennen lapsiakaan, enkä voi tietää, olisimmeko eläneet tällä tavalla vai emme.

Jos olisimme tehneet lapset myöhemmin, olisi tilanne ollut varmaankin erilainen.

Vierailija
324/328 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta parisuhteessa joutuu luopumaa paljon enemmästä kuin saadessaan lapsen. Parisuhteessa joutuu luopumaan vapaudestaan ja oikeudestaan olla minä. Omat rahat, omat tavat, omat ystävät - kaikki ne joutuu määrittelemään uudestaan suhteessa toiseen.

En ymmärrä ihmisiä, jotka tarvitsevat toisen ihmisen suojakseen matkalle Siperiaan tai eivät huomaa, miten paljosta joutuvat luopumaan käpertyessään toisen kainaloon nukkumaan. Mitä elämää on sellainen, missä töiden jälkeen ei voi tehdä mitä haluaa vaan pitää lähteä treffeille, kun toinenkin nyt sattuu kaupungissa olemaan. Kun suhde ei pysy kasassa, jos ei leikitä, että vielä seurustellaan.

Ap:n kuvaus parisuhteesta tuntui minusta vankilalta.

Tottakai parisuhteessa joutuu luopumaan tietyistä vapauksista ja oikeuksista. Rahoja nyt ei onneksi tarvitse määritellä mitenkään "meidän" rahoiksi ja yksityisyyttäkin on oikeus olla sekä omat ystävät. 

Mutta mikä ihmeen "leikitään, että seurustellaan", jos käydään elokuvissa? Missä ihmeen maalaiskylässä olet elämäsi elänyt, jos tällaiset pienetkin elämisen ja aktiivisuuden merkit puolison kanssa on muka turhanpäiväistä leikkimistä? Enemmänhän sitä tehdään yhdessä kun ollaan vaikka aviossa kuin että seurustellaan (en kyllä voi ymmärtää, mikä ihmeen ero näilläkin on, kun harvaa nykyään solmii mitään avioliittoja eikä se paperi muuta itse suhdetta mitenkään).Sitäpaitsi on melko normaalia, että sen puolisin kanssa haluaa viettää aikaa mieluummin kuin yksin - vaikka toki yksinolokin on tärkeää. Se leffa ilahduttaa ja piristää. Kuullostaapa kamalalta vankilalta, kun saa nauttia elämästä haluamallaan tavalla. Ehkei kannata sekoittaa niitä omia preferenssejä muihin ja tehdä niiden perusteella mitään johtopäätöksiä. 

Vierailija
325/328 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppii

Vierailija
326/328 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
327/328 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkipäivät tein töitä, kävin parina iltana viikossa kuntosalilla ja viikonloppuisin lenkkeiltiin miehen kanssa, käytiin museoissa ja leffassa sekä katsottiin iltaisin sarjoja. Lomilla käytiin kansallispuistoissa ja mökillä. 

Lapsi nukkui hyvin, joten saatiin kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa aina iltaisin, kaverit tulivat käymään meillä kotona ja esimerkiksi piknikille sekä museoon otimme lapsen mukaan ihan vauvasta alkaen. Kansallispuistoonkin lapsi on otettu mukaan taaperona. Lenkeillä lapsi alkoi kulkea mukana vastasyntyneenä, koska meillä on koira, jota piti ulkoiluttaa äitiyslomallakin. 

Esimerkiksi baareilusta en ole tykännyt koskaan, koska en koe saavani humalasta oikein mitään positiivista. 

Vierailija
328/328 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vähemmän omia juttuja, mistään en ole luopunut. Lapsilla on myös toinen yhtä paljon osallistuva vanhempi. 

-neljän äiti 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän