Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotko psykoterapeuttien olevan riittävän viisaita työhönsä?

Vierailija
28.10.2022 |

En usko että psykoterapeutit ovat tarpeeksi viisaita kyetäkseen auttamaan niin monenlaisia ihmisiä. Ajattelen esimerkiksi etten itse hyötyisi psykoterapiasta koska en usko että useimmat psykoterapeutit olisivat ymmärrykseltään riittäviä terapoimaan minua. Kävisin itseäni vähemmän viisaan pakeilla autettavana. Eihän siinä olisi mitään järkeä. Vai luulenkohan vain liikoja itsestäni? Joka tapauksessa tämän oletuksen takia en pystyisi motivoitumaan terapiaan. Muilla samoja ajatuksia?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulet liikoja itsestäsi. Toki varmasti mätiä omenoita mahtuu joukkoon, mutta jos et itse ole aihetta opiskellut ja siitä ei ole kokemusta, on todennäköistä että ammattilaiset tietävät siitä enemmän.

Vierailija
2/19 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulet liikaa itsestäsi.

Mutta sen olen huomannut että koska psykoterapeutiksi kouluttautuminen ei ole ihan halpaa hommaa niin sinne hakeutuu keskivertoa paremmin toimeentulevaa porukkaa. Sekä oman että joidenkin tuttujen kokemuksen mukaan terapeuttien on joskus vaikeaa ymmärtää köyhyydestä/pienituloisuudesta seuraavia ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että luulet liikoja itsestäsi. Tai siis yliarvioit "viisauden" merkitystä, mitä se sitten sinulle tarkoittaakin, onko se älykkyysosamäärän mittaamaa älykkyyttä, elämänkokemusta vai jotain muuta. Psykoterapeuteilla on kuitenkin koulutusta ihmisen mielen toiminta- ja reagointimekanismeista ja niiden muuttamisesta, ja kokemusta ammatistaan. Terapia voi auttaa silti siis vaikka sinä olisitkin esim. älykkäämpi. 

Vierailija
4/19 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Uskon että parantava asia on lähinnä vieraalle puhuminen ja plasebomainen vaikutu siitä tiedosta, että kyseessä on jokin tehokas psykoterapia. Joissakin asioissa on varmaan tietyt toimintatavat tai neuvot, mitkä psykoterapeutilta voi saada avuksi, mutta mitä nyt kuunnellut näitä kokemuksia, niin yetapeutilla käynti on lähinnä sitä, että asiakas vaan puhuu ja psykoterapeutti kuuntelee. Melko kallista kuuntelua.

Vierailija
5/19 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin alapeukun aloitukseen koska vastaan otsikkoon kieltävästi.

Vierailija
6/19 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmasti löytyisi riittävän viisas terapeutti sinullekin. Myös hyvin älykkäillä ihmisillä voi olla itsessään asioita joita he ei ymmärrä eikä edes tiedä ettei ymmärrä.

Vierailija
7/19 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapia ei sovi kaikille eikä se aina ole älystä kiinni.

Toiset parantavat itse itsensä, ehkä se olisi sinullekin oikea vaihtoehto?

Vierailija
8/19 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa psykoterapeuteista on hyviä työssään. Lähinnä omien henkilökohtaisten ominaisuuksien vuoksi. Psykiatria ei mielestäni ole tiedettä.

Veikkaan, ettei monikaan somaattisen puolen lääkäri Freud- höpötykseen tai muuhun hömppään usko. Onneksi Kela rajaa kaikkein älyttömimmät terapiamuodot pois. Ratkaisukeskeinen terapia on mielestäni eri asia, ja sekin toimii vain jos terapeutti on itse psyykkisesti kunnossa. Valitettavasti psykiatriselle alalle vaikuttaa mielestäni haluavan etenkin ne, joilla on itsellään persoonallisuus- sekä mielenterveyshäiriöitä. Vallanhalua, narsistisia ja epävakaita piirteitä sekä empatiakyvyttömyyttä. 

Kokemusasiantuntijuus voi mielestäni olla psykiatrisella alalla suuri etu ja vahvuus, kunhan hoitaa ensin itsensä kuntoon. Valitettavasti psykiatrian alan lääkärit, hoitajat sekä terapeutit vaikuttavat mielestäni olevan haluttomia sekä kyvyttömiä realistiseen itsearviointiin. Potilaiden palaute ei mielestäni pääsääntöisesti merkitse heille yhtään mitään. 

Vierailija
9/19 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoskareitahan ne on siinä missä ennustajat sun muut.

Vierailija
10/19 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen psykologitaustaista psykoterapeuttia.

Vierailija
11/19 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän suuntauksesta. Esim kognitiiviset psykoterapeutit eivät useinkaan ole reflektoineet omia ongelmiaan tarpeeksi ja tämä sitten näkyy potilastyössä. Heidän oma terapiansa on niin lyhyt.

Vierailija
12/19 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni "viisas" ihminen on oikeastaan aika tyhmä omissa asioissaan. On vaikea nähdä omia ajattelu- ja toimintatapojaan ja tutkia niitä kriittisesti. Ulkopuolisesta ihmisestä voi olla siinä paljon apua. 

Esim. minä olen pitänyt itseäni varsin älykkäänä mutta silti oman elämän suhteen on ollut asioita joissa ratkaisu on ollut ihan yksinkertainen mutta en ole jotenkin nähnyt sitä itse. Esim. minulla oli valtava elämän merkityksettömyyden ja tyhjyyden tunne, ja ärsytti kun terapeutti alkoi ehdotella että etsin jotain mukavaa tekemistä, ystäviä, harrastuksia yms. Että mulla on eksistentiaalinen kriisi ja vähintään pitäisi vaihtaa ammatti tai hankkia lapsi tai jotain ja sinä ehdotat harrastuksia? Mutta ihan oikeassa se oli, olin äärimmäisen yksinäinen ja en tehnyt muuta kuin kävin töissä, aina samassa Prismassa kaupassa ja joskus harvoin kävelemässä jos oli hyvä sää. Se masensi minua ja eksistentiaalinen vatvonta seurasi masennuksesta. 

Vierailija
13/19 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kolahtaneilta tuntuu koko remmi. 

Vierailija
14/19 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhden oikeasti typerän terapeutin tavannut. En tiedä, miten päätyi työhön tai ylipäätään opiskelemaan. Mutta enemmän tietävät asioista kuin tavallinen tallustaja tai alaan perehtymätön. Ei ole paljon parempia vaihtoehtoja.

Vierailija
15/19 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Donning-Kruger.

Vierailija
16/19 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että ovat. Ainakaan suurin osa.

Myöskin on sairasta, että rahalla pääset moiseksi.

Ei sen niin pitäis olla!!

Vierailija
17/19 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoanalyysi on mielestäni roskaa. Vuosikymmenien ajan potilaita "hoidettiin" älyvapaalla kattoon katsomisella. Potilaat makasivat sohvalla, katselivat kattoon ja puhuivat seinille. Psykoterapeutit notkuivat nojatuoleissaan yrittäen pysyä hereillä. Unisinkin terapeutti havahtui todennäköisesti viimeistään silloin, kun maksun aika koitti. 

Miten kukaan on voinut tai pitää edelleen tällaista lääketieteenä?

Vierailija
18/19 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita pelkästään viisautta vaan myös alan koulutusta, ammattitaitoa ja kokemusta, joita sinulla tuskin on.

Joten sinne vain. Parempi yksi spesialisti kuin kymmenen sosialistia. Vaihdat sitten jos ei miellytä.

Vierailija
19/19 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Uskon että parantava asia on lähinnä vieraalle puhuminen ja plasebomainen vaikutu siitä tiedosta, että kyseessä on jokin tehokas psykoterapia. Joissakin asioissa on varmaan tietyt toimintatavat tai neuvot, mitkä psykoterapeutilta voi saada avuksi, mutta mitä nyt kuunnellut näitä kokemuksia, niin yetapeutilla käynti on lähinnä sitä, että asiakas vaan puhuu ja psykoterapeutti kuuntelee. Melko kallista kuuntelua.

Psykoterepeutin ja asiakkaan yhteistyö perustuu molemminpuoliseen kommunikointiin - aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä