Mistä yksinhuoltajien haukkuminen on lähtöisin?
Miksi heistä puhutaan usein halventavaan sävyyn? Varsinkin yksinhuoltajaäideistä, yh.isistä ei niinkään juuri puhuta. Minusta heitä pitäisi arvostaa enemmän. Tämä tuli mieleeni, koska olen itse tilanteessa, jossa saatan muuttua kulissit ylläpitäneestä perheenäidistä yyhooksi. Tämä on täysin oma valintani sen jälkeen kun puoliso on osoittanut pitkällä aikavälillä piittamattomuutensa ja kykenemättömyytensä tasapainoiseen perhe-elämään, asettamalla aina omat päämääränsä ja mielitekonsa perheen edelle.
Kommentit (298)
Käyttäjä4630 kirjoitti:
Kyllä yh-äideistä puhutaan ikävään sävyyn ainakin tällä palstalla. Omassa tuttavapiirissäni irl sen sijaan ei puhuta pahaa yh-äideistä. Miksi lyödä lyötyä puhumalla pahaa? Muutenkin tunnen vain hyviä, uutteria, kunnollisia, kunniallisia, itsenäisiä ja rehtejä yh-äitejä.
Villi veikkaus:
Yh-äitien halveksuminen juontaa juurensa varmasti jo... ainakin keskiajalle. Ennen vanhaan on pidetty moraalittomana naista, joka on ollut esiaviollisessa suhteessa, tullut raskaaksi avioliiton ulkopuolella ja saanut lapsen yksin. Miehelle sen sijaan ei ole koitunut rellestämisestä mitään näin näkyviä seurauksia, joten hän on saanut vapaammin mennä menojaan, mutta tuskin kuitenkaan ilman perässä seuraavia juoruja ja seläntakaista paheksuntaa.
Haukkumalla yh-äitejä on kai koetettu suojella sekä omaa avioliittoa että tyttäriä ylipäänsä. Omaan avioliittoon ei tietenkään haluta kolmansia osapuolia, ja yh-äidit on nähty moraalisesti löyhinä, vaikka ovat saattaneet olla esimerkiksi väkiiisinmakuun uhreja. Yh-äitiys on edustanut siis rappiollista moraalia, jota on pidetty täysin naisesta johtuvana. Yh-äidit ovat harvemmin voineet solmia kunniallisia avioliittoja, he ovat olleet yhteisössään yleisen halveksunnan alla. Kuka sellaista tyttärelleen haluaa?
Ja nyt huom. tuossa vain arvailuja. Onhan yh-äitiys toisaalta ollut tavallista esim. piikojen keskuudessa, mutta heidät on silti pidetty taloissa mielihyvin. Mene ja tiedä, mutta arvatenkin yh-äitien arvostuksen puutteella on pitkä historia ja se liittyy vahvasti siihen, millaista naista pidetään moraalisesti kunniallisena.
Toi piikajuttu voi olla muuten syy, miksi aina ollaan epäilemässä että yh vie kaikkien muiden miehet. Ei ne miehet muuten petä, jos ovat onnellisessa liitossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yh-äitien pojat ovat yliedustettuina niin itsemurhien, pitkäaikaistyöttömyyden kuin rikollisuudenkin suhteen. Pojan ei kuulu kasvaa ilman isää.
Kerropa se sitten niille isille
Suurin osa eroista tapahtuu naisen aloitteesta. Ja yksinhuoltajuuden glorifiointi vain lisää niitä eroja. Tässä pitää ajatella ennen kaikkea lasten etua, ei naisen.
Koska lasten etu on jäädä katsomaan vanhempien rakkaudetonta suhdetta. Saavat siitä hyvän mallin tulevaisuuden varalle omiin suhteisiin.
:D
Olen itse yh. Kasvoin mukamas onnellisessa kodissa, vanhempani ovat edelleen avioliitossa, isäni oli väkivaltainen.
Olen epäonnistunut parisuhteissani, valitsin väärän ja väkivaltaisen miehen, kaskummaa. Myöhemmin olen luovuttanut yksineläjäksi.
Mutta aikuisella lapsellani on oma ihana perhe. Ja kiva mies.
Onneksi onnistuin jotenkin rikkomaan noidankehän.
Tuon ylemmän kommentin siis kirjoitin sarkasmilla. Olen itse myös kylmän kulissiliiton keskellä kasvanut ja täytyy sanoa että se on hankaloittanut nuorena aikuisena parisuhteita. Että repikää siitä ne jotka väittävät että pitää pysyä lasten takia yhdessä ja erot traumatisoi lapsia. Olin todella onnellinen kun vanhemmat erosivat ja kummastakin näki miten helpottuneita viimein ovat.
Niin. Ne paskajutut ei välttämättä näy huonoissa liitoissa, jos kulissit pysyy ylhäällä, vaan vasta huonojen liittojen lapsissa, lasten aikuistuessa. Myös mun veljen parisuhteet on menneet vituiksi.
Meitä oli kolme lasta, kaksi jotka 18 ja 20 vanhempien erotessa ja nuorin oli sillon 11. Tämä nuorin joka jäi äidille erossa on meistä ainut jolla on ollut pitkä parisuhde ja ihana tyttöystävä. Aika hienosti omasta elämästä saa esimerkin miten vanhempien välit voivat vaikuttaa lapsiin pitkällekkin.
Ei nyt aina kannata ääriesimerkkejä vetää joka keskusteluun, täällä on jo sanottu, että yh:n lapsista tulee presidenttejä ja että kaikki yh;t ovat tahallaan jääneet yhteiskunnan eläteiksi.
Nykyisin on sellainen suuremmoinen asia kuin ehkäisyvälineet. Kyllä pitäisi jokaisen naisen edes yrittää arvioida lapsen kanssa yksin pärjääminen, ennen kuin rupeaa yksinhuoltajaksi, jokainen lapsi on ansainnut sen, että häntä haluaa tähän maailmaan molemmat vanhemmat.
Jos sitten jotain odottamatonta tapahtuu, niin sitä varten vasta on yhteiskunnan suojaverkko vielä toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti nämä lisääntyvät vielä usealle miehelle, elämänhallinta ja kyky oppia menneestä puuttuu täysin. Sitten uikutetaan taas ikävää tilannetta, rahapulaa jne.
Jotenkin tässäkin kääntyy naisen syyksi miehen viat :D
No mutta kun se lapsen syntymä on naisen valinta aina. Meillä runsaat 10% lapsista vuosittain syntyy syntymästä asti yksinhuoltajille. Tuo prosentti on noussut huomattavasti viimeisen 10 vuoden aikana. Tuo kehitys on epäedullinen ja joskus voisi jotain myöntääkin. Ja katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yh-äitien pojat ovat yliedustettuina niin itsemurhien, pitkäaikaistyöttömyyden kuin rikollisuudenkin suhteen. Pojan ei kuulu kasvaa ilman isää.
Suurin osa eroista tapahtuu naisen aloitteesta. Ja yksinhuoltajuuden glorifiointi vain lisää niitä eroja. Tässä pitää ajatella ennen kaikkea lasten etua, ei naisen.
Koska lasten etu on jäädä katsomaan vanhempien rakkaudetonta suhdetta. Saavat siitä hyvän mallin tulevaisuuden varalle omiin suhteisiin.
Jos edelleen eron jälkeen katsotaan lasten etua, niin lasten tulisi siirtyä automaattisesti isälle, jolloin he saisivat myös paremman kasvatuksen ja heistä tulisi selkärankaisia miehiä.
Tämä on asia mitä ei koskaan huomioida.
Joo koska kaikki yh-äidit ovat silkkaa tyhmyyttään ottaneet eron täydellisestä kunnollisesta tasapainoisesta miehestä, joka on lähes yksin tehnyt kaikki kotityöt ja hoitanut lapset äidin makoillessa sohvalla kaljapullon kanssa. Not.
Näin mun eksä varmaan selitti sille nuorelle likalle, jonka sai mukaansa kesken meidän liiton. Jossain vaiheessa tytönkin järki kasvoi, ja ovat nyt eronneet. Mutta vieläkään tyttö, vanha muija nyt, ei halua keskustella mun kanssa, menin nimittäin sanomaan sille faktat aika varhaisessa vaiheessa - ja olin oikeassa. Enkä edes halunnut miestä takaisin, olisin vain halunnut kertoa ne asiat, jotka olisin itsekin mieluummin kuullut kuin opetellut kantapään kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse yh. Kasvoin mukamas onnellisessa kodissa, vanhempani ovat edelleen avioliitossa, isäni oli väkivaltainen.
Olen epäonnistunut parisuhteissani, valitsin väärän ja väkivaltaisen miehen, kaskummaa. Myöhemmin olen luovuttanut yksineläjäksi.
Tuon ylemmän kommentin siis kirjoitin sarkasmilla. Olen itse myös kylmän kulissiliiton keskellä kasvanut ja täytyy sanoa että se on hankaloittanut nuorena aikuisena parisuhteita. Että repikää siitä ne jotka väittävät että pitää pysyä lasten takia yhdessä ja erot traumatisoi lapsia. Olin todella onnellinen kun vanhemmat erosivat ja kummastakin näki miten helpottuneita viimein ovat.
Niin. Ne paskajutut ei välttämättä näy huonoissa liitoissa, jos kulissit pysyy ylhäällä, vaan vasta huonojen liittojen lapsissa, lasten aikuistuessa. Myös mun veljen parisuhteet on menneet vituiksi.
Meitä oli kolme lasta, kaksi jotka 18 ja 20 vanhempien erotessa ja nuorin oli sillon 11. Tämä nuorin joka jäi äidille erossa on meistä ainut jolla on ollut pitkä parisuhde ja ihana tyttöystävä. Aika hienosti omasta elämästä saa esimerkin miten vanhempien välit voivat vaikuttaa lapsiin pitkällekkin.
Luottamusta voi olla vaikeaa rakentaa, jos ei tiedä miten. Ja hyvää miestä ei tunnista, jos ei ole koskaan sellaista tavannut.
Me yh-naiset ollaan hirvittävä uhka. Kärkytään joka minuutti varattuja miehiä ja viedään ensin ne ja sitten niiden rahat. Joku on ehkä tajunnut tämän ja siksi meistä puhutaan pelkkää paskaa. Puhukaa vaan ja piehtaroikaa oikein siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti nämä lisääntyvät vielä usealle miehelle, elämänhallinta ja kyky oppia menneestä puuttuu täysin. Sitten uikutetaan taas ikävää tilannetta, rahapulaa jne.
No mutta kun se lapsen syntymä on naisen valinta aina. Meillä runsaat 10% lapsista vuosittain syntyy syntymästä asti yksinhuoltajille. Tuo prosentti on noussut huomattavasti viimeisen 10 vuoden aikana. Tuo kehitys on epäedullinen ja joskus voisi jotain myöntääkin. Ja katsoa peiliin.
Itse en olisi koskaan tehnyt lasta, jos olisin etukäteen tiennyt joutuvani vuosien jälkeen yksinhuoltajaksi. Onneksi en tiennyt, kiva lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Me yh-naiset ollaan hirvittävä uhka. Kärkytään joka minuutti varattuja miehiä ja viedään ensin ne ja sitten niiden rahat. Joku on ehkä tajunnut tämän ja siksi meistä puhutaan pelkkää paskaa. Puhukaa vaan ja piehtaroikaa oikein siinä.
Ihmettelen vaan missä välissä minäkin työssäkäyvänä totaali-yh:nä olisin ehtinyt miehiä metsästämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea myöntää, kun en kuulu tuohon 10 %:iin.
Mitäs jos ongelma onkin nykymiesten haluttomuudessa perustaa perheitä? Oma perse ja tinder kiinnostaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vaan missä välissä minäkin työssäkäyvänä totaali-yh:nä olisin ehtinyt miehiä metsästämään.
Vaikka siellä töissä tai sinne kulkiessa. Luulen, että olisi tärpännyt, kun eihän yh:ta tarvi ottaa edes tosissaan ;-)
Miehethän sen perheensä sysäävät yhteiskunnan elätettäväksi. Voisihan niitä elareita maksaa enemmänkin kuin pakollisen minimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka siellä töissä tai sinne kulkiessa. Luulen, että olisi tärpännyt, kun eihän yh:ta tarvi ottaa edes tosissaan ;-)
Naisvaltaisella alalla ei ollut kuin pari homoa....
Omalla autolla oli pakko kulkea työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustasukkaisuus, yh koetaan uhkana, varattujen miesten vokottelijoina. En tiedä miksi.
Lisäksi on kateutta kun yh saa lapsivapaata. Katkerat ja väsyneet ydinperheen mammat kadehtivat kun joku muu saa jokatoisen viikonlopun vapaata.
Paitsi totaaliyyhoot, joihin itse kuulun. Ei vapaata koskaan, ei milloinkaan. Mutta ihan sama tilanne oli naimisissa ollessa, nyt vaan on yksi lapsi vähemmän hoidettavana.
Miten tullaan tilanteeseen, että on totaaliyksinhuoltaja, jos se ei johdu leskeksi jäämisestä?
Mikä asia on toisessa vanhemmassa vialla, mikä ei ole tullut jo silloin esiin kun yhteinen lapsi on haluttu tähän maailmaan saattaa?
Ajattelin osallistua siihen Kielletty rakkaus-ohjelmaan kun tämän palstan perusteella on täysi mahdottomuus että minä, entinen yh, olen kelvannut miehelleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustasukkaisuus, yh koetaan uhkana, varattujen miesten vokottelijoina. En tiedä miksi.
Lisäksi on kateutta kun yh saa lapsivapaata. Katkerat ja väsyneet ydinperheen mammat kadehtivat kun joku muu saa jokatoisen viikonlopun vapaata.
Paitsi totaaliyyhoot, joihin itse kuulun. Ei vapaata koskaan, ei milloinkaan. Mutta ihan sama tilanne oli naimisissa ollessa, nyt vaan on yksi lapsi vähemmän hoidettavana.
Miten tullaan tilanteeseen, että on totaaliyksinhuoltaja, jos se ei johdu leskeksi jäämisestä?
Mikä asia on toisessa vanhemmassa vialla, mikä ei ole tullut jo silloin esiin kun yhteinen lapsi on haluttu tähän maailmaan saattaa?
Se toinen ei halua enää lasta joka vielä pari vuotta sitten oli kaiken tärkein asia saavuttaa tässä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltaisella alalla ei ollut kuin pari homoa....
Omalla autolla oli pakko kulkea työpaikalle.
Just. Seuraavassa työpaikassa sitten, ja jos ei ne olleetkaan täysin homoja? Ei naisvaltaisella alalla työskentely tee miehestä homoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottamusta voi olla vaikeaa rakentaa, jos ei tiedä miten. Ja hyvää miestä ei tunnista, jos ei ole koskaan sellaista tavannut.
Aika vaikeaselkoinen viesti. En osaa rakentaa luottamusta mutta sitten se johtuikin siitä etten ole tavannut hyvää miestä?
Vierailija kirjoitti:
Yritän suhtautua avoimin mielin, mutta kun joka välissä ilmenee, että yh on joko kouluttautumaton tai joku lähihoitaja, kosmetologi tai parturikampaaja niin vaikeaa on. Missä kaikki yh-lääkärit, -fyysikot ja -dippainssit?
No niinpä! Sitten niiden lähihoitaja, kosmetologi tai parturikampaaja yksinhuoltajien ex mies on joku autonasentaja, timpuri tai bussikuski. Mutta he ovat ihan kunnon ihmisiä ja hyviä työtätekeviä veronmaksajia, koska eivät ole yksinhuoltajia. Jostain syystä heitä ei yleisesti halveksita.