Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle
Minä aloitan:
1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.
2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.
3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.
4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.
5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.
6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.
Jatkakaa...
Kommentit (1383)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka käytän bideetä on pissan jälkeen fiksumpaa kuivata, kuin aina pestä. Kuivuu paikat. Olen ratkaissut asian leikkaamalla vanhoista t-paidoista paloja, jotka käytän siihen. Niille oma kannellinen astia pöntön vieressä muovipussi sisällä(hedelmäpussi). Pesen ne 90 asteessa peppupyyhkeiden kanssa, jotka ovat omassa korissaan.
Vessapaperi maksaa noin 40 snt/rulla.
Mitä teet siitä säästyneellä rahalla ihan konkreettisesti?
Maksaa se veden käyttökin bideessä sekä pesuaine ja vesi pesukoneessa (toivon mukaan siis peset nämä perspyyhkeet omana koneenaan).
Käykö teillä koskaan vieraita?
Joku itsekunnioitus kannattaa säästäessä ja köyhäilyssäkin säilyttää.Olen eri ihminen kuin tämä jolle vastasit mutta kyllä suomalaiset laittavat vessapaperiin tuhottoman paljon rahaa. 40 senttiä ei ole oikea summa arvioimaan kuinka paljon rahaa todellisuudessa vessanpytystä vedetään rahaa alas joka vuosi. 10 vessapaperirullaa on jo 4 euroa. Kuinka kauan ne kestävät käytössä???? Kuinka monta rullaa todellisuudessa menee vuodessa vessapaperiin on oikea tapa laskea.
Tottakai voi ostaa sen paketillisen vessapaperia koko vuodeksi vaikka sitä varten jos vieraita käy. Mutta muuten vessapaperin jatkuva käyttö on ihan turhaa. Ei vessapaperin käyttö tai käyttämättä jättäminen ole millään tavalla yhteydessä itsekunnioitukseen.
Näissä kommenteissa näkyy kuinka omituinen ajatustapa monilla on siitä mikä on ihmisen arvoista elämää. Vessapaperi tuntuu olevan todella tärkeä kaveri monelle...Ja karkkipussit, ja herkut, ja kaikki muu mihin ne sentit ja eurot menee " itsekunnioituksen" nimissä:D
Kaikilla meillä on tosiaan omat ajatuksemme siitä, mikä on välttämätöntä ja mikä ei.
Kusi ja paskarätit vessan roskiksessa ei vaan tunnu millään tavalla normaalilta minun mielestäni.
Vessapaperille on kyllä muutakin käyttöä kuin takamuksen pyyhkiminen.En osaa sanoa kumpi on ekologisempaa, bideesuihkulla suihkiminen ja pyykkikoneessa niiden rättien peseminen vai vessapaperin käyttö.
Karkkipussit ym ei liity vessapaperin tarpeellisuuteen enää kyllä mitenkään, joten vähän huono vertauskohde.
Hygieenisyydestä ym. en alkaisi itse kuitenkaan tinkimään. Edes vankilassa tai hoitolaitoksissa ei ihmiset joudu ilman vessapaperia elämään, sen verran perustarve se on.
Mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.Käsisuihku ja froteepyyhe on paljon hygieenisempi kuin WC-paperi. Pyyhkeet pesen 60 tai 90 asteessa muiden vaatteiden/lakanoiden yms. kanssa.
Käsisuihkua käyttää kyllä ihmiset sen paperinkin kanssa ison hädän jälkeen, että ei tuossa mitään hygieenisempää ole. Päinvastoin.
Pyyheliina on paljon hygieenisempi! Märkä WC-paperi hajoaa aina osittain ja sitten nämä paperia käyttävät kulkevat WC-paperin murut mukanaan!
Kuinka usein noita liinoja pestään? Odotatteko että kone on täysi?
Kohta tulee vesimittarit kaikille pakolliseksi, jolloin se vedenkulutus 90 asteen koneelliseen näiden rättien takia + bideesuihkun käyttö tulee varmaan kalliimmaksi kuin se 40 snt/rulla vessapaperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki laskun suoraveloitukseen.
Itselläni on lisäksi allakka, jossa on ylhäällä kaikki laskujen maksupäivät.
Mm sähkölaskun kanssa on käynyt 2 krt, no, 10 v aikana mutta kuitenkin, ettei suoraveloitus ole mennyt läpi.
Rahaa on ollut tilillä mutta joko pankki tai sähköyhtiö on kämmännyt.
Kummatkin firmat väittivät mitään ei ole heidän puolesta väärin mutta kun sain kummaltakin tämän mustaa valkoisella, ei otettu extrakuluja. Tiedän muutaman, joilla on nimenomaan sähkölasku mennyt perintään vaikka on ollut suoraveloitus ja rahaa tilillä.Kaikki tekemättömät työt teen seuraavan viikon perjantaihin mennessä. Palautukset, hyvitykset, korjaukset.
Minulla on ns työvaatekansio, eli muovitaskuissa on aina kuva asusta, päällimmäisenä olevan kuvan asun puen päälle ja työpäivän jälkeen kuva menee kansion viimeiseksi. Ei tarvitse miettiä yhtään mitä laittaisin päälle.
Kun vaatteeseen tulee korjattavaa, nappi pitää kiristää, sauma purkautuu, laitan vaatteen ompelukoppaan ja se on aina perjantaina tyhjä. Jos perjantaina on menoa, sitten teen sen viimeistään torstaina.Minulla on varaa käydä vain näillä bonuslahjakorteilla laivalla. Kollegat aina pyytää minua tuomaan tupakkaa ja viinaa, joskus olen tuonut jopa laatikon olutta/siideriäkin.
Ostan ne kerralla niin että saan lahjakortin, jonka laitan het myyntiin, jos saan näitä siis 2. Jos saan yhden, varaan sillä risteilyn taas 3 kk päähän. Yleensä lahjakortteja tukee 2, joista toisen myyn. Itse laivalla ei rahaa mene, koska otan omat eväät mukaan ja kävelen keskustaan. Jos Tukholmassa sataa vettä, voin jäädä hyttiin vaikka lukemaan kirjaa.
Mutta tarkistan säätiedotukset ja olen joskus matkustanut sadeasun ja kumppareiden kanssa. Mitään en Tukholmasta osta, minulla riittää että pääsen kiertelemään kauppoja.Tein erotessani listan mistä tykkään, mitkä ovat ilmaisia.
Tykkään kun koti on siisti. Joten meillä on aina siistiä. Tarpeeton tavara on myyty pois, tasot ovat pölyttömiä. Tykkään lukea hesaria ja juoda teetä. Joten otan, luvalla, töistä päivän Hesarin mukaan ja illalla luen ja juon teetä.
Tykkään mennä nukkumaan raikkaaseen sänkyyn. Jos ei ole rankkasadetta, vien aina peiton ja tyynyt ulos herätessäni ja annan sängyn kuivua. Ennen töihin lähtöä petaan sängyn ja illalla sänky tuoksuu hyvälle.Tää on paha.
Kaikki millintarkasti aina samalla tavalla.
Persoonallisuus jäykkä...
Parasta toi asukansio. Voi ei!Vähän tuli sama mieleen. Jatkuva penninvenytys tekee ihmisistä omituisia?
Minunkaan ei tarvitse miettiä, mitä pistän päälle. Puhtaat vaatteet, kun toiset kuivumassa. En tarvitse kansiota.
Minusta hän toimii hienosti. Paitsi lehteä ei kannata viedä, koska tästä puhutaan kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ecover-pyykinpesukone, --
Vai pyykinpesuaine..?
Omasta mielestäni Ecoverin eteerisiin öljyihin perustuvat hajusteet tuoksuvat paljon paremmilta, kuin synteettiset, mutta sehän on makuasia. Synteettiset tuoksut ovat kuitenkin hormonihäiriköitä vesistöihin joutuessaan, jonka vuoksi niiden käyttöä todella kannattaisi välttää, mikä taas ei ole makuasia. Mutta kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä370599 kirjoitti:
S-pankin pankkitili ja pankkikortti on ilmainen.
Eipä maksa Nordeankaan tilit ja Mastercard Cold-kortit yhtään mitään...on sekä S-pankki, että Nordea, joten tiedän tuon.
Mistä muuten harha, että muut kaikki maksaa, paitsi S-pankki, on yleensäkään syntynyt, ihmettelenpä tuota.
Nordean edeltäjä Merita-pankki onnistui kadottaan multa rahaa, ei paljoa mutta tarpeeksi että jäi laskut maksamati ja erittäin kalliiksi tuli. En suosittele.
Osassa pankkeja taitaa olla jokin minimimäärä joko rahaa taikka lainaa jotta ilmaisia kortit, S-pankissa kaikille jotka osuusmaksun maksavat ja mikäli käy siellä ostoksilla, tulee takaisin kohtuu äkkiä koska minimissäänkin (oliko se viidenkympin, satkun tms. ostoista alkaen) prosentin ostoksista saa takaisin.
KOP-Merita-Nordea...kaikissa asiakkaana olleena tyytyväinen kaikkeen.
Lainojen määrästä en tiedä, paljonko pitää olla jonkin etuasteen saadakseen, mutta jos on rahaa sillee ihan kivasti, niin mitään kuluja ei ole.
Ei ole minun asiakkuusaikanani ollut ikinä.
Asiakkuus alkanut v. 1971 ekaan oikeaan työpaikkaan mennessäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka käytän bideetä on pissan jälkeen fiksumpaa kuivata, kuin aina pestä. Kuivuu paikat. Olen ratkaissut asian leikkaamalla vanhoista t-paidoista paloja, jotka käytän siihen. Niille oma kannellinen astia pöntön vieressä muovipussi sisällä(hedelmäpussi). Pesen ne 90 asteessa peppupyyhkeiden kanssa, jotka ovat omassa korissaan.
Vessapaperi maksaa noin 40 snt/rulla.
Mitä teet siitä säästyneellä rahalla ihan konkreettisesti?
Maksaa se veden käyttökin bideessä sekä pesuaine ja vesi pesukoneessa (toivon mukaan siis peset nämä perspyyhkeet omana koneenaan).
Käykö teillä koskaan vieraita?
Joku itsekunnioitus kannattaa säästäessä ja köyhäilyssäkin säilyttää.Olen eri ihminen kuin tämä jolle vastasit mutta kyllä suomalaiset laittavat vessapaperiin tuhottoman paljon rahaa. 40 senttiä ei ole oikea summa arvioimaan kuinka paljon rahaa todellisuudessa vessanpytystä vedetään rahaa alas joka vuosi. 10 vessapaperirullaa on jo 4 euroa. Kuinka kauan ne kestävät käytössä???? Kuinka monta rullaa todellisuudessa menee vuodessa vessapaperiin on oikea tapa laskea.
Tottakai voi ostaa sen paketillisen vessapaperia koko vuodeksi vaikka sitä varten jos vieraita käy. Mutta muuten vessapaperin jatkuva käyttö on ihan turhaa. Ei vessapaperin käyttö tai käyttämättä jättäminen ole millään tavalla yhteydessä itsekunnioitukseen.
Näissä kommenteissa näkyy kuinka omituinen ajatustapa monilla on siitä mikä on ihmisen arvoista elämää. Vessapaperi tuntuu olevan todella tärkeä kaveri monelle...Ja karkkipussit, ja herkut, ja kaikki muu mihin ne sentit ja eurot menee " itsekunnioituksen" nimissä:D
Kyllä paperin käyttö on edullisempaa ja kätevämpää kuin pestä koneesssa jotain rättejä viikottain. Ja ihan selkeästi hygienisempää, johan tuollaiset rätit alkaa haisemaankin siellä muovipussissa, pelkkä ajatuskin oksettaa. Kaikillahan ei tietysti "pikku hajut" haittaa, eläähän monet kissanpissan hajussakin kotonaan. Itse en ainakaan haluaisi tuollaisella moneen kertaan käytetyllä rätillä edes koskea alapäähäni. Johan siitä saa jos minkälaista bakteeria elimistöönsä. Ja aikaa kuluu tuollaiseen lutraamiseenkin enemmän kuin paperia käyttäen. Jos käyttää rullan viikossa ja maksaa siitä 0,40€/kpl, menee vuodessa noin 20€ paperiin yhdellä ihmisellä. Ihan mitätön summa. Itse en koskaan osta noin kallista paperia vaan rullahinta on aina alle 0,30€/kpl. Säästäväisyys on tietysti hyvä asia mutta pihiys jo aika sairasta.
Älä osta mitään, mitä et tarvitse. Jos asut yksin, tarvitset vain ruokaa ja noin 3-5 vuoden välein puhelimen. Läppäri tai tietokone vielä harvemmin. Vaatteita voi ostaa sitten, kun ne menevät rikki. Korjatakin niitä voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä maksa Nordeankaan tilit ja Mastercard Cold-kortit yhtään mitään...on sekä S-pankki, että Nordea, joten tiedän tuon.
Mistä muuten harha, että muut kaikki maksaa, paitsi S-pankki, on yleensäkään syntynyt, ihmettelenpä tuota.
Nordean edeltäjä Merita-pankki onnistui kadottaan multa rahaa, ei paljoa mutta tarpeeksi että jäi laskut maksamati ja erittäin kalliiksi tuli. En suosittele.
Osassa pankkeja taitaa olla jokin minimimäärä joko rahaa taikka lainaa jotta ilmaisia kortit, S-pankissa kaikille jotka osuusmaksun maksavat ja mikäli käy siellä ostoksilla, tulee takaisin kohtuu äkkiä koska minimissäänkin (oliko se viidenkympin, satkun tms. ostoista alkaen) prosentin ostoksista saa takaisin.
Lainojen määrästä en tiedä, paljonko pitää olla jonkin etuasteen saadakseen, mutta jos on rahaa sillee ihan kivasti, niin mitään kuluja ei ole.
Sinua edeltävälle kommentoin että Nordeakin osaa hävittää rahaa tililtä, samoin Osuuspankki. Pilkkanaurua vaan saa osakseen jos menee asiasta kyselemään. Tiedän tapauksen jossa asiakas otti lainaa ja laittoi suoraveloitukseen ja puolen vuoden kuluttua soitettiin pankista että et ole lyhentänyt lainaasi ollenkaan koska meillä unohtui laittaa päivämäärä suoraveloitukselle. Heti olisi pitänyt maksaa summa kerralla. Milläs tuollaisia todistat kun kaikki on pankin omalla koneella eikä ole tiliotteita tullut. Nordea oli silloin kyseessä. Toinen asiakas taas menetti 10 000 mk, hyvätuloisempi maajussi. Pankilla ei ollut mitään selitystä asialle. Kyseessä Osuuspankki. Jonain päivänä joku pankki jää tuosta kiinni, olen täysin satavarma että vievät satunnaisesti ihmisten tileiltä rahaa epärehellisesti. Joku joutuu oikeuteen ja nousee iso meteli. Nytkin jatkuvasti pankin työntekijöitä jää kiinni kavalluksista. Tänäkin päivänä joku jolla on pääsy pankkitileille, siirtelee niistä omille tileilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjästä aloitan leipomisen ja tarvitaan kaikenlaista. Ostan leivinpaperia, kulhon, desimitan, sämpyläjauhoja, suolaa, siirappia, rasvaa, hiivaa. Ostan leipää varten vielä vahnäjauhoa, ruisjauhoa, siemeniä, kaksi vuokaa ja rasian juuren säilyttämiseen.
En saa kovinkaan suurta säästöä. Yksinelävänä tarvitsin vielä pakastepusseja.
Yllä oleva on hyvä esimerkki siitä, miten köyhyyteen itsensä ajaneelta ei löydy järkeä hyödyntää jo olevia tavaroitaan ja soveltaa reseptejä, vaan kaikkea turhaa tilpehööriä on "pakko" ostaa.
Leivän leipomiseen tarvitaan vain jauhoja (1e/kg), hiivaa (0,18€/pkt) ja hanavettä(0,004€/L). Desimitaksi käy pesty tyhjä viili- tai rahkapurkki, taikinakulhoksi käy tavallinen kattilakin. Ilman leivinpaperiakin on ennen leipää osattu leipoa, esim. jauhottamalla leivän alapinta, jos leivinpaperi (1€/pkt) on liian iso investointi.
Siemenet, rasiat, vuoat, siirapit, rasvat ym. ovat turhia. Samoin kuin pakastuspussien ostelu. Niiden sijaan voi käyttää kaupasta ostettujen leipien pusseja.
Eihän silloin kerry kaupasta ostettujen leipien pusseja, kun leipoo leivän itse. Aiemmin talteen otetut riittävät aikansa ja loppuvat.
- Kulje fillarilla tai kävellen. Se on yli viis kymppiä kuussa säästöä, kun jättää bussikortin lataamatta. Autottomana säästää tähtitieteellisiä summia, ja taksilla kulkeminen on kansanedustajien hommaa. Liikkumisessa säästyneistä rahoista osan voi laittaa sitten uusiin kenkiin ja fillarin huoltoon.
- Älä osta mitään uutena. Uusi on uusi vain hetken aikaa. Tavaroilla on arvoa ainoastaan tehtaalta lähtiessä, kauppojen varastoissa ja hyllyissä. Kun ostat, maksat ja kannat kaupasta ulos, tavaran arvo häviää taivaan tuuliin. Osta siis kirppiksiltä ja tori piste fiistä.
- Sano EI! kaikille puhelinmyyjille ja kauppiaille, jotka tulee kauppojen käytävillä nykii hihasta. Joku tarjous voi alkuun kuulostaa halvalta, mutta kokeiluerän jälkeen se tuleekin tuplasti kalliimmaksi kuin että ostat saman paskan kaupasta. Sukat on kertakäyttösiä ja kalliimpia kuin kaupasta haettu laatu.
- Älä tilaa turhaan lehtiä. Ne voit lukea kirjastossa ilmaiseksi.
- Harrasta vain sellaista, mikä ei vaadi kalliiden välineiden jatkuvaa huoltoa ja uusimista. Se on loppujen lopuksi turhaa. Hullu kaikesta paljon maksaa, viisas pääsee halvemmalla.
- Jos vaan mitenkään mahdollista, niin otat työpaikan kohtuullisen kävelymatkan päästä kotoa, max. 3 km, niin ei turhaan tarvi ostaa autoa työmatkoja varten. Töihin pääset fillarilla ja kävellen nopeammin kuin noi pitkänmatkalaiset. Ja taas säästyy miljoonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua edeltävälle kommentoin että Nordeakin osaa hävittää rahaa tililtä, samoin Osuuspankki. Pilkkanaurua vaan saa osakseen jos menee asiasta kyselemään. Tiedän tapauksen jossa asiakas otti lainaa ja laittoi suoraveloitukseen ja puolen vuoden kuluttua soitettiin pankista että et ole lyhentänyt lainaasi ollenkaan koska meillä unohtui laittaa päivämäärä suoraveloitukselle. Heti olisi pitänyt maksaa summa kerralla. Milläs tuollaisia todistat kun kaikki on pankin omalla koneella eikä ole tiliotteita tullut. Nordea oli silloin kyseessä. Toinen asiakas taas menetti 10 000 mk, hyvätuloisempi maajussi. Pankilla ei ollut mitään selitystä asialle. Kyseessä Osuuspankki. Jonain päivänä joku pankki jää tuosta kiinni, olen täysin satavarma että vievät satunnaisesti ihmisten tileiltä rahaa epärehellisesti. Joku joutuu oikeuteen ja nousee iso meteli. Nytkin jatkuvasti pankin työntekijöitä jää kiinni kavalluksista. Tänäkin päivänä joku jolla on pääsy pankkitileille, siirtelee niistä omille tileilleen.
Tuo asiakasko ei itse seurannut tilitapahtumiaan? Vaikka käytössä olisi suoraveloitus, kannattaa tietysti itse katsoa että kaikki veloitetaan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo asiakasko ei itse seurannut tilitapahtumiaan? Vaikka käytössä olisi suoraveloitus, kannattaa tietysti itse katsoa että kaikki veloitetaan oikein.
Ilmeisesti ei riittävän hyvin seurannut, väitti kyllä että maksut on lähteneet tililtä. Milläs sen todistat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se suoraveloitus ole poistunut joku vuosi taaksepäin, nykyään taitaa olla e-laskut, joko automaattimaksatuksella, joka on tosi mukava käyttää, ei tarvi olla jatkuvasti kurkkimassa mitä on menossa.
Tai sitten niin, että itse kuittaa sen e-laskun maksuun, joka mielestäni on hankalaa sentakia että pitää seurata lähes päivittäin, mitä on milloinkin menossa.
Jos tuossa mitä häikkää tapahtuisi niin sehän näkyy siellä tilitapahtumissa.
Muutaman kerran vuodessa tsekkaan tapahtumat ja satunnaislaskut maksan itse verkkopankissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ei riittävän hyvin seurannut, väitti kyllä että maksut on lähteneet tililtä. Milläs sen todistat.
Jos ne näkyy, ja näkyyhän ne, jos ovat oikeasti tililtä menneet. Verkkopankkiahan pystyy melkopitkälle taaksepäin lukemaan....mutta jos joskus markka-aikana on tapahtunut ja vasta nyt selvittelee, niin voipi olla loputon suo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne näkyy, ja näkyyhän ne, jos ovat oikeasti tililtä menneet. Verkkopankkiahan pystyy melkopitkälle taaksepäin lukemaan....mutta jos joskus markka-aikana on tapahtunut ja vasta nyt selvittelee, niin voipi olla loputon suo.
Markka-aikana on tapahtunut ja silloin sitä selvittelivät mutta kun ei ollut kuin ne paperiset tiliotteet ja nekin tuli kerran kuukaudessa. Ei ollut nettiä silloin vielä. Kyseinen pankkivirkailija jäi kuulemma heti kohta eläkkeelle ja hyvähän se on elellä kun toisten rahoilla hummailee. No eiköhän tuo ole jo taivaanporteilla asiaa selvitellyt ja saanut ansionsa mukaan.
Varastaminen ei ole säästämistä se on varastamista.Toiselta varastetut kengät jalassa ei säästä vaan lisää kirousta sen varkaan kotiin.
Pyysin ohimennen tiliotetta pankista siis konttorista vastaus oli että se maksaa 17€ paperilla. Toisessa pankissa avaamaamassa uutta säästötiliä virkailija; montako maksaa vuokran asunnosta montako laskujen maksajana meidän täytyy tietää. Näin Suomessa säästötilit avataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihaan leipomista, joten en leivo. Sen sijaan rakastan tuoretta leipää ja söisin sitä loputtomiin. Köyhä oon ja köyhäksi jään, kun kaupasta leipää ostan.
Etsi helppoja ohjeita, joissa suunnilleen lisätään nesteisiin kuivat aineet ja sekoitetaan hieman kauhalla. Ei tarvitse hifistellä ja vaivailla.
Yksi esimerkki on pataleipä. Tämän sanan googlaamalla löytyy useita reseptejä netistä. Perusohje on helppo, hyvä ja edullinen. Pataa ei tarvitse omistaa, vaan leivän voi paistaa myös uuninkestävässä kattilassa, jossa ei ole muovikahvoja ym.
Oikein pihi ostaa porkkanapussin ja tekee raastetta ja porkkana pihvejä,sopii hernekeittoon ja onkii itse kalaa.
Vierailija kirjoitti:
- Pikavipin sijaan voit tarjoitua myymään uuden kännykän -10% sen hinnasta. Sitten kun joku haluu ostaa vaikkapa uusimman tonnin hintaisen iphonen niin menet ostamaan sen osamaksulla ja pyydät siitä 900e käteisenä. Kännyköitä voi ostaa korottomalla osamaksulla ja se 10% minkä häviät ei ole mitään verrattuna pikavipparin 20-50% korkoihin.
Tässä laskelmassa on unohtunut kokonaan sen osamaksun korko. Eli lainassa on nyt 10% käsittelykulut + korko päälle. Toivottavasti tuon kirjoittanut ei ole hankkiutunut konkurssiin tuolla ohjeellaan, mikäli on sitä jo neljä vuotta harrastanut.
Ei mulla ainakaan paperi mihinkään hajoa, eikä murusia ole missään, eihän sillä ole tarkoitus sitä alapäätä hiomalla hioa. Takamuksenkin kun bideellä pesee niin ei se kummempaa hinkkaamista enää tarvitse.
Hygieenisempää se kertakäyttöinen paperi on sinne pönttöön pudottaa, kuin siirrellä pissa- ja kakkarättejä roskiksen ja pesukoneen välillä.