Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle

Vierailija
25.02.2017 |

Minä aloitan:

1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.

2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.

3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.

4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.

5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.

6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.

Jatkakaa...

Kommentit (1451)

Vierailija
1441/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä kokookus, persut, kristillisdemonit, rkp ja muut fassarit vaille ääntäsi vaaleissa. Köyhdyt vähemmän tai pysyt jopa yhtä köyhänä. 

Vierailija
1442/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä kokookus, persut, kristillisdemonit, rkp ja muut fassarit vaille ääntäsi vaaleissa. Köyhdyt vähemmän tai pysyt jopa yhtä köyhänä. 

Tämäkin palsta on välillä oikea oikeistofassareiden kokoontumispaikka. Itseä ihmetyttää kuka noita osaamattomia typeryksiä oikein äänestää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Kahvin juonti kannattaa lopettaa kokonaan jos vaan pystyy, niin ei mene siihen rahaa. Itse lopetin vuonna 2017 ja viikon särki päätä mutta sitten helpotti.

- Meikit ja hiusvärit kannattaa myös jättää ostamatta, jos vain suinkin sietää ulkonäköään ilman niitä. En ole meikannut enkä värjännyt hiuksia kuuteen vuoteen.

- Leikkaa hiukset itse, jos osaat, tai anna kaverin leikata. Harmittaa kun itsellä ei ole nyt ketään kaveria joka voisi leikata hiuksia (ja minä vastavuoroisesti häneltä). Miesystävän hiukset kyllä leikkaan, mutta hän ei uskalla minun hiuksia leikata jos tulee huonot. Otsahiuksia leikkaan itseltäkin, mutta pään takaa en yletä, niin pitää käydä muutaman kerran vuodessa parturissa. Helpoin olisi tietysti ajaa kokonaan siiliksi, sekin tullut testattua, mutta oli liian miehekäs olo.

- Itsestäänselvää että rahasyöpöt tupakointi ja alkoholinkäyttö kannattaa lopettaa kokonaan, ja hakea tarvittaessa apua niihin, jos ei omin voimin kykene. Näihinkin laittanut itse sievoisen summan 20-30 -vuotiaana...

Meillä silloin 80-luvulla vanhemmat säästi kaikessa. Kouluun tarvittavat sukset ja luistimet oli aina jostain saadut halvat paskat ja vaatteet olivat hirveitä rättejä. Ku halvalla sai. Äiti ei ollut todellakaan mikään parturi-kampaaja ja hän leikkasi meidän poikien hiukset kotona. No oli kyllä sen näköisetkin. Ei ihme että koulukiusattiin.

Köyhät älköön tehkö lapsia vain koska "kaikki muutkin". 

Samaa mieltä. Jos on taloudellisesti tiukkaa, niin siihen ei tule lasta tehdä! Pitää ajatella lapsen etua!

Olen lähtöisin vähävaraisesta duunariperheestä ja aina sai hävetä sitä miltä näytti. Vaikka olin tyttö, niin hiukseni kynittiin lyhyiksi, koska äitini sanoi pääsevänsä helpommalla, kun hiukseni sai pestyä nopeasti eikä niitä tarvinnut laittaa mitenkään. Ja vaatteeni näyttivät enemmän poikien vaatteilta. Sellaisia kamalia kollareita jättimäisillä polvipusseilla. Sain yhdet lenkkarit per vuosi. Jos paitani kävivät hihoista liian lyhyiksi, niin sillä ei ollut väliä. Olin epäsiistin pojan näköinen ja sisimmässäni surin sitä miltä näytin. Muistan yhdenkin talven, kun jouduin kulkemaan äitini vanhoilla rikkinäisillä talvikengillä. Ne olivat liian isot ja loskakelillä sukkani kastuivat märiksi. Rahaa oli kyllä isän tupakkaan ja peliautomaatteihin, mutta ei minun kunnollisiin vaatteisiin ja kenkiin. Tämä kasarilla ja ysärillä.

Muistan, kun 1970-luvun loppupuolella mulle piti saada uudet talvikengät, mutta "ei ollut rahaa". Sitten sosiaalihuollon kautta äitini sai minulle lämminvuorijalkineet. Tästä isä veti hirveet pultit: "Ei mitään lämminvuorellisia! Ne on turrrrhuuutta!" huusi pää punaisena. No, sitten tulikin niin kova pakkastalvi, että niitä todella tarvittiin. Isä se vaan meinasi, että minä olisin kulkenut läpi talven joissain helvetin kumisaappaissa, koska HÄN oli lapsena kulkenut äidin vanhoissa kumisaappaissa. Se oli aina, kun äitini otti edes puheeksi, että pojalle tarvii ostaa jotain uutta, niin isä alkoi möykätä: "Ei mitään uusia! Menkööt niillä vanhoilla! Siitä se sisu kasvaa!" Sitten haukkui äitiäni lapsen piloille lellimisestä. Ei se ole mitään piloille lellimistä, kun järjestetään perusasioita kuntoon, ettei tarvi lapsen kulkea jossain kumisaappaissa läpi talven. V..tu soikoon.

Mun on pakko reagoida tähän.  Tuli niin takauma omasta lapsuudestani ja nuoruudestani.  Minut laitettiin oppikouluun, mutta ei ajateltu yhtään, millä ne lukukausimaksut ja kirjat maksettiin.  Niinpä minulla ei ollut koko aikana kaikkia koulukirjoja ollenkaan.  Yritin luovia lainailemalla muitten kirjoja.  

Viidennellä luokalla mulla ei ollut talvikenkiä.  Onneksi oli pitkään lumetonta ja räntäistä, niin saatoin kulkea kouluun kumisaappaissa.  Mutta sitten tuli lunta ja pakkanen ja joulu lähestyi.  Minut laitettiin esiintymään joulujuhlassa.

Minulla oli van ne kumisaappaat ja silloin nostin kamalan metelin, ehkä ensimmäisen kerran.  Meillä tämä köyhyys johtui nimittäin isän juoppodesta, hän joi kaikki rahat.  Huusin, että huomenna on joulujuhla ja minä esiinnyn siellä ja minulla on vain kumisaappaat!!!!!  En kehtaa!!!!

Isä oli ihme kyllä selvin päin ja kysyi, että mitä ne kengät sitten maksaisi.  Minä olin jo ajat sitten käynyt katsomassa tavaratalon kenkäosastolta ne kaikkein halvimmat talvikengät, että ne voisi olla mahdolliset jos jostain löytyisi rahaa.  Ne maksoi 36 markkaa, muistan sen vieläkin.

Isä lähti jonnekin ja minä jäin itkemään, että en voi mennä joulujuhlaan.

Isä tuli kotiin ja heitti minulle 36 markkaa ja sanoi että osta ne kengät!  Se oli mennyt yhteen mökkiin, missä juopot ja muut puliveivarit pelasi aina korttia ja kortilla pelannut minulle sen kenkärahan.  Oli lähtenyt heti kotiin, kun sen rahan sai kokoon.

Kauppa oli jo kiinni, mutta aamulla ennen joulujuhlaan menoa kävin ostamassa ne kengät.

Vieläkin minua itkettää, kun muistan sen saatanallisen köyhyyden.  Se näkyi kaikessa, vaikka sitä tietenkin yritti peitellä.  Muistan kyllä yhden toisenkin tytön, jolla oli hyvin köyhät kotiolot, hän kulki vielä myöhään syksyllä rikkinäisissä kumitossuissa ja muutenkin oli hyvin vaatimattomissa rytkyissä, kuten minäkin.  Kuusikymmentäluvulla sitä oli jo nuorisomuotia ja kaikkea sellaista, mitä olisi teinityttönä halunnut, mutta eipä se kaikille onnistunut.  En mielelläni katsele vanhoja luokkakuvia, kun se näkyy niissäkin.

Terveisiä kohtalotovereille!  Tänä päivänä eletään onneksi jo toista aikaa.  Mutta nuoruutta ei voi elää uudestaan.

Vierailija
1444/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

>> shampoon laimentaa vedellä.  Samoin kuin astianpesu aineen lopun voi käyttää vessanpytyn pesemiseen.  Tai shampoon lopun. <<

Haloo. Mitä "säästöä" tuollaiset muka on? 

Miksi et käytä sitä shampoota vähemmän kerralla, vaan laimennat sitä? Sama lopputulos. 😂 Ja sen astianpesuaineen voi käyttää loppuun siinäkin asiassa, mihin se on tarkoitettu eli tiskaamisessa. 😂 Miten se muka "säästää", jos vaihdat kohdetta, mihin sen loppupullollisen käytät? 😂

Varmaan sillee, että voi samalla aineella pestä muutakin kuin vain yhden tietyn, ettei tartte yhden pesuaineen sijaan olla montaa eri pesuainetta. 

Mutta eihän tuo ole säästöä, koska tuotetta ei mene kuitenkaan sen vähempää. 5 pesuainetta kestää 5 kertaa pidempään kuin se yksi.

Vierailija
1445/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei paljon kannata ottaa neuvoja toiselta köyhältä. Kannattaisi kuunnella meitä vaurastuneita, niin ette tekään olisi tulevaisuudessakin köyhiä... 

Vierailija
1446/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta kesäksi telttaan, säästät vuokrassa.

Ja mihin laitat kaikki huonekalut ja muut kesän ajaksi? Miten lataat puhelimen ja läppärin ja varmistat ettei joku varasta sun kamoja kun poistut teltan luota?

Niin ja mistä saat syksyllä uuden vuokra-asunnon, kun asunnon omistaja on jo vuokrannut sen asunnon edelleen?  

Esitäpä vuokranantajallesi, että minä muutan nyt kesäksi telttaan, älä peri minulta vuokraa niiltä kuukausilta.  Onnistuisikohan?

No läpällähän tuo oli kirjoitettukin.  Mutta totta on, että vuokrasta ei voi säästää.  Veden ja sähkön kulutusta voi tietysti säätää, mutta hankalaksi menee sekin, jos oikein pihiksi ryhtyy.  Se missä voi säästää, on tietysti ne vaatteet ja ruoka.  Ja se, että ei osta mitään, mitä ilman voi olla.  

Vierailija
1447/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta kesäksi telttaan, säästät vuokrassa.

Ja mihin laitat kaikki huonekalut ja muut kesän ajaksi? Miten lataat puhelimen ja läppärin ja varmistat ettei joku varasta sun kamoja kun poistut teltan luota?

Niin ja mistä saat syksyllä uuden vuokra-asunnon, kun asunnon omistaja on jo vuokrannut sen asunnon edelleen?  

Esitäpä vuokranantajallesi, että minä muutan nyt kesäksi telttaan, älä peri minulta vuokraa niiltä kuukausilta.  Onnistuisikohan?

No läpällähän tuo oli kirjoitettukin.  Mutta totta on, että vuokrasta ei voi säästää.  Veden ja sähkön kulutusta voi tietysti säätää, mutta hankalaksi menee sekin, jos oikein pihiksi ryhtyy.  Se missä voi säästää, on tietysti ne vaatteet ja ruoka.  Ja se, että ei osta mitään, mitä ilman voi olla.  

Monen monta vuotta sitten olin työpaikalla, jossa oli iso sisäparkkihalli.  Mun veljellä oli asuntovaunu myynnissä ja oli ollut jo jonkin verran, koska oli aika vanha. 
Mä irtisanoin asunnon ja veli ajoi vaunun työpaikalle. Muutin sinne. 
Mulla oli sellainen pieni kannettava telkkari ja tein ruuat työpaikan keittiössä. Viikonloppuisin ei sinne päässyt, mutta lämmitin mikrossa. 
Olin silloin jo aika minimalisti ja kaikki huinekalut vein veljelleni. En muista kauanko siellä asuin, yli puoli vuotta. Sitten yhtäkkiä vaunu meni kaupaksi, oli just ollut koulujen syysloma, joku vei vaunun lappiin talvikauden asunnoksi.

Kaikkea sitä on tullut tehtyäkin. Tässä syy oli, kun veli oli ostanut vaunun, kun halvalla sai ja vaimo antoi ukaasin.

Jossain vaiheessa, kun vaunu oli jo hävinnyt, joku kysyi tietääkö kukaan siitä vaunusta. Ihmisiä ei hirveesti kiinnosta.

Vierailija
1448/1451 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö. Kuolet todennäköisesti nälkään muutaman viikon päästä. 

Vierailija
1449/1451 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tota vitamiinien ostelua(paitsi lasten d-vitamiinit).

Kannattaa lukea tutkimuksia mitä esim. d- vitamiimin puutos voi aiheuttaa. Täällä nyt ei vain pimeimpinä kuukausina saa tarpeeksi d- vitamiinia. Yhtä lailla se on tärkeää aikuisille.

Itae syön lisäksi vielä omegaa ym.koska iho on huonossa kunnossa. On auttanut.

Kyllä sitä D-vitamiinia saa ihan ruoastakin kuten kalasta, voista, margariinista, öljystä, maitotuotteista, kananmunasta, sienistä, jne... Myös kaura-, soija-, yms. maitoihin on lisätty D-vitamiinia.

Ei tarvita kalliita D-vitamiinituotteita, kunhan syö monipuolisesti.

Vahva d-vitamiini maksoi itsellä iherbistä 10e, riittää vuodeksi.

D-vitamiinin liiallinen saanti on haitallista, joten ei ole fiksua määrätä itselleen jatkuvaa kuuria vahvaa D-vitamiiniannosta. Lisäksi pitää olla tarkka missä muodossa D-vitamiini on, kapselista vitamiini imeytyy parhaiten, tableteista ei paljonkaan ellei muistä syödä öljyä tai rasvaa samalla. Eli D-vitamiinin ottaminen purkista vaati ymmärrystä, jos siitä haluaa saada hyötyä eikä haittaa.

Toisaalta iherbin D-vitamiinit ovat oliiviöljyä, johon on lisätty liivatetta, glyserolia, yms yms. Olisi terveellisempää ostaa oikeaa oliiviöljyä, varmistaa että se on extra neitsytöljyä ja käyttää sitä.

Moni sanonut et iho paranee D-vitamiinilla. Näistä osa on syönyt d-vitamiinia, johon lisätty liivatetta. Se sisältää kollageenia.

Vierailija
1450/1451 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhän ei kannata ottaa neuvoa köyhiltä miten köyhäillä lisää vaan rikkailta miten rikastua. Jos kuuntelee vain niitä, joilla on yhtä tyhjä lompakko, oppii korkeintaan optimoimaan kurjuutta ja venyttämään senttejä. Se on passiivista selviytymistä, joka pitää ihmisen tiukasti kiinni samassa lähtöpisteessä vuodesta toiseen. Köyhän on pikemminkin opittava rikkailta, koska vain heiltä voi omaksua kasvun mentaliteetin ja ne strategiat, joilla luodaan uutta varallisuutta pelkän penninvenyttelyn sijaan. 

No, rikkaalta saat hyviä neuvoja, esim. kuinka sijoittaa ja vaurastua siten. Ja kun ei köyhällä ole mitään, mistä sijoittaa. Onhan niitä kaikkia keinoja rikastua, mutta kun ne eivät oikein onnistu, jos rahat puuttuu tai taidot.

Rupee sijoittamaan! No mistä ja millä, kun ei oo rahaa enkä tiedä sijoittamisesta hevonhumppaa. Osta pari asuntoa ja laita ne vuokralle! Nii no mistähän mä tässä asuntokaupoille rahat taikoisin. Pistä oma yritys pystyyn! No, taas samojen äärellä. Ei oo alkupääomaa eikä minkään näköistä toimivaa liikeideaa.

Kyllä sitä vaan köyhinä pysytään. Sitä ei muuta muu kuin joku sellainen ihme, joita ei vaan yksinkertaisesti tapahdu. Esim. voitat lotossa tai näet yöllä unen, jonka myötä opit kaikki liike-elämän taidot ja muutut liikemieheksi Simsalabim. 

Kortit on jaettu ja niillä mennään, mitkä kädessä on. Vedä siinä sitten ässä hihasta, kun ei ole sellaista hihassa eikä hihojakaan sen paremmin, kun tuli jo takki ja paita hävittyä pelissä niiden paskojen korttien takia. 

Vierailija
1451/1451 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän ei kannata ottaa neuvoa köyhiltä miten köyhäillä lisää vaan rikkailta miten rikastua. Jos kuuntelee vain niitä, joilla on yhtä tyhjä lompakko, oppii korkeintaan optimoimaan kurjuutta ja venyttämään senttejä. Se on passiivista selviytymistä, joka pitää ihmisen tiukasti kiinni samassa lähtöpisteessä vuodesta toiseen. Köyhän on pikemminkin opittava rikkailta, koska vain heiltä voi omaksua kasvun mentaliteetin ja ne strategiat, joilla luodaan uutta varallisuutta pelkän penninvenyttelyn sijaan. 

Mitkä ovat erittäin pienituloiselle sopivat "mentaliteetti ja strategiat, joilla voi luoda varallisuutta" -- ja johon Kela, työkkäri, verovirasto tai poliisi eivät puutu???

huomaatko, mitä juuri teit? Esitit juuri oppikirjaesimerkin siitä "kurjuuden optimoinnin" mentaliteetista, josta eka kirjoittaja nimenomaan varoitti.

Kun rikas ja köyhä kohtaavat uuden idean tai säännön, he katsovat sitä aivan eri laseilla:

Köyhyysmentaliteetti katsoo sääntömuutosta (kuten suojaosien poistoa) ja sanoo: "Järjestelmä on rikki, mitään ei kannata tehdä, koska valtio vie puolet." (Passiivinen selviytymisreaktio).

Rikkaan mentaliteetti katsoo samaa tilannetta ja kysyy: "Okei, säännöt muuttuivat. Miten peliä pelataan nyt niin, että minä silti voitan?" (Aktiivinen strategiamuutos).

Jos eka kirjoittaja istuisi tässä, hän vastaisi sinulle näin:

1. Unohda ne 300 euron suojaosat vaan tähtää suoraan isompaan

Suojaosien poijuttaminen harmittaa, mutta rikkaiden strategiassa ei ole kyse siitä, miten voit nysvätä ikuisesti tukien ja pienten keikkojen rajapinnalla. Jos 50 % verokiila (tukien väheneminen) masentaa, muista, että rikkaat ja yritykset maksavat Suomessa muutenkin valtavia veroja. Ero on siinä, että he keskittyvät kakun kasvattamiseen, eivät murujen jakamiseen. Mentaliteetin pitää olla se, että hankit osaamista, jolla hyppäät kokonaan ulos Kelan järjestelmästä, eikä se, miten optimoit tukien määrää suhteessa tehtyihin tunteihin.

2. Riski on suhteellinen käsite

Sanoit, että Fiverr-keikkailu voi katkaista tuet ja riski on nälkä. Tämä on totta, jos toimii sokkona. Mutta rikas mentaliteetti tarkoittaa riskien hallintaa, ei niiden pelkäämistä. Voit rakentaa osaamistasi, portfoliotasi ja asiakasverkostoasi täysin ilmaiseksi ja hiljaisuudessa ilman, että laskutat vielä euroakaan. Kun sinulla on valmis taito ja ensimmäiset sitoutuneet asiakkaat jonossa, hyppy "yrittäjyyteen" ei ole enää itsemurha, vaan laskelmoitu siirto.

3. Marjametsä on vertauskuva, ei päätepysäkki

Jos näkee marjametsässä vain hyttyset ja suon, näkee vain vaivan. Rikas näkee siinä alkupääoman ilman velkaa. Jos sinulla on pyöreä nolla tilillä, marjametsä (tai mikä tahansa muu nollainvestoinnin laillinen toiminta) on se vipuvarsi, jolla hankit ensimmäiset satasesi, joilla voit ostaa vaikkapa sen käytetyn läppärin tai maksaa nettiyhteyden, jolla opiskelet sen seuraavan tason taidon.

Johtopäätös:

Jos odotat, että Kela, Työkkäri ja Verovirasto tekevät rikastumisesta sinulle helppoa ja riskitöntä, tulet odottamaan ikuisesti. Järjestelmä on luotu pitämään sinut elossa ja turvassa, ei tekemään sinusta varakasta.

Juuri siksi niitä neuvoja pitää ottaa rikkailta: he tietävät, että kasvu tapahtuu aina järjestelmän rajoitteista huolimatta, ei niiden ansiosta. Älä siis optimoi sitä, miten järjestelmä ei rankaisisi sinua, vaan keskity siihen, miten teet itsestäsi niin arvokkaan, ettei järjestelmällä ole sinuun enää mitään otetta.

Tuota tekoälysontaa ei tarvitse tänne tuutata. Jokainen osaa itsekin käyttää tekoälyä. Tämä on keskustelupalsta.

Vierailija
1452/1451 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen pannaria ja mansikkahillo tai sokeri lisänä, uunipellillinen.

Samoin uunipellillinen kinkkupiirakkaa tai pitsaa, pohjan teen extraleivonta margariinista ja vehnäjauhoista, suolaa ja vettä.  Halvinta juustoraastetta päälle, kinkkua, kotimaista lenkkiä, tomaattia, pitsamaustetta. Meillä syödään hyvin mutta halvalla.

Mä tein eilen piimän lopusta (ostin saaristolaisleivän tekoon juhannuksena ja muuten en juuri käytä piimää, paitsi tuorepuuron pohjana olen hyödyntänyt myös) mustikkapannaria välipalaksi ja tänään söin toisen palan lounaaksi mozzarellasalaatin kanssa. Hyvää ja vaikka ei niin hurjan ravitsevaa, niin kivaa vaihtelua. Pari palaa jäi vielä, erittäin edullista, kun mustikat olin saanut sukulaiselta ilmaiseksi.

Eli tämä tavallinen säästövinkki, yhdistele kohta vanhaksi meneviä "tähteitä" ja muita kaapissa olevia aineksia aterioiksi. Siihen liittyen olen kuullut vinkattavan, että ruokaa kannattaa ostaa vähemmän kuin etukäteen ajattelisi, esimerkiksi ei koko viikoksi, vaikka seuraava kauppapäivä olisi viikon päästä. Ja tämä pakottaa hyödyntämään jotain pakastimen tai kaappien vähemmän houkuttelevia aarteita. Ja toinen on, että syö vain vähemmän, jos ei ole jo valmiiksi alipainoinen/aliravittu, ja katsoo, pärjääkö niinkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme