Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle
Minä aloitan:
1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.
2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.
3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.
4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.
5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.
6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.
Jatkakaa...
Kommentit (1383)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skordarin voi käyttää uudestaan, kun vaan kääntää sen ylösalaisin. Eikä ole pakko huuhdella sitä välillä.
Mikähän mahtaa olla skordari kun en ole ikinä sellaisesta kuullutkaan.
Olisko sama kuin spärdäri?
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä jotenkin outo, mutta rakastan kaikkia säästövinkkiketjuja. :D Tässäkin ketjussa on vaikka kuinka monta hyvää ehdotusta, jotka aion omia.
Kokemuksesta voin sanoa, että saippuan käyttö sheivaamisessa toimii hyvin, ja jos käyttää hieman kalliimpaa oliiviöljysaippuaa ( joka on silti edullista riittoisuutensa vuoksi ), ei ihokaan välttämättä kuivu pahasti. Kannattaa tietysti myös laittaa voidetta ajelun jälkeen, säärille yms. vähemmän aroille ihoalueille sopii jokin edullisempikin tuote.
Suosittelen myös lämpimästi kasvattamaan ituja ( ei kuitenkaan linnuille tarkoitetuista siemenistä! ) , jos haluaa syödä terveellisesti köyhänäkin. Iduissa on toki riskinsä, joten jos on esim. raskaana, tai taloudessa on alentuneen vastustuskyvyn omaavia, voi idätettävät siemenet esikäsitellä, tai kiehauttaa idut ennen käyttöä.
Pyykinpesuun liittyen huomasin, että Ecover- merkkiset pesuaineet ovat käsittämättömän riittoisia. Käytin aiemmin edullisina pitämiäni, ympäristömerkittyjä halpistuotteita, kuten jotain Rainbow- jauhetiivistettä. Kokeiltuani Ecoveria tajusin, että sen perus nestemäinen pyykinpesuaine riittää varmasti 5- 7 kertaa pidempään, kuin paketti Rainbowia ( Ecover myydään suurissa pakkauksissa, jolloin hinta on kerralla enempi, mutta voittaa hinnassa kevyesti, kun vertailee riittoisuutta). Plussana Ecoverissa on ekologisuus, miinuksena aavistuksen heikompi pesuteho, mutta tahroihin voi käyttä sappisaippuaa, joka on myöskin riittoisaa ja edullista, löytyy esim. monista Prismoista.
Säästövinkkejä, joita en itse kokeilisi, on käytettyjen huonekalujen osto. Tuttu sai luteita asuntoonsa, ja voin kertoa, että oli mielenterveyden menetys lähellä niitä häätäessä.
Semmoinen kuin Hyvä pyykki -pesujauhe on myös älyttömän hyvä aine. Sitä myydään eri pakkauskoossa, me ostetaan aina se 5 kg:n sanko, ja se kestää reilusti yli vuoden. Kilohinnaltaan tulee halvemmaksi kuin tuo Ecover, katsoin vaan äkkiä netistä ja Ecoveria (ainakin yhtä pesujauhetta niistä) myydään 11,87 euroa /kilo. 5 kg:n pakkaus Hyvä pyykkiä maksaa 33 euroa eli hinnaksi tulee n. 6,6 euroa kilolta.
Netistä löytyy ostopaikat. Huomasin vasta nyt katsoessani, että sitä myy yksi liike omallakin paikkakunnalla. Ollaan vuosikaudet haettu sitä 50 km:n päästä eri paikkakunnalta, mutta ei sentään pelkästään sen takia olla lähdetty reissuun, vaan aina on muutakin asiaa.
Hyvä pyykin mukana tulee vielä aina pussillinen valkaisuainetta. Mulla on vielä valkoisia lakanoita, joihin sitä käytän.
Mutta eihän näillä pitkässä juoksussa suuria säästöjä tule. Ollaan kuitenkin todettu se tehokkaaksi ja koska se on hajusteetonta, ei tarvitse kantaa huolta tuoksuallergisesta työkaveristakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka käytän bideetä on pissan jälkeen fiksumpaa kuivata, kuin aina pestä. Kuivuu paikat. Olen ratkaissut asian leikkaamalla vanhoista t-paidoista paloja, jotka käytän siihen. Niille oma kannellinen astia pöntön vieressä muovipussi sisällä(hedelmäpussi). Pesen ne 90 asteessa peppupyyhkeiden kanssa, jotka ovat omassa korissaan.
Vessapaperi maksaa noin 40 snt/rulla.
Mitä teet siitä säästyneellä rahalla ihan konkreettisesti?
Maksaa se veden käyttökin bideessä sekä pesuaine ja vesi pesukoneessa (toivon mukaan siis peset nämä perspyyhkeet omana koneenaan).
Käykö teillä koskaan vieraita?
Joku itsekunnioitus kannattaa säästäessä ja köyhäilyssäkin säilyttää.Olen eri ihminen kuin tämä jolle vastasit mutta kyllä suomalaiset laittavat vessapaperiin tuhottoman paljon rahaa. 40 senttiä ei ole oikea summa arvioimaan kuinka paljon rahaa todellisuudessa vessanpytystä vedetään rahaa alas joka vuosi. 10 vessapaperirullaa on jo 4 euroa. Kuinka kauan ne kestävät käytössä???? Kuinka monta rullaa todellisuudessa menee vuodessa vessapaperiin on oikea tapa laskea.
Tottakai voi ostaa sen paketillisen vessapaperia koko vuodeksi vaikka sitä varten jos vieraita käy. Mutta muuten vessapaperin jatkuva käyttö on ihan turhaa. Ei vessapaperin käyttö tai käyttämättä jättäminen ole millään tavalla yhteydessä itsekunnioitukseen.
Näissä kommenteissa näkyy kuinka omituinen ajatustapa monilla on siitä mikä on ihmisen arvoista elämää. Vessapaperi tuntuu olevan todella tärkeä kaveri monelle...Ja karkkipussit, ja herkut, ja kaikki muu mihin ne sentit ja eurot menee " itsekunnioituksen" nimissä:D
Kaikilla meillä on tosiaan omat ajatuksemme siitä, mikä on välttämätöntä ja mikä ei.
Kusi ja paskarätit vessan roskiksessa ei vaan tunnu millään tavalla normaalilta minun mielestäni.
Vessapaperille on kyllä muutakin käyttöä kuin takamuksen pyyhkiminen.En osaa sanoa kumpi on ekologisempaa, bideesuihkulla suihkiminen ja pyykkikoneessa niiden rättien peseminen vai vessapaperin käyttö.
Karkkipussit ym ei liity vessapaperin tarpeellisuuteen enää kyllä mitenkään, joten vähän huono vertauskohde.
Hygieenisyydestä ym. en alkaisi itse kuitenkaan tinkimään. Edes vankilassa tai hoitolaitoksissa ei ihmiset joudu ilman vessapaperia elämään, sen verran perustarve se on.
Mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.
Käsisuihku ja froteepyyhe on paljon hygieenisempi kuin WC-paperi. Pyyhkeet pesen 60 tai 90 asteessa muiden vaatteiden/lakanoiden yms. kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka käytän bideetä on pissan jälkeen fiksumpaa kuivata, kuin aina pestä. Kuivuu paikat. Olen ratkaissut asian leikkaamalla vanhoista t-paidoista paloja, jotka käytän siihen. Niille oma kannellinen astia pöntön vieressä muovipussi sisällä(hedelmäpussi). Pesen ne 90 asteessa peppupyyhkeiden kanssa, jotka ovat omassa korissaan.
Maksaa se veden käyttökin bideessä sekä pesuaine ja vesi pesukoneessa (toivon mukaan siis peset nämä perspyyhkeet omana koneenaan).
Joku itsekunnioitus kannattaa säästäessä ja köyhäilyssäkin säilyttää.Olen eri ihminen kuin tämä jolle vastasit mutta kyllä suomalaiset laittavat vessapaperiin tuhottoman paljon rahaa. 40 senttiä ei ole oikea summa arvioimaan kuinka paljon rahaa todellisuudessa vessanpytystä vedetään rahaa alas joka vuosi. 10 vessapaperirullaa on jo 4 euroa. Kuinka kauan ne kestävät käytössä???? Kuinka monta rullaa todellisuudessa menee vuodessa vessapaperiin on oikea tapa laskea.
Tottakai voi ostaa sen paketillisen vessapaperia koko vuodeksi vaikka sitä varten jos vieraita käy. Mutta muuten vessapaperin jatkuva käyttö on ihan turhaa. Ei vessapaperin käyttö tai käyttämättä jättäminen ole millään tavalla yhteydessä itsekunnioitukseen.
Näissä kommenteissa näkyy kuinka omituinen ajatustapa monilla on siitä mikä on ihmisen arvoista elämää. Vessapaperi tuntuu olevan todella tärkeä kaveri monelle...Ja karkkipussit, ja herkut, ja kaikki muu mihin ne sentit ja eurot menee " itsekunnioituksen" nimissä:D
Kaikilla meillä on tosiaan omat ajatuksemme siitä, mikä on välttämätöntä ja mikä ei.
Kusi ja paskarätit vessan roskiksessa ei vaan tunnu millään tavalla normaalilta minun mielestäni.
Vessapaperille on kyllä muutakin käyttöä kuin takamuksen pyyhkiminen.En osaa sanoa kumpi on ekologisempaa, bideesuihkulla suihkiminen ja pyykkikoneessa niiden rättien peseminen vai vessapaperin käyttö.
Karkkipussit ym ei liity vessapaperin tarpeellisuuteen enää kyllä mitenkään, joten vähän huono vertauskohde.
Hygieenisyydestä ym. en alkaisi itse kuitenkaan tinkimään. Edes vankilassa tai hoitolaitoksissa ei ihmiset joudu ilman vessapaperia elämään, sen verran perustarve se on.
Mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.Käsisuihku ja froteepyyhe on paljon hygieenisempi kuin WC-paperi. Pyyhkeet pesen 60 tai 90 asteessa muiden vaatteiden/lakanoiden yms. kanssa.
Käsisuihkua käyttää kyllä ihmiset sen paperinkin kanssa ison hädän jälkeen, että ei tuossa mitään hygieenisempää ole. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.Käsisuihku ja froteepyyhe on paljon hygieenisempi kuin WC-paperi. Pyyhkeet pesen 60 tai 90 asteessa muiden vaatteiden/lakanoiden yms. kanssa.
Löysänpaskan jälkeen kun liruttelet käsisuihkulla niin pyyhkeessä näkyy tulos.
Käyttäjä370599 kirjoitti:
S-pankin pankkitili ja pankkikortti on ilmainen.
Eipä maksa Nordeankaan tilit ja Mastercard Cold-kortit yhtään mitään...on sekä S-pankki, että Nordea, joten tiedän tuon.
Mistä muuten harha, että muut kaikki maksaa, paitsi S-pankki, on yleensäkään syntynyt, ihmettelenpä tuota.
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne jos maksaa ensin 100-120€ liittymisestä :) Ja tuo tilien ja korttien maksuttomuus poistunee lähiaikoina.
Kun lopettaa joskus S-pankin ja koko asiakkuuden Sryhmässä, niin toki sen maksamansa osuusmaksun saa takaisin.
Ecover-pyykinpesukone, jota joku mainosti, on ihan surkeaa! Meillä pyykki alkoi haisemaan niin pahalta, että jouduin hetkeksi ottamaan hajustetut pesuaineet. Tuli kalliiksi, kun piti pestä kaikki aina uudestaan Ecoverin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki laskun suoraveloitukseen.
Itselläni on lisäksi allakka, jossa on ylhäällä kaikki laskujen maksupäivät.
Mm sähkölaskun kanssa on käynyt 2 krt, no, 10 v aikana mutta kuitenkin, ettei suoraveloitus ole mennyt läpi.
Rahaa on ollut tilillä mutta joko pankki tai sähköyhtiö on kämmännyt.
Kummatkin firmat väittivät mitään ei ole heidän puolesta väärin mutta kun sain kummaltakin tämän mustaa valkoisella, ei otettu extrakuluja. Tiedän muutaman, joilla on nimenomaan sähkölasku mennyt perintään vaikka on ollut suoraveloitus ja rahaa tilillä.Kaikki tekemättömät työt teen seuraavan viikon perjantaihin mennessä. Palautukset, hyvitykset, korjaukset.
Minulla on ns työvaatekansio, eli muovitaskuissa on aina kuva asusta, päällimmäisenä olevan kuvan asun puen päälle ja työpäivän jälkeen kuva menee kansion viimeiseksi. Ei tarvitse miettiä yhtään mitä laittaisin päälle.
Kun vaatteeseen tulee korjattavaa, nappi pitää kiristää, sauma purkautuu, laitan vaatteen ompelukoppaan ja se on aina perjantaina tyhjä. Jos perjantaina on menoa, sitten teen sen viimeistään torstaina.Minulla on varaa käydä vain näillä bonuslahjakorteilla laivalla. Kollegat aina pyytää minua tuomaan tupakkaa ja viinaa, joskus olen tuonut jopa laatikon olutta/siideriäkin.
Ostan ne kerralla niin että saan lahjakortin, jonka laitan het myyntiin, jos saan näitä siis 2. Jos saan yhden, varaan sillä risteilyn taas 3 kk päähän. Yleensä lahjakortteja tukee 2, joista toisen myyn. Itse laivalla ei rahaa mene, koska otan omat eväät mukaan ja kävelen keskustaan. Jos Tukholmassa sataa vettä, voin jäädä hyttiin vaikka lukemaan kirjaa.
Mutta tarkistan säätiedotukset ja olen joskus matkustanut sadeasun ja kumppareiden kanssa. Mitään en Tukholmasta osta, minulla riittää että pääsen kiertelemään kauppoja.Tein erotessani listan mistä tykkään, mitkä ovat ilmaisia.
Tykkään kun koti on siisti. Joten meillä on aina siistiä. Tarpeeton tavara on myyty pois, tasot ovat pölyttömiä. Tykkään lukea hesaria ja juoda teetä. Joten otan, luvalla, töistä päivän Hesarin mukaan ja illalla luen ja juon teetä.
Tykkään mennä nukkumaan raikkaaseen sänkyyn. Jos ei ole rankkasadetta, vien aina peiton ja tyynyt ulos herätessäni ja annan sängyn kuivua. Ennen töihin lähtöä petaan sängyn ja illalla sänky tuoksuu hyvälle.Tää on paha.
Kaikki millintarkasti aina samalla tavalla.
Persoonallisuus jäykkä...
Parasta toi asukansio. Voi ei!Vähän tuli sama mieleen. Jatkuva penninvenytys tekee ihmisistä omituisia?
Minunkaan ei tarvitse miettiä, mitä pistän päälle. Puhtaat vaatteet, kun toiset kuivumassa. En tarvitse kansiota.
Silloin kun vielä matkustus oli mahdollista, käytettiin Bank Norwegianin vuosimaksutonta ja kulutonta (jos maksaa eräpäivänä) VISAa kaikkiin ostoksiin, niistä kertyi rahaa lentolippuihin. Tehtiin 4 hengen Euroopan matkoja näillä niin että lennot ilmaiset.
Vierailija kirjoitti:
Ecover-pyykinpesukone, jota joku mainosti, on ihan surkeaa! Meillä pyykki alkoi haisemaan niin pahalta, että jouduin hetkeksi ottamaan hajustetut pesuaineet. Tuli kalliiksi, kun piti pestä kaikki aina uudestaan Ecoverin jälkeen.
En ole tota merkkiä koskaan kokeillut, mutta mulla on näihin "hutiostoksiin" mennyt joskus varmaan pitkä penni.
Olen käytellyt niitä sitten mattojen, kenkien, verhojen ym. pesuun, sekä myös vessanpesuun.
Hajusteettomat pesuaineet haisee mielestäni aina pahalta, joskus olen sellaisen käyttänyt sitten loppuun niin, että olen laittanut puolet sitä ja puolet hajustettua.
Nykyään ostan vain ns. varmat merkit enkä lähde kokeilemaan enää mitään uusia merkkejä.
Käytän pesuainetta muutenkin ehkä 1/3 suositellusta määrästä. Meillä ei varsinaisesti tahraisia vaatteita oikein olekaan, hikiset vaatteetkin lähtee puhtaaksi oikealla lämpötilalla vähemmälläkin pesuainemäärällä.
Uudet koneet on niin vesipihejä, että liika pesuaine ei kunnolla edes huuhtoudu.
Kannattaa kokeilla pestä kone tyhjänä, ja katsoa onko siellä paljon pesuainetta/vaahtoa vielä pyörimässä.
Vähän ohi aiheen, mutta kuitenkin :)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tota vitamiinien ostelua(paitsi lasten d-vitamiinit).
Nyt korona-aikaan kantsii d-vitamiinia syödä. 100 milligrammaa naamaan päivittäin.
- 30-luvulla Arvo Ylppö alkoi antaa lapsille D-vitamiinia 2,5 -kertaisena annoksena nykyannoksiin nähden ja ilmeisesti hänellä oli hyvä viisaus tähän asiaan. 80-luvulla pitoisuuksia laskettiin ja nyt ollaan palattu siihen, että näitä asioita arvioidaan uudelleen. Ja se on kyllä tärkeä asia, Lyytikäinen sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsisuihkua käyttää kyllä ihmiset sen paperinkin kanssa ison hädän jälkeen, että ei tuossa mitään hygieenisempää ole. Päinvastoin.
Pyyheliina on paljon hygieenisempi! Märkä WC-paperi hajoaa aina osittain ja sitten nämä paperia käyttävät kulkevat WC-paperin murut mukanaan!
Vierailija kirjoitti:
Nyt korona-aikaan kantsii d-vitamiinia syödä. 100 milligrammaa naamaan päivittäin.
Milli- vai mikrogrammaa?
Vierailija kirjoitti:
Eipä maksa Nordeankaan tilit ja Mastercard Cold-kortit yhtään mitään...on sekä S-pankki, että Nordea, joten tiedän tuon.
Mistä muuten harha, että muut kaikki maksaa, paitsi S-pankki, on yleensäkään syntynyt, ihmettelenpä tuota.
Nordean edeltäjä Merita-pankki onnistui kadottaan multa rahaa, ei paljoa mutta tarpeeksi että jäi laskut maksamati ja erittäin kalliiksi tuli. En suosittele.
Osassa pankkeja taitaa olla jokin minimimäärä joko rahaa taikka lainaa jotta ilmaisia kortit, S-pankissa kaikille jotka osuusmaksun maksavat ja mikäli käy siellä ostoksilla, tulee takaisin kohtuu äkkiä koska minimissäänkin (oliko se viidenkympin, satkun tms. ostoista alkaen) prosentin ostoksista saa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milli- vai mikrogrammaa?
Juu, anteeksi.
Mikrogrammaa.
Suosittelen keskittymään tulojen nostamiseen. Se mitä voit säästää näillä vinkeillä vuodessa, voidaan tienata muutamassa tunnissa lisätöillä.
Vierailija kirjoitti:
S-Pankki on aina ilmainen riippumatta siitä onko pankissa sijoituksia, säästötiliä, asuntolainaa tms.
Nordea taas on maksullinen, jos sinun kohdallasi ei näin ole niin se ei koske kaikkia Nordean asiakkaita. Kerrotko vielä mitä kaikkea sinulla on Nordeassa, koska et ole ns. perusasiakas jolle Nordean tilit ja kortit on maksullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä jotenkin outo, mutta rakastan kaikkia säästövinkkiketjuja. :D Tässäkin ketjussa on vaikka kuinka monta hyvää ehdotusta, jotka aion omia.
Kokemuksesta voin sanoa, että saippuan käyttö sheivaamisessa toimii hyvin, ja jos käyttää hieman kalliimpaa oliiviöljysaippuaa ( joka on silti edullista riittoisuutensa vuoksi ), ei ihokaan välttämättä kuivu pahasti. Kannattaa tietysti myös laittaa voidetta ajelun jälkeen, säärille yms. vähemmän aroille ihoalueille sopii jokin edullisempikin tuote.
Suosittelen myös lämpimästi kasvattamaan ituja ( ei kuitenkaan linnuille tarkoitetuista siemenistä! ) , jos haluaa syödä terveellisesti köyhänäkin. Iduissa on toki riskinsä, joten jos on esim. raskaana, tai taloudessa on alentuneen vastustuskyvyn omaavia, voi idätettävät siemenet esikäsitellä, tai kiehauttaa idut ennen käyttöä.
Pyykinpesuun liittyen huomasin, että Ecover- merkkiset pesuaineet ovat käsittämättömän riittoisia. Käytin aiemmin edullisina pitämiäni, ympäristömerkittyjä halpistuotteita, kuten jotain Rainbow- jauhetiivistettä. Kokeiltuani Ecoveria tajusin, että sen perus nestemäinen pyykinpesuaine riittää varmasti 5- 7 kertaa pidempään, kuin paketti Rainbowia ( Ecover myydään suurissa pakkauksissa, jolloin hinta on kerralla enempi, mutta voittaa hinnassa kevyesti, kun vertailee riittoisuutta). Plussana Ecoverissa on ekologisuus, miinuksena aavistuksen heikompi pesuteho, mutta tahroihin voi käyttä sappisaippuaa, joka on myöskin riittoisaa ja edullista, löytyy esim. monista Prismoista.
Säästövinkkejä, joita en itse kokeilisi, on käytettyjen huonekalujen osto. Tuttu sai luteita asuntoonsa, ja voin kertoa, että oli mielenterveyden menetys lähellä niitä häätäessä.
Semmoinen kuin Hyvä pyykki -pesujauhe on myös älyttömän hyvä aine. Sitä myydään eri pakkauskoossa, me ostetaan aina se 5 kg:n sanko, ja se kestää reilusti yli vuoden. Kilohinnaltaan tulee halvemmaksi kuin tuo Ecover, katsoin vaan äkkiä netistä ja Ecoveria (ainakin yhtä pesujauhetta niistä) myydään 11,87 euroa /kilo. 5 kg:n pakkaus Hyvä pyykkiä maksaa 33 euroa eli hinnaksi tulee n. 6,6 euroa kilolta.
Netistä löytyy ostopaikat. Huomasin vasta nyt katsoessani, että sitä myy yksi liike omallakin paikkakunnalla. Ollaan vuosikaudet haettu sitä 50 km:n päästä eri paikkakunnalta, mutta ei sentään pelkästään sen takia olla lähdetty reissuun, vaan aina on muutakin asiaa.
Hyvä pyykin mukana tulee vielä aina pussillinen valkaisuainetta. Mulla on vielä valkoisia lakanoita, joihin sitä käytän.
Mutta eihän näillä pitkässä juoksussa suuria säästöjä tule. Ollaan kuitenkin todettu se tehokkaaksi ja koska se on hajusteetonta, ei tarvitse kantaa huolta tuoksuallergisesta työkaveristakaan.
Pesukoneissa on takana vedenpainetta säätelevä ruuvi, siitä kääntämällä se käyttää enempi vettä. Tuli EU:n myötä jotain vedensäästäohjelmia niihin koneisiin eikä ne enää pese kunnolla, mikäli uusi kotikone on. Pyykkituvilla edelleen kunnollisia säätämättä.
Videoita netissä joissa ohjeita eri merkkisille.
Mikähän mahtaa olla skordari kun en ole ikinä sellaisesta kuullutkaan.