Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä, kun minuun ei haluta tutustua lähemmin ammattini takia?

Vierailija
18.02.2017 |

Ihmisillä on usein stereotypioita eri ammattien edustajista, usein hyvin kärjistettyjäkin. Lakimiehiä pidetään pitkästyttävinä ja vakavina, psykologien ajatellaan analysoivan kaikkea mitä teet ja sanot, papit puhuvat vain uskosta ja yrittävät käännyttää, ekonomit ovat kiinnostuneita vain rahan hankkimisesta, lääkäri kritisoi epäterveitä elintapojasi ja poliisi tarkkailee, rikotko jotakin lakia. Monet ammatit herättävät ihmisissä negatiivisia tunteita, jos lähipiirissä ei ennestään ole kyseisen ammatin edustajaa.

Sama kaava toistuu, kun yritän tutustua uusiin ihmisiin. Aluksi minulle ollaan ystävällisiä ja kiinnostuneita, jutellaan normaalisti. Kanssani haluta tutustua lähemmin, kun kuullaan, mitä teen työkseni. Sillä ei näytä olevan väliä, etten ole stereotypinen ammattikuntani edustaja. Turhauttaa, kun ystävyyssuhteiden ja parisuhteen saaminen on niin vaikeaa ammattiini kohdistuvien epäluulojen takia. Samalla alalla olevat eivät ammattia ihmettele, mutta olisi mukava saada juttuseuraa muualtakin kuin työpaikalta.

Onko joku muu törmännyt vastaavaan? Oletteko päässeet ongelmasta jotenkin eroon? Entä onko joku ammatti sinulle turn off ystävässä tai kumppanissa? Miksi?

Ap

Kommentit (177)

Vierailija
41/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tietotekniikan DI. En ole vuosikausiin käynyt baareissa, mutta silloin nuorempana kun kävin, niin voi että oli mahdotonta tutustua miehiin sen jälkeen, jos menin vastaamaan, kun kysyttiin, mitä teen.

Suurin osa päivitteli ensin pitkään ja hartaasti, että en yhtään näytä siltä, eikä kuulemma olisi ikinä arvannut, jne.

Ja sen jälkeen oli kaksi mahdollista jatkoa: Jos mies itse ymmärsi mitään tietotekniikasta, niin alkoi joko keskustelu tietotekniikkaan liittyvistä asioista tai tenttaaminen, että osaanko minä muka oikeasti jotain. Jos taas mies ei itse kokenut ymmärtävänsä tietotekniikkaa, niin keskustelu meni joko tietotekniikka-alan dissaamiseen tai sitten semmoiseksi käsittämättömäksi alemmuuskompleksin potemiseksi.

Ja kyllä, yritin aina kääntää keskustelun muihin aiheisiin, mutta ei, kun ei...

Uusien naispuolisten tuttavuuksien kanssa ja miesdiplomi-insinöörien kanssa keskustelu sujui ja sujuu edelleenkin mainiosti, eli en oikein usko, että vika olisi mun kommunikoinnissani, vaikka sitäkin oon kyllä moneen kertaan miettinyt. Naisdippainsseihin kohdistuu ennakkoluuloja, ei sille mitään voi.

Eli ymmärrän sua ap, vaikka omalla kohdallani ongelma rajoittui vain toiseen sukupuoleen.

Naisdippainssit on äijämäisiä loppahuulia.

Vierailija
42/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin ammatilla ei mulle ole oikeastaan väliä, mutta kumppanin ammatilla on. En voisi kuvitella olevani papin kanssa, kun en ole uskovainen tai syöpälääkärin kanssa, kun en jaksaisi marmatusta polttamisestani. Arjessa ajatusten erilaisuus näkyisi liikaa.

Ei se aina näy. Olen naimisissa papin kanssa, mutta en usko enkä kuulu kirkkoon. Eipä kuulemma miestäni kiinnosta, kuulunko johonkin uskontokuntaan vai en :D Elämä on meilläkin ihan normaalia perhearkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen kertoo olevansa vaikka patologi tai gynekologi, kyllä aika moni miettii, miksi ihminen on noihin hommiin hakeutunut...

Tiedätkö edes mitä patologit tekevät työkseen? Ihmisillä tuntuu olevan vääriä käsityksiä.

Vierailija
44/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset on vaan ennakkoluuloisempia kuin toiset.

Vierailija
45/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla on ketju, jossa kysytään miten ihmiset ovat yrittäneet hyötyä ammatistasi (kuinka kampaajalta toivotaan ilmaisia kampauksia/värjäyksiä yms). Kyllähän ammatit herättää ihmisissä tunteita, ihan normaalia se on. Fiksut aikuiset osaa olla välittämättä asiasta liikaa.

Vierailija
46/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman kuin AP. Olen kauppakorkeakoulun käynyt ja alani töissä, mutta ulkoisesti en näytä siltä. En pukeudu hienoihin vaatteisiin, vaan tyylini on hipahtava. Joogaan ja olen kasvissyöjä. Kerran eräs mies purskautti juomat suustaan baarissa, kun kuuli työstäni. Ja kyllä, ammattini herättää monissa kielteisiä fiiliksiä.

No mutta kyllähän se jotain kertoo ihmisestä jos menee kauppakorkeaan.

Minulla on lähipiirissä useitakin kauppakorkean käyneitä ja yksi alan opiskelija. Kukaan ei vastaa mitään stereotyyppi-ideoita.

Vierailija
47/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ammattisi tuomat lieveilmiöt häiritsevät, miksi et vaihda alaa?

Vierailija
48/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kansanedustaja?

Vierailija
49/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumisautoilija on varmaan ammattina sellainen, jollaisen kaveri/puoliso olisi vaikea olla.

Vierailija
50/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keinosiementäjä

Ap

miksi olet valinnut tuon ammatin? kyllä ammatti jotain kertoo ihmisestä. 

Vierailija
51/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ystäväni on pappi ja hän sanoo ihmisten suhtautuvan pappiin hyvin vaihtelevasti. Moni välttelee, sillä ajatellaan papin tuomitsevan jotenkin. Toisaalta tullaan puhumaan mieltä painavista asioista, koska "ethän sä kellekään voi kertoo et petän miestäni, keh keh". Ystäväni on suvaitsevainen ja ihan tavallinen, mutta silti ihmisten on vaikea suhtautua hänen ammattiinsa normaalisti. Ei se ammatti kerro, millainen ihminen on.

Eihän se että on pappi välttämättä tarkoita että on uskovainen. Onhan nk. leipäpappeja. Pappi voi juoda esim. olutta tai pettää vaimoaan. Näitä pettämisjuttujahan on ollut julkisuudessakin.

Vierailija
52/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerro ammattiasi muille niin yksityiskohtaisesti, kerro vähän sinnepäin.

Vierailija
53/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites pitemmän päälle esim. puolisolta meinaat ammattisi peittää?

Vierailija
54/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman kuin AP. Olen kauppakorkeakoulun käynyt ja alani töissä, mutta ulkoisesti en näytä siltä. En pukeudu hienoihin vaatteisiin, vaan tyylini on hipahtava. Joogaan ja olen kasvissyöjä. Kerran eräs mies purskautti juomat suustaan baarissa, kun kuuli työstäni. Ja kyllä, ammattini herättää monissa kielteisiä fiiliksiä.

No siis yleensä tuolla koulutuksella on rahaa ja nimenomaan nykyään ne, joilla on rahaa välittävät laadukkaasta ruuasta ja harrastavat liikuntaa.

WT:t ei sen kummemmin joogaa. Olen 24-vuotias ja myös kaupallisella alalla, kyllä on paljon sinun kaltaisia tyyppejä.

Vierailija
55/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet luulee minun olevan juristi tai ekonomi alkuun, mutta kun kerron olevani insinööri, "no et varmana oo, et oo yhtään sen tyyppinen..."

Vierailija
56/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keinosiementäjä

Ap

Miten alan työllisyys nykyään? Tiloja on vähemmän ja kuulin, että isoilla tiloilla jotkut hankkivat seminologin pätevyyden itselleen kulujen vähentämiseksi. Sukulaisen emolehmätilalla puolestaan on oma sonni, jota vaihdetaan aina parin vuoden välein.

Vierailija
57/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole kokenut kertaakaan ihmettelyä. DI, nainen.

Mitä SITTEN jos stereotypiakysymykset tulevat esille uuden tuttavuuden kanssa? Ehkä se nyt on luonteva heittää tollasta läppää jos ei ole muutakaan keskusteltavaa? Älkää ottako asioita niin vakavasti.

58/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemuksia.

Eksäni ei kehdannut työpaikallaan sanoa mitä teen työkseni. Olen duunari ja hänen työyhteisö on hyvin maisteripainotteinen koulutukseltaan.

Toinen tapaus kun juttelin yliopistossa opiskelevan naisen kanssa, hänen kommentti kuultuaan ammattini "Ai... no jotenkinhan se on itsensä elätettävä" Keskustelu kuihtui kokoon melko nopeasti tuon jälkeen.

Vierailija
59/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ammattisi tuomat lieveilmiöt häiritsevät, miksi et vaihda alaa?

Pitäisikö ap:n alkaa sossupummiksi? Jos on säännöllinen työ jossa viihtyy, pitäisi vaihtaa työpaikkaa koska ihmiset eivät hyväksy hänen ammattiaan? Siitä vain viideksi vuodeksi opiskelemaan korkeakouluun ja ottamaan riski että ei työllisty?

Vierailija
60/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten helpommin sanottu kuin tehty, kokeiltu on.

(Olen se tietotekniikan DI, joka kirjoitteli edellisellä sivulla.) Jossain vaiheessa kun työtehtäviini kuului firman koulutushommiakin, niin sanoin baarissa vaan olevani kouluttaja. Johti välittömästi tarkentaviin kysymyksiin. Kokeilin sanoa myös olevani opettaja... "Minkäs ikäisiä palleroita sä opetat?" "Aikuisia..." "Ai, missä?"

Ja olen myös kokeillut vastata ammattikyselyyn "en jaksais puhua työhommista" ja kysyä jotain vastavuoroisesti. Se on varma keino päästä tentattavaksi.

Joo, baareissa en kaipaa ulkopuolista juttuseuraa. Viihdyn paremmin tuttujeni kanssa. Saan olla mikä olen ja puhua jostain. mistä haluan, enkä joudu puolustelemaan uravalintaani. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi