Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä, kun minuun ei haluta tutustua lähemmin ammattini takia?

Vierailija
18.02.2017 |

Ihmisillä on usein stereotypioita eri ammattien edustajista, usein hyvin kärjistettyjäkin. Lakimiehiä pidetään pitkästyttävinä ja vakavina, psykologien ajatellaan analysoivan kaikkea mitä teet ja sanot, papit puhuvat vain uskosta ja yrittävät käännyttää, ekonomit ovat kiinnostuneita vain rahan hankkimisesta, lääkäri kritisoi epäterveitä elintapojasi ja poliisi tarkkailee, rikotko jotakin lakia. Monet ammatit herättävät ihmisissä negatiivisia tunteita, jos lähipiirissä ei ennestään ole kyseisen ammatin edustajaa.

Sama kaava toistuu, kun yritän tutustua uusiin ihmisiin. Aluksi minulle ollaan ystävällisiä ja kiinnostuneita, jutellaan normaalisti. Kanssani haluta tutustua lähemmin, kun kuullaan, mitä teen työkseni. Sillä ei näytä olevan väliä, etten ole stereotypinen ammattikuntani edustaja. Turhauttaa, kun ystävyyssuhteiden ja parisuhteen saaminen on niin vaikeaa ammattiini kohdistuvien epäluulojen takia. Samalla alalla olevat eivät ammattia ihmettele, mutta olisi mukava saada juttuseuraa muualtakin kuin työpaikalta.

Onko joku muu törmännyt vastaavaan? Oletteko päässeet ongelmasta jotenkin eroon? Entä onko joku ammatti sinulle turn off ystävässä tai kumppanissa? Miksi?

Ap

Kommentit (177)

Vierailija
21/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta hauskaa lakimiestä, vapaamielistä pappia tai sosiaalidemokraatteja kannattavaa kylteriä olet tavannut? :D

Lakimiehiä tunnen tasan yhden ja on hauska, vapaamielisiä pappeja monta, kylteri on ??

Vierailija
22/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ammatti kerro ihmisestä kaikkea, nimimerkillä tuttu pappi on kauhea juoppo ja Aarnion tapauksen tietää kaikki...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman kuin AP. Olen kauppakorkeakoulun käynyt ja alani töissä, mutta ulkoisesti en näytä siltä. En pukeudu hienoihin vaatteisiin, vaan tyylini on hipahtava. Joogaan ja olen kasvissyöjä. Kerran eräs mies purskautti juomat suustaan baarissa, kun kuuli työstäni. Ja kyllä, ammattini herättää monissa kielteisiä fiiliksiä.

No mutta kyllähän se jotain kertoo ihmisestä jos menee kauppakorkeaan.

Kertoo, että kognitiiviset kyvyt todennäköisesti ovat vähintään keskimääräisellä tasolla.

Vierailija
24/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä AP:n ammatilla on? Olipa hän psykologi/lakimies/pappi/patologi/maksullinen nainen tai mies, haukuttaisiin ammatti palstalla lyttyyn kuitenkin.

Kaikissa ammateissa on jotain "vikaa", jos kaivelemaan ryhdytään. Tämän palstan tuntien suhtauduttaisiin kielteisesti, vaikka aloittaja kertoisi olevansa töissä HK:lla.

Vierailija
25/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ihminen ei sulata sitä, mitä teet työksesi, miksi haluaisit olla hänen kanssaan lähemmin tekemisissä? Tuskin olisi kovin suvaitsevaisesta ihmisestä kyse?

Vierailija
26/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta hauskaa lakimiestä, vapaamielistä pappia tai sosiaalidemokraatteja kannattavaa kylteriä olet tavannut? :D

Firmani molemmat lakimiehet ovat hauskoja.

Etkö koskaan ole kuullut esim. SAK:n ekonomisteista tai vasemmistolaisista taloustieteen tutkijoista?

Vierailija
27/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tietotekniikan DI. En ole vuosikausiin käynyt baareissa, mutta silloin nuorempana kun kävin, niin voi että oli mahdotonta tutustua miehiin sen jälkeen, jos menin vastaamaan, kun kysyttiin, mitä teen.

Suurin osa päivitteli ensin pitkään ja hartaasti, että en yhtään näytä siltä, eikä kuulemma olisi ikinä arvannut, jne.

Ja sen jälkeen oli kaksi mahdollista jatkoa: Jos mies itse ymmärsi mitään tietotekniikasta, niin alkoi joko keskustelu tietotekniikkaan liittyvistä asioista tai tenttaaminen, että osaanko minä muka oikeasti jotain. Jos taas mies ei itse kokenut ymmärtävänsä tietotekniikkaa, niin keskustelu meni joko tietotekniikka-alan dissaamiseen tai sitten semmoiseksi käsittämättömäksi alemmuuskompleksin potemiseksi.

Ja kyllä, yritin aina kääntää keskustelun muihin aiheisiin, mutta ei, kun ei...

Uusien naispuolisten tuttavuuksien kanssa ja miesdiplomi-insinöörien kanssa keskustelu sujui ja sujuu edelleenkin mainiosti, eli en oikein usko, että vika olisi mun kommunikoinnissani, vaikka sitäkin oon kyllä moneen kertaan miettinyt. Naisdippainsseihin kohdistuu ennakkoluuloja, ei sille mitään voi.

Eli ymmärrän sua ap, vaikka omalla kohdallani ongelma rajoittui vain toiseen sukupuoleen.

Vierailija
28/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden todella sosiaalisesti lahjakkan miehen, joka on lakimies. Hänellä on varmaan satoja tuttuja ja kavereita. Hänen lisäkseen tunnen varmaan yli 10 muuta lakimiestä. Yksi veemäinen ja loput ihan mukavia ja hauskoja. Heidän kanssaan on ihan kiva jutella, koska osaavat puhua kaikesta.

Vierailija
29/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman kuin AP. Olen kauppakorkeakoulun käynyt ja alani töissä, mutta ulkoisesti en näytä siltä. En pukeudu hienoihin vaatteisiin, vaan tyylini on hipahtava. Joogaan ja olen kasvissyöjä. Kerran eräs mies purskautti juomat suustaan baarissa, kun kuuli työstäni. Ja kyllä, ammattini herättää monissa kielteisiä fiiliksiä.

Ei, kyllä se on toi sun tyylis. Kuka nyt haluaisi olla kimpassa KTM:n kanssa joka näyttää nukkavierulta punaviherhipiltä.

Vierailija
30/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän tässä keskustelussakin, kuinka eri ammatit herättävät ennakkoluuloja ihmisissä. Sääli, moni mukava ihminen jää tutustumista vaille, jos ei osaa nähdä ammatin taakse.

Vierailija
31/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta kyllähän se jotain kertoo ihmisestä jos menee kauppakorkeaan.

Kertoo, että kognitiiviset kyvyt todennäköisesti ovat vähintään keskimääräisellä tasolla.

No eikä kerro :D

Vierailija
32/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ammattisi?

Vierailija
33/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen kertoo olevansa vaikka patologi tai gynekologi, kyllä aika moni miettii, miksi ihminen on noihin hommiin hakeutunut...

:D

Lääketiedettä molemmat. Mietitkö, miksi korvalääkäri tai keuhkolääkäri on noihin hommiin hakeutunut?

Vierailija
34/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keinosiementäjä

Ap

Vierailija
35/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sosiaalityöntekijä. Jos sanon tämän baarissa jollekin, kysytään yleensä: 1. Voinko hankkia heille kämpän kaupungilta, 2. Voinko myöntää toimeentulotukea yms. Hoitaa hänen asiansa. No en voi😀. Voin neuvoa, mutta ei muuta.

36/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokoot muut mitä haluaa, mutta minusta tämä aihe todellakin ajankohtainen. Nykyään on hyvin paljon esillä mikä on mediaseksikästä ja mikä ei. Mulla on kokemuksia tosi monesta eri ammitista ja olen huomannut esim treffeillä käydessä jos sanon vaikka olen siivooja niin kyllä aika nopeasti nainen lähtee menee. Sitten olin järjestyksenvalvoja en valehtele, mutta johan alko naisia tulee ovista ja ikkunoista. Myös palkka vaikuttaa siihen miten saat seuraa. Nykyään onneks hyvä palkkanen työ niin ei ole tolla mediaseksikkyydellä enää väliä. Moni kaveri esim maksanu monta tonnia personaltrainerin koulutuksesta vaan siksi, että voi kerskua ihmisille.

Vierailija
37/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On älyttömän vaikea ymmärtää, miten ihmiset voivat olla noin tyhmiä. Saan kohta aivohalvauksen tuosta typeryydestä ja suppeasta ajattelutavasta. Ulostaudun palstalta.

Vierailija
38/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko naistutkija?

Vierailija
39/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen kertoo olevansa vaikka patologi tai gynekologi, kyllä aika moni miettii, miksi ihminen on noihin hommiin hakeutunut...

:D

Lääketiedettä molemmat. Mietitkö, miksi korvalääkäri tai keuhkolääkäri on noihin hommiin hakeutunut?

J

Olet naivi.

Vierailija
40/177 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kokemus, että tietyt ammatit hiertävät kumppaniehdokkaita jo heti alkumetreillä, niin miksei voi vaikka vähän kaunistella asioita ja sanoa, että on vaikka avustajana lakitoimistossa tai sihteerinä it-firmassa? 

Tai sit pitää vaan pitäytyä niissä miehissä, joiden mielestä juristi- tai insinöörinainen on hot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi