Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten nimiä, joita et tajua

Vierailija
12.02.2017 |

1. Jare
(Tulee mieleen eräs itsekeskeinen henkilö, joka haluaa vain juhlia ja käyttää naisia hyväkseen.)
2. Lilia
(Tässä on jokin pielessä. Joko loppuosa puuttuu (vrt. Liliann) tai nimen keskellä on väärä puolivokaali (vrt. Lilja)
3. Peppi
(Mistä lähin se on ollut naisen nimi? Pikkutytön kyllä, mutta ei aikuisen naisen.)
4. Milo
(Tämäkin on kuin r-vikaisen Miro tai kauniimpi versio molosta.)
5. Sohvi
(Miksi Sofia ei käy? Miksi on laitettava lempinimi viralliseksi?)
6. Nuutti
(Nuuttipukki, pukki!)
7. Jessica, Jannica, Jennica, Erica, Mico, Nico
(Helkutta, lausutaanko nämä nimet tosiaan Jessisa, Jannisa, Erisa, Miso ja Niso? Suomen kielessä äänteillä ja kirjaimilla on aina sama vastine!)
8. Pihla
(Pihlaja on lähes joka ikisessä paikan- ja sukunimessä. Millaista olisi olla Pihla Pihlajakoski, joka asuu Pihlajamäessä?)
9. Rane
(Järkkynimi yksinkertaisesti.)
10. Jadessa
(Ajatus ihan kiva, mutta toteutus ontuu. Tulee päinvastainen vaikutelma kuin mitä tavoitellaan.)

Kommentit (586)

Vierailija
181/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arttu niinkuin narttu.

Luukas niinkuin luukasa.

Vierailija
182/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pinja

Pinja on havupuu, miksei voisi olla nimikin. Oikein kaunis nimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arttu niinkuin narttu.

Luukas niinkuin luukasa.

Koulukiusaajat lällättelee joka nimestä!  Pane Artun ja Luukaksen vääntelijä nimesi tähän, niin minä teen siitä kivan muunnoksen. 

Vierailija
184/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karpalo, Kuutti, Kuura ja Tyrsky. Kaikki nimet olen kuullut lähipuistossa. Ihan en ymmärrä, miksi pitää antaa nimi, joka ei oikeasti ole nimi ja josta ei kysymättä tiedä onko lapsi tyttö vai poika. 

Joskus kuuntelin junassa, kun joku nainen puhuin lapsistaan. Jedi ja Leia. Siis apua, eikö vanhemmat voi fanittaa jotain ilman, että nimeävät lapsensakin sen mukaan. 

Bloggareiden lasten nimistä Noah-Michel, Tiara ja Zelda menevät erikoisuudentavoittelussaan yli oman ymmärrykseni. Nämä bloggarit menevät kyllä monessa muussakin suhteessa aika heittämällä yli ymmärrykseni. 

Noin yleisesti ottaen minusta on hienoa, että nimistö laajenee ja kansainvälistyy. Omallakin lapsella on vähän kansainvälisempi ja suomessa harvinaisempi nimi. 

Sinulla ei ole minkäänlaista logiikkaa. JOKAINEN nimi on joskus otettu käyttöön ensimmäistä kertaa. Siitä ne ovat sitten pikkuhiljaa vakiintuneet käyttöön, ja muodostuneet jomman kumman sukupuolen nimeksi.

Sitten kuitenkin sanot nimistön laajenemisen ja kansainvälistymisen olevan hienoa. Miksi sitten et hyväksy nimiksi esim. mainitsemiasi Karpaloa, Tyrskyä ym.? Jos joku antaisi lapselleen ulkomaalaisen nimen, joka tarkoittaa suomeksi Karpaloa tms. olisi se mielestäsi varmasti hienoa nimistön laajenemista ja kansainvälistymistä. MIKSI ulkomaalaiset nimet ovat mielestäsi automaattisesti parempia kuin suomalaiset?

Sanot lapsellasi olevan kansainvälinen ja Suomessa harvinainen nimi. Todennäköisesti kyseessä on joku englanninkielinen viritelmä. Kuulut ilmeisesti siihen joukkoon, joka ihailee sairaalloisesti anglosaksista kulttuuria. Ei se ole mitään kansainvälistymistä, että kaikki antavat englanninkielisiä nimiä.

Missä kohtaa sanoin, että ulkomaalaiset nimet ovat parempia kuin suomalaiset? Kysyttiin mitä nimiä ei ymmärrä, minä vastasin. Noissa mainitsemissani nimissä oli muuten myös näitä ulkomaalaisia nimiä. Ja mistä päättelit, että lapsellani on englanninkielinen nimi? Ei nimittäin ole. Jospa nyt vaikka hengittäisit, etkä ottaisi tällaista puolileikillään tehtyä aloitusta ja vastausta noin henkilökohtaisesti. Ihme vauhkoamista. 🙄

Vierailija
185/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaijus

Vierailija
186/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tinka. Siskot on sitten varmaan Tora ja Riita?

En ymmärrä. Miksi Tora ja Riita? Eihän Tinka liity mitenkään riitelyyn. Itselleni siitä tulee mieleen tinkaaminen, joten en pidä erityisen kauniina nimenä, mutta mielleyhtymääsi en käsitä.

"Teherä tinkiä" = tehdä kiusaa. Mullekin tulee Tinka-nimestä sama mieleen kuin tuolle, kenen tekstiä lainasit. :)

Ehkä vähän murteesta kiinni tuo merkitys. Itse ymmärrän tinka sanan esim: "No se lähti viime tinkaan". Eli tinka voi olla myös  "viime tipassa/hetkessä"  tehty/lähdetty. Mutta kyllähän suurimmalla osalla meidän suomalaistenkin nimistä on jokun merkitys.

Suvi=kesä

Paula=nauha tms

Rauha=sota/rauha

Marja-Terttu= matjat tertussa (puolukat)

Usko, Toivo jne. Näitähän riittää

Tavallisia nimiä nuo kaikki, eikä toinen tarkoitus yleensä tule mieleen kun nimen kuulee.

Pahimpia nimiä on tosiaankin nämä c väännökset ja keksimällä väännetys.  Ikinä ei tado sitten muistaa oliko se lapsi Amelia vai Amelie vai Amekia.

Lapissa tinka = sanaharkka. Tinkaaminen ja tinkiminen eri asiat meillä.

Vierailija
187/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hillevi. Lapsen päiväkotikaverina on n. 2v Hillevi... Apua. Samoin siellä on supisuomalaisten vanhempien lapsi Ottavia.

Muita outoja on noi nännänönnönanna-nimet tyyliin Ninni, Nanna, Lennu. Samoin Veeti on kamala ja mitäänsanomaton.

Hillevi minusta on hauska nimi! Nimet muuttuvat ja koko ajan tulee uusia. Ja sitten vanhat otetaan taas käyttöön, yritä sietää se ;) Miksi se sinua kiusaa, mitä nimiä vanhemmat lapsilleen antavat?

Vierailija
188/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tora. Jokin aika sitten luin lehdestä kastettujen palstaa, ja tyttö oli Toraksi nimetty.

Tiedän perheen etäisesti ja kyseessä täysin suomalainen ja suomenkielinen perhe.

...siis torahan on synonyymi riidalle.

Dora "suomennettuna" 😂

Vierailija
189/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotinimet Netta, Nella, Nelli. Mikään ei ensinnäkään kuulosta siltä että sopisi aikuiselle, mutta haastavinta on se kun joka toinen alle kouluikäinen tuntemani tyttölapsi on nimeltään joku noista. Ehkä olen jotenkin nimisokea mutta joudun tosissaan keskittymään että puhuttelen noita oikealla nimellään.

Vierailija
190/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karpalo, Kuutti, Kuura ja Tyrsky. Kaikki nimet olen kuullut lähipuistossa. Ihan en ymmärrä, miksi pitää antaa nimi, joka ei oikeasti ole nimi ja josta ei kysymättä tiedä onko lapsi tyttö vai poika. 

Minä en tajua pakkomielteistä kiinnostustasi vieraiden lasten housujen sisältöön. Yök.

Vierailija
191/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arttu niinkuin narttu.

Luukas niinkuin luukasa.

Koulukiusaajat lällättelee joka nimestä!  Pane Artun ja Luukaksen vääntelijä nimesi tähän, niin minä teen siitä kivan muunnoksen. 

Kannattaa aina makustella mitä väännöksiä nimistä voi helpolla vääntää. Noihin olen törmännyt alakouluikäisten lasten jalkapallopeliä seuratessa. Ei paljon tuomaria eikä valmentajia haitannut

Vierailija
192/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arttu niinkuin narttu.

Luukas niinkuin luukasa.

Kannattaa aina makustella mitä väännöksiä nimistä voi helpolla vääntää. Noihin olen törmännyt alakouluikäisten lasten jalkapallopeliä seuratessa. Ei paljon tuomaria eikä valmentajia haitannut

Ihan kaikista nimistä saa väännettyä jotain jos haluaa kiusata. Tuolla logiikalla ei voi antaa mitään nimeä kenellekään. Osoittaa vain vääntelijän typeryyttä tehdä tuollaista. Ja valmentajan typeryyttä kun ei pistä joukkuettaan kuriin tuollaisessa asiassa.

Vierailija
193/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on aina inhottanut  sellaiset Ninni, Nanna, Nunnu, Nenne -tyyppiset nimet, mä joskus lapsena oksensin jäätelöä ja mun tulee jostain syystä noista nimistä aina se mielikuva :D.

Naava taas tuntuu hassulta nimeltä antaa lapselle, ainakaan ihan ensimmäiseksi nimeksi, kun siitä tulee mieleen joku ikivanha naavaparta.

Ja Piu on sellainen, että nytkin tuli ensimmäisenä vaan mielleyhtymä tuohon täälläkin tällä hetkellä pyörivään pieru-ketjuun :D

Vierailija
194/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas on mun mielestä vähän siinä ja siinä etunimenä. Eipä taida kyllä montaa olla sen nimistä.

Vierailija
195/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä nimeä Ukko. Siis oikeasti: "Hei, mä meen leikkimään naapurin Ukon kanssa".

Vierailija
196/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakas on mun mielestä vähän siinä ja siinä etunimenä. Eipä taida kyllä montaa olla sen nimistä.

Väestörekisterikeskuksen mukaan alle 20 tuonnimistä löytyy. Minusta ei ole mikään kunnon nimi.

Vierailija
197/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skandinaaviset hienostelunimet jollain lähiökakaralla.

Tänä kertoo kyllä niin paljon kirjoittajasta itsestään, -"hienostelunimet" ja "lähiökakara" jo käsitteinä kuuluvat tietylle ihmistyypille.

Itse olen tuplamaisteri ja pidän erityisesti pitkistä, kauniista naisten nimistä. Myös esim. Isabella, Susanne, Ellen ym. Olen tyttönikin nimennyt siten. Samoin tuttavapiirissäni hyvin koulutettujen, varakkaiden helsinkiläisten lapset ovat usein tyyliä Alvar ja Emelie.

Jos olette lukeneet kulttikirjan Suomalainen maku, niin tietäisitte, että yksinkertaisuuden ja käytännöllisyyden korostaminen laajemminkin (vrt. Nimet) liittyy vahvasti työväenluokkaan. Sinne kuuluu myös ajatus siitä, että joku "hienostelee", ts. herraviha. Tämä ajatushan sisältää jo lähtökohtaisesti ajatuksen siitä, että joku ei ymmärrä "paikkaansa".

Kiva tulkinta, mutta pätee vain maaseudulla. Kaveripiirisi ulkopuolella trendi on pitkään ollut sellainen, että kaupungeissa koulutetut antavat klassisia perusnimiä (Eeva, Anna, Antti, Lauri) ja peruskoulupohjalta tavoitellaan sosiaalista nousua antamalla "hienompia", eksoottisempia ja julkkiksilta lainattuja nimiä (Oliver, Camilla, Emelie, Sophia). Sama ilmiö on havaittu ainakin Englannissa.

Isabellan tulevaisuus lähiönimenä on taattu - lähiöduunarit ovat aina suosineet hyperfeminiinisiä tytönnimiä.

Vierailija
198/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milo, jota ei lausuta Milo vaan Mailow tai Melou yms.

Vierailija
199/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Walmari, Kusti..

Vierailija
200/586 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pihla

(Pihlaja on lähes joka ikisessä paikan- ja sukunimessä. Millaista olisi olla Pihla Pihlajakoski, joka asuu Pihlajamäessä?)"

Mitä? :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi