Mua ahdistaa tuo liikennekaariasia niin paljon, että itkettää ja on ihan toivoton olo
Olen ihan tosissani.
Trafin sivuilla on laskuri, jossa voi laskea paljonko pitää alkaa omasta autosta maksamaan. Mulla on vanha ropponen, koska muuhunkaan ei ole varaa sillä olen pienipalkkaisessa työssä. Työmatkan takia on pakko olla auto, kun sinne ei muuten pääse.
Laskurin mukaan mun maksut ois ensi vuonna melkein kolme tuhatta! Mulla ei mitenkään ole tuohon varaa. Mun vuosituloista tuo on 15 prosenttia! Ei mitään järkeä. En pysty sitä maksamaan, en siis voi pitää autoa. Mutta millä mä saan kauppareissut hoidettua? Miten huolehdin lapset päivystykseen? Miten hoidan asiat, kun joukkoliikennettä ei täällä ole ja lähimmät virastot on lakkautettu samoin päivystys. Niihin on matkaa 40-80 kilometriä per suunta. Kauppa sentään on vielä 10 kilometrin päässä. Mutta ei sinnekään lähdetä lapsiperheen ruokia ostamaan ilman autoa.
Miten me selvitään ensi vuodesta alkaen? Mä oon niin ahdistunut, että tuntuu etten saa henkeä. Itkettää vain. Miten tää maa on voinut mennä tämmöiseksi? Mitä mä teen?? Miten tämmöinen voi olla mahdollista?
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on laajempi kuvio kuin "vain auto"
Mitä enemmän ajat sitä kalliimpaa
--> ei ole enää varaa kulkea pitempiä työmatkoja
--> pakko muuttaa kasvukeskukseen
--> maaseutu autioituu
--> kasvavien kaupunkien talot, tontit ja asunnot kallistuu
--> rikkaat rikastuu ja köyhät köyhistyy
Keski- ja isotuloisissa on paljon niitä jotka ajaa paljon, heille kyllä kosahtaa ainakin jos auto ei ole aivan pikkukulutteinen kippo.
Persut ovat toki jo pedanneet itselleen 6-9 % kannatuksen seuraavissa vaaleissa, vaikka perusvihainen terho ja tyhjien sutkautusten soini muuta väittävätkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niin köyhä ettei autoa ole voinut pitää vuosiin, ihanaa kun joku leikkaus ei koskekaan itseä :)
Älä huoli, osuu tää suhunkin varmaan välillisesti.
Enpä usko, en tarvitse edes julkista liikennettä.
Miten ruokasi saapuu kauppaan, vai oletko täysin omavarainen kaikkien hyödykkeiden suhteen?
Suomen liikenneratkaisut ajaa entisestään maaseudun köyhtymistä ja autioitumista. Näillä veroilla ja bensan hinnoilla ei välttämättä kauan haluta asua isojen taajamien ulkopuolella, kun joukkoliikennettä ei kehitetä keskusten ulkopuolella.
Systeemin pitäisi olla sellainen, että se rankaisee niitä, jotka kaupungissa käyttävät autoa, kun se siellä ei ole mitenkään välttämätön ja joukkoliikenteellä pärjää yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Persut ovat toki jo pedanneet itselleen 6-9 % kannatuksen seuraavissa vaaleissa, vaikka perusvihainen terho ja tyhjien sutkautusten soini muuta väittävätkin...
Älä usko Kokoomuksen Eero Lehden omistaman Taloustutkimuksen galluppeihin. Yle tilaa sieltä juuri sellaiset gallupit kuin tarvetta on
Lisäksi niitä ei tarvitse kilpailuttaa siitä huolimatta, että yksi puolue aina voittaa nämä "puolueettomat" gallupit vaaleissa
Käyttäjä2756 kirjoitti:
Hyvästi kepu ja kokoomus, tulossa kaikkien aikojen vaalitappio.
Perussuomalaiset ovat hallituksessa pitämässä maaseudun asukkien puolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2756 kirjoitti:
Hyvästi kepu ja kokoomus, tulossa kaikkien aikojen vaalitappio.
Miksi unohdit "köyhien puolustajan" perussuomalaiset ?? Yhtälailla kaikki hallituspuolueet ovat jyrsineet köyhiä ja persut myös nyökkäneet mukana. Ei unohdeta.
Perussuomalaiset on ainakin Niinistön ja Terhon suulla ilmoittaneet vastustavansa tätä Bernerin sekoilua, mikä on hyvä. Tuskin koko homma edes toteutuu.
Persuthan pitää soinin johdolla turpansa kiinni jotta vain hallituspaikka säilyy!
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa kaupunkiin älkääkä valittako. On tässä muutkin joutuneet tekemään ikäviä ratkaisuja. Se on oikeastaan ihan yks hailee onko maaseudulla asutusta ollenkaan.
1)Voiskos kaupunkilaiset maksaa joukkoliikenteen kulunsa täysmääräisesti eikä vain puoliksi?
2)Mitä kaupunkilaiset syä muutakuin maalla tuotettua safkaa? Ostatte velaksi ulkomaillta?
3)Missä pk-seudulla on teollisuutta joka elättää tuon väestömassan?
4)Ja kuka maksaa pk-seudun kivihiilet ja maakaasun?
pk-seutu elää sillä, että firmat maksavast verot Hesaan eikä teollisuuspaikkakunnille.
Superahdistunut kirjoitti:
Olen ihan tosissani.
Trafin sivuilla on laskuri, jossa voi laskea paljonko pitää alkaa omasta autosta maksamaan. Mulla on vanha ropponen, koska muuhunkaan ei ole varaa sillä olen pienipalkkaisessa työssä. Työmatkan takia on pakko olla auto, kun sinne ei muuten pääse.Laskurin mukaan mun maksut ois ensi vuonna melkein kolme tuhatta! Mulla ei mitenkään ole tuohon varaa. Mun vuosituloista tuo on 15 prosenttia! Ei mitään järkeä. En pysty sitä maksamaan, en siis voi pitää autoa. Mutta millä mä saan kauppareissut hoidettua? Miten huolehdin lapset päivystykseen? Miten hoidan asiat, kun joukkoliikennettä ei täällä ole ja lähimmät virastot on lakkautettu samoin päivystys. Niihin on matkaa 40-80 kilometriä per suunta. Kauppa sentään on vielä 10 kilometrin päässä. Mutta ei sinnekään lähdetä lapsiperheen ruokia ostamaan ilman autoa.
Miten me selvitään ensi vuodesta alkaen? Mä oon niin ahdistunut, että tuntuu etten saa henkeä. Itkettää vain. Miten tää maa on voinut mennä tämmöiseksi? Mitä mä teen?? Miten tämmöinen voi olla mahdollista?
Laskuri on väärässä. Ei ne kulut 3K euroa tule olemaan vaan paljon enemmän :-). Tossa näkyy vasta valtion teidän maksut. Valtio ei vaan omista läheskään kaikkia meidän teitä vaan vain tollaset 17% tiestöstä. Kunnat ja kaupungit ovat myös isoja omistajia ja jokainen niistä alkaa veloittamaan myös teittensä käytöstä. Hesa kertoikin jo "ruuhkamaksuista" mutta samat maksut+alv tulee kaikkialle. Sen päälle on sitten vielä yksityistiet, joita läytyy tommoset 100 000 kilometriä tästä maasta ja arvatkaa vaan maksetaanko me kohta noistakin. Siinä tulee vielä mielenkiintoinen mökkireissu monelle, kun alkaa selviämään miten vitun monta tien omistajaa silläkin matkalla oli :-).
Vierailija kirjoitti:
Superahdistunut kirjoitti:
Olen ihan tosissani.
Trafin sivuilla on laskuri, jossa voi laskea paljonko pitää alkaa omasta autosta maksamaan. Mulla on vanha ropponen, koska muuhunkaan ei ole varaa sillä olen pienipalkkaisessa työssä. Työmatkan takia on pakko olla auto, kun sinne ei muuten pääse.Laskurin mukaan mun maksut ois ensi vuonna melkein kolme tuhatta! Mulla ei mitenkään ole tuohon varaa. Mun vuosituloista tuo on 15 prosenttia! Ei mitään järkeä. En pysty sitä maksamaan, en siis voi pitää autoa. Mutta millä mä saan kauppareissut hoidettua? Miten huolehdin lapset päivystykseen? Miten hoidan asiat, kun joukkoliikennettä ei täällä ole ja lähimmät virastot on lakkautettu samoin päivystys. Niihin on matkaa 40-80 kilometriä per suunta. Kauppa sentään on vielä 10 kilometrin päässä. Mutta ei sinnekään lähdetä lapsiperheen ruokia ostamaan ilman autoa.
Laskuri on väärässä. Ei ne kulut 3K euroa tule olemaan vaan paljon enemmän :-). Tossa näkyy vasta valtion teidän maksut. Valtio ei vaan omista läheskään kaikkia meidän teitä vaan vain tollaset 17% tiestöstä. Kunnat ja kaupungit ovat myös isoja omistajia ja jokainen niistä alkaa veloittamaan myös teittensä käytöstä. Hesa kertoikin jo "ruuhkamaksuista" mutta samat maksut+alv tulee kaikkialle. Sen päälle on sitten vielä yksityistiet, joita läytyy tommoset 100 000 kilometriä tästä maasta ja arvatkaa vaan maksetaanko me kohta noistakin. Siinä tulee vielä mielenkiintoinen mökkireissu monelle, kun alkaa selviämään miten vitun monta tien omistajaa silläkin matkalla oli :-).
PS. Jäi mainitsematta, että jatkossa tiet parano ja saadaan köyhät pois sieltä pilaamasta liikennettä :-).
Laskuri yrittää huijata: Syöttäkää auton arvoksi nolla, koska mitään "laskennallista autoveroa" ei ole olemassa.
Peesaan aiheeseen sen verran, että on helppo huudella että muuttakaa. Aikoinaan on ratkaisut tehty ja ostettu asunto. Silloin oli vielä palvelut lähellä ja työpaikka myös. Paljon on muuttanut, eikä vähimmiten asuntojen kysyntä pienemmillä paikkakunnilla. Muutetaan joo etelään ja mennään töihin pienellä palkalla. Siitä sitten maksetaan pois pohjoisemman talon asuntolaina ja kiinteistöverot sun muut, etelän asunnon vuokra jne. Että ei se niin yksinkertaista kuulkaa ole kaikille muuttaa. Meilläpäinin asuntojen myyntiin voi vierähtää vuosiakin. Mutta pääsispähän autosta eroon... Joo-o.
Eihän tässä uskalla kohta astua ovesta ulos kun joku on jo jotain maksulappua tyrkkäämässä kouraan. Pitää siirtyä omavaraistalouteen johonkin korpeen piiloon, niin ei tarvitse liikkua mihinkään. Paljoa huvita mitään verojakaan enää maksella tähän p*skavaltioon.
Niin valitettavaa, ettei kansallamme ole luonnetta niin kuin esim. Etelä-Euroopassa. Siellä laitetaan hommat seis ja marssitaan kadulle massoittain ja voimalla jos eliitti alkaa hyppimään silmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla laskee kaikki kulut huomattavasti :) Ajan käytännössä 90% kaikki ajot kaupungissa. Hyvä uudistus.
Mikset käytä kaupungissa julkista liikennettä? Jopa me maalaiset kuljetaan kaupungissa metrolla.
En ole tuo jolta kysyit, mutta autoilen myös hki-espoo väliä. Työmatka bussilla 50-60min suunta, autolla 20min. Arvostan tuota extra tuntia päivässä niin paljon, että olen siitä valmis maksamaan. Jos onnistuisin löytämään työn jonne pääsisi julkisilla puolessa tunnissa voisin laittaa auton pois. Ajan vm. 2016 autolla, jossa autoveron osuus n. 5500e. Jos luopuisin autosta häviäisin ilmeisesti normaalin arvon laskun lisäksi myös tuon autoveron osuuden? Ei hirveesti kannusta luopumaan, jos auton on kerta ennen uudistusta mennyt hankkimaan.
Tienaat 20 000 vuodessa? Millä sä ostat ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla laskee kaikki kulut huomattavasti :) Ajan käytännössä 90% kaikki ajot kaupungissa. Hyvä uudistus.
Mikset käytä kaupungissa julkista liikennettä? Jopa me maalaiset kuljetaan kaupungissa metrolla.
En ole tuo jolta kysyit, mutta autoilen myös hki-espoo väliä. Työmatka bussilla 50-60min suunta, autolla 20min. Arvostan tuota extra tuntia päivässä niin paljon, että olen siitä valmis maksamaan. Jos onnistuisin löytämään työn jonne pääsisi julkisilla puolessa tunnissa voisin laittaa auton pois. Ajan vm. 2016 autolla, jossa autoveron osuus n. 5500e. Jos luopuisin autosta häviäisin ilmeisesti normaalin arvon laskun lisäksi myös tuon autoveron osuuden? Ei hirveesti kannusta luopumaan, jos auton on kerta ennen uudistusta mennyt hankkimaan.
Älkää unohtako, että bussitkin on autoja ja maksavat teitten käytöstä jatkossa ihan samanlailla kuin pienemmätkin ajoneuvot. Tai itse asiassa enemmän, koska ovat isompia ja sisällä on paljon väkeä, joita verottaa.
Kohta on halvempaa ostaa oma lentsikka ja kulkea sillä työmatkat.
Vierailija kirjoitti:
Niin valitettavaa, ettei kansallamme ole luonnetta niin kuin esim. Etelä-Euroopassa. Siellä laitetaan hommat seis ja marssitaan kadulle massoittain ja voimalla jos eliitti alkaa hyppimään silmille.
Juu aivan, eikä sillä riehumisella ole mitään vaikutusta.
Kohta tulee happivero sillä ilmakehä yksityistetään sipilän ja bernerin lasten firmoille ja jokainen velvoitetaan käymään säännöllisesti mittauksissa paljonko happea kulutat tunnissa, jos todistetusti et happea tarvitse niin vapaudut verosta.