Mua ahdistaa tuo liikennekaariasia niin paljon, että itkettää ja on ihan toivoton olo
Olen ihan tosissani.
Trafin sivuilla on laskuri, jossa voi laskea paljonko pitää alkaa omasta autosta maksamaan. Mulla on vanha ropponen, koska muuhunkaan ei ole varaa sillä olen pienipalkkaisessa työssä. Työmatkan takia on pakko olla auto, kun sinne ei muuten pääse.
Laskurin mukaan mun maksut ois ensi vuonna melkein kolme tuhatta! Mulla ei mitenkään ole tuohon varaa. Mun vuosituloista tuo on 15 prosenttia! Ei mitään järkeä. En pysty sitä maksamaan, en siis voi pitää autoa. Mutta millä mä saan kauppareissut hoidettua? Miten huolehdin lapset päivystykseen? Miten hoidan asiat, kun joukkoliikennettä ei täällä ole ja lähimmät virastot on lakkautettu samoin päivystys. Niihin on matkaa 40-80 kilometriä per suunta. Kauppa sentään on vielä 10 kilometrin päässä. Mutta ei sinnekään lähdetä lapsiperheen ruokia ostamaan ilman autoa.
Miten me selvitään ensi vuodesta alkaen? Mä oon niin ahdistunut, että tuntuu etten saa henkeä. Itkettää vain. Miten tää maa on voinut mennä tämmöiseksi? Mitä mä teen?? Miten tämmöinen voi olla mahdollista?
Kommentit (287)
M48 kirjoitti:
Laskuri yrittää huijata: Syöttäkää auton arvoksi nolla, koska mitään "laskennallista autoveroa" ei ole olemassa.
Tätä minäkin ihmettelin. Siis mikä laskennallinen? Olen autoveron kertaalleen maksanut, kun olen auton ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa kaupunkiin älkääkä valittako. On tässä muutkin joutuneet tekemään ikäviä ratkaisuja. Se on oikeastaan ihan yks hailee onko maaseudulla asutusta ollenkaan.
Kumpaan kaupunkiin, sinne missä miehellä on työpaikka vai sinne missä on omani? Välimatkaa 100 km.
Vierailija kirjoitti:
Kohta on halvempaa ostaa oma lentsikka ja kulkea sillä työmatkat.
Mä mietin helikopteria.
Kyllä tää vaikuttaa vaan. Bussilippujen hinnat on jo nyt kallistuneet täällä syrjemmässä, aivan älyttömiin hintoihin. Voin vain kuvitella sen hintojen nousun uudistuksen jälkeen. Ei tosiaankaan hyvä!
Aku Ankassa oli kerran, että Aku pääsi pormestariksi ja päätti poistaa kaikki muut verot. Lopulta päädyttiin siihen, että tienkäytöstä jouduttiin maksamaan tietulleihin (mitä amerikkalaisissa elokuvissa näkee) rahaa siitä, että pääsi tieltä toiselle. Tulleja ei voinut väistää, vaan sitä vahdittiin tarkoin valvontakameroin. Ihmiset alkoivat kuitenkin käyttää kattoja ja muita keinoja, miten välttää tieverot. Lopulta päädyttiin siihen, että Aku kompastui omaan koukkuunsa, eikä hänellä ollutkaan varaa maksaa tiemaksuja. Lopulta kun hän pääsi pizzeriaan perille, oli pizzan hinta kallistunut viitissenkymppiin, sillä pizzerian työntekijä joutui töihin mennessään maksaa hurjia summia.
Hauskaa miten Aku Ankoista voi löytää monien vuosien jälkeenkin yhteneväisyyksiä yhteiskunnan nykytilaan :p
Hitto mulla kyllä menee hermot tuoho Bernerii, ottais sen kultalusikan perseestä pois! Itekki laskin että tulis reilusti yli 1000€ lisää maksuja. Rahat ei tuu millään riittämään ja auto on välttämätön :( Kaiken lisäks opintukiasiatki muuttuu. Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy👏👏
Mitä ihmettä te oikein laskette kun saatte noin tolkuttomia summia? Mulla muutos ehkä 20€ vuodessa. Auto vuodelta 2004, bensakone, kilometrejä n. 13 000.
Silkkaa taktiikkaa. Kun kansalainen ensin tarpeeksi kauan kauhistelee kulujen kasvamista, niin paikantimeen suostumista vastaan saatava alennus hintaan tuntuukin oikein hyvältä tarjoukselta. Ja näin saadaan kaikki valvontajärjestelmän piiriin, aivan vapaaehtoisesti.
Sellainen perus luku, kieli -ja laskutaito auttavat selviämään paremmmin arkielämän haasteista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te oikein laskette kun saatte noin tolkuttomia summia? Mulla muutos ehkä 20€ vuodessa. Auto vuodelta 2004, bensakone, kilometrejä n. 13 000.
Huomioithan että laskuri huijaa eli sisältää nykytilanteen osalta kohdan "Laskennallinen autovero" eli jos omistaa vaikkapa 20 000 euron arvoiseksi merkityn auton, niin laskuri lisää nykyhintaan lähes 500 euron vuotuisen kulun, joka on siis oikeasti maksettu jo autoa ostettaessa esim. v.2012. Ja veromuutoksen jälkeen tätä aiemmin maksettuun veroon pohjautua laskennallista kulua ei muka enää olisi, vaikka ajaisi ihan samalla autolla...
Vierailija kirjoitti:
Miten helvetissä kepulaiset voivat hyväksyä autoilun kustannusten kasvattamisen noin paljon kun Kepun pyhä lehmä on auto ja useitakin, kun asutetaan koko Suomea omakotialueilla ja syrjäkylissä! Ei tuo esitys tule menemään läpi tuollaisenaan, koska muutkin puolueet ovat sen keskituloisen Volkkarikansan äänien varassa.
Koska tämä on puhallus, jossa pistetään vähän kilometrejä ajavat kaupunkilaiset maksamaan vielä maalaisia enemmän.
Liikenneministeriön tuoreesta tiedotteesta:
"
Liikenneverkkoyhtiön aikaan perustuva kiinteä maksu
kohtelisi samalla tavalla sekä maalla että
kaupungissa asuvia - suurin hyöty tulisi paljon autoa
ajavalle.
Polttoaineveron alennus laskisi autoilun kustannuksia
erityisesti maaseudulla, jossa matkat ovat pitkiä ja
vaihtoehtoisia liikkumistapoja ei ole. Polttoaineveron
alennuksella olisi myös merkitystä maaseudun
kuorma-autoilijoille, joille polttonestekustannukset
ovat olleet merkittävä kulu yrittämisessä.
Työmatkakuluvähennyksiin, jotka kohdentuvat eniten
pitkiä työmatkoja ajaviin ihmisiin, ei ole tarkoitus
koskea."
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79178/3-2017 Liikenneverkon kehittäminen%2c asiakasmaksut.pdf
Onkohan näissä otettu missään pakosti auton omaavia huomioon. Minä en tartte autoa muuta kuin työhön. Kaupassa käydään usein kävellen ja junalla mennään sukuloimaan. Työmatka itsessään on kävelymatkan päässä, mutta siitä lähden kiertelemään autolla. Työskentelen kotihoidossa jossa ajan päivittäin n. 50 km. Mies myöskin käyttää vain työssä autoa. Lapsetkin viedään useimmiten kävellen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Keski- ja isotuloisissa on paljon niitä jotka ajaa paljon, heille kyllä kosahtaa ainakin jos auto ei ole aivan pikkukulutteinen kippo.
Juuri isokulutuksisten autojen hinnat alentuvat autoveron poistuessa niin massiivisesti, että se mitä joutuu maksamaan koronneena käyttömaksuna on siihen verrattuna ihan minimaalista. Esim. aiemmin rankasti verotetun 50 tonnin auton hinta putoaa 35 tonniin -> säästyvällä 15 tonnilla makselaa aika monen vuoden korkeamman perusmaksun.
Laitetaan Vallilan rätit boikottiin niin Berberin hymy hyytyy
Ei tuota lakia tule, turhaan itket, ap.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on laajempi kuvio kuin "vain auto"
Mitä enemmän ajat sitä kalliimpaa
--> ei ole enää varaa kulkea pitempiä työmatkoja
--> pakko muuttaa kasvukeskukseen
--> maaseutu autioituu
--> kasvavien kaupunkien talot, tontit ja asunnot kallistuu
--> rikkaat rikastuu ja köyhät köyhistyy
Onko tämä todella ns. vihreiden puolueohjelma? Kaupungistumisen kiihdyttäminen? Köyhien kyykyttäminen? Näinhän ihmisistä tulee todella heikkoja ja ulkoisesta ohjailusta riippuvaisia, vailla mitään mahdollisuuksia esim. omavaraistalouteen.
Nämähän ovat todellisuudesta ihan vieraantuneita. Mistähän se ruokakin jatkossa tulee?
Minua on huijattu. Vihreys=betoninharmaus, jossa vain kuriositeettina muutama puu. Ehkä ei edes sitä. Tai joku taiteilija asuttamassa villitilaa, joka tuskin ravitsee edes siellä asuvan lemmikkilauman ja josta saa lähinnä lumekuvia instaan.
Siis mitä ihmettä.
Superahdistunut kirjoitti:
Olen ihan tosissani.
Trafin sivuilla on laskuri, jossa voi laskea paljonko pitää alkaa omasta autosta maksamaan. Mulla on vanha ropponen, koska muuhunkaan ei ole varaa sillä olen pienipalkkaisessa työssä. Työmatkan takia on pakko olla auto, kun sinne ei muuten pääse.Laskurin mukaan mun maksut ois ensi vuonna melkein kolme tuhatta! Mulla ei mitenkään ole tuohon varaa. Mun vuosituloista tuo on 15 prosenttia! Ei mitään järkeä. En pysty sitä maksamaan, en siis voi pitää autoa. Mutta millä mä saan kauppareissut hoidettua? Miten huolehdin lapset päivystykseen? Miten hoidan asiat, kun joukkoliikennettä ei täällä ole ja lähimmät virastot on lakkautettu samoin päivystys. Niihin on matkaa 40-80 kilometriä per suunta. Kauppa sentään on vielä 10 kilometrin päässä. Mutta ei sinnekään lähdetä lapsiperheen ruokia ostamaan ilman autoa.
Miten me selvitään ensi vuodesta alkaen? Mä oon niin ahdistunut, että tuntuu etten saa henkeä. Itkettää vain. Miten tää maa on voinut mennä tämmöiseksi? Mitä mä teen?? Miten tämmöinen voi olla mahdollista?
Ei millään koslalla saa vuoteen tollsata korotusta. Parinsadan pintaan se menee melkein kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on laajempi kuvio kuin "vain auto"
Mitä enemmän ajat sitä kalliimpaa
--> ei ole enää varaa kulkea pitempiä työmatkoja
--> pakko muuttaa kasvukeskukseen
--> maaseutu autioituu
--> kasvavien kaupunkien talot, tontit ja asunnot kallistuu
--> rikkaat rikastuu ja köyhät köyhistyyOnko tämä todella ns. vihreiden puolueohjelma? Kaupungistumisen kiihdyttäminen? Köyhien kyykyttäminen? Näinhän ihmisistä tulee todella heikkoja ja ulkoisesta ohjailusta riippuvaisia, vailla mitään mahdollisuuksia esim. omavaraistalouteen.
Nämähän ovat todellisuudesta ihan vieraantuneita. Mistähän se ruokakin jatkossa tulee?
Minua on huijattu. Vihreys=betoninharmaus, jossa vain kuriositeettina muutama puu. Ehkä ei edes sitä. Tai joku taiteilija asuttamassa villitilaa, joka tuskin ravitsee edes siellä asuvan lemmikkilauman ja josta saa lähinnä lumekuvia instaan.
Siis mitä ihmettä.
Ei vihreiden, vaan keskustan, kokoomuksen ja persujen. Mitäs äänestit kikkelis kokkelis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten helvetissä kepulaiset voivat hyväksyä autoilun kustannusten kasvattamisen noin paljon kun Kepun pyhä lehmä on auto ja useitakin, kun asutetaan koko Suomea omakotialueilla ja syrjäkylissä! Ei tuo esitys tule menemään läpi tuollaisenaan, koska muutkin puolueet ovat sen keskituloisen Volkkarikansan äänien varassa.
Koska tämä on puhallus, jossa pistetään vähän kilometrejä ajavat kaupunkilaiset maksamaan vielä maalaisia enemmän.
Liikenneministeriön tuoreesta tiedotteesta:
"
Liikenneverkkoyhtiön aikaan perustuva kiinteä maksu
kohtelisi samalla tavalla sekä maalla että
kaupungissa asuvia - suurin hyöty tulisi paljon autoa
ajavalle.
Polttoaineveron alennus laskisi autoilun kustannuksia
erityisesti maaseudulla, jossa matkat ovat pitkiä ja
vaihtoehtoisia liikkumistapoja ei ole. Polttoaineveron
alennuksella olisi myös merkitystä maaseudun
kuorma-autoilijoille, joille polttonestekustannukset
ovat olleet merkittävä kulu yrittämisessä.
Työmatkakuluvähennyksiin, jotka kohdentuvat eniten
pitkiä työmatkoja ajaviin ihmisiin, ei ole tarkoitus
koskea."http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79178/3-2017 Liikenneverkon kehittäminen%2c asiakasmaksut.pdf
Missähän vitussa se kustannusten laskeminen oikein on, kun laskurin mukaan kustannukseni nousisivat reilusti yli 700. Ja asun maaseudulla, työmatkoinani ajan kymmeniä kilometrejä päivässä ja vaihtoehtoista liikkumistapaa ei ole. Että jos tämä tuleva lisälasku on sitä kustannusten laskemista, niin sääliksi käy niitä joiden kustannusten pitäisi suunnitelmien mukaan nousta.
Ihan normaali palkka kehäkolmosen ulkopuolella. Valitettavasti...