Mua ahdistaa tuo liikennekaariasia niin paljon, että itkettää ja on ihan toivoton olo
Olen ihan tosissani.
Trafin sivuilla on laskuri, jossa voi laskea paljonko pitää alkaa omasta autosta maksamaan. Mulla on vanha ropponen, koska muuhunkaan ei ole varaa sillä olen pienipalkkaisessa työssä. Työmatkan takia on pakko olla auto, kun sinne ei muuten pääse.
Laskurin mukaan mun maksut ois ensi vuonna melkein kolme tuhatta! Mulla ei mitenkään ole tuohon varaa. Mun vuosituloista tuo on 15 prosenttia! Ei mitään järkeä. En pysty sitä maksamaan, en siis voi pitää autoa. Mutta millä mä saan kauppareissut hoidettua? Miten huolehdin lapset päivystykseen? Miten hoidan asiat, kun joukkoliikennettä ei täällä ole ja lähimmät virastot on lakkautettu samoin päivystys. Niihin on matkaa 40-80 kilometriä per suunta. Kauppa sentään on vielä 10 kilometrin päässä. Mutta ei sinnekään lähdetä lapsiperheen ruokia ostamaan ilman autoa.
Miten me selvitään ensi vuodesta alkaen? Mä oon niin ahdistunut, että tuntuu etten saa henkeä. Itkettää vain. Miten tää maa on voinut mennä tämmöiseksi? Mitä mä teen?? Miten tämmöinen voi olla mahdollista?
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Sellainen perus luku, kieli -ja laskutaito auttavat selviämään paremmmin arkielämän haasteista.
No, kun sinulla ilmeisesti luku-, kieli- ja laskutaitoa riittää, kerropa meille oikea laskutulos ja trafi-tulkinta?
Kiitos!
Autolijan vuosittaisesta laskusta puuttuu vielä yksityistien ja kuntien katuverkon käyttäjät. Kepulaiset isännät hieroo käsiään yhteen kun pääsevät sitäkin kautta laskuttamaan.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005052381.html
Tämä kustannut vielä lisäksi.
Ymmärsinkö oikein. Asun Tampereella ja käyn töissä viereisellä paikkakunnalla Pirkkalassa. Jos ajan osan matkasta moottoritietä, niin maksan siitä, mutta jos kiertelen pienempiä teitä pitkin niin en joudu maksamaan mitään?
Muualla maailmassa olis jo mielenosotukset ja kansa vaatis hallitukseen eroa.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan näissä otettu missään pakosti auton omaavia huomioon. Minä en tartte autoa muuta kuin työhön. Kaupassa käydään usein kävellen ja junalla mennään sukuloimaan. Työmatka itsessään on kävelymatkan päässä, mutta siitä lähden kiertelemään autolla. Työskentelen kotihoidossa jossa ajan päivittäin n. 50 km. Mies myöskin käyttää vain työssä autoa. Lapsetkin viedään useimmiten kävellen hoitoon.
Jos käytät työssä autoa laskutat kilometrit varmasti yritykseltä nyt ja jatkossa
Pistää kyllä miettimään että kuinka mielenvikainen täytyy olla että äänestää kepua. Eivätkö ihmiset koskaan opi?
Uskomatonta että kehtaavat vakavalla naamalla väittää että veronalennus siirtyy suoraan autojen hintoihin. No ei siirry. Autokauppiaat nostavat katetta ja samoin autojen maahantuojat, koska ennen on myyty halvemmalla Suomen korkean verotuksen vuoksi. Ja jos tuossa on tavoitteena että ihmiset ostaisivat uusia autoja päästöjen vähentämiseksi niin ei toimi, se on aivan se ja sama onko uuden, vähäpäästöisen auton hinta 30 000 vai 25 000 kun suurimmalle osalle se on edelleen saavuttamattomissa oleva summa. Miksi Suomen kokoisessa maassa pitää tehdä yksityisautoilusta niin helvetin kallista ja vaikeaa? Kaikki eivät asu radan varrella tai toimivan lähiliikenteen ulottuvilla. Ei tarvitse edes astua kuin PK-seudun rajalta yli ja saman tien joukkoliikenne on ihan sitä itseään.
Pelkkä lehmänkauppa tässä on kyseessä.
Ehkä pitää ostaa hevonen ja ajella kauppareissut sillä. Puskapolleja saa aika edullisesti. Kauppojen pihoihin taas sellaiset hevospuomit kuin ennen vanhaan oli. (No en vakavissani meinannut. Hevosen pitäminen se vasta kallista on, vaikka olisi talli omasta takaa.)
Superahdistunut kirjoitti:
Ei ole 500-600e korkeintaan, vaan vähintään. Tästä olikin jo jotain uutisjuttuja eilen tai tänään.
Ja kyllä, mulla on vanha auto ja työmatkaa sen verran, että ajokilometrejä tulee jo yksin niistä. Trafin laskurin mukaan mulle tuleva maksu olisi reippaasti päälle 2000 euroa per vuosi. Satoja euroja päälle. Kummallakin tavalla. Kalliimmaksi tulee se aikaan perustuva maksu.
Milläs muutat lähemmäksi palveluja, kun käytännössä se sitten tarkoittaisi jotain suurta kaupunkia. Siellä on kalliimpaa asua kuin täällä missä nyt asutaan. Lapset joutuisivat vaihtamaan koulua ja kaveripiiriä. Onko takeita että saisin sieltä töitä? Nykyiselle työpaikkakunnalleni on turha muuttaa, ei sielläkään mitään joukkoliikennettä enää ole.
Tosin eipä mulla ole enää mitään järkeä käydä töissä kun tuo liikennemaksu tulee. Töissäkäynti alkaa käymään niin kalliiksi, ettei mulla ole siihen enää varaa.
Vaihda mopoauto.
Meidän yksityistien käyttö maksaa sitten muille kuin osakkaille 1 € / metri. Kamera kuvaa ja lasku tulee perään.
Kuka oikein uskoo noihin 500-600 euroa vuodessa korkeintaan??? Ehkä joo ensimmäisenä vuonna. Sitten vain joka vuosi korotusta 50 euroa. Vähitellen on pakko hankkia musta boxi autoon, kun muuten joutuu maksamaan täyden maksun. Sitten sulla kun sulla on ollu musta boxi muutaman vuoden. Se alkaa tarkkailemaan ylinopeuksia "vain jollain tietyillä osuuksilla". Ja sitten onkin jo helvetti auki. Joka vuosi tulee laskua 1 000 - 2 000 euroa ja muutama ylinopeussakko päälle. Multakin on tullut muutama kyynel tänään.
Missään muussa maassa maailmassa ei ole tälläistä tämä touhu kuin Suomessa!! Nopeusvalvontakameroitakin on lähes joka paikassa vs. olen ajanut muutamissa Euroopan maissa, niin se on aika harvinaista. Saa ajaa moottoritiellä vaikka 250 km/h. Muutenkin saa ajaa vapaa, Elää, niin kuin ihmisen kuuluukin. Kaupasta saa viiniä. Suomesta on tulossa täysin valvottu Pohjois-Korea! Ainut hatara toivo elää Persuissa. Jos he estävät tämän kaaoksen ja Kansan kuppauksen veroparatiiseihin ja Bernerin taskuihin, niin lupaan Persuja äänestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te oikein laskette kun saatte noin tolkuttomia summia? Mulla muutos ehkä 20€ vuodessa. Auto vuodelta 2004, bensakone, kilometrejä n. 13 000.
Huomioithan että laskuri huijaa eli sisältää nykytilanteen osalta kohdan "Laskennallinen autovero" eli jos omistaa vaikkapa 20 000 euron arvoiseksi merkityn auton, niin laskuri lisää nykyhintaan lähes 500 euron vuotuisen kulun, joka on siis oikeasti maksettu jo autoa ostettaessa esim. v.2012. Ja veromuutoksen jälkeen tätä aiemmin maksettuun veroon pohjautua laskennallista kulua ei muka enää olisi, vaikka ajaisi ihan samalla autolla...
Kepu pettää aina, tai ainakin yrittää. En käsitä, miten kukaan haja-asutusalueiden asukas voisi enää tämän jälkeen koskaan äänestää kepua.
Ostan traktorin ja ajelen sillä, kepulit ei verota niitä
Tämäkin on nuorilta pois, koska uusia autoja on tässä maassa varaa ostaa vain eläkeläisillä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin uudistus, joka ei tunnu mun kukkarossani ollenkaan vaikka meillä auto onkin. Ei tiedä vielä vaikka tässä jopa voittaisi jotakin. En ole viitsinyt laskea.
Alkaa se näkyä, siinä vaiheessa kun sinä ja pari muuta jamppaa saavat kantaakseen maan veronmaksutaakan, kun muilla ei ole enää varaa käydä töissä.
No vaihda uudempi auto, vanhalla romulla ajo vasta kallista onkin jos ei ole tee se itse mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te oikein laskette kun saatte noin tolkuttomia summia? Mulla muutos ehkä 20€ vuodessa. Auto vuodelta 2004, bensakone, kilometrejä n. 13 000.
Huomioithan että laskuri huijaa eli sisältää nykytilanteen osalta kohdan "Laskennallinen autovero" eli jos omistaa vaikkapa 20 000 euron arvoiseksi merkityn auton, niin laskuri lisää nykyhintaan lähes 500 euron vuotuisen kulun, joka on siis oikeasti maksettu jo autoa ostettaessa esim. v.2012. Ja veromuutoksen jälkeen tätä aiemmin maksettuun veroon pohjautua laskennallista kulua ei muka enää olisi, vaikka ajaisi ihan samalla autolla...
Minä ostin v. 2012 perintörahoillani autoliikkeestä käteisellä uuden auton. Ostin siihen mukaan myös muutaman tehdaslisävarusteen (tiesittekö, että joka ainoaan tehdaslisävarusteeseen tulee sen varsinaisen hinnan päälle myös autovero-osuus? Minä en tiennyt, ennen kuin auton ostin), ja yhteensä (auto+tehdaslisävarusteet) maksamani autovero oli 4 352 euroa ja 87 senttiä päälle. Odotan, että Suomen valtio tai palveluntuottajayritys tai mikä-lie-Bernerin-viritelmä maksaa sen minulle takaisin ennen kuin yhtään ainoaa senttiä maksan kenellekään autolla ajamastani tienpätkästä. Kytätköön postimiehet tai taksikuskit menoani sen minkä kerkiävät, mutta todellakaan senttiäkään en maksa, ennen kuin olen saanut omani takaisin, jos kerran vuonna 2018 auton ostavat pystyvät autoveron laistamaan, mutta maksavat tienkäytöstään täsmälleen saman kuin minä.
Kuvitus kohdillaan uutisten yhteydessä. Bernerillä niin ylimielinen ilme, että tekisi mieli vetää avarilla, jotta heräisi todellisuuteen.
Tuo suunnitelma ei voi ei niin vittu voi mennä läpi!
Muutaman vuoden päästä onneksi pääseen eläkkeelle.Myyn auton heti pois ja muutan tästä paskasta maasta välittömästi pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten helvetissä kepulaiset voivat hyväksyä autoilun kustannusten kasvattamisen noin paljon kun Kepun pyhä lehmä on auto ja useitakin, kun asutetaan koko Suomea omakotialueilla ja syrjäkylissä! Ei tuo esitys tule menemään läpi tuollaisenaan, koska muutkin puolueet ovat sen keskituloisen Volkkarikansan äänien varassa.
Koska tämä on puhallus, jossa pistetään vähän kilometrejä ajavat kaupunkilaiset maksamaan vielä maalaisia enemmän.
Liikenneministeriön tuoreesta tiedotteesta:
"
Liikenneverkkoyhtiön aikaan perustuva kiinteä maksu
kohtelisi samalla tavalla sekä maalla että
kaupungissa asuvia - suurin hyöty tulisi paljon autoa
ajavalle.
Polttoaineveron alennus laskisi autoilun kustannuksia
erityisesti maaseudulla, jossa matkat ovat pitkiä ja
vaihtoehtoisia liikkumistapoja ei ole. Polttoaineveron
alennuksella olisi myös merkitystä maaseudun
kuorma-autoilijoille, joille polttonestekustannukset
ovat olleet merkittävä kulu yrittämisessä.
Työmatkakuluvähennyksiin, jotka kohdentuvat eniten
pitkiä työmatkoja ajaviin ihmisiin, ei ole tarkoitus
koskea."http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79178/3-2017 Liikenneverkon kehittäminen%2c asiakasmaksut.pdf
Missähän vitussa se kustannusten laskeminen oikein on, kun laskurin mukaan kustannukseni nousisivat reilusti yli 700. Ja asun maaseudulla, työmatkoinani ajan kymmeniä kilometrejä päivässä ja vaihtoehtoista liikkumistapaa ei ole. Että jos tämä tuleva lisälasku on sitä kustannusten laskemista, niin sääliksi käy niitä joiden kustannusten pitäisi suunnitelmien mukaan nousta.
Minulla kiinteä veloitus nostaisi kustannuksia n. 70 euroa ja km-veloitus kuutisen sataa. Ei taida nämä ministeriön virkamiehet käsittää, että jotkut joutuvat ihan vain työpaikalle päästäkseen ajelemaan valtion teitä tuollaiset 35000 km vuodessa tai enemmän.
Ja ei, muutto lähemmäs työpaikkaa ei ole ratkaisu. Se vain siirtäisi tuon 35000 km miehelleni, nykyisen lähes 12000 km:n lisäksi.
Eiköhän tuollainen juonittelu ole laitonta.