Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua ahdistaa tuo liikennekaariasia niin paljon, että itkettää ja on ihan toivoton olo

Superahdistunut
19.01.2017 |

Olen ihan tosissani.
Trafin sivuilla on laskuri, jossa voi laskea paljonko pitää alkaa omasta autosta maksamaan. Mulla on vanha ropponen, koska muuhunkaan ei ole varaa sillä olen pienipalkkaisessa työssä. Työmatkan takia on pakko olla auto, kun sinne ei muuten pääse.

Laskurin mukaan mun maksut ois ensi vuonna melkein kolme tuhatta! Mulla ei mitenkään ole tuohon varaa. Mun vuosituloista tuo on 15 prosenttia! Ei mitään järkeä. En pysty sitä maksamaan, en siis voi pitää autoa. Mutta millä mä saan kauppareissut hoidettua? Miten huolehdin lapset päivystykseen? Miten hoidan asiat, kun joukkoliikennettä ei täällä ole ja lähimmät virastot on lakkautettu samoin päivystys. Niihin on matkaa 40-80 kilometriä per suunta. Kauppa sentään on vielä 10 kilometrin päässä. Mutta ei sinnekään lähdetä lapsiperheen ruokia ostamaan ilman autoa.

Miten me selvitään ensi vuodesta alkaen? Mä oon niin ahdistunut, että tuntuu etten saa henkeä. Itkettää vain. Miten tää maa on voinut mennä tämmöiseksi? Mitä mä teen?? Miten tämmöinen voi olla mahdollista?

Kommentit (287)

Vierailija
101/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa kun esimerkit on kaikki sellaisia joissa käyttäjä voittaa. Jokuhan tämän lystin maksaa koska valtio haluaa saman summan.

Ketkä ovat muutoksessa tässä muutoksessa MAKSAJAT?

Voisi äkkiä kuvitella että maksumiehiksi joutuvat kaikki myös ne jotka eivät aja kilometrin kilometriä välillisesti mm. kuljetus- ja/tai huoltokustannusten nousuna (firmojen kilometri korvaukset ja kuljetusmaksut nousee).

Vierailija
102/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa kun esimerkit on kaikki sellaisia joissa käyttäjä voittaa. Jokuhan tämän lystin maksaa koska valtio haluaa saman summan.

NO, NE JOTKA AJAA PALJON, NE MAKSAA!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki Suomen ihmiset yksinkertaisesti voi muuttaa joko Helsinkiin, Turkuun tai Tampereelle. Onhan se nyt typerää muutenkin. Missä muussa maassa kaikki asutus on keskittynyt yhden tai kolmen kaupungin ympärille? Ei missään. 

Sitäpaitsi, jos kaikki pakkaantuu nyt vaikka sitten sinne Helsingin ympäristöön, niin tottakai asuntojen hinnat nousee entisestään. Jonot kasvaa vaikkapa hoitoonpääsyyn, rikollisuus lisääntyy, puhumattakaan siitä mikä kärsimys viiden miljoonan ihmisen asettuminen samaan rinkiin aiheuttaa luonnolle. Ja mistä niitä töitä löytyy kaikille? Varmasti sairastuvuuskin kasvaa, kun ihmisiä on neliökilometrillä satojatuhansia. 

En ymmärrä mikä hinku joillakin tuntuu olevan siinä, että saadaan kaikki reilut viisi miljoonaa ihmistä sinne kehäkolmosen sisäpuolelle. 

Kyllähän useissa maissa asutus on keskittynyt muutamaan suureen kaupunkiin. Ihmisethän pyrkivät asumaan siellä, missä heille on töitä ja toimeentuloa.

Kehä III:n sisälle ei kaikkia Suomessakaan tarvitsisi suinkaan asuttaa. Suomessa on 9 yli 100 000 asukkaan kaupunkia. Niissä ja muissakin kaupungeissa on kasvunvaraa paljon.

Vierailija
104/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vm. 2013 auto, ja kun ulkomuistista syötin tiedot Trafin laskuriin, sain tulokseksi kiinteällä asiakasmaksulla 555€/vuosi ja km-perusteisella maksulla 367€/vuosi. Laitoin päästöt vähän yläkanttiin, eli oikea lasku lienee pienempi.

En oikein tiedä mitä ajattelisin tästä tulevasta systeemistä, mutta autoveron poistoa kannatan varauksetta. Parasta kuitenkin olisi, että autoveron poisto korvattaisiin polttoaineveron nostolla. Eli se maksaisi joka ajaa paljon, ja se jonka auto kuluttaa paljon, eikä mitään kallista byrokratiaa tarvitaisi enää lisätä..

Sähköautojen, kaasuautojen jne. yleistymisen myötä pitää ratkaista miten noiden autojen käyttäjät saadaan maksamaan, muuton olen samaa mieltä että nykyinen systeemi on sangen yksinkertainen.

Tieverkon yhtiöittäminen kuulostaa suurelta vedätykseltä kansallisomaisuuden suhteen. Mihin yhtiötä oikein tarvitaan muuta kuin kasvattamaan byrokratiaa, kallispalkkaisia johtajia menoautomaatteineen....

Vierailija
105/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2756 kirjoitti:

Hyvästi kepu ja kokoomus,  tulossa kaikkien aikojen vaalitappio. 

Miksi unohdit "köyhien puolustajan" perussuomalaiset ?? Yhtälailla kaikki hallituspuolueet ovat jyrsineet köyhiä ja persut myös nyökkäneet mukana. Ei unohdeta.

Perussuomalaiset on ainakin Niinistön ja Terhon suulla ilmoittaneet vastustavansa tätä Bernerin sekoilua, mikä on hyvä. Tuskin koko homma edes toteutuu.

Vierailija
106/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koita arvata kuka maksaa jos uuden auton autovero poistuu esim. 15 000 euroa ja nykyisin köyhä ei maksa autoveroa juuri ollenkaan ja tulevaisuudessa  700+ alv 25% vuosittainen tiemaksu.

Alkaako raksuttamaan?

Lisäksi laitetaan tiet kuntoon ja siihen yksi miljardi lisärasitetta.

Vierailija
107/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hienoa kun tuossa Bernerin ehdotuksessa on ihan lailla estetty, ettei yhtiötä voi myydä valtion ja maakuntien omistuksesta pois. Paitsi että heti seuraavaksi sanotaan, että ko. laki vaatii eduskunnan hyväksynnän myymiseen ja sehän (ainakin nykyisellä eduskuntakokoonpanolla) tarkoittaa, että yhtiö myydään heti kun vain mahdollista.

Nyt pitäisi äkkiä saada hallitus nurin ja Berner kumppaneineen pois vallan kahvasta, ennen kuin on liian myöhäistä! Seuraavaksi tuo akka varmaan siirtyy ympäristöministerin pallille ja myy ne pohjavedet ja muut luonnonvarat, joista niistäkin on ollut jo puhetta.

Vierailija
108/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla laskee kaikki kulut huomattavasti :) Ajan käytännössä 90% kaikki ajot kaupungissa. Hyvä uudistus.

Mulla laskisi 450€/v kiinteillä asiakasmaksuilla ja km-perusteisilla nousisi n. 100€/v, joten ihan sama kun töihin on kuitenkin pakko mennä omalla autolla.

Siis onko kaupungissa ajelu edullisempaa kuin maaseudulla?. Nyt on kyllä aika erikoista.

Missä väitän että ajan kaupungissa?

Vierailija
109/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen niin köyhä ettei autoa ole voinut pitää vuosiin, ihanaa kun joku leikkaus ei koskekaan itseä :)

Älä huoli, osuu tää suhunkin varmaan välillisesti.

Enpä usko, en tarvitse edes julkista liikennettä.

Totta ihmeessä osuu. Et vaan ole kyllin fiksu sitä huomaamaan.

Tämä onkin iso vika suomalaisissa . niukkuutta älyssä.

Vierailija
110/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla laskee kaikki kulut huomattavasti :) Ajan käytännössä 90% kaikki ajot kaupungissa. Hyvä uudistus.

Mikset käytä kaupungissa julkista liikennettä? Jopa me maalaiset kuljetaan kaupungissa metrolla.

Koska tarvitsen omaa autoa töissä ja vien lapsia aamulla hoitoon.

Eikä metro mene joka paikkaan.

Vierailija
111/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen niin köyhä ettei autoa ole voinut pitää vuosiin, ihanaa kun joku leikkaus ei koskekaan itseä :)

No ei osu vaikka kuinka jankkaat, jos ei sitten vedetä överiksi ja visioida miten tulee pyöräilijöille ja kävelijöille katumaksut. Ymmärrän kyllä että sinua pienituloista ja vanhalla koslalla ajavaa tympii koskaa juuri sinuun tämä osuu kipeimmin.

Vierailija
112/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella perheellä on vanha farmari tai tila-auto, huonolla tuurilla vielä vanhempi kuin vm 2001. Menee silloin kokonaismassanmukaan maksut ja helposti 400-500e lisää. Eipähän tarvitse miettiä lasten kuljettamista harrastuksiin kun rahat meni jo.

Vierailija
113/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaan te sillä laskurilla mitään laskette. Sen jälkeen kun yhtiö on myyty pois, on maksuissa vain taivas rajana. Autoilija kun ei voi edes tieverkon ylläpitäjää kilpailuttaa, siitä on ajettava mikä tie nyt sattuu vaan olemaan pisteen A ja B välillä, esim. työmatkalla. Tuo hinnasta vouhkaaminen on vain silmänkääntötemppu, kun asia mihin pitäisi kiinnittää huomiota on omistuksen myymisen mahdollisuus.

Vierailija
114/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei osu vaikka kuinka jankkaat, jos ei sitten vedetä överiksi ja visioida miten tulee pyöräilijöille ja kävelijöille katumaksut. Ymmärrän kyllä että sinua pienituloista ja vanhalla koslalla ajavaa tympii koskaa juuri sinuun tämä osuu kipeimmin.

Luulitko tosissasi että sinä pyöräilet minun kustantamalla tiellä ilmaiseksi? Ojan pohjia pitkin voit mennä.

Vierailija
115/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaan te sillä laskurilla mitään laskette. Sen jälkeen kun yhtiö on myyty pois, on maksuissa vain taivas rajana. Autoilija kun ei voi edes tieverkon ylläpitäjää kilpailuttaa, siitä on ajettava mikä tie nyt sattuu vaan olemaan pisteen A ja B välillä, esim. työmatkalla. Tuo hinnasta vouhkaaminen on vain silmänkääntötemppu, kun asia mihin pitäisi kiinnittää huomiota on omistuksen myymisen mahdollisuus.

Olet ihan oikeassa.

On idioottimasta laskeskella yhtään mitään kun hiukankaan tuntee hallinnon mielenliikkeitä. Rahastus on tulevaisuudessa tasan niin mittavaa kuin se vaan voi olla.

Vierailija
116/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan maksa yhtään mitään ylimääräisiä maksuja. Toivottavasti moni muukaan ei. Siinä on sitten poliiseilla puuhaa kun jahtaavat liikennerikollisia, jotka ovat luvatta siirtymässä paikasta toiseen. Vaaditaan kansalaistottelemattomuutta, jos päättäjät eivät kuuntele kansaa ja oma järkensä on kateissa.

Vierailija
117/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on maalaisten ja köyhien vero

Vierailija
118/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle ulkomaalaiselle autolle tuplaverot kiitos, etenkin rekoille.

Vierailija
119/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulitko tosissasi että sinä pyöräilet minun kustantamalla tiellä ilmaiseksi? Ojan pohjia pitkin voit mennä.

Tulihannse ääliön ääliömäinen heitto sieltä :D Sinä maksat ja minä, näin se vaan nyt menee :D

Vierailija
120/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berneriltä kysyttiin että miksi uuden tieyhtiön visioidaan tekevän maltillista voittoa, Berner sanoo että voittoa pitää tehdä sen takia että yritys voi investoida, mutta eihän investointi ole voittoa vaan yrityksen kulu :)

Voitto on se mikä jää kulujen jälkeen jaettavaksi omistajille. Eli Berner ei vastannut kysymykseen vaan näytteli tyhmää ja autoiluvihamiekinen toimittaja tyytyi tähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi