2500 euroa kulutusluottoa lastenvaatteiden vuoksi - olin tyhmä ja haluan kertoa oman tarinani varoitukseksi muille
Kävi se tyypillinen elämänkulku. Seurusteltiin muutama vuosi, mentiin naimisiin, tulin raskaaksi, jäin pois töistä, saatiin ihana vauva. Vauva-aika oli toki rankkaa, mutta myös heittämällä elämäni ihaninta aikaa. Kun esikoinen täytti vuoden, jätettiin ehkäisy pois ja seuraavasta kierrosta tulinkin raskaaksi. Raskausaikana mies sai työtarjouksen josta ei voinut kieltäytyä, joten muutimme n. 150 kilometrin päähän molempien kotipaikkakunnalta ja ostimme asunnon. Toinen, ihana vauva syntyi.
Hakeuduin jo raskausaikana uudella paikkakunnalla avoimeen perhekerhotoimintaan, koska en tuntenut sieltä ketään. Porukka olikin kivaa ja sain uusia kavereita, osaa kutsun nykyään jopa ystäviksi. En vielä tässä vaiheessa kiinnittänyt siihen huomiota, mutta tuo porukka pyöri melko materialististen arvojen ympärillä. Se hiipi pikkuhiljaa, ensin hurahti yksi ja sitten toinen. Tähän asti olin pukenut lapset ihan tavallisesti, ostanut vaatteet ketjukaupoista ja kirppareilta, omaan makuun sopivia toki.
Noin kaksi vuotta sitten se alkoi kuitenkin iskeä tähänkin talouteen. Muistan vieläkin ensimmäisen askeleen. Ajattelin, että olisi tosi kiva ottaa lapsista joulukorttikuva, jossa molemmilla on Popin raitaa. Tilasin molemmille yläosa-alaosa-setit ja alennusosiosta löysin vauvalle pari kivaa bodya. Vähän nikottelin, kun ostoskorin loppusumma alkoi kakkosella ja oli kolminumeroinen, mutta tilasin kuitenkin.
Ensimmäisen kerran ostin lastenvaatteita osamaksulla n. 1,5 vuotta sitten, kun minun oli PAKKO saada lapsille Mini Rodinin toppahaalarit asusteineen. Tässä vaiheessa budjetti ei enää kestänyt 500 euron kertatilausta, etenkin kun rahaa meni lastenvaatteisiin muutenkin. Mini Rodinista tuli Gugguun ja Papun ohella se the juttu.
Varovaisen arvion mukaan olen kuluttanut lastenvaatteisiin ja trendikkäisiin lastentarvikkeisiin lähemmäs 10 000 euroa kahden viimeisen vuoden aikana. Kaiken suinkaan liikenevän rahan olen käyttänyt lastenvaatteisiin ja olen naimisissa monien osamaksuvälittäjien kanssa. Kun en osannut päättää, mitä väriä tilaisin, tilasin kaikkia. Joskus palautin ne mistä en niin tykännyt, usein en - kun tykkäsin niistä kaikista. Irtisanoin kuntosalikortin, vaikka tykkäsin jumpista kovasti, koska halusin käyttää säästyvät rahat lastenvaatteisiin. Saihan säästyneillä rahoilla yhden Mini Rodinin "onsien" kuukaudessa. Vaihdoin ihan hyvät ja toimivat käytettynä ostetut Brion tuplat Bugaboihin kaikilla herkuilla, koska sellaiset kuului olla.
Pari kuukautta sitten heräsin. En tiedä miksi, mutta jostain syystä katsoin Gugguu Porinoita ihan eri silmin. Mietin, että ei helvetti, ovatko nämä ihmiset tosissaan, jauhavat jostakin trikoorievuista satojen kommenttien mittaisissa ketjuissa. Sitten silmäni rävähtivät auki kunnolla, kun tajusin, että minä en ole mitenkään kesyimmästä päästä tässä hommassa, ehkä päinvastoin. Tunnustin miehelle, vaikka ollakseni rehellinen olenkin vähän katkera siitä, ettei hän muka huomannut mitään. Miten se on mahdollista, kun koti muuttuu postikonttoriksi ja kaksivuotiaalle on kahdeksan erilaista ihan samaa tarkoitusta palvelevaa villamyssyä?
Maksan tuota velkaa pois vielä pitkään, liian pitkään. Olen koko "harrastukseni" ajan maksanut osamaksuja myös pois, eikä luonto vielä anna periksi katsoa, millaisissa lukemissa on pahimmillaan liikuttu. Haluan anonyymisti jakaa tarinani, jotta muut äidit osaisivat tätä onkaloa välttää - lastenvaatteista tulee helposti elämää suurempi asia, jos elämässä ei (lasten lisäksi, tietysti) oikein ole muutakaan.
Kommentit (468)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni lähti mopo käsistä kun nostin opintolainaa ensimmäistä kertaa. Nyt jälkeenpäin harmittaa todella paljon, mutta mennyttä ei voi enää muuttaa. Opin sen, että helposti hurahdan johonkin asiaan. Tämä johtunee ainakin osittain ADHD:sta joka myös aiheuttaa impulsiivista käytöstä. Olin myös hyvin masentunut, joten kai se toi jotain helpotusta kun osteli muka niin kivoja juttuja vaikka jälkeenpäin tuntuu ettei hirveästi jäänyt käteen.
Nyt olen taas koukussa shoppailuun (lähinnä selailen sivustoja, lisään toivelistalle ja teen erilaisia listoja), mutta en ota lainaa vaikka mahdollisuus siihen olisi. En vain pysty luottamaan itseeni tämän asian suhteen ja tälle opetukselle tuli hintaa sen 6500e + korot. Summa ei ole järkyttävän suuri, mutta kyllä sitä saa aika pitkään maksella tällä palkkatasolla.
Täällä toinen jolla on vähän ongelmia shoppailun kanssa. Ja adhd. Vinkki: dopamiiniin riittää se että klikkaat tuotteita koreihin ja ajattelet että ”nyt ostan tämän!” Ja sitten odotat huomiseen. Adhd:na olet luonnollisesti unohtanut mitä olit ostamassa, eli et osta mitään mutta saat hyvänolon tunteen ”shopppailusta”
Ei millään pahalla, mutta oletteko te varsinkin velkaantuneet ostoriippuvaiset miettineet, voisiko teillä olla kaksisuuntainen tai esim. epävakaa persoonallisuus? Tuollainen ei kuitenkaan ihan ”normaalia” ole vaikkei mitenkään superharvinaistakaan.
Kun leikki-ikäisten lasteni vaatteet oli pääosin kirpparilta tai tuttavaperheitten vanhoja, ei ainakaan vaatteiden kalleuden ja hienouden takia tarvinnut kieltää mukuloita rymyämästä ja kiipeilemästä.
En ikinä komentanut että pitäsi varoa vaatteita. Niin lyhyt ohikitävä hetki kun ne lapset rysyää kurassa.
Kun tulivat kotiin, niin vaatteet suosiolla pesuun. Ja jos hajosivat, niin kirpparilta uutta.
Teinit oli sitten eri juttu, saivat itse valita vaatteensa tietyn budjetin sisällä.
Nämä vaatteet ovat hyvä sijoitus. Niistä saa yli puolet ostohinnasta, kun myy netissä! Loppujen lopuksi näille merkkivaatteille tulee lähes yhtä vähän hintaa kuin henkiamaukoille, jotka kulahtavat ekassa pesussa myyntikelvottomiksi. Kannattaa ostaa laatua - myös lapsille! Ja köyhänkin kannattaa juuri tästä syystä ostaa kallista.
Vierailija kirjoitti:
Nämä vaatteet ovat hyvä sijoitus. Niistä saa yli puolet ostohinnasta, kun myy netissä! Loppujen lopuksi näille merkkivaatteille tulee lähes yhtä vähän hintaa kuin henkiamaukoille, jotka kulahtavat ekassa pesussa myyntikelvottomiksi. Kannattaa ostaa laatua - myös lapsille! Ja köyhänkin kannattaa juuri tästä syystä ostaa kallista.
Ymmärrättekö te mikä on hyvä sijoitus? Se on sellainen sijoitus, joka tuottaa voittoa kun se muutetaan rahaksi. Kannattaisi varmaan osallistua jollekin naisten vaurastumiskurssilke näiden tyhjäpäiden.
Merkkivaatteet eivät ole hyvä sijoitus. Saa maksaa tyhjästä ja hinnasta suurin osa on ilmaa ja pelkkää myyntikatetta. Menee hukkaan rahat. Lapsiperheessä luulisi olevan oikeaakin käyttöä rahalle, varsinkin jos tulot eivät ole erityisen hyvät.
Ei millään pahalla, mutta oletteko te varsinkin velkaantuneet ostoriippuvaiset miettineet, voisiko teillä olla kaksisuuntainen tai esim. epävakaa persoonallisuus?
-----
Voi hyvinkin olla. Myös masennus. Itse olin kauan sitten masentunut. Ostamisesta vain tuli silloin jonkinlainen pakkomielle. En saanut mielenrauhaa ennenkuin haluamani tavara oli hankittu ja kokoajan ajatukset pyöri sen ympärillä mitä haluan vielä saada. Sain siitä jotain mielihyvää mitä mikään muu asia ei tuottanut. Kun paranin niin ostaminen menetti merkityksensä ja tein vain harkittuja hankintoja. Ymmärrän hyvin, koska olen tälläistä myös itse kokenut. Säästöjä meni tuhansia euroja, mutta annoin itselleni anteeksi, kun en ollut kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ihmetellyt, miten niin monella nuorella on varaa ostaa kalliita merkkilaukkuja, ilmeisesti ostelevat niitä luottokorteilla. Pitää saada kun muillakin on. Kertoo huonosta itsetunnosta.
Nuorena sitä on just sellainen näyttämisen halu, ettei haluta näyttää toista huonommalta.
Lastenvaatteita saa ilmaiseksi monista eri paikoista. Sukulaisilta, naapureilta, Torista, Facebookin kierrätysryhmistä jne. Ilmaiseksi löytyy myös aikuisten vaatteita ja kenkiä. Myös roskalavoilta ja kierrätyspisteistä löytää jopa uusia vaatteita ja kenkiä. Sen kun peset, puhdistat ja otat käyttöön! Roskakatoksista löytää helposti käyttökelpoisia vaatteita, kenkiä, astioita ja jopa huonekaluja. Toisen roska on toisen aarre!
Kirpputorilla käyminen ja kirpputoripöydän pitäminen ei kaikille onnistu. Jos kirpputori on kaukana, niin pöytää ei kannata varata. Pöytää pitää järjestellä ja siivota. Asiakkaat penkovat, sotkevat ja jopa varastavat tavaraa.
Hyvätuloiset ja varakkaat ovat röyhkeitä ja hakevat ilmaiseksi lastenvaatteita, kenkiä, harrastusvälineitä ja lahjakortteja mm. Hopesta ja seurakunnilta. Jos tuloja ja varallisuustietoja ei kysellä, osa ihmisistä käyttää härskisti hyäksi avustusjärjestöjä.
Kirpputoreilla suututtaa eniten röyhkeät jobbarit. Jobbarit ostavat alihinnoitellut tavarat, vaihtavat hintalaput ja laittavat tavarat ylihinnoiteltuina omalle pöydälle myyntiin. Jobbarit ovat kirpputorien omistajien suosiossa, koska pöytävuokra on taattu ja pöydät notkuvat tavaraa. Kirpputorijobbarit ovat veronkiertäjiä ja yhteiskunnan loisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä satsaan ulkovaatteisiin/väliasuihin (merino). Sisävaatteita lapsilla on PALJON, mutta niissä merkki ei ole niin tärkeä. En tiedä onko se jotain traumaa lapsuudesta, kun itse olin paskoissa ulkovaatteissa ja palelin. Sisävaatteetki oli yleensä halvinta rytkyä mitä vaan sai.
En ole mikään suurituloinen, mutta tuhlaan rahani lapsiin vaatteisiin ja harrastuksiin. Ihan järkyttävät summat on mennyt tässä syksyn aikana jo vaatteisiin. En nimittäin löytänyt alesta keväällä mitään, niin nyt oli kaikki hankinnat syksyllä. Pienempi päiväkoti-ikäinen, niin tarvitsee siis ihan kaikkea. Koska olen hyvin ronkeli käytettyjen vaatteiden kunnosta, niin koitappa löytää pojalle 122 senttisiä hyväkuntoisia vaatteita käytettynä (ei löydy meidän pitäjästä). Tyttö taasen teini, joten pitää olla tiettyä tyyliä/merkkiä ettei syrjitä. Kallista touhua ja eipä ihme et tässä vähän velkaantuukin välillä.Pojille ei löydy kirpparilta, on nähty ja kuultu monet kerrat. Tytöille on.
Höpsis. Meillä on lapsen kaikki vaatteet alushousuja lukuunottamatta ostettu aina kirppiksiltä. Lapsi käyttää nyt kokoa 128cm ja meillä on jo varastossa seuraavaa kokoa myös.
Ilmeisesti sulla on aikaa kiertää kirppiksiä viikottain? Itse huomasin aikanaan, että koon 92 cm jälkeen ei pojalle enää löytynyt kirppiksiltä juuri mitään (enkä kyllä ihmettele, ei meiltäkään juuri koskaan jää esim. housuja pieneksi ilman, että ne olisi paikattu ja usein moneen kertaan). Jotain yksittäistä joskus, mutta tämä tosiaan vaatisi sen, että pitäisi jatkuvasti käydä ja ostaa koko ajan varastoon, jos jotain on. En jaksanut tätä, joten siirryin kauppoihin. Kierrätän sitten sen mitä meiltä jäljelle jää lähinnä Hopeen.
Ei me nyt sentään viikottain käydä. Ehkä 10-15 kertaa vuodessa? Ja sillonkun itsellä on pöytä niin käyn sen siivoamassa melkein päivittäin, ja katson nopeasti löytyykö jtn. Lisäksi selaan nettikirppiksiä ehtiessäni. Meillä lapsi rakastaa myös kirppareita, joten se on hyvä yhteistekeminen vaikka sunnuntaisin.
Olen ihan päivätyössä käyvä perheenäiti, ja lisäksi teen iltaisin ja viikonloppuisin töitä yrittäjänä, mutta saan tämän kyllä vaivatta toimimaan. Omat vaatteeni ovat myös lähes poikkeuksetta kirppikseltä.
Vai hyvä sijoitus...No merkkivaate voi olla hyvä sijoitus jos sen ostaa puoleen hintaan tai kirpparilta niin sen saa myytyä voitollakin...Totta että 20e henkkamaukan jälleenmyyntiarvo on 1e...Mutta jos sen ostaa kirpparilta eurolla niin ei paljoa häviä ja joissain tapauksissa sen voi myydä pois vielä eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättekö te mikä on hyvä sijoitus? Se on sellainen sijoitus, joka tuottaa voittoa kun se muutetaan rahaksi. Kannattaisi varmaan osallistua jollekin naisten vaurastumiskurssilke näiden tyhjäpäiden.
Niin hyvin sanottu! :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vttu nämä ääripäät on hauskoja. Joko lapsesi on yltä päältä Gugguussa tai sitten kilpaillaan kenen lapsella on vanhimmat ja halvimmat vaatteet. ”Minun lapsi käyttää mummo vainaan virkattua myssyä, jossa aavistus lehmän lantaa tupsussa. Asumme varakkaalla alueella, mutta emme ole pinnallisia. Lapseni rakastaa 2 markan pipoaan.”
Pakko vetää överiks :D
Totta! Tuntuu olevan kaksi ääripäätä!
Itselle tuo lastenvaate myöhötys ei ole auennut ollenkaan. Ymmärrän kyllä miksi joku ostaa lapselleen vaikka laadukkaat kengät tai haalarin. Mutta ne käyttövaatteet, joissa möyritään lattialla, ja ne pipot, designer nussukat ja tussukat, jotka maksaa 50€+.... whaaat...
Kannattaisiko sun siivota kotonas vähän useammin jos vaatteet menee pilalle lattialla möyrimisestä? Ei meidän lasten vaatteet mene pilalle lattialla leikkimisestä, möyrin siellä lattialla lasten kanssa itsekin ihan omissa vaatteissani.
Moni ei tunnu käsittävän että jos kukaan ei osta tuotteita uutena niin ei niitä sinne kirppareillekaan tule. Ollaan ihan kuin oltais keksitty pyörä uudestaan että ”vähän tyhmää hei ostaa uutena kun kirpparilta saa halvemmalla!” Kannattaa myös miettiä että jos kaikki lopettavat kuluttamisen kokonaan niin aika moni ihminen jää työttömäksi Suomessakin. Se nyt on tyhmää elää yli varojensa ja ostella velaksi vaatteita, mutta täällä leimataan tyhmiksi kaikki, jotka ostavat näitä tuotteita koska ne nyt ovat vähän kalliimpia. Itse tienaan parhaimmillaan 25000€ kuukaudessa (teen kyllä hemmetisti töitäkin asian eteen) ja oikeasti mulle on ihan sama maksaako huppari lapselle 15€ vai 55€ koska en osta lapsillekaan vaatteita päivittäin ja tuo raha ei ole mistään pois. Eikö vaan kannattaisi olla tyytyväinen että Suomessa on ihmisiä joilla on rahaa kuluttaa ja pitää talous liikkeessä?
Vierailija kirjoitti:
Et vissiin harrasta sijoittamista? Se tarkoittaa sitä että saadaan voittoa sijoitetulle pääomalle.
Omat kersat on liikunnallisia ja ei kukaan kyllä maksa mistään haalarista missä on polvet naarmuilla ja muuta rispaumaa.
Me olemme varakas perhe (mieheni on todella varakas minä en niinkään) mutta ostin paljon käytettyä esim.0,50e hintaan sisävaatteiksi. Pieneksi jääneet lahjoitan pois. Jälleenmyynti vie niin paljon aikaa että sama tehdä palkkatyötä kuin rampata postissa surkealla katteella.
Kunhan ovat teinejä niin saavat toki merkkivaatetta tms. Jos haluavat. Silloin tuskin enää hyppivät niillä päiväkodin pihalla/ojassa/metsässä. Ja opetan esim. Tilanteita miten pukeudutaan mihinkin tilanteeseen. Kunnioitetaan esim. Merkkipäivänä, illallisilla toisia ja pukeudutaan hyvin. Samalla rahan käyttöä; kauanko isäsi on joutunut tekemään töitä että saadaan nämä 100e farkut ostettua. Ja montako vuotta hän opiskeli että pääsi tuohon asemaan missä on nyt jne. Ja aijon myös opettaa omaa vaatekulttuuriani; minulla on pienet tulot joten suosin uffin 1-2e päiviä. En halua ostella merkkivaatteita mieheni rahalla.
Opetan myös mikä on luottokortti, osamaksu jne. Ja että osamaksulla ei kannata ostaa muuta kuin asunto. (Tosin sitäkään heidän ei tarvi ostaa koska isä sponssaa...) mutta ideologiaa rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vttu nämä ääripäät on hauskoja. Joko lapsesi on yltä päältä Gugguussa tai sitten kilpaillaan kenen lapsella on vanhimmat ja halvimmat vaatteet. ”Minun lapsi käyttää mummo vainaan virkattua myssyä, jossa aavistus lehmän lantaa tupsussa. Asumme varakkaalla alueella, mutta emme ole pinnallisia. Lapseni rakastaa 2 markan pipoaan.”
Itselle tuo lastenvaate myöhötys ei ole auennut ollenkaan. Ymmärrän kyllä miksi joku ostaa lapselleen vaikka laadukkaat kengät tai haalarin. Mutta ne käyttövaatteet, joissa möyritään lattialla, ja ne pipot, designer nussukat ja tussukat, jotka maksaa 50€+.... whaaat...
Kannattaisiko sun siivota kotonas vähän useammin jos vaatteet menee pilalle lattialla möyrimisestä? Ei meidän lasten vaatteet mene pilalle lattialla leikkimisestä, möyrin siellä lattialla lasten kanssa itsekin ihan omissa vaatteissani.
Moni ei tunnu käsittävän että jos kukaan ei osta tuotteita uutena niin ei niitä sinne kirppareillekaan tule. Ollaan ihan kuin oltais keksitty pyörä uudestaan että ”vähän tyhmää hei ostaa uutena kun kirpparilta saa halvemmalla!” Kannattaa myös miettiä että jos kaikki lopettavat kuluttamisen kokonaan niin aika moni ihminen jää työttömäksi Suomessakin. Se nyt on tyhmää elää yli varojensa ja ostella velaksi vaatteita, mutta täällä leimataan tyhmiksi kaikki, jotka ostavat näitä tuotteita koska ne nyt ovat vähän kalliimpia. Itse tienaan parhaimmillaan 25000€ kuukaudessa (teen kyllä hemmetisti töitäkin asian eteen) ja oikeasti mulle on ihan sama maksaako huppari lapselle 15€ vai 55€ koska en osta lapsillekaan vaatteita päivittäin ja tuo raha ei ole mistään pois. Eikö vaan kannattaisi olla tyytyväinen että Suomessa on ihmisiä joilla on rahaa kuluttaa ja pitää talous liikkeessä?
Meillä tienataan välillä 45 000e/kk. Ei silti ostella turhia ryysyjä. On kalliit asunnot, autot, ruokahifistelyä, ravintolaa, hierontaa, fyssaria, harrastuksia yms. Turhaa rojua eikä vaatteita ei haluta nurkkiin pyörimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tienataan välillä 45 000e/kk. Ei silti ostella turhia ryysyjä. On kalliit asunnot, autot, ruokahifistelyä, ravintolaa, hierontaa, fyssaria, harrastuksia yms. Turhaa rojua eikä vaatteita ei haluta nurkkiin pyörimään.
Meilläpä tienataan 187 000 €/kk. On kalliit huvilat, autot, veneet, lentokoneet, kokki, oma fyssari ja kuntosali. Tulin vaan vauvapalstalle kertomaan.
Mun mielestä lapset saa rymytä, mutta vain asiaankuuluvissa vaatteissa, jotka on helppo puhdistaa eikä vaaraa ole, että lika pinttyy kiinni. Joka tilanteessa ei kuitenkaan ole Ok liata saati sitten rikkoa vaatteitaan, joten en ihan ymmärrä näitä ”ostan kirpparilta ja heitä roskiin, jos menee rikki ja likaantuu”. Miksi vaatteita pitäisi opettaa kohtelemaan noin? Meillä ainakin on ulkoiluun sopivat vaatteet, joista lika lähtee helposti, mutta on myös ns. Siistimpiä vaatteita sellaisiin tilanteisiin, joissa ei halua lapsensa näyttävän ryysyrannan joosepilta. En näe siinä mitään pahaa, että opettaa lapsensa kunnioittamaan päällänsä olevia vaatteita oli ne sitten kirpparilta tai kaupasta. Meillä on ainakin neljään ikävuoteen mennessä säilyneet kaikki vaatteet ehjinä ja suht tahrattomina, vaikka lapsi kyllä tykkää myllätä ja riehua.
Veetu mikä hölmö kanttura ap. Iloitsen kun miehesi jättää sinut, mitään ymmärtämätön kana-aivo.
Vierailija kirjoitti:
En sano tätä pahalla, mutta ei kai oikeasti kenenkään talous ole 2500€ kiinni?
Minulle tulisi paniikki, jos velkaa olisi tullut 25.000€ ja loppupelissä ruokaan ei iso summa ole ( mutten ikinä sitä vaatteisiin sijoittaisi)
"Syököön leivoksia", sanoi Marie Antoinette, kun kansa valitti nälkäänsä.
Aika hemmetin monen ihmisen talous on kiinni jopa yksittäisistä euroista, kun odotellaan seuraavan rahan tuloa. Siis ihan ilman mitään kerskakuluttamista, juopottelua ja tupakointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljette siis alasti kun ette halua vaatteita nurkkiin pyörimään? Onhan tuokin tapa säästää rahaa jotta voi käydä ravintolassa ja fyssarilla.
Itsekin jouduin ulosottoon lastenvaateriippuvuudesta.
N 20,000€ kulut. Syy oli yksinäisyys (ei yhtäkään ns kunnon ystävää 5 vuoden äitiyden sisällä) ja olin hyvin masentunut enkä saanut apua vaikka sitä kuinka pyysin neuvolasta.