Löytyykö täältä muita, jotka ovat Sipilän KIKY-sopimuksen uhreja?
Miten teillä on toteutettu tämä kilpailukykyä muka parantava 24 tunnin pidennetty työaika?
Kommentit (196)
Meidän perheessä näin:
Mies yksityisellä töissä. Työaikaan ei pidennystä vaan aiemmin kerran vuodessa pidetty toimintakauden päätösjuhla siirtyy perjantailta lauantaille.
Minä,nainen, kunnallisella töissä: Työaika pitenee joka päivä 6minuuttia ja lomarahoista leikataan.
=>pienipalkkaiset naisvaltaiset alat laitettiin maksumiehiksi.
V.... kun harmittaa, etten ollut Kansalaistorilla buuaamassa Sipilälle. Kiitos teille jotka olitte!
Koko Suomen kansa sekä Suomen valtio ovat Sipilän uhreja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsotaanpa toiselta puolelta. Olen sosiaali ja terveys puolen asioista päättävässä lautakunnassa. Meidän alueella esimerkiksi vaikuttaa siltä, että tämä kiky- sopimus pienentää sosiaali ja terveys puolen menoja yli miljoonalla eurolla. Aika hyvä vaikutus juuri sinne minne sen vaikutus oli tarkoitettu, kuntien menoihin eli niihin menoihin mitä verovaroilla tuotetaan. Voin kuvitella että jos tällä pienellä alueella jo vaikutus on yli miljoona euroa, koko suomen alueella puhutaan sadoista miljoonista.
Mihin säästöt käytetään , kerropa se? Ei ainakaan vanhuspalveluiden ja päivähoidon laadun parantamiseen esimerkiksi henkilökuntaa palkkaamalla. Kyllä se raha menee kuntien pohjattomiin kaivoihin , kuten kaavoitukseen ja epämääräisen yrityspuuhailuun, kuten täällä päin. Säästää pitää helvetti soikoon, aina henkilökuntaa vähentämällä ja palkkoja laskemalla!!!
Täälläpäin menee sit omakotitalotonttien kaavoitukseen soille ja muuhun järjettömään. :)
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan varma että tuo määräaikainen lomarahojen leikkaus jää pysyväksi. Tämä on vain tapa pehmentää laskua leikkaukseen.
Ärsyttää kyllä että kun kunta-alalla on muutenkin paskat palkat niin just sieltä leikataan eniten.
Just vertasin tutun palkkoja omiini. Se saa amk-koulutuksella kunnan puolella 5000,- kuussa ja mä saan maisterina 3400,- yksityisellä. Ilmankos yhtälö ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
En joutunut kikyn uhriksi, sain potkut eikä nyt tarvitse tehdä töitä lainkaan.
Nyt varmaan kaikki kikyn uhrit ovat hurjan kateellisia minulle :D
Samoin. Maksavat vielä mun irtisanomisen kustannukset lomautuksillaan.
Pahimmassa tapauksessa pidempi työpäivä vähentää koko päivän tuottavuutta. Insinöörit ei osaa laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan varma että tuo määräaikainen lomarahojen leikkaus jää pysyväksi. Tämä on vain tapa pehmentää laskua leikkaukseen.
Ärsyttää kyllä että kun kunta-alalla on muutenkin paskat palkat niin just sieltä leikataan eniten.
Just vertasin tutun palkkoja omiini. Se saa amk-koulutuksella kunnan puolella 5000,- kuussa ja mä saan maisterina 3400,- yksityisellä. Ilmankos yhtälö ei toimi.
Amk-insinöörit voivat tienata paljonkin. Ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole vielä kerrottu miten toteutetaan. Tulee voimaan 1.2.
Ei tule voimaan 1.2 vaan muutokset tulevat voimaan seuraavan alkavan täyden viikon tai työaikajakson alusta lukien.
Ja kunta-alalla on siis sekä 6min/päivä että 30% lomarahojen leikkaus. Molemmat!
No meillä tulee voimaan 1.2. se miten henkilökohtaisesti tapahtuu ei ole vielä tiedossa. Eli se onko seuraava työvuoroluettelo vai mikä systeemi. Meillä ei ole kerrottu tuleeko 6min/päivä vain puoli tuntia per viikko tai mitä on toteutustapa. Tämä on katsos kuntakohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amk-insinöörit voivat tienata paljonkin. Ihan normaalia.
Siitä vaan. Mutta tuo palkkojen ero kertoo vain yhtenä esimerkkinä, miksi Suomi ei pysty viennillä ja teollisuudella maksamaan julkisen puolen menoja.
Kunnan työntekijöiltä leikataan 1/3.
Minä pieraiset ja pyllistän kotona Sipilän suuntaan niin monesti, kun kuvittelen asian olevan kuitattu!
Me ei pidennetä työaikaa ollenkaan. :)
Mua ei enää tarvittu töihin sen vuoksi. Työtunnit lisäänty vakipaikkalaisilla, mutta työt ei.
Vierailija kirjoitti:
Katsotaanpa toiselta puolelta. Olen sosiaali ja terveys puolen asioista päättävässä lautakunnassa. Meidän alueella esimerkiksi vaikuttaa siltä, että tämä kiky- sopimus pienentää sosiaali ja terveys puolen menoja yli miljoonalla eurolla. Aika hyvä vaikutus juuri sinne minne sen vaikutus oli tarkoitettu, kuntien menoihin eli niihin menoihin mitä verovaroilla tuotetaan. Voin kuvitella että jos tällä pienellä alueella jo vaikutus on yli miljoona euroa, koko suomen alueella puhutaan sadoista miljoonista.
Ja mitenkä luulet tämän lisäävän työssäjaksamista jo ylikuormitetuilla hoitajilla? Lisääkö työkykyä vai lisääkö sairaslomia, mitäs arvelet.Kysyy 55-vuotias kolmivuorotyötä tekevä neurologisen osastona hoitaja jossa vaikeahoitoisia ja raskaita potilaita.
Voi teitä herranterttuja. Kun itse teen sitä monesti turhaksi haukuttua julkisen sektorin toimistotyötä, jossa meillä kaikilla koko ajan menee epävirallisille ylitöille. Niin jos nyt alkaisin noudattaa näitä "pidennettyjä" työaikoja, niin saisin itse asiassa lyhentää työviikkoani.
Ja se minun turha paperinpyörittämiseni muuten on mm. lääkäreiden ja hoitajien työsopimusten laatimista. Ei sopimusta, ei palkanmaksua. Ihan turhaa veivausta siis.
Meillä loppiainen ja helatorstai muuttuu ilmeisesti palkattomiksi vapaapäiviksi ensi perjantaista alkaen. Ei siitä kyllä mitenkään ole työntekijöille tiedotettu, yksi päivä vaan kuulin sivukorvalla kun palkanlaskija puhui asiasta puhelimessa.
Mielenkiinnolla odotan, miten meinaavat asiasta kertoa vai annetaanko jokaisen työntekijän huomata asia kuunvaihteessa, kun tilinauha tulee kotiin ja siitä onkin vähennetty yhden päivän palkka.
Työnantajanmaksujen pienentämisen katsotaan luovan lisää työpaikkoja, koska se lisää yritysten kilpailukykyä. Lomarahaleikkaus puolestaan sopeuttaa julkista taloutta ja huom. nimenomaan VALTION taloutta. Eli kunnan tuottama lomarahasäästö otetaan valtiolle valtionosuusprosenttia säätämällä. SE ei jää siis kunnalle säästöksi.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kuulla jonkun selväsanaisen kertovan miten tämä kiky lisää työpaikkoja sekä kilpailukykyä? Miten tämä siihen vaikuttaa? Älyttömimmältä kuulostaa väite, että tällä lisätään työpaikkoja. Miten? Vanhat työntekijät tekevät halvemmalla vähän enemmän työtä.
Varmaa vain on se, että he jotka ovat saavutetuista eduista luopuneet tai suostuneet leikkauksiin (lomarahat tms.) ovat luopuneet niistä ikuisiksi ajoiksi. Kuten myös tulee tämä 24 tuntia pysyväksi lisäksi työaikaan. Tämä ei ole väliaikaista, uskokaa pois.
Näin on. Kyseessä on työntekijän aseman huonontaminen. Toivottavasti palkansaajat muistavat tämän vaaleissa.
-1h palkasta pois joka tilistä, eli yhteensä 24h.
Tämän ansiosta Suomella on syytä pyyhkiä hyvin 3 vuoden päästä...
Eli ovatko duunarit ainoita tuottavia tekijöitä?