Löytyykö täältä muita, jotka ovat Sipilän KIKY-sopimuksen uhreja?
Miten teillä on toteutettu tämä kilpailukykyä muka parantava 24 tunnin pidennetty työaika?
Kommentit (196)
Kunta-alalla, matalapalkka-alalla, akateemisesti koulutettuna, 35 vuotta työtä tehneenä.
Kaikkina näinä vuosina olen jaksanut uskoa, että joskus, vielä joskus nousemme palkkakuopasta. Kun oikein huonolta alkoi näyttää, ajattelin, että onhan mulla sentään leipä, vaikka kapeakin.
Nyt olen ollut kolme viikkoa lomautettuna, tulevaisuudesta ei tietoa ja lomarahasta, joka kompensoi surkeaa palkkaa, viedään kolmasosa, eli juuri se, jolla on saanut aina kesäisin vähän tasapainotettua taloutta. Työaikaa lisätään puoli tuntia viikoittain. Mitähän eriskummallisen hienoa ja tuottavaa ehdinkään tehdä sinä aikana kirjastoni ja maani hyväksi? En ymmärrä. Kyykyttämissopimus tämä on, ei muuta.
Naiset, muistakaahan tämä ensi kertaa äänestäessänne. Ei porvaripuolueille, vaikka olisi kuinka wanna-be-fiilikset!
Laitas 141 sun ammatti tähän, niin ruoditaan sullekin nopeasti samanlainen lista, jolla voidaan perustella, että hyvin sopii viedä suuriakin summia palkasta tai muuta kilpailukykyä parantavaa.
Ei koske tällästä osa-aikatyöläistä. Eipä siiis kiinnosta
Mun kunta-alalla työskentelevä kaveri hämmästyi kovasti kun sanoin että meillä yksityisellä sektorilla lomaa on vuodessa max 30 pv JA että lauantaina kuluu yksi lomapäivä eli max 5 vkoa vuodessa. Hänellä pitkän työuran omaavana oli maksimimäärä lomaa niin että kului 5 pv vko.
Luuli että mulla on samoin ja eipä kadehtinut mua. Joskus näissä "kiistoissa" voi olla kyse vaan siitä että luullaan jollain toisella on jotain paremmin vaikkei oikeasti ole hajua miten eri aloilla tai työpakoilla asiat menee. En saa ylitöistä edes erillistä korvausta, jonkun toisen ei tarvi sellaisia koskaan tehdä tai sitten korvataan hyvin. Asiantuntijatyön ihanuus, mutta alalla huonosti töitä ja mä haluan niitä tehdä ennemmin kuin pyöritellä peukaloita.
Itse ap:n kysymykseen: pekkasista lähtee pois ja niitä ei juuri jäljelle jää kun on kesä- ja talvityöaika muutenkin (kesältä ei kerry). Paras ratkaisu olisi ollut kun kesäksi työaika ois nostettu 40t/vko ja pekkasten määrä pysynyt ennallaan. Meidänkin alalla olisi tullut tasapuolinen kohtelu kun osalla on ympäri vuoden 40t vkotyöaika ja heiltä vähenee myös, oltaisiin oltu kaikki samalla viivalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä päätettiin töissä että KIKY ei aiheuta meillä mitään toimenpiteitä. Työajan palkaton pidennys melko työläs sekä kallis toteuttaa että valvoa ja hyöty pienempi kuin työmotivaatiion aiheutettu haitta.
Taisi käydä niin että työajan lyhennys toteutuu vain naisvaltaisilla julkisen alan työpaikoilla.
Ja se on ihan oikein !
Ne porukat syö kaikki verovarat ja niiden tuottavuus on perseestä joten joutaisi vaikka tuplata tuon niiden osalta. Tuota kansanosaa sietäisi ruoskan kanssa komentaa, niin loppuisi se perkeleen jatkuva kotkotus/kälätys ja syntyisi niille verovaroillekkin jotain vastinetta.
Ja muistakaa se lupaus, että jos (lue: kun)nämä typerät kikyt ei vie Suomea nousuun muutamassa vuodessa, LEIKATAAN KANSALTA VÄHÄN LISÄÄ!
Meillä lisättiin 24 tuntia työvuoroihin tälle vuodelle. Muutama tunti siis extra-aikaa käyttää työpaikan nettiä surffailuun ja juoruilla työkamujen kanssa. Alani ei ole tuottava, joten emme ainakaan voi edes tehdä konkreettisesti mitään töitä sen enempää. Rauhallinen aspa siis kyseessä ja töitä vain sen mukaan paljonko käy asiakkaita. Onneksi jään pian työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikallamme tämä kiky ainakin heikentää työllisyyttä. Meitä on 14 kokoaikaista työntekijää, ja yksi nollasopimuksella oleva kiireapulainen, joten pomo laski juuri tyytyväisenä, että tälle kiireapulaiselle voi antaa 14x24=336 työtuntia vähemmän vuoden aikana, ja siitähän kertyy jo mukava säästö!
Kiireapulaistahan ei olisi pakko ollut tähänkään asti kutsua töihin ollenkaan, koska on nollasopimuksella? Nollasopimuksilla töissä oleviin kikyn ei pitäisi vaikuttaa mitenkään.
Ymmärsit nyt vähän väärin, kyse on siis siitä, että firmamme tarvitsee kiireellisinä ajankohtina extratyöntekijän, mutta nyt voikin teettää vakituisilla työntekijöillä osan siitä työmäärästä, mihin ennen palkattiin ylimääräistä apua. Eli jos viime vuonna kiireapulainen teki vuodessa esim. 500 tuntia työtä, niin tänä vuonna hän tekeekin vain 500-336=164 tuntia työtä, ja firma säästää palkkakuluissa. Ja kiireapulainen joutuu hakemaan enemmän yhteiskunnan tukia pärjätäkseen.
Lomarahojen maksaminenhan on ainakin yrityksille täysin vapaaehtoista. Itse en muutamien työssäolovuosien aikana ole kertaakaan saanut mitään lomarahoja vaikka olen lomat kuitenkin pitänyt, enpä niitä ole kaivannutkaan.
Lomaraha käsitteenäkin on varsinainen muinaisjäänne. Miksi firmojen/valtion pitäisi maksaa työntekijälleen tuplapalkkaa siitä, että työntekijä ei edes ole tuottamassa mitään arvoa työnantajalleen?
Vierailija kirjoitti:
Jos tasapuolisuutta haluttaisiin niin lomat olisivat samat julkisella sektorilla ja yksityisellä.
Niissä on huomattavasti suurempi ero kuin 2 tuntia kuukaudessa.
Saadakseen ne kaikkien kadehtimat pitkät lomat, julkista palvelua pitää olla takana 15 vuotta. Eli siis pitkät lomat eivät todellakaan ole mikään automaatio kaikilla julkisella puolella työskenteleville.
Julkisella puolella palkka ei myöskään nouse kymmenen vuoden ikälisän jälkeen. Lisäkoulutuksilla, ammattitaidon karttumisella, vastuunotolla jne. ei ole mitään mahdollisuutta korottaa palkkaansa. Joten 15 vuoden työuran jälkeen pidän pitkiä lomia vähintäänkin kohtuullisena korvauksena. Ja ei, itselläni niitä ei ole.
Nykyajan julkisen puolen pätkätyöläiset ovat kaikkea muuta kuin kadehtittavassa asemassa. Kaikki on säästetty minimiin, peruspalveluja ja niiden kautta koko yhteiskuntaa pyörittävät työntekijät nähdään lähinnä valtion vihollisena numero yksi, työntekijöiden hyvinvointiin ei panosteta paskan vertaa. Valtion leipä on todellakin kapea mutta ei enää pitkä.
Ja miksikö teen töitä julkisella? Koska olen kouluttautunut akateemisen tutkinnon vaativaan ammattiin, jonka keskeinen osa ovat viranomaispäätökset ja jonka toimia säädellään tarkasti lailla. Näin ollen julkista valtaa käyttävänä viranomaisena työnantajani on kunta, valinnanvaraa ei ole.
Kyllä koen olevani kikyn uhri. Olen kunnallinen pph ja meillä työaika on jo ennestään 40 tuntia viikossa, mutta sitä lisätään kikyn myötä arkipyhälyhennyksen muutoksilla. Ihan älytöntä kikkailua, joka siis todellisuudessa pidentää meidän työaikaa. Pienipalkkaisena olen aina kerran vuodessa saanut iloita suunnilleen normaalista palkasta, kun lomarahat ovat tulleet, mutta nyt siis lomarahakin pienenee sen 30 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellokorttiin lisäminuutteja.
Lomarahojen leikkaus kirpaisee pahiten, kuntatyössä oleva yh nainen, siinä meni lasten kesälomareissu :(
Sori vaan, mutta on ihan oikein että teiltä 8 viikkoa vuosilomaa nauttivilta napsaistaan edes hieman lomarahasta. Tuplalomasta kertyy kaksinkertainen lomaltapaluuraha, mutta nyt siitä leikataan, hui kauhistus, 30 prosenttia.
Se "senoriviikko" ts yli 15 vuotta kunnan töissä oli aikoinaan neuvoteltu palkanlisä, koska lisää palkkaa ei suostuttu maksamaan. Suurin osa meistä hoitoalalla olevista on naisia, ja työ on todella fyysisesti raskasta! Myös henkisesti. Miksi ilkut?
Meillä liukuva työaika.
- helatorstai -8h
- vuoden vaihteessa mätkäistiin -16h miinustunteja saldoon.
Sillä pelastetaan tämä maa.
Ja mieheni työaikaan lisättiin 6min/pv. Eli yhden pissatauon verran. Silläkin se tuottavuus paranee.
Naurettavaa touhua.
Meille sanottiin että liitto (kemia ja muoviteollisuus) pakottaa meidät pitämään kolme lauantaita. En usko hetkeäkään!
Onkos kukaan ottanut huomioon että työajan pidennys voi olla ristiriidassa työsopimuslain kanssa! Nimittäin jos työsopimuksessa on määritelty työaika esim. (säännöllinen viikkotyöaika 37,5). Työsopimus on aina työntekijän ja työnantajan välinen sopimus eikä sen ehtoja voi yksipuolisesti muuttaa. Eli työehtosopimus määrittelee miten työsopimuksen keskeisiä ehtoja noudatetaan ja että ne ei alita työehtosopimuksen ehtoja. Mutta tätähän ammattiliitotkaan eivät tunnusta koska itse ovat olleet keskusjärjestöineen sopimassa #Sipilän hallituksen kanssa sopimuksista jotka ovat ristiriidassa....
Jakakaa...
Vierailija kirjoitti:
Meillä näin:
-helatorstai työpäivä 7.5 h
-henkilökunnan vuosittainen tilaisuus (virallinen ja epävirallinen osuus) lauantaina 7.5 h
-vapaavalintaista koulutusta (esimiehen hyväksymää) 9 h
Ollaan samassa firmassa töissä. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä näin:
-helatorstai työpäivä 7.5 h
-henkilökunnan vuosittainen tilaisuus (virallinen ja epävirallinen osuus) lauantaina 7.5 h
-vapaavalintaista koulutusta (esimiehen hyväksymää) 9 h
Ollaan samassa firmassa töissä. Huoh.
Täällä kolmaskin saman firman työntekijä. Kyseessä erinomaista tulosta tekevä, silti säännöllisiä YT:eitä käyvä, kansainvälinen pörssiyritys.
Kiky on todellakin typerintä mitä tässä maassa on saatu aikaan vuosikymmeniin. Kilpailukyky ei näillä keinoilla tule parantumaan vaan päinvastoin, kun työntekijät ulosmittaavat tavalla tai toisella tuon palkattoman työajan takaisin.
Julkisen sektorin vuosiloman määrä olisi pitänyt tuoda samalle tasolle yksityisen sektorin kanssa ja suorastaan naurettavat pidennykset poistaa. Se olisi ollut täysin välttämätön uudistus, jonka toki ymmärrän oikein hyvin olevan todella suuri asia julkisen sektorin työntekijöille.
Opettaja, tunteja viikossa 24, lomaa kesällä 10 vkoa, syksyllä viikko, jouluna 2 vkoa, talvella vko. Kk palkka vähän vajaa 4 tonnia. Kyllä kärsii ottaa vaikka kaikki lomarahat veks. Ei tuntisuunnittelua koska samoilla vuodesta toiseen, ja kokeet voi korjata kun oppilaat tekevät jotain itsenäistä työtä.