Löytyykö täältä muita, jotka ovat Sipilän KIKY-sopimuksen uhreja?
Miten teillä on toteutettu tämä kilpailukykyä muka parantava 24 tunnin pidennetty työaika?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksityinen 20 hengen yritys ja ei ole työajan seurantajärjestelmää käytössä. Toimisto ja varasto auki 8:00-16:00. Toimari ilmoitti että jokainen tekee omantunnon mukaan pidennetyn työajan. Käytännössä tarkoittaa sitä että toimistolla olevilla työaika ei muutu ja tuskinpa tuolla tienpäällä suhailevat myyntimiehetkään aiempaa pidempää päivää painavat.
Olisi mielenkiintoista kuulla miten tämä muutos toteutetaan niillä kenellä työajan seurantajärjestelmät käytössä?
Toteutetaan niin, että puolen vuoden välein mätkäistään saldoille -8 tuntia, tadaa! V*ttu että v*tuttaa. Lisäks helatorstaista tulee työpäivä. Se ei mua niinkään haittaa, mut kun noita 16 tuntia ei sitte voinu käyttää vaikka työhyvinvointiin, johonki virkistyspäivään tms. No ei hyvänen aika, siinähän saattais jollain vaikka olla kivaa ja eihän semmonen käy!
Vierailija kirjoitti:
Kiky on todellakin typerintä mitä tässä maassa on saatu aikaan vuosikymmeniin. Kilpailukyky ei näillä keinoilla tule parantumaan vaan päinvastoin, kun työntekijät ulosmittaavat tavalla tai toisella tuon palkattoman työajan takaisin.
Julkisen sektorin vuosiloman määrä olisi pitänyt tuoda samalle tasolle yksityisen sektorin kanssa ja suorastaan naurettavat pidennykset poistaa. Se olisi ollut täysin välttämätön uudistus, jonka toki ymmärrän oikein hyvin olevan todella suuri asia julkisen sektorin työntekijöille.
Sipilän alkuperäinan ehdotus oli poistaa nuo ylipitkät vosilomat, mutta valitettavasti hän joutui perääntymään tästäkin itkumyrskyn jälkeen. Hampaattomaksi ja melko tehottomaksi vaihtoehdoksi jäi nipistää ylipitkin lomien lomarahoista 30% ja pidentää työaikaa muutamalla minuutilla.
Ainakin työttömät.
Hallitus viittaa kintaalla sille että maassa on kohta kymmenen vuotta kestänyt lama ja suurtyöttömyys.
Työntekijöitä nöyryytetään jatkuvilla YT:illä ja tottakai kun ihmiset työpaikkansa säilyttääkseen tekee 12-tuntisia päiviä uskaltamatta kirjata ylitöitä (ja firmassahan on jatkuvien YT:iden ja rekrykieltojen takia ylityökielto) niin sehän tarkoittaa sitä ettei pestata lisää väkeä vaan imetään vanhat kuiviin.
Oikeastaan vain ihan puhdas tehdastyö on jäänyt tämän ilmaisen ylityön ulkopuolelle, koska kun vuoro vaihtuu niin hanskat putoaa. Kiky-menettelyn tarkoitus on laajentaa ilmainen ylityöskentely myös sellaisille aloille.
Mitä enemmän työ teetetään jo töissä olevilla ihmisillä, sitä enemmän työttömät pysyvät työttöminä.
Jokainen joka on lukenut taloustiedettä ymmärtää miten tärkeää olisi että kaikki työ jaettaisiin ja valtion elättejä päästettäisiin oikeisiin töihin, sellaisiin jota nämä osaavat, eikä mihinkään risusavottaan. Risusavotta ja kortistossa oleminen köyhdyttää maan osaamispääomaa. Lisäksi, mitä tasaisemmin palkat jakautuvat, sitä suurempi on palkkojen rajakulutusalttius ja sitä enemmän raha lähtee kiertoon. Köyhälle annettu kolikko menee 100% kulutukseen, rikkaalle annettu menee 99% säästöön, ehkä Bermudalle.
Nykysysteemi ei palvele kansantaloutta, vaan ainoastaan Kokkareiden äänestäjiä. Olen ennen mieltänyt itsensi siihen hyvin menestyvään kokkariporukkaan ja äänestänyt niitä, mutta nyt talous menee niin perseelleen että aion äänestää Li Andersonia jonka lyhennetyn työpäivän ajatus ei ollut "populistinen heitto" vaan ihan taloustieteen parhaiden oppien mukainen liike.
Kiky ei saisi laskea vuosituloa - eli ei ole ok leikata sen takia lomarahoja tms.. Se pitäisi hoita apois ihan työllä tms.
Kiky on huono idea - sen järjestäminen, suunnitteleminen ja valvominen on niin monimutkaista, että syö edut mennen tullen - enemmän menee työaikaa sen kanssa säätämiseen. Terveisiä HR-puolelta.
Kikyssä olisi ollut yrityksillä todellinen mahdollisuus parantaa kilpailukykyään ja työnantajakuvaansa jättämällä kiky-kiristykset tekemättä tai allokoimalla tuon 24h liikuntaan. Muutama yritys tämän hoksasikin ja teki juuri näin. Valitettavasti suurin osa näyttää valinneen ahneen kurittamislinjan, joka tulee käytännössä kääntymään näiden yritysten etua vastaan. Oma tuleva työhakemukseni lähtee ensisijaisesti juuri noihin järkevämpää henkilöstöpolitiikkaa tekeviin yrityksiin. Toki niillä on jo muutenkin hakijoita jonoksi asti, mutta yrittänyttä ei laiteta.
Hallituksen ansioista kortistossa kirjoitti:
Ainakin työttömät.
Hallitus viittaa kintaalla sille että maassa on kohta kymmenen vuotta kestänyt lama ja suurtyöttömyys.
Työntekijöitä nöyryytetään jatkuvilla YT:illä ja tottakai kun ihmiset työpaikkansa säilyttääkseen tekee 12-tuntisia päiviä uskaltamatta kirjata ylitöitä (ja firmassahan on jatkuvien YT:iden ja rekrykieltojen takia ylityökielto) niin sehän tarkoittaa sitä ettei pestata lisää väkeä vaan imetään vanhat kuiviin.
Oikeastaan vain ihan puhdas tehdastyö on jäänyt tämän ilmaisen ylityön ulkopuolelle, koska kun vuoro vaihtuu niin hanskat putoaa. Kiky-menettelyn tarkoitus on laajentaa ilmainen ylityöskentely myös sellaisille aloille.
Mitä enemmän työ teetetään jo töissä olevilla ihmisillä, sitä enemmän työttömät pysyvät työttöminä.
Jokainen joka on lukenut taloustiedettä ymmärtää miten tärkeää olisi että kaikki työ jaettaisiin ja valtion elättejä päästettäisiin oikeisiin töihin, sellaisiin jota nämä osaavat, eikä mihinkään risusavottaan. Risusavotta ja kortistossa oleminen köyhdyttää maan osaamispääomaa. Lisäksi, mitä tasaisemmin palkat jakautuvat, sitä suurempi on palkkojen rajakulutusalttius ja sitä enemmän raha lähtee kiertoon. Köyhälle annettu kolikko menee 100% kulutukseen, rikkaalle annettu menee 99% säästöön, ehkä Bermudalle.
Nykysysteemi ei palvele kansantaloutta, vaan ainoastaan Kokkareiden äänestäjiä. Olen ennen mieltänyt itsensi siihen hyvin menestyvään kokkariporukkaan ja äänestänyt niitä, mutta nyt talous menee niin perseelleen että aion äänestää Li Andersonia jonka lyhennetyn työpäivän ajatus ei ollut "populistinen heitto" vaan ihan taloustieteen parhaiden oppien mukainen liike.
Mä olin niitä jotka joutuivat kaikenmaailman työkykyarviointeihin vain siksi koska olin 6,5 vkoa sairaslomalla yhden kamalan kriisin takia. Juoksin siis työkykyarvioinneissa ynnä muissa jutuissa. Ylläri olikin se, että olin tehnyt samalla tilastoidusti enemmän töitä kuin toimistossa jatkuvasti päivystävä ja selän takana pahaa puhuva massa.
Ja koska pahaa puhuttiin, niin tein vain sitten entistä nopeammin töitä. Olin ikään kuin robotti jota testattiin, että kauan se pystyy.
Sinä saat ajan kone älä hyydy! (Ja nythän tässä on aikaa hyytyä sohvalla ja miettiä että mitä vittua siinä kävi).
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä näin:
Mies yksityisellä töissä. Työaikaan ei pidennystä vaan aiemmin kerran vuodessa pidetty toimintakauden päätösjuhla siirtyy perjantailta lauantaille.
Minä,nainen, kunnallisella töissä: Työaika pitenee joka päivä 6minuuttia ja lomarahoista leikataan.
=>pienipalkkaiset naisvaltaiset alat laitettiin maksumiehiksi.
V.... kun harmittaa, etten ollut Kansalaistorilla buuaamassa Sipilälle. Kiitos teille jotka olitte!
Tämä siksi, että ymmärtäisitte naiset pysyä kotona pyöräyttelemässä mukuloita. Mutta uskonnollisella kannallani ei sitten ole mitään tekemistä asian kanssa.
t. yks juha vaan
Tämähän on sikäli mielenkiintoista että tänä ei koske iv- ja lvi-asentajia jotka noudattavat Talotekniikka tessiä mutta esim sähköasentaja taas koskee, samoin toimistolla olevia toimihenkilöitä... meidänkin firmassa siis osaporukasta kikyttää ja osa ei, kyllä kilpailukyky parantuu huimasti!
Hajotkaa siihen selkäänpuukottavat konttorirotat!!
Sipilä on pitkään kaivattu messias joka saa tähän touhuun jotain järkeä.Itse olen yrittäjä ja kannatan Kokoomuksen/Keskustan linjoja.Ei yrittäjien ole mikään velvollisuus maksaa velttojen työläisten lomarahoja ja palkkoja.Itselläni on lomaa vain jos teen ylimääräistä työtä.Edut helvettiin ja ihmiset ansaitkoon omat lomansa!
Vierailija kirjoitti:
Sipilä on pitkään kaivattu messias joka saa tähän touhuun jotain järkeä.Itse olen yrittäjä ja kannatan Kokoomuksen/Keskustan linjoja.Ei yrittäjien ole mikään velvollisuus maksaa velttojen työläisten lomarahoja ja palkkoja.Itselläni on lomaa vain jos teen ylimääräistä työtä.Edut helvettiin ja ihmiset ansaitkoon omat lomansa!
Miksi palkkaat velttoja työläisiä? Yrityksesi ja sen pomo taitaa olla niin perseestä, ettet muunlaisia saa.
Koko kiky on niin persiistä ja luo todellakin eriarvoisuutta tähän työelämään. Fiksuimpia ne yritykset jotka laittoi sen liikuntaan tai koulutukseen. Seuraavana tulee ne jotka laittoi sen 6min/päivä sillä tuo on työntekijälle iisein (=ei tunnu missään) vaihtoehto. En halua että työntekijöitä enää kuritetaan yhtään tässä maailmassa ja siksi kun kerran on pakko osallistua kikyyn niin boikotoin sitä että todellakin käytän sen ajan kaikkeen muuhun kuin työntekoon. Eli ihan täysin hyödytön koko kiky. Kunpa tämän olisivat vaan Sipilä ja muut tajunneet mutta ei niin ei.
Meillä ollan 5 min pidempään töissä.
Työpäiväön tulee lisää 30 min koska en kerkiä ennää 4 jän bussiin vaan seuraava lähtee puolentunnin päästä.
Vitusti kiitoksi saatanan pösilölle erikkä viikossa 2, 5 tuntiq lisääkuussa 10tuntia vuodessa 120 tuntia näilläkö suomi nousuun
Oletteko muuten nähneet tämän adressin:
http://www.adressit.com/juha_sipila_pois_hallituksesta
Itse huomasin vasta nyt. Pitääköhän oikeasti paikkansa työ vaalikampanjointi puhelinmyyntinä TE-toimiston orjatyönä? En yhtään ihmettelisi vaikka olisikin totta.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muuten nähneet tämän adressin:
http://www.adressit.com/juha_sipila_pois_hallituksesta
Itse huomasin vasta nyt. Pitääköhän oikeasti paikkansa työ vaalikampanjointi puhelinmyyntinä TE-toimiston orjatyönä? En yhtään ihmettelisi vaikka olisikin totta.
Normaalia palkkatukityötä työttömille. Mielestäni se että työllistää työttömiä on hyvä asia. Ei työttömän ole pakko tehdä sitä jossei halua. Jos olisin itse työtön niin mieluummin tekisin tuota kuin makaisin kotona tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis kunta-alalla en ymmärrä miten nämä toimet lisää kilpailukykyä. Kunnalla säästyy rahaa, mutta uusia ei palkata ja vanhat jää eläkkeelle. Edelleen ollaan miinuksella, ettei se lisää tilauksiakaan.
Jos julkisella sektorilla siirryttäisiin samaan vuosittaiseen työtuntimäärään kuin yksityisillä aloilla vaikutus olisi sama kuin 40000 uuden työntekijän palkkaaminen ilman lisäkustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen ansioista kortistossa kirjoitti:
Ainakin työttömät.
Mä olin niitä jotka joutuivat kaikenmaailman työkykyarviointeihin vain siksi koska olin 6,5 vkoa sairaslomalla yhden kamalan kriisin takia. Juoksin siis työkykyarvioinneissa ynnä muissa jutuissa. Ylläri olikin se, että olin tehnyt samalla tilastoidusti enemmän töitä kuin toimistossa jatkuvasti päivystävä ja selän takana pahaa puhuva massa.
Ja koska pahaa puhuttiin, niin tein vain sitten entistä nopeammin töitä. Olin ikään kuin robotti jota testattiin, että kauan se pystyy.
Sinä saat ajan kone älä hyydy! (Ja nythän tässä on aikaa hyytyä sohvalla ja miettiä että mitä vittua siinä kävi).
No miten siinä kävi? Saitko potkut?
Työttömiltäki on leikattu työttömyystukia. Viime vuonna ja uudelleen tänä vuonna.
Ihan sairasta alkaa vetää jostain viissatasesta kuussa vielä kymppejä pois.
Vierailija kirjoitti:
Lomarahojani leikataan kolmena vuonna peräkkäin 30 prossaa ja tuntuu kesäkuun palkanmaksun yhteydessä varmaan melkein 500 euroa miinusta nettona ja työaika pitenee 24 t, joka jaetaan pakollisiin koulutuksiin ja kokouksiin. t. peruskoulun opettaja 20 v uraa takana
Muuten sama, mutta koska en ole vakkarivirassa, niin joudun harkitsemaan alanvaihtoa, tai pikemminkin paluuta vanhaan alaani. Kesän kun olen työttömänä ja lomarahoilla sinnittelin tähän saakka työttömyyspäivärahoihin (heinä-elokuun vaihteeseen). Ei onnistune enää.
Höpöhöpö! Jos otat työsopimuksesi kauniiseen käteen ja luet sieltä takaa sen pienen präntin niin siinä lukee että: "Työaikaa voidaan muuttaa noudattaen sovellettavan työehtosopimuksen määräyksiä."