Velat: ymmärrättekö, että teissä toteutuu luonnonvalinta?
Kommentit (115)
Tavallaan ymmärrän omalla kohdallani. En lapsia halua siitä syystä, etten usko sitä rumbaa ja huolta kestäväni.
N32
Ihanaa puolustelua, kalikka tosiaan kalahti tässä ketjussa...
Vierailija kirjoitti:
Me ei sille mitään voida, että luulet evoluution olevan normatiivinen asia tahi saavutus. Mutta peruskoulubilsaan jos jää, niin monelle jää aika hutera käsitys ilmiöstä. Lisäksi Darwinin "survival of the fittest" on kategorisesti sekä suomennettu että ymmärretty väärin, joten harhaluulosi on sangen yleinen. Mutta plussaa on, että olet kiinnostunut aiheesta. Siitä se lähtee :)
Luonnonvalinta toimisi, jos meiltä puuttuisi lapsilisät ja muut lapsiperheille suunnatut sosiaaliedut.
Vierailija kirjoitti:
Tunnustan, tämä oli provo. Oikeasti olen sitä mieltä, että ns. heikompi aines lisääntyy vastuuttomasti ja ihmiskuntaa uhkaa idioluutio. Jatkoon pääsevät geenit yhdistettynä kasvatukseen ja henkiseen perimään määrittävät ihmiskunnan tulevaisuuden. Ehkä halusin tietää, mitä mieltä fiksut velat tästä ovat. Eikö ihmiskunnan tulevaisuus kiinnosta teitä?
Ap
Meillä on oikein velojen sisaruskolmikko. Minä, 42 v nainen, olen vela, samoin kaksi nuorempaa veljeäni. Fiksuina meitä voinee pitää ainakin koulutuksen perusteella: minä olen tietojenkäsittelytieteen maisteri, keskimmäinen veli fyysikko (tohtori) ja nuorin biologi, tällä hetkellä Kanadassa tutkijana.
Meillä kaikilla vapaaehtoiseen lapsettomuuteen on syynä se, ettemme ole koskaan kokeneet parisuhde- ja perhe-elämää omakohtaisesti kiinnostavaksi. Olemme kaikki pohdiskelevia erakkoluonteita, jotka viihdymme parhaiten itseksemme. Elämä kiinnostaa enemmän omistaa kiinnostavien asioiden tutkimiselle ja ajattelemiselle kuin parisuhdekähinöille ja kompromisseille, tai lapsiperhearjen rutiineille. Itse olen myös aseksuaali ja aromantikko, ja luulen että veljenikin aika pitkälle ovat, vaikka ei tästä ole suoraan puhuttu. Eipä heillä meinaan ole edes tilapäisseuraa juuri pyörinyt varhaisnuoruuden kokeilujen jälkeen.
Ihmiskunnan tulevaisuus - itse ajattelen ihmisen olevan harhautunut laji, jonka katoamista en pitäisi mitenkään surullisena asiana. Ja mitä enemmän seuraan nykymaailman menoa, sitä tyytyväisempi olen etten ole tehnyt tänne lapsia juoksemaan itseään loppuun työelämän oravanpyörässä, yrittämään kelvata toisille somejulkisuudessa ulkonäöllään ja julkisivullaan, joutumaan kiusatuksi jos on erilainen vähänkään jne.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille valinta ei ole aina helppo. Toisaalta osa meistä tietää jo tunnetasolla ettei halua lapsia, kuten minä, mutta etsii vielä sanoja sille miksi ei. Itseeni aihe kalahti, koska minulla on huono itsetunto. Koen että olen arvokas ihmisenä vain jos lisäännyn ja teen kuin muutkin. Puhumalla tämäntyyppisissä ketjuissa pääsen ehkä lähemmäs itseni ymmärtämistä.
Ihmiset ovat pilanneet luonnonvalinnan.
Vierailija kirjoitti:
Luonnonvalinta toimisi, jos meiltä puuttuisi lapsilisät ja muut lapsiperheille suunnatut sosiaaliedut.
Toisaalta oliko se se paras aines mikä eniten lisääntyi ennen noiden tuloa? Ainakin 1940-luvulla syntynyt äitini on usein puhunut siitä, miten jo lapsena ihmetteli, että miten ihmislaji on niin tyhmä, että pienene pirttiin tehdään nälkää ja vilua kärsimään 10 lasta vaikkei niitä ole varaa elättää, ja taas ne joilla olisi varaa, hankkivat vain ehkä 2 lasta...
Vierailija kirjoitti:
Velankin geenit jatkuvat sisarusten ja sukulaisten myötä. Velan oma päätös olla lisääntymättä ei ole luonnonvalintaa, koska paljon hänen geeneistään jatkuu. Yksilöllä ei ole merkitystä vaan isommilla joukoilla.
Näin juuri. Myös sisaruksillani on yhdistelmä samoista vanhempieni geeneistä kuin minulla. Sisarusteni lapsilla on yhtä paljon vanhempieni geenejä kuin minun lapsillani olisi, jos olisin lapsia hankkinut.
Sisaruksillani on lapsia jo yhteensä 8 kpl, joten vanhempieni jälkeläisiä on tällä maapallolla jo ihan riittävästi ilman että minäkin alkaisin vielä lisääntymään. Voin myös edistää sisarusteni lasten hyvinvointia ja menestymistä aika hyvin, kun minulla ei ole omia lapsia huolehdittavana.
Sinällään on kiva, jos ap tunnet itsesi voittajaksi pelkästään siksi, että olet hankkinut lapsia. Oikein mukavaa sinulle. Minä olen valinnut toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vinkunan määrä on merkki siitä, että Ap osui asian ytimeen.
Niin, kyllähän vasta-argumenttien esittäminen ketjussa on aina merkki siitä, että ketjun aloittaja on oikeassa. Jos nyt vaikkapa avaan ketjun, jossa esitän väitteen X niin jokainen, joka kokee, ettei väitteeni ole oikea ja vastaa, on ainoastaan lisämerkki siitä, että X on oikea väittämä. Keskustelupalstalla ei ole tarkoitus keskustella, eikä esittää vasta-argumentteja tai kertoa mielipiteitä silloinkin, kun on eri mieltä aloittajan kanssa.
Jos nyt avaan ketjun väitteellä "äidit ovat aina huonoja ihmisiä" niin koska näin ei ole, oletan, että ketjuun ei tule yhtään vasta-argumenttia, eikä yhtään kommenttia, eikö niin?
t. äiti
Kauheeta puppua hei. Mulle tuli vauvakuume ja kaikki, mutta järkisyistä en lapsia hankkinut. Miehet myös ovat aina kiinnostustaan osoittaneet, nykyään onneksi oma puoliso enimmäkseen.
Miksi luonto olisi tehnyt minusta viehättävän, jos minun ei olisi tarkoitus lisääntyä? Lisääntymiskykyinenkin olin siihen asti, kunnes ihan itse päätin antaa lääkärin ns. katkaista piuhat.
48 jatkaa vielä eräällä pohdinnalla, jota kävin veljeni kanssa pienessä laitamyötäisessä pubissa. Veljeni nimittäin esitti kiinnostavan ajatuksen siitä, miksi häntä ei kiinnosta hankkia lapsia.
Hänen syynsä oli kyllästynyt AINEELLISUUTEEN, materian tason elämään yleensä. Taisin itsekin kuitata alkuun ajatuksen niin, että heh, nyt antaa olut vauhtia pohdinnalle, mutta kun asiaa pohdin niin se on ihan totta omallakin kohdallani. Aineellisuus tarkoittaa sitä, että elääkseen on tapettava, sillä aineellisen on syötävä ruokaa. Ja kuten veljeni muistutti, kuolema on sisään rakennettu elämään itseensä, jo ohjelmoitu solukuolema on välttämätöntä organismien elämiselle.
Aineellinen voi kärsiä, aineellinen voi tuhoutua tuosta vaan pienen sattumanvaraisen onnettomuuden tai lääketieteellisen tapahtuman (vaikka aivoverisuonen rikkoontuminen) takia. Aineellisuus on kärsimystä, kuolemaa ja pakkoa tappaa elääkseen. Niinpä me päädyimme haaveilemaan maailmasta, jossa voisimme siirtää tietoisuutemme jonkinlaiseen keinotekoiseen järjestelmään, ja elää ilman aineellista ruumista ja sen rajoituksia ja pakkoja. Näin ajatteleville lasten tuottaminen maailmaan on melko kaukainen ajatus :D
Ihan mä itse oon päättänyt olla siirtämättä periytyvää geenivirhettäni eteenpäin. Luonto ei valinnut etten lisäänny, vaan ihan puhelimella jouduin soittaan itselleni ajan sterilisaatioon.
Kautta aikojen syntyvyyttä ovat säädelleet kyvykkäimmät ihmiset. Ihmiskunnassa tarvitaan erinlaisia taitoja. Toiset soveltuvat lasten tekemiseen, toiset pyörittämään yhteiskuntaa ja kolmannet eivät yhtään mihinkään.
Täsät velojen "protestista" on tuloksena se, että:
- juuri heidän oma geeniyhdistelmä kuolee ja "fiksun" sukunsa kuolema on askeleen lähempänä.
- heidän älykkäät geeninsä eivät lisäänny -> minun mielestä he osoittavat enemmänkin tyhmyytensä, sillä varsinkin Suomessa voi yhdistää äitiyden esim. uraansa. Ja Suomessa ehkä maailmassa kannattaa vähiten tuntea tuskaa maailmasta. Mielestäni lähinnä mielenterveysongelman merkki
- haluaako lapsettomat tehdä jotenkin kiusaa muille? Huono vaikutus, sillä teidän vaikutusvalta vähenee vääjäämättömästi. Muut, ne "tyhmät". tekevät lisää lapsia.
- hurahtaminen juuri tällaiseen ideologiaan osoittaa enemmän tyhmyyttä, koska se ei auta maailmaa, itseänne, sukuanne ja muita mitenkään.
Menettäjiä olette juuri te, velat, mutta ehkä saatte tyydytystä kuvitteleellisesta kostostanne ja vastarannan kiiskeydestänne. Se onkin suomalaiselle hyvin tyypillistä, koska olemme pieni vittumainen kansa, joka puree ennen omaan jalkaansa kuin auttaisi itseään. Fiksuus ei asu teissä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnustan, tämä oli provo. Oikeasti olen sitä mieltä, että ns. heikompi aines lisääntyy vastuuttomasti ja ihmiskuntaa uhkaa idioluutio. Jatkoon pääsevät geenit yhdistettynä kasvatukseen ja henkiseen perimään määrittävät ihmiskunnan tulevaisuuden. Ehkä halusin tietää, mitä mieltä fiksut velat tästä ovat. Eikö ihmiskunnan tulevaisuus kiinnosta teitä?
Ap
Kiinnostaa kyllä kovastikin. Minä toivon ihmiskunnan loppua ja vapaaehtoista sukupuuttoa. En vain tiedä, mitä muuta voisin tehdä kuin pidättäytyä itse lasten tekemisestä ja lahjoittaa syntyvyyden säännöstelyä ajavill järjestöille.
Vierailija kirjoitti:
Täsät velojen "protestista" on tuloksena se, että:
- juuri heidän oma geeniyhdistelmä kuolee ja "fiksun" sukunsa kuolema on askeleen lähempänä.
- heidän älykkäät geeninsä eivät lisäänny -> minun mielestä he osoittavat enemmänkin tyhmyytensä, sillä varsinkin Suomessa voi yhdistää äitiyden esim. uraansa. Ja Suomessa ehkä maailmassa kannattaa vähiten tuntea tuskaa maailmasta. Mielestäni lähinnä mielenterveysongelman merkki
- haluaako lapsettomat tehdä jotenkin kiusaa muille? Huono vaikutus, sillä teidän vaikutusvalta vähenee vääjäämättömästi. Muut, ne "tyhmät". tekevät lisää lapsia.
- hurahtaminen juuri tällaiseen ideologiaan osoittaa enemmän tyhmyyttä, koska se ei auta maailmaa, itseänne, sukuanne ja muita mitenkään.
Menettäjiä olette juuri te, velat, mutta ehkä saatte tyydytystä kuvitteleellisesta kostostanne ja vastarannan kiiskeydestänne. Se onkin suomalaiselle hyvin tyypillistä, koska olemme pieni vittumainen kansa, joka puree ennen omaan jalkaansa kuin auttaisi itseään. Fiksuus ei asu teissä.
Ihmiskunnan tai maapallon olemassaololla ei ole minkäänlaista merkitystä, eikä kumpikaan niistä kovin kauaa tule säilymäänkään. Lopputulos tulee olemaan täsmälleen sama jokaikisen suvun kannalta riippumatta siitä, kuinka vimmalla kunkin suvun edustajat sikiävät. Itse en kykene tuollaiseen lyhytnäköiseen itsepetokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKiinnostaa kyllä kovastikin. Minä toivon ihmiskunnan loppua ja vapaaehtoista sukupuuttoa. En vain tiedä, mitä muuta voisin tehdä kuin pidättäytyä itse lasten tekemisestä ja lahjoittaa syntyvyyden säännöstelyä ajavill järjestöille.
Ihmiskunta ei lopu, tahdoit sitä kuinka paljon tahansa, koska aina on olemassa kansoja, heimoja ja rotuja, jotka lisääntyvät kuten haluavat.
Vain ydinsota tai julma kulkutauti voi ihmiskunnan lopettaa tai ainakin harventaa sitä tuntuvasti.
Sellaistako toivot? Jos näin on niin paha vika aivoissa.
Meh. Tässä kuule toteutuu mun ja mun miehen valinta.
Juuri näin. Mitä kehittyneempi yhteiskunta ja korkeampi koulutus- ja alykkyystaso, sitä alhaisempi syntyvyys. Ja päinvastoin.