Kaikki jotka joutuvat syömään kortisonia!
Mihin vaivaan sitä syötte ja auttaako lääke? Entä sivuvaikutukset?
Itse aloitin sidekudosreumaan, mutta en vielä tunne muutosta. Kuinka nopeasti kortisoni vaikuttaa?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Nivelreumaan, ehkä se viikossa alkoi auttaa.
Millainen annostus sinulla on?
Itselläni on hyvin mieto 7,5 mg annostus.
Yleensä sitä syödään kai vaan kuuriluontoisesti, vaikka pidempi aika.
Lopetus tehvävä vähitellen.
Kohta kynnet kiiltää.
Mä söin muutama vuosi sitten kuuriluontoisesti epämääräiseen nivelkipuun. On mahdollista, että kortisoni aiheutti mulle aurinkoihottuman. Kannattaa ehkä ottaa alkukesästä varovaisesti auringon kanssa, siis käyttää pitkähihaisia ja peittäviä vaatteita ennen kuin iho on tottunut aurinkoon. Ekana kesänä oli mulla tosi viheliäinen vaiva, onneksi on sittemmin lieventynyt.
Jouduin syömään lähes lakkaamatta kuureja muutaman vuoden ajan. 25 mg päivässä noin. Ihosairauteen, kun mikään muu ei auttanut. Painoa tuli 40 kiloa, vaikka en muuttanu mitään elämäntapoja ja olen suht aktiivinen. Sain kyttyrän niskaani ja naamankin muoto muuttui. Koko ajan olin nälkä, jota vastaan taistelin. Sain myös hullun gluteiini himon.. aina teki mieli pullaa,patonkia yms. Vaikeaa aikaa.
Jos en söynyt oli huono olo koko ajan.
Mulle tais tulla hulluna noi sivuvaikutukset.
Ikavaa, ap. Kortisoni on kauhea myrkky. Kommentoija 5 kertoi aika paljon sivareista, mutta itsellani oli viela lisaa eli suonenvedot, unettomuus ja liki-sekopaisyys. Tosin minulla oli jopa 40 mg aloituksia.
Aine auttaa kylla, mutta sivarit ovat kauheat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen annostus sinulla on?
Itselläni on hyvin mieto 7,5 mg annostus.
Mulla on vaihdellut vuosien varrella 5- 7,5 mg. Ja siis kymmenisen vuotta olen jo syönyt, en ole havainnut haittavaikutuksia. Tuo annoshan on sen verran pieni.
Ystäväni pitää minua hulluna kun suostun kortisonikuuriin. Mutta hänpä ei tiedä mitä kipu on pahimmillaan.. vaan hössöttää homeopatiasta.
Ap
Kortisonin vaaroista pelotellaan liikaa. Toki isoilla annoksilla ja pitkään käytettynä ilmenee turvotusta ja muita haittoja. Pieniannoksinen kuuri on varmasti hyvä apu tilanteeseen ja sen hyödyt ovat haittoja suuremmat, jos voidaan estää kudostuhoja ja kipua. Muista syödä lääkettä ohjeen mukaan äläkä lopeta sitä omatoimisesti, koska elimistön oma kortisonituotanto ei ehdi tasaantua liian nopean lopetuksen yhteydessä.
Homeopatiaan ei kannata turvautua, mutta sokerin ja valkoisen vehnän pois jättäminen voi auttaa kipuihin. Samoin omega3-rasvahappoja kannattaa syödä riittävillä annoksilla kalasta tai kalaöljykapseleista.
Muutaman kerran olen joutunut kortisonikuurille ms-taudin pahenemisvaiheen takia.
Määrä on ollut hieman isompi, 500 mg päivässä 3-5 päivän ajan. Kerran sain sen suonensisäisesti mutta muilla kerroilla se on ollut ihan tablettimuotoinen.
En tiedä auttoiko ne kuurit itse vaivaan, mutta kaikki allergiaoireet ja uni katosivat kuurien ajaksi. Aika epätodellinen olo siitä tuli ö_ö
Noin lyhyen kuurin aikana ei ollut mitään vähitelle lopettamista, vaan ihan kerrasta poikki se lopetettiin.
Minä joudun syömään kortisonia kuureina astman pahenemisvaihessa, yleensä kun saan pahan nuhakuumeen. Kasvot ovat pyöreät ja kyttyrä on niskassa. Se on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin sairaalajaksot.
Ainahan sitä saa sivullisilta vaikka minkälaisia vinkkejä muun muassa painonpudotukseen. Moni kuvittelee, että pyöreäkasvoinen ja paksukaulainen on sieltä niskan ja kaulankin alta yhtä paksun ihran peitossa.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sitä saa sivullisilta vaikka minkälaisia vinkkejä muun muassa painonpudotukseen. Moni kuvittelee, että pyöreäkasvoinen ja paksukaulainen on sieltä niskan ja kaulankin alta yhtä paksun ihran peitossa.
Tuntuu että osa lääkäreistäkin höpöttää vaan painosta ja sen pudottamisesta, eikä usko, että vähemmän jos söisi, jäisi kaikki vitamiinit ja hivenaineet saamatta.
Kyllä noin pieni annos voi olla käytössä vuosikausia, eikä siitä tule haittoja. Ihan eri asia kuin nuo isot annokset. Kannattaa olla pelottelematta jos itse on syönyt ihan eri mittakaavan hevoskuureja.
Kortisonia käyttävien (pl. korvaushoito) pitää huolehtia kalsiumin ja D-vitamiinin riittävästä saannista, ettei luut haurastu. Moni tarvitsee myös mahahapposalpaajan.
t.farmaseutti
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noin pieni annos voi olla käytössä vuosikausia, eikä siitä tule haittoja. Ihan eri asia kuin nuo isot annokset. Kannattaa olla pelottelematta jos itse on syönyt ihan eri mittakaavan hevoskuureja.
Uudempaa tietoa on, että ikävä kyllä luuntiheys voi alentua jopa astman hengitettävien kortisonien käyttäjillä. Prednisolonia 5mg päivässä käyttävillä murtumariski kohoaa 20% kuulemma. Ei siis 20%:iin, mutta jos riski muuten olisi 1, niin heillä se olisi 1,2. En halua pelotella, vaan muistuttaa, että ongelmia ei tule (niin todennäköisesti), jos kalsiumin ja D-vitamiinin saanti on riittävää.